Gå til innhold

Hva er din spillidé?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søkte litt rundt, men fant ikke noen tråder om dette, men mener jeg har sett det. Anywho..

 

Jeg har lyst til å høre hvordan du har lyst at et spill skal være!

 

Selv har jeg tenkt litt på en idé som er som følger:

 

Du er en vanlig borger i et lite lokalsamfunn, og blir plutselig helt "loco"/"psycho" etc. Du kan gå og lage bråk, men også velge å la vær. Som en følge av at du lager bråk får du dårlig rykte i samfunnet, eller godt rykte dersom du lar vær å lage bråk. Men, det er vel ikke noe gøy å spille et spill uten bråk!? derfor har jeg tenkt på en liten greie. Jeg ser for meg et forsamlingslokale a là sammfunnshus, hvor det er bygdemøte. Du har fått tak i sniperrifle, og går på galleriet. Alle aner fred og ingen fare. Stille før stormen. Fikk inspirasjon da jeg så The Manchurian Candidate. Plutselig skyter du ordfører i hodet. Folket får panikk! Ser for meg et ikke-lineært spill hvor man har mange muligheter, og folk oppfører seg forskjellig, avhengig av hvordan du har oppført deg tidligere i spillet.

 

Det var min idé - nå vil jeg lese deres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har en god fantasi:) jeg har tengt på dette i mange år. Du spiller deg selv der du bor. drar å jobb og tjener penger. drar til butikken for og kjøpe mat. høres litt sims ut men det skulle være et fps spill. må være drit bra grafikk. du kunne ha dratt og kjøpt hva du ville. stjele eller kjøpe biler. velge en helt vanlig jobb, ja som dagens verden er for og si det rett ut.

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar

Det du nevner med presidenten som blir skutt skjer også i et av oppdragene i Mafia.

 

Men sånn ca, så har jeg hatt mange sprø spilleideer.

 

Hadde vært kult å lagt et spill der man er Gud.

Slik som i bruce almigthy. Vet at det allerede er Black and white, men man skulle vært Gud i den vanlige verden. Så skulle det ha vært slik at spillet ble vunnet etter hvor mange tillhengere man fikk. jo mer gode ting man gjorde jo bedre.

Er ikke kristen, synes bare at verdensdominanes høres kult ut.

 

Kunne jo også hatt en annen vri, der man var en diktator eller no slikt.

 

Eller kanskje ikke :no: Tviler jeg skal bli spilleutvikler.

Lenke til kommentar

Blanding av store landskaper og muligheter som i "Mafia" og "theme" over vice city (altså det glade 80tall :) ) + mange andre og store mulighetr i byen, på landet osv....reise til andre land via forskjellige farkoster.....mange typer biler.....mange jobber man kan søke på...tjene penger og eller gjøre hva man vil.....noe ala vice bare større bedre med mer mer mer mer innhold

Lenke til kommentar

Blanding av Jedi Knight, Star Wars: Rebellion, Tie Fighter og et RTS AOE-aktig star wars.

 

DET hadde vært noe det. Muligheter for å gå fra en hel strategisk kampanje, til taktiske kamper, dogfights eller fps på kommandoraid. You get tha point.

 

Den andre ideen kunne jeg også fortalt dere, men da måtte jeg nesten drepe dere etterpå.

Lenke til kommentar
Du er en vanlig borger i et lite lokalsamfunn, og blir plutselig helt "loco"/"psycho" etc. Du kan gå og lage bråk, men også velge å la vær. Som en følge av at du lager bråk får du dårlig rykte i samfunnet, eller godt rykte dersom du lar vær å lage bråk. Men, det er vel ikke noe gøy å spille et spill uten bråk!? derfor har jeg tenkt på en liten greie. Jeg ser for meg et forsamlingslokale a là sammfunnshus, hvor det er bygdemøte. Du har fått tak i sniperrifle, og går på galleriet. Alle aner fred og ingen fare. Stille før stormen. Fikk inspirasjon da jeg så The Manchurian Candidate. Plutselig skyter du ordfører i hodet. Folket får panikk! Ser for meg et ikke-lineært spill hvor man har mange muligheter, og folk oppfører seg forskjellig, avhengig av hvordan du har oppført deg tidligere i spillet.

 

Det var min idé - nå vil jeg lese deres!

5046095[/snapback]

...og får ei bråte med politi etter deg. Det blir utlova dussør etter deg for å henge deg. Kan vere western kanskje. :w00t:

Lenke til kommentar
Du er en vanlig borger i et lite lokalsamfunn, og blir plutselig helt "loco"/"psycho" etc. Du kan gå og lage bråk, men også velge å la vær. Som en følge av at du lager bråk får du dårlig rykte i samfunnet, eller godt rykte dersom du lar vær å lage bråk. Men, det er vel ikke noe gøy å spille et spill uten bråk!? derfor har jeg tenkt på en liten greie. Jeg ser for meg et forsamlingslokale a là sammfunnshus, hvor det er bygdemøte. Du har fått tak i sniperrifle, og går på galleriet. Alle aner fred og ingen fare. Stille før stormen. Fikk inspirasjon da jeg så The Manchurian Candidate. Plutselig skyter du ordfører i hodet. Folket får panikk!

5046095[/snapback]

 

...kort tid etterpå blir du avvæpna og arrestert. Dei påfølgjande timane i spelet blir i ein "stor offentleg rettssak"-setting, der det meste som skjer er utanfor din kontroll. Du høyrer på advokaten din, du høyrer på familien til offeret og forskjellige vitner, og du avgir sjølvsagt forklaring sjølv. Etter fleire veker blir du idømt 21 års fengsel. Det er no hovuddelen av spelet byrjar. Dei pågølgjande 500-1000 timane med speletid blir ein serie med repetitive minispel utan noko form for belønning. Kan tenke meg at t.d. "soving" (trykk på ein knapp rytmisk og roleg for å unngå å snorke), "lufting" (trykk venstre-høgre-venstre-høgre for å gå), "eting" (flytt ein markør over ein tallerken, og prøv å ete ting i den rekkjefølgja du synest er mest natureleg) kan bli populære minispel. :thumbup:

 

Kay

Lenke til kommentar

Gutter, gutter! Det der er ikke en kvalifisert spillidé. Jeg tror omtrent alle som noensinne har spilt et dataspill har vært inne på tanken om en perfekt, fullstendig ikke-lineær og realistisk verden hvor man kan gjøre nøyaktig hva man har lyst til. Og som om ikke det var nok, så er det i alle fall meningsløst å si spillet må ha "dritbra grafikk". Faktisk så synes jeg ikke et slikt spill høres særlig spennende ut engang. Jeg vil ha en historie å forholde meg til, og en spilletid som tillater meg å gå tilbake for å oppleve mine favorittområder på nytt. En god film ser man gjerne flere ganger; slik bør det også være med et godt spill.

 

Selv har jeg lyst på et realistisk ninjaspill. Jeg vil se ninjaene fremstilt slik de virkelig var: Ikke som uovervinnelige slosskjemper, men som snikende sleipinger. Synes disse krigerne er enormt fascinerende. :)

Lenke til kommentar

Jeg postet tidligere en ide til et bilspill i en tråd tidligere en gang. Dette var da i en tråd for hvordan du vil at et bilspill skal være, mener jeg å huske. Uansett her har dere den:

 

Tittel ikke kjent:

 

Spillet er et bilspill. Verdenen er en tro kopi av store deler av norden, inkludert Danmark. Spilleren starter i et hus i et valgfritt land, i en valgfri by etc. De får så og så mye penger til å kjøpe hus. Derfor har man først bare råd til et billig hus, eventuelt en billig leilighet. Man får også penger til å kjøpe bil. Man begynner da med såpass lite penger, at man må kjøpe seg en gammel bruktbil.

 

Spilleren kan kjøre fritt rundt i spillverdenen. Dog må man betale bompenger der hvor dette er utplassert. Spillet er et mmog. Man spiller altså på en server sammen med veldig mange andre spillere. Alle er samlet på så få servere som mulig, slik at det blir nok menneskelige spillere. I tillegg til de menneskestyrte bilene, finnes det også datastyrte biler. Disse vil da følge normale trafikkregler og alt slikt. Politiet er i begynnelsen også datastyrte, kommer tilbake med mer om dette senere.

 

Dersom du kjører for fort kan du risikere å bli etterfulgt av politiet. Derom du kjører rolig inn til siden vil politiet kjøre standard prosedyre, og gi deg en bot på en hvis sum. Dersom du setter igang en helbarsk biljakt vil du få politihelikoptre etter deg. Politiet vil sette opp spikermatter, og blokkader.

 

Nå lurer du sikkert på åssen du skal få bedre biler i spillet. For å tjene penger i spillet finnes det forskjellige metoder. Det er en del jobber å velge mellom.

 

Taxi-sjåfør: Som taxisjåfør skal du kjøre rundt passasjerer der de skal. Jo fortere du kommer fram jo mer penger får du. Passasjerne må dessuten føle seg komfortable, så dersom du kjører for fort vil du få trekk i lønnen.

 

Buss-sjåfør: Her skal du kjøre en buss på din rute. Her er det viktig med presisjon. Du må holde ruten din, eller får du trekk i lønnen. Ligner en del på taxi-modusen.

 

Limo-sjåfør: Her skal du kjøre kjendiser, og andre folk til fester og andre steder. Her gjelder det å kjøre rolig, og med stil. Altså er det presisjon i forhold til svinger, responstid på trafikklys ol.

 

Trailersjåfør: Som trailerforsjør skal du hendte opp lastevogner. Disse skal du da kjøre til destinisjonsstedet dens. Her er det om å gjøre å kjøre fortest mulig. Du får nemlig tidsbonus her. Du må dog unngå å skade lasten da dette går ut over lønnen din.

 

Det er ikke bare normale jobber du kan tjene penger på. Du kan delta i billøp. Alle vet jo hva nettopp slike billøp går ut på. Her er det store pengepremier hvis du kommer på gode posisjoner. Dersom du kommer lenger ned på listen koster det deg mer å delta i løpet, enn det du får igjen. Det er derfor viktig å vinne.

 

Den siste måten å tjene penger på er undergrundsmiljøet, som sikkert mange kjenner fra NFSU (2). Her kan du delta i gateløp, drifting, dragrace med mer. Du får bonus dersom bilen din ser bra ut. Dog kan politiet komme og avbryte løpet. Da vil alle de deltakende få en saftig bot.

 

Ettersom du får mer penger, kan du kjøpe nye biler. Spillet vil ha lisens til omtrent alle biler på markedet, om ikke alle. Dette gjør at du får et enormt utvalg av biler å kjøpe. Du kan sette i nye motorer, bytte dekk. Dersom du er en gatebil entusiast kan du også style bilen din.

 

Spillet vil ha en behagelig kjørefølelse, som samtidig er realistisk. Fysikkmotoren vil være meget god. Biler som kræsjer i hverandre vil derfor oppføre seg realistisk. Bilene vil ha avanserte skadesystemer. Detvil si at bilen kan få bulker hvor som helst. Altså vil bulkene faktisk komme der bilen blir truffet, og ikke alle andre rare steder. Dersom du vraker bilen din helt får du ikke reparert den, og må kjøpe ny. Dersom den ikke er så vraket kan den o oftest fikses.

 

Grafikken går jeg ikke nøyere inn på da dette er noe som da blir avgjort etter tidens maskinvare osv. Dog ønsker jeg grafikk som er behagelig og se på, og som flyter godt. Altså vil spillet foksuere på høy fps, fremfor så bra grafikk som overhodet mulig.

 

Spillverdenen vil ha dynamisk vær. Det vil si at det plutselig kan begynne å snø når du kjører på E16. Om det snør vil dette påvirke veien. Altså vil det bli glattere å kjøre på veien, og de uten vinterdekk vil slite. Årstidene varer i en uke, altså vil det være vinter i en uke, vår i en uke osv. Et døgn varer i 6 timer. Det vil si at det er dag i 3 timer. Skyene vil være i 3D. De skal altså være helt dynamiske, og ikke statiske som i dagns spill. Du vil derfor få oppleve bevegende skyer, etter som hvor mye det blåser.

 

Det var da min spillide. Kom med deres!

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

I en liten vikinglandsbygd på norskekysten, der livet går forholdsvis rolig for seg. Du er en liten gutt, som må hjelpe til i samfunnet du lever i. Du kan få jobber utifra de du omgår med. Du kan hugge ned tre for å sanke ved eller treemner til pil og bue. Hjelpe smeden med å blåse belgen, eller hente jern elelr vatn. Finne planter og sopper til mors deilige kjøttsuppe. Etter hvert som spillet går, vokser lille gutten til en ungdom, og får mer krevende oppdrag. Som å lage buer, smi sverd og verktøy. Lage medisiner av urter osv. Lager du buer, eller sverd må du selvfølgelig trene med dem.

 

Etter du har gjort en del oppdrag i spillet blir bygda dratt inn i kriger. Du blir som ungdom med ut på ditt første raid. Ut i båten, sjøslag! Du bruker de våpnene som du omgikk i begynnelsen. Vikingene vinner "selvfølgelig" kampen og går iland i et annet land. England, Danmark, Spania osv. Slik får du med deg sjøslag, raid, store slag på åpne marker. På turene kan du lage ting, som å smi sverd, eller plyndre i raidene.

 

Båten kommer iland i Norge og du kan få sellt varene dine, kjøpt andres varer. Sjefen, eller generalen, for raidteamet plukker opp nye rekrutter. Kansje guten du spiller lærer av dette, og du kan bli en general selv uti spillet.

 

Det hele fåregår i FPS, og skal ha SYK grafikk (haha.. måtte bare nevne det for -tåa) Jaja.. det er jo en liten rød tråd i dette spillet. Det er jo livet til vikingene. Den du spiller kan vel kansje få erfaring med det du gjør, slik som i morrowind, der du slår med sverdet og du blir sverdmester.

Lenke til kommentar
Gutter, gutter! Det der er ikke en kvalifisert spillidé. Jeg tror omtrent alle som noensinne har spilt et dataspill har vært inne på tanken om en perfekt, fullstendig ikke-lineær og realistisk verden hvor man kan gjøre nøyaktig hva man har lyst til. Og som om ikke det var nok, så er det i alle fall meningsløst å si spillet må ha "dritbra grafikk". Faktisk så synes jeg ikke et slikt spill høres særlig spennende ut engang. Jeg vil ha en historie å forholde meg til, og en spilletid som tillater meg å gå tilbake for å oppleve mine favorittområder på nytt. En god film ser man gjerne flere ganger; slik bør det også være med et godt spill.

5047334[/snapback]

 

Er helt enig. Hver gang slike tråder blir lagd, så kommer alltid den samme, kjipe ideen: "Et spill hvor du liksom kan gjøre hva du vil, dra hvor du vil og.. ja, man kan gjøre ALT!". Nei folkens, vær litt orginale og kom på en ide som har litt bakkekontakt og som gjerne har en historie spilleren må forholde seg til.

 

Snorre's ide er ihvertfall ganske gjennomtenkt og kunne nådd ut til et stort publikum (selv om det er tvilsomt at et slikt spill ville fokusert på Norden som område). Vikingideen er også interessant, ettersom det er få spill som har hatt dette som tema.

Endret av Polar Pål
Lenke til kommentar
Har faktisk lenge drømt om ett spill som består av både orresnei  og rosoero sin ide og er faktisk villig til å pfre mye for å få igang ett slikt prosjekt :D

5048424[/snapback]

 

Ja, noen kan sende Mail til en kjendt spill utvikler å få dei til å produsere spillet.

5049013[/snapback]

 

Ja, som om spillutviklere aldri har tenkt på å lage et spill hvor man kan gjøre alt...

Lenke til kommentar
Ja, som om spillutviklere aldri har tenkt på å lage et spill hvor man kan gjøre alt...

5049055[/snapback]

 

Pøh, det er ein heilt ny idè, og på ingen måte ei vag formulering av den heilage gralen for speldesign. :p

 

Men no skal det jo seiast at Orresnei sin idè hadde ein del konkrete detaljar. Det kunne faktisk vore gjennomførbart som ein MMOG. Men reknar ikkje med at det blir noko av at ein sender ein epost til ein spelutviklar. Nok av idèar i sirkulasjon. Det er millonar av dollar og titusenvis av arbeidstimar som er vanskeleg å få tak i.

 

Kay

Lenke til kommentar
Har en idè jeg fikk fra GTA3 som jeg har tenkt å prøve å sette til live eter at jeg er ferdig med Black Mesa Source, det innebærer en litt annerledes Death-Match/Last Man Standing.

 

Liberty City Survivor anyone? ;)

5049152[/snapback]

 

Liberty City Survivor er vel tidenes beste radioreklame. Kunne vært morsomt ;)

Lenke til kommentar

Det jeg og trur, men tenkte mere på en HL2mod enn et eget spill da.

 

Ser det for meg :

 

En stor by i USA, hvor vanlige folk som deg og meg lever sine vanlige liv, kjører rundt i gatene og aner fred og ingen fare. Og oppi alt dette er det en drøss gale folk med våpen som skal drepe hverandre for en pengepremie! :D

 

Stjele biler for å ta igjen fiendene sine, blande seg inn med NPCer til man har fienden i sikte for så å slå til, gjemme seg på hustak med snikskytterrifle for å ta de uten å komme alt for nærme, for så at det kommer en fyr med hagle bak deg der du sitter på taket og speider utover byen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...