Döden Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Inspirert av Deathies tråd om "halvannentimes-filmer" tillater jeg meg å starte en lignende tråd - bare at denne omhandler filmer hvor handlingen er sentrert rundt seriemordere og mordere. Jeg simpelthen elsker slike filmer. Selv om disse filmene berører relativt vemmelige deler av menneskets allsidige sinn, er det noe spennende, pirrende og tiltrekkende med det hele. I den forbindelsen er jeg - og dere? - på utkikk etter gode filmer om seriemordere og mordere generelt. Regler: - Filmen bør handle om, eller være sentrert rundt en seriemorder (eks. Se7en) eller morder (eks. Insomnia) - Du bør ha sett filmen, og kunne stå for at den faktisk er verdt en titt - Som Deathie skriver: Vil man hjelpe til bruker man denne koden; [list][*][URL=IMDb-adresse]Navn på film (Årstall) [/URL] - nasjonalitet - regissør - resymé og/eller omtale [/list] - En liten omtale av filmen og et lite resymé av handling er også greit, men ikke nødvendig - Om du har skrevet en anmeldelse av filmen i en annen tråd, send meg gjerne en link til denne - For all del, bruk gjerne denne tråden til å diskutere slike filmer - Vi holder spoilere unna allmenheten - TV-serier er også OK - "Reglene" vil trolig bli modifisert underveis - Slashere, etc. er ok Filmer: 10 Rillington Place (1971) - UK - Richard Fleischer - Anmeldelse: Abhay (2001) - India - Suresh Krishna - Anmeldelse: Along Came a Spider (2001) - US - Lee Tamahor - Anmeldelse: American Psycho (2000) - US - Mary Harron - Anmeldelse: The Bird with the Crystal Plumage (1970) - Italia - Dario Argento - Anmeldelse: The Bone Collector (1999) - US - Phillip Noyce - Anmeldelse: Bone Daddy The Boston Strangler Buio Omega. aka 'Beyond the Darkness'. aka 'Blue Holocaust' (1979) A Cat in the Brain (1990) Citizen X The Blood Stained Shadow (1978) Copycat Dahmer Deep Red (1975) The Devil's Rejects (2005) Don't Torture a Duckling (1972) Dressed to Kill (1980) Dr. Lamb D-Tox Fallen Four Flies on Grey Velvet (1971) From Hell (2001) Gacy Halloween (1978) - US - John Carpenter - Anmeldelse: Halloween II (1981) - US . Hannibal (2001) - US - Ridley Scott - Anmeldelse: Haute tension (2003) Henry: Portrait of a Serial Killer The Hillside Strangler The Hills Have Eyes (1977) - US - The Hills Have Eyes (2006) - US - The Hitcher House of 1000 Corpses (2003) Identity (2003) - US - James Mangold - Anmeldelse: Insomnia (1997) - Norge - Erik Skjoldbjærg - Anmeldelse: In the Light of the Moon/Ed Gein Kiss The Girls M (1931) - Tyskland - Fritz Lang - Anmeldelse: Manhunter - US - Micheal Mann - Anmeldelse Memento (2000) Memories of Murder (2003) - Sør-korea - Joon-ho Bong - Anmeldelse: Monster (2003) - US - Patty Jenkins - Anmeldelse: Nattevagten (1994) - Danmark - Ole Bornedal - Anmeldelse: The New York Ripper (1982) Nightmare on Elm Street Nightmare on Elm Street - Freddys Revenge Nightmare on Elm Street - Dream Warriors Nightmare on Elm Street - Dream Master Nightmare on Elm Street - Dream Child Nightmare on Elm Street - Freddy's Dead Nightmare on Elm Street - Wes Craven's New Nightmare Opera (1987) Psycho (1960) - US - Alfred Hitchcock - Anmeldelse: Peeping Tom (1960) Rampage: The Hillside Strangler Murders Red Dragon (2002) - US - Brett Ratner - Anmeldelse Saw Se7en (1995) - US - David Fincher - Anmeldelse: Seven Notes in Black (1977) The Silence of the Lambs (1991) - US - Jonathan Demme - Anmeldelse: Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe (1970) Split Second Stagefright (1987) Summer of Sam Suspect Zero Suspiria (1977) Taking Lives (2004) - US - D.J. Caruso - Anmeldelse: Ted Bundy Tenebre (1982) The Texas Chain Saw Massacre (1974) The Texas Chain Saw Massacre (2003) Untold Story Vengeance Is Mine The Watcher Zodiac (2007) - US - David Fincher - Anmeldelse: Kulturo TV-serier: "Dexter" (2006) "Millennium" (1996) "Profiler" "Twin Peaks" (1990) Hvis folk gidder å svare, kommer jeg til å snekre sammen en liste à la det Deathie har gjort. Damdidam... Edit: Har fikset listen og modifisert reglene litt. Hvis folk har lyst, kan de godt begynne å skrive litt om filmene. Edit II: Lista er sånn cirka alfabetisk nå. Edit xx: Har fikset ditt og datt. Endret 2. august 2007 av Synthem Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 From Hell (2001) - Film basert på Alan Moores grafiske novelle, omhandler en av teoriene rundt mystikken om Jack the Ripper. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Manhunter Den beste av Hannibal Lecter filmene Tar for seg jakten på en serie morder, og en etterforsker må få hjelp av Hanibal lecter, men lecter har egene planer Endret 12. februar 2007 av gunfreak19 Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Vil herved anbefale Citizen X En god film som skildrer Chikatilo og hans grusomme herjinger i et land som ikke var kjent for å avle seriemordere. Lenke til kommentar
edds Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 SAW-filmene! Litt samme greia som Se7en, men heller litt mer mot skrekk-sjangeren. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Kan jo komme med noen tips, ikke alle like bra for å si det sånn... The Hillside Strangler Rampage: The Hillside Strangler Murders The Boston Strangler Summer of Sam Copycat Ted Bundy Bone Daddy The Hitcher D-Tox Kiss The Girls The Bone Collector The Watcher Along Came a Spider Identity Taking Lives Suspect Zero Fallen In the Light of the Moon/Ed Gein Henry: Portrait of a Serial Killer Split Second Dahmer Gacy Sånn det var det jeg kom på i farten Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Mange gode som allerede er nevnt. I tillegg slenger jeg på et par til: Identity (2003) - Amerikansk - James Mangold Léon (1994) - Fransk - Luc Besson Red Dragon (2002) - Amerikansk - Brett Ratner Taking Lives (2004) - Amerikansk - D.J. Caruso Monster (2003) - Amerikansk - Patty Jenkins The Boondock Saints (1999) - Amerikansk - Troy Duffy Hannibal (2001) - Amerikansk - Ridley Scott Og selvfølgelig den norske klassikeren fra 1970, Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe, regissert av Knut Bohwim. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) From Hell (2001) - Film basert på Alan Moores grafiske novelle, omhandler en av teoriene rundt mystikken om Jack the Ripper. 7927906[/snapback] Har lenge hatt lyst til å se denne, men vurderer sterkt å lese tegneserien først. God film, mann? Vil herved anbefale Citizen X En god film som skildrer Chikatilo og hans grusomme herjinger i et land som ikke var kjent for å avle seriemordere. 7928033[/snapback] Denne hadde jeg helt glemt, ikke at jeg har sett den før, men den har stått på "må-se"-lista mi en stund. Takk! Mange gode som allerede er nevnt. I tillegg slenger jeg på et par til: Identity (2003) - Amerikansk - James Mangold Léon (1994) - Fransk - Luc Besson Red Dragon (2002) - Amerikansk - Brett Ratner Taking Lives (2004) - Amerikansk - D.J. Caruso Monster (2003) - Amerikansk - Patty Jenkins The Boondock Saints (1999) - Amerikansk - Troy Duffy Hannibal (2001) - Amerikansk - Ridley Scott Og selvfølgelig den norske klassikeren fra 1970, Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe, regissert av Knut Bohwim. 7929440[/snapback] Tenkte ikke helt i den "kategorien", men-men. Léon og Boondock har mer fokus på action, vennskap, humor og gun-play enn det psykologiske ved mord og seriemordere, føler jeg. Føyer uansett til de andre filmene. Endret 12. februar 2007 av Synthm Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Ja, jeg tenkte at de to kanskje var litt utenfor mordersjangeren. Knallgode er de uansett! Kanskje det hadde vært en idé å sortere etter navn, for oversiktens skyld. Nå står forresten Identity og Taking Lives to ganger i lista di. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Ja, jeg tenkte at de to kanskje var litt utenfor mordersjangeren. Knallgode er de uansett! Kanskje det hadde vært en idé å sortere etter navn, for oversiktens skyld. Nå står forresten Identity og Taking Lives to ganger i lista di. 7929875[/snapback] Hehe, ja. Takk for tipset. Klippet og limte bare, jeg. Skal fikse det nå. Edit: Fikset, men navnesorteringen tar jeg en annen dag. Endret 12. februar 2007 av Synthm Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg ser du hinter til tidenes beste film i signaturen din også. Er det en godkjent morderfilm? Lenke til kommentar
AngryPolarBear Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Vil nevne Memento. En film som tar utgangspunkt i et brutalt drap på hovedpersonens kone. En fantastisk film, på absolutt alle plan. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg ser du hinter til tidenes beste film i signaturen din også. Er det en godkjent morderfilm? 7930020[/snapback] Jeg skrev først 'selvfølgelig', men nå ble jeg nesten litt usikker. Hva synes folket? Vil nevne Memento. En film som tar utgangspunkt i et brutalt drap på hovedpersonens kone. En fantastisk film, på absolutt alle plan. 7930025[/snapback] Min feil. Burde vært der for lengst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Vil nevne Memento. En film som tar utgangspunkt i et brutalt drap på hovedpersonens kone. En fantastisk film, på absolutt alle plan. 7930025[/snapback] Jeg ville ikke forklart plottet helt slik, men absolutt bra film Lenke til kommentar
Bilet Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Resurrection Man (1995) : Tar for seg en gjeng som i den virkelige verden ble kalt "The Shankill Butchers". Dette er en gjeng protestanter fra den verste konflikttiden i Irland rundt 1970 som utelukkende plukker sine offer på bakgrunn av at de er katolikker. Ene og alene. Lenke til kommentar
AngryPolarBear Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hehe, burde absolutt inkludert det faktum at han har en ekstrem form for kortidshukommelse. Litt viktig for plottet Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Dexter (2006 - ??)Denne serien bør legges til! Absolutt severdig + litt til. Endret 12. februar 2007 av Deathie Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hyyl. Ingen har nevnt Man Bites Dog Lenke til kommentar
Bilet Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Dexter (2006 - ??) Denne serien bør legges til! Absolutt severdig + litt til. 7930445[/snapback] Nettopp sett ferdig Sesong 1 og jeg er helt hektet. Serien er enkelt og greit konge! Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Har lyst å nevne The Manson Family fra 2003. En skikkelig grim film om den sanne historien bak Manson gjengen. Er en b-film men du skal ha rimelig sterk mage for det man ser. Quite disturbing! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå