stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei, bruker ubuntu, og netopp oppdaget jeg noe jeg utrolig nok ikke har oppdaget før nå. Men alt+(1)(2)(3)osv osv funker ikke. Får da altså ingen krøllalfa. Og sliter da litt..Noen som vet hvordan dette kan fikses ? har prøvd meg litt fram her og der, men finner ikke ut av det.. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 System->Preferences->Keyboard: Velg "Layout Options" Fanen, Under "Third-Level choosers" velger du "Right Alt" for Alt Gr Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) "Press Right Alt key to choose 3rd lever." Var merket av.. Prøver jeg og unmerke det kommer følgende opp: Error activating XKB configuration. It can happen under various circumstances: - a bug in libxklavier library - a bug in X server (xkbcomp, xmodmap utilities) - X server with incompatible libxkbfile implementation X server version data: The X.Org Foundation 70101000 If you report this situation as a bug, please include: - The result of xprop -root | grep XKB - The result of gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd Endret 15. april 2007 av stianiquniez Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Du har nok fått feil layout i xorg.conf Du har nok fått amerikansk layout. Trykk alt - F2 : skriv gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf Tror du har : Option "XkbLayout" "us" Under en av "inputdevice" avsnittene. Bare gjør om denne til : Option "XkbLayout" "no" Så skal du få norsk tastatur layout. Etter å ha restarta X med ctrl - alt - bckspace PS : Ellers så har du et gnome-panel program for å skifte keyboard layout. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) De er satt til "no" de også.. Den feilmeldingen jeg skrev tidligere kommer om jeg restaret x da.. Så tror det er noe snodig som skjer.. Noen ideer ? Endret 15. april 2007 av stianiquniez Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Du kan prøve å rekonfigurere X med sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg Bare svar default på alt utenom tastatur innstillingene. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Gjort dette nå. Fungerer enda ikke. Den feilen jeg skrev tidligere kommer opp når jeg restaret X. Og caps lock funker heller ikke. Men æøå funker... Dette var et veldig snodig problem.. Endret 15. april 2007 av stianiquniez Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hva slags tastatur-modell bruker du? Sjekk system->preferences->keyboard->layout Jeg bruker: Generic 105-key (Intl) PC og det virker helt greit her, men kanskje du må bruke en annen. Prøv deg frem. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Niks, den fungerer enda ikke. Men jeg er ganske sikker på at det har noe med dette og gjøre: Error activating XKB configuration. It can happen under various circumstances: - a bug in libxklavier library - a bug in X server (xkbcomp, xmodmap utilities) - X server with incompatible libxkbfile implementation X server version data: The X.Org Foundation 70101000 If you report this situation as a bug, please include: - The result of xprop -root | grep XKB - The result of gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd For det kommer opp når jeg prøver og endre tastatur oppsett og starter x på nytt. Jeg tvinget pc en min til og innstalere et biblotek for ikke så lenge siden angående cedega og steam. Kan det ha noe med dette og gjøre ? Lenke til kommentar
Tjombo Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg hadde samme problemet. Det løste seg ved å fjerne linjen Option "XkbVariant" "no" i xorg.conf. Min xorg.conf ser nå slik ut: Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch" EndSection Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Jepp, der lå feilen. Fjernet den linjen og satt "XkbModel til 105 så funket det. Men den linjen jeg fjernet ? Hva er det ? Og hva gjorde den ? Liker og lære litt mens jeg først er igang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå