Gå til innhold

Kjøp av ny S-ATA harddisk til stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle ha meg litt ekstra lagringsplass. Enten på 250GB x2 eller én 500GB (liker runde tall).

Priser (~maks):

250GB (ca 500,- pr stk)

500GB (helst ikke over 1000,-)

Noen spørsmål:

1. 7200RPM er vel et must?

2. Hva har "cachen" å si når det gjelder harddisker?

3. Til slutt, hvilken disk ville du ha kjøpt innenfor dette budsjettet?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare lagrings disk?

500GB,da 2 disker vil skape mere varme og støy,og er dyrere vist jeg ikke tar helt feil..

Jeg ville valgt den billigeste 500GB disken som er på den nettbutikken jeg foretrekker å handle hos.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Hei, tenkte jeg skulle ha meg litt ekstra lagringsplass. Enten på 250GB x2 eller én 500GB (liker runde tall).

Priser (~maks):

250GB (ca 500,- pr stk)

500GB (helst ikke over 1000,-)

Noen spørsmål:

1. 7200RPM er vel et must?

2. Hva har "cachen" å si når det gjelder harddisker?

3. Til slutt, hvilken disk ville du ha kjøpt innenfor dette budsjettet?

9001625[/snapback]

1. Det er mer eller mindre industristandard og har vært det i snart 10 år.

2. Det betyr at harddiskern har mer mellomlager mellom sine egne plater og RAM'en, noe som i praksis vanligvis forbedrer ytelsen på en del ting. Generelt sett så øker "standard" cache størrelse jevnt og trutt. 16mb er å regne som "standard" i dag.

3. Samsung T166 500gb. Billig, rask, stillegående. En av de aller beste 500gb'ene på markedet akkurat nå. Ligger nede i rundt 800 på noen nettbutikker. Anbefales.

Lenke til kommentar
Takker for svar så langt. Skal bestille en del fra PSdata.no, så fungerer en av de under like bra som T166-en? Hvis ikke kjøper jeg såklart den fra et annet nettsted.

Samsung 500GB 7200RPM SATA 3.5" 8MB Noise Guard Retail-Kit W/Screws/Cable/Manual

Samsung 500GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ

9004619[/snapback]

Den 16mb cache disken der er T166'n. Veit dette fordi varenummeret som er oppgitt, "HD501LJ" er samme nr som disken kommer opp som i Win hos meg ;) Kan sikkert kryssjekkes på Samsung sine sider også.

/DFN

Lenke til kommentar

Ah, glimrende! Litt rart at PSdata ikke har med T166 i navnet, men siden det er samme varenummer så er det jo samme harddisken :)

Men la merke til at der står SATA2, hva er forskjellen mellom det og SATA?

Lenke til kommentar
Ah, glimrende! Litt rart at PSdata ikke har med T166 i navnet, men siden det er samme varenummer så er det jo samme harddisken :)

Men la merke til at der står SATA2, hva er forskjellen mellom det og SATA?

9005096[/snapback]

Sata "1" er teoretisk 150mb/s over bussen, mens SATA "2" er teoretisk maks 300mb/s. Det har ikke noe å si i praksis ettersom diskene ikke engang når SATA 1 hastigheter enda. WD's nyeste Raptorer er faktisk Sata 1/150. De er vel regnet for å være de raskeste consumer SATA diskene på markedet så gir vel et hint om hvor mye du bør bry deg om SATA 1 <-> 2.

/DFN

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legger til en quote fra en annen topic her på forumet:

Nå snakker du om fastmontert harddisk, sant? Og ikke ekstern?

Da kan jeg anbefale to! Men det er jo samme som du selv øsnsker, nemlig Seagate og Western Digital:

Western Digital

Seagate

Har også enda en som er ganske så stillegående, men til gjengjeld ikke blandt de raskeste harddiskene på markedet =/

Samsung

9059690[/snapback]

Stemmer dette? :hmm: I såfall går jeg såklart for WD-en :dontgetit:

Skal ha Sunbeam HDD-silencer, så støy betyr ikke så mye after all. Ytelse er det viktigste har jeg funnet ut.

Synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Legger til en quote fra en annen topic her på forumet:

Nå snakker du om fastmontert harddisk, sant? Og ikke ekstern?

Da kan jeg anbefale to! Men det er jo samme som du selv øsnsker, nemlig Seagate og Western Digital:

Western Digital

Seagate

Har også enda en som er ganske så stillegående, men til gjengjeld ikke blandt de raskeste harddiskene på markedet =/

Samsung

9059690[/snapback]

Stemmer dette? :hmm: I såfall går jeg såklart for WD-en :dontgetit:

Skal ha Sunbeam HDD-silencer, så støy betyr ikke så mye after all. Ytelse er det viktigste har jeg funnet ut.

Synspunkter? :)

9070209[/snapback]

I den generasjonen harddisker det er snakk om her (nyeste 500gb'ere fra de store produsentene) så kommer Samsung T166 best ut på det meste hos flere av de største hardwaresitene på nettet, storagereview.com, tomshardware.com osv. De gutta leker ikke butikk, så det er god grunn til å ta konklusjonene deres for temmelig fast fisk.

Ellers, så går det litt opp og ned fra generasjon til generasjon hvem som har de raskeste diskene så det er ingen fasit på det der. Generelle utalelser som at "jeg har X og den er sånn og sånn" kan veldig fort vise seg å ikke være realiteten for neste serie.

/DFN

Endret av DFN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...