Big SturL Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg kjøpte for 2-3 uker siden en Acer TravelMate 4320. Maskina kom med Windows Vista installert. Det funket helt fint, men jeg syntes at et OS som tar over 600 MB systemminne i idle er litt mye. Dessuten har den problemer med å dra CS 1.6, et spill som f.eks. moren min sin maskin, med svakere prosessor og skjermkort tar helt greit. Derfor ønsket jeg å installere Windows XP på maskina. Jeg ble fortalt av Acer support at jeg da måtte skaffe meg en diskettstasjon med USB-tilkobling og legge inn SATA-drivere, siden maskina ikke støtter dette uten videre. Jeg skaffet meg dét, lastet ned filen som jeg skulle formatere disketten med og gjorde alt klart. Jeg satt i en Windows XP CD, satt CD-rom til boot-option og startet Windows-installasjonen. På begynnelsen trykket jeg "F6" for å installere tredjepartsdrivere, og etter noen minutt kom det frem bildet hvor jeg skal velge hvilken driver jeg ville installere. Jeg valgte rett driver, og nå "fant" maskina harddisken (noe den da ikke hadde gjort uten drivere, eller med evt. feil driver). Jeg kommer meg frem til formateringsbiten, velger NTFS, og lar maskina formatere harddisken. Men, når jeg kommer til punktet hvor maskina skal kopiere filer fra CD-en til harddisken, da oppstår det problemer. Da "klarer" nemmelig ikke maskina å kopiere filene fra disketten (iaStor.sys osv). Jeg kan velge å hoppe over filene, men da får jeg bare BSOD når jeg rebooter. Jeg vet at mange andre også har opplevd dette, men jeg vil rett og slett ikke saumfare halve internett for å finne problem som halvveis ligner på mitt. Jeg håper derfor at noen behjelpelige sjeler her inne kan hjelpe meg Takk! Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Heh, tydelig at det er en trend at folk vil gå tilbake fra Vista til Xp.. blant de seks øverste trådene i dette forumet omhandler nå tre av dem nettopp dette! Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Jepp, sier sitt om Vista... Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Grunnen til at du får BSOD etter reboot er fordi Windows må ha driveren til HD-kontrolleren. Så du må finne en måte å få det til på, for ellers får du ikke installert Windows. Det kan virke som om enten disketten eller driveren er skadet på en eller annen måte. Så kanskje det kan hjelpe å finne en annen diskett, formatere den (ikke hurtigformatering) og for sikkerhetsskyld laste ned driveren på nytt også, før du prøver på nytt igjen. Endret 11. november 2007 av IIIvolt Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Er klar over hvorfor jeg får BSOD. Har prøvd å laste ned filen fra flere steder (Acer.com, Microsoft.com etc.) har også prøvd flere disketter. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Følg denne guiden: http://www.xtreme-source.com/tutorials-win...ation-disk.html Du kan drite i alt som har med oppdateringen og sånt å gjøre og bare legge inn ekstra drivere. Jeg har gjort det selv og det er lett som en plett. Så lenge du har en driver som fungerer, så vil du nå ha løst problemet for all fremtid. PS: Man kan ikke klandre microsoft for å ikke støtte CS 1.6! Et sted må grensen gå for hvor bakoverkompatibelt OS-et skal være. De som lager programvare må støtte Vista ikke omvendt. Endret 11. november 2007 av maedox Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Er vel ikke for mye forlanget at OS-et skal støtte et spill som fortsatt er veldig populært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå