faderjacob Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 mornings jeg skal kjøpe meg dSLR, og det står mellom Canon 350D og Nikon D50. Hvilket skal jeg velge?? jeg trenger kloke råd. og en ting til. Jeg har fra før et Canon EOS 300 (35mm).. kan jeg bruke objektivet jeg har til dette kameraet på 350D? For dersom jeg kan det, så blir det vel fort et 350D jeg går til innkjøp av... Lenke til kommentar
magneska Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 morn ja! det er vel omtrent 1000 tråder som omhandler nettopp dette! finn det ut sjøl Lenke til kommentar
Msport Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 mornings jeg skal kjøpe meg dSLR, og det står mellom Canon 350D og Nikon D50. Hvilket skal jeg velge?? jeg trenger kloke råd. og en ting til. Jeg har fra før et Canon EOS 300 (35mm).. kan jeg bruke objektivet jeg har til dette kameraet på 350D? For dersom jeg kan det, så blir det vel fort et 350D jeg går til innkjøp av... 5679573[/snapback] Les denne her med konkrete anbefalinger fra akam.no Lenke til kommentar
faderjacob Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 morn ja!det er vel omtrent 1000 tråder som omhandler nettopp dette! finn det ut sjøl 5679711[/snapback] hehe.. takk for hyggeliig svar Lenke til kommentar
eitp Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Hei Jeg ville gått for Canon hvis jeg var deg iom at du er vant med Canon og har objektiver allerede (du kan nemlig bruke dem på 350d). Tor Lenke til kommentar
magneska Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 morn ja!det er vel omtrent 1000 tråder som omhandler nettopp dette! finn det ut sjøl 5679711[/snapback] hehe.. takk for hyggeliig svar 5679889[/snapback] Beklager Var sulten, nedsnødd og utslitt! Ville nok holdt meg til Canon jeg også, selv om jeg personlig synes at kameraet er litt for lite. Er liksom noe som "mangler" på den venstre siden!? Lykke til i hvert fall! Du blir nok uansett fornøyd! Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) og en ting til. Jeg har fra før et Canon EOS 300 (35mm).. kan jeg bruke objektivet jeg har til dette kameraet på 350D? For dersom jeg kan det, så blir det vel fort et 350D jeg går til innkjøp av... 5679573[/snapback] Ja, men husk at bildebrikkene på de fleste dSLR er mindre enn 35mm film. 350D har en "crop factor" på 1.6, og en 35mm linse vil ha et utsnitt som tilsvarer 35*1,6=56mm på analog SLR. Du mister mao alt som heter vidvinkel med objektivet du allerede har, og hvis det er en "500-kronsersvariant" ville jeg vurdert å ikke ta det med i beregningen. I 'entry'-klassen er det 350D og Nikon D50 som dominerer markedet, der D50'en er den rimeligste. Begge vil kunne gi deg glitrende bilder, selv om kitlinsene (18-55mm) til begge produsenter ikke vil kunne gi deg den bildekvaliteten husene er i stand til å yte. Nikons 18-70mm koster noen kroner mer (i underkant av 3k), men er i mine øyne det beste argumentetet for å velge Nikon framfor Canon med mindre du har et mye større budsjett til optikken. En D50 med 18-70mm blir kostende ~7600 hos cshop.no, som er ca 600kr mer enn en 350D med tøyselinse. Har du 7600 å bruke på kamera er denne løsningen det letteste valget i verden. Det går an å argumentere med at det er enkelt å bytte ut objektivet med en senere anledning, men ærlig talt. Gitt at det hadde vært enkelt å bytte ut motoren i en bil, ville du valgt en Porsche med 1.6l diselmotor hvis du kunne ha fått en V12 Aston Martin til samme prisen? Det er ikke en analogi helt uten hull, men hvem teller? En ting til: gå i butikken og prøv kameraene selv. Ergonomi er viktig, og særdeles personlig. Endret 28. februar 2006 av CWalken Lenke til kommentar
BMP Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gode råd CWalken! Jeg har selv 350D men anbefalte broderen D50 og han vil ikke bytte med meg iallefall. Selv er jeg utrolig fornøyd men liker ikke kitobjektivet som følger med. Føler ikke jeg får skarpe bilder og mangler liksom det siste for at det skal bli gode bilder. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nå kjenner ikke jeg noe særlig til Canon. Du sier ikke noe om hvilke objektiv du har til Canon, men er det et billig zoom (kit) objektiv bør ikke det være avgjørende. Da kan du selge det gamle med kit. Du kan sikkert bruke det på det nye, bare at på det nye vil du få en litt smalere vinkel. Se om du finner en butikk du kan se og kjenne på de forskjellige kameraene og ta det du liker best. I tillegg til kamera med kit kjøper du en 50 mm som koster rundt 1.000,- Da ser du hvor bra kameraet egentlig er. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Ta en tur i en butikk og prøv begge to.. finn ut hvilken som passer best rent fysisk for deg. Ellers er det lite som skiller (Canon er bedre på bildekvalitet spør du meg men det gjør du kanskje ikke) Og angående kit linsa, a) den er ikke så crap som alle vil ha det til b) om du har tenkt til å kun bruke kitlinsa og ingen andre så kan du kjøpe kompakt kamera istedet. Jeg må virkelig få lagt ut noen bilder tatt med kitlinsa.. folk som ikke har erfaring med den må tro at den er en katastrofe på bakgrunn av kommentarer som legges ut her.. Lenke til kommentar
gauperaa Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg må virkelig få lagt ut noen bilder tatt med kitlinsa.. folk som ikke har erfaring med den må tro at den er en katastrofe på bakgrunn av kommentarer som legges ut her.. 5682332[/snapback] Ja, det virker som folk ikke gidder å prøve kit-linsen engang. Den kan definitivt gi gode resultater hvis man bruker den riktig. Mange gode eksempelbilder her: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_s_1855_35 Thomas. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Min erfaring med de to kamerane: Canon Eos 350d: Tar gode bilder. Har en litt kronglet meny (kanskje fordi jeg er vant til Nikon D50 nå...). Er egentlig veldig lite og puslete med en veldig plastik aktig finnish. Falt igjennom når jeg valgte kamera av den grunn av at det var så lite at jeg synes det var et problem å holde i det. Fikk ikke plass til alle fingrene og plassen mellom linsa og grepet var for lite. Nesten så jeg hadde problmer med plasse. Men dette er mine synspunkter om saken, dine kan være noe helt annet. Satt en times tid og klådde på kamera i helga, da lille søstra mi kjøpte et eksmplar av det sist uke. Hadde kjøpt 350d den gangen jeg skulle ha kamera, hadde finishen vært litt bedre og huset vært opp mot 20d i størelse og ergonomi. Nikon D50: Tar gode bilder her også. Tror ikke du vil se noen nevnverdig forskjell. Eneste er kanskje at jeg personlig synes fargene er bedre enn på Canon rett ut fra kamera (noe som kan justeres i etterhånd). Selve kamerahuset er av en helt annen dimensjon for min del. Virker mye mer robust og har en bedre (større) størrelse når det kommer til huset. Har selv dette kamera og kan anbefalle det varmt. Kit for du nå for under 6000,-. Det bruker også sd-kort (kanskje du har det fra et kompakt kamera?). Noen sier det er ulempe andre fordel. Jeg mener det er en fordel siden jeg har kompakt kamera til ferier og lignende som bruker sd-kort. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hiver meg på denne tråden istedenfor å lage en ny. Ser at dere anbefaler Nikon D50 med 18-70mm objektivet. Men hvordan blir det da å kjøpe Nikon D70S med 18-70mm objektivet i stedenfor? På Netshop til D50 standard kit+ 18-77mm objektiv komme på ca 9.300 kroner. Bare hus + 18-70mm vil komme på ca 9000 kroner. Videre vil D70S med 18-70mm objektivet komme på ca 9200 kroner. Er ikke D70S bedre enn D50? Og vil det da ikke være lurt å velge D70S og ikke D50 og så kjøpe 18-70mm objektivet ved siden av? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg må virkelig få lagt ut noen bilder tatt med kitlinsa.. folk som ikke har erfaring med den må tro at den er en katastrofe på bakgrunn av kommentarer som legges ut her.. 5682332[/snapback] Ja, det virker som folk ikke gidder å prøve kit-linsen engang. Den kan definitivt gi gode resultater hvis man bruker den riktig. Mange gode eksempelbilder her: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_s_1855_35 Thomas. 5682364[/snapback] Nå forstår jeg ikke helt utsagnet ditt "det virker som folk ikke gidder å prøve kit-linsen engang". Har du feks. vært her å sett på meg når jeg tar bilder med det objektivet? Og de bildene du linker til er jo ikke alle verdens heller. Jeg mener ikke at kitobjektivet er altfor dårlig til den type bilder du linker til med hva med alt annet den ikke er god til da? Nærfoto, portretter, lysstyrke etc... det er mange ting å sette fingeren på når det gjelder dette objektivet, MEN.. det funker greit hvis man synes det er godt nok. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hiver meg på denne tråden istedenfor å lage en ny.Ser at dere anbefaler Nikon D50 med 18-70mm objektivet. Men hvordan blir det da å kjøpe Nikon D70S med 18-70mm objektivet i stedenfor? På Netshop til D50 standard kit+ 18-77mm objektiv komme på ca 9.300 kroner. Bare hus + 18-70mm vil komme på ca 9000 kroner. 5684789[/snapback] En D50 med 18-70mm blir kostende ~7600 hos cshop.no sist jeg sjekket. Når det gjelder forskjell på D50 og D70s så regner jeg med at det blir tatt opp i de fleste store testene du kan finne på nettet. Når det gjelder bildebrikken er det iallefall lite som skiller. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Ja, det virker som folk ikke gidder å prøve kit-linsen engang. Den kan definitivt gi gode resultater hvis man bruker den riktig. Mange gode eksempelbilder her: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_s_1855_35 5682364[/snapback] Det kan kompaktkameraer også, iallefall hvis du ikke kikker for nærme etter. Lenke til kommentar
faderjacob Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Beklager Var sulten, nedsnødd og utslitt! Ville nok holdt meg til Canon jeg også, selv om jeg personlig synes at kameraet er litt for lite. Er liksom noe som "mangler" på den venstre siden!? Lykke til i hvert fall! Du blir nok uansett fornøyd! 5680153[/snapback] Takk takk! Og takk for tips. Ja jeg syntes også at størrelsen på 350D er litt liten.. litt rart det der.. men men.. det blir vel canon ja. Ser frem til å få det! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Finner ikke 18-70mm objektivet på cshop...hvor ser du det? Og prisen du fant, er den med eller uten mva? Ser at cshop oppgir priser uten mva som standard.... Endret 2. mars 2006 av myhken2 Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Finner ikke 18-70mm objektivet på cshop...hvor ser du det?Og prisen du fant, er den med eller uten mva? Ser at cshop oppgir priser uten mva som standard.... 5687105[/snapback] http://www.cshop.no/PartDetail.aspx?q=p:544144;c:36157;r:pg og http://www.cshop.no/PartDetail.aspx?q=p:820078;c:36154;r:pg. 7 673 inkl moms. Edit: Det går også an å finne den brukt (2200kr). Endret 2. mars 2006 av CWalken Lenke til kommentar
faderjacob Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 og en ting til. Jeg har fra før et Canon EOS 300 (35mm).. kan jeg bruke objektivet jeg har til dette kameraet på 350D? For dersom jeg kan det, så blir det vel fort et 350D jeg går til innkjøp av... 5679573[/snapback] Ja, men husk at bildebrikkene på de fleste dSLR er mindre enn 35mm film. 350D har en "crop factor" på 1.6, og en 35mm linse vil ha et utsnitt som tilsvarer 35*1,6=56mm på analog SLR. Du mister mao alt som heter vidvinkel med objektivet du allerede har, og hvis det er en "500-kronsersvariant" ville jeg vurdert å ikke ta det med i beregningen. I 'entry'-klassen er det 350D og Nikon D50 som dominerer markedet, der D50'en er den rimeligste. Begge vil kunne gi deg glitrende bilder, selv om kitlinsene (18-55mm) til begge produsenter ikke vil kunne gi deg den bildekvaliteten husene er i stand til å yte. Nikons 18-70mm koster noen kroner mer (i underkant av 3k), men er i mine øyne det beste argumentetet for å velge Nikon framfor Canon med mindre du har et mye større budsjett til optikken. En D50 med 18-70mm blir kostende ~7600 hos cshop.no, som er ca 600kr mer enn en 350D med tøyselinse. Har du 7600 å bruke på kamera er denne løsningen det letteste valget i verden. Det går an å argumentere med at det er enkelt å bytte ut objektivet med en senere anledning, men ærlig talt. Gitt at det hadde vært enkelt å bytte ut motoren i en bil, ville du valgt en Porsche med 1.6l diselmotor hvis du kunne ha fått en V12 Aston Martin til samme prisen? Det er ikke en analogi helt uten hull, men hvem teller? En ting til: gå i butikken og prøv kameraene selv. Ergonomi er viktig, og særdeles personlig. 5680978[/snapback] [/CODE][/QUOTE][CODE] Hallo og takk for gode råd! Objektivet jeg har fra før er et Tamron AF 28-200.. hvordan blir det på dSLR mon tro? Ellers har jeg funnet følgende tilbud på Nikon D50 Kit på nettet. Nikon D50 Kit med 18-55mm DX Zoom Nikkor Linse + 55-200 DX Zoom Nikkor Linse, for 800 dollar. Grei pris dette, men er dette bra objektiver?? Prisen på dem er 160 og 200 dollar. Jeg vet liksom ikke om jeg gidder å kjøpe 2 objektiver hvis de er "billig-objektiver" begge to. Har funnet ut at jeg liker Nikon bedre enn Canon, nettopp fordi ergonomien på Nikon er mye bedre. Nikon er jo også litt billigere. Er det verdt de ekstra pengene for de 2 ekstra mpxl som Canon har?? fj. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå