kentiver84 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Har fått meg internett fra Canal digital, 12mbit. Jeg koblet modemet opp til en Philips router, og satte opp trådløst (ingen passord, men mac filtrering). Har 3 maskiner i huset, alle kjører trådløst, og vi lå på rundt 5-6mbit, altså halve linja, så jeg regnet med at det var linja inn til huset som ikke taklet mere. Men igår kom svogeren min innom med sin laptop, han får 10-11mbit på sin når han er koblet til mitt hjemmenettverk via trådløst, så jeg begynte å lure. Byttet litt kanaler og slikt på trådløstrouteren, men ingen forandring, så nå idag tok jeg vekk Philips`en og satte på en Linksys istedet, koblet den opp, gjorde ingen store endringer, ingen security eller noe for å bare prøve. Prøvde et par kanaler, 2,5,6,7,9,10,11, men alle med samme resultat, 5-6mbit. Koblet pcen min med kabel rett i modemet, og vips, 11mbit. HVORFOR? Skal jo ikke miste 5-6mbit på trådløst. Sitter som regel 2-3 meter unna trådløstsenderen, ingen vegger eller noe stort mellom. Får 54mbit exelent på alle maskinene. Men svogeren min får enda 11mbit på sin trådløse.. Fatter ingenting jeg Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hva slags trådløs type er det maskinene dine bruker? Er maskinene relativt nye? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Hvis du har ett eller flere nettkort som kjører etter 802.11b standard, vil routeren din bli begrenset til det. Sørg for at alle nettkort søtter og kjører 802.11g. Endret 25. august 2007 av JKJK Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 ingen av maskinene er mere enn 1 år gamle, ddr2, dual prosessors osv. Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Merkelig... Bruker du innebygget netverkskort eller USB nettverk? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hører stadig om folk med tilsvarende problemer. Lurer på om det kan skyldes kompabilitetsproblemer mellom forskjellige chipset. Hvis du kan skrive opp nøyaktig hvilken router og trådløsklienter du har så kan man prøve å finne ut av det. Skriv også hva han som fikk full guffe hadde. Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Kortet støtter både b\g, hvordan vet jeg hva den kjører? Routeren er en Linksys WRT54GL Pcen min har: Broadcom 802.11G/b WLAN Dette er en kort som er inni pcen, ikke noe usb dongle her i gården:P Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 WRT54GL støtter fint 11Mbit når det er godt signal. Du ser hastigheten nede til høyre på skrivebordet. Som regel ser du speed når du holder musen over ikonet. Alternativt så åpne trådløstilkoblingen og se om den viser 54Mbit. Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Joa, står 54mbit:S Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 OK, regnet med at det gjorde det. Finner egentlig lite om problemer med GL versjonen. Men en årsak må det jo ha og jeg tror at hvis du prøver med en USB dongle eller et annet trådløst kort vil du få tilnærmet full hastighet. Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 En kompis av meg har det samme problemet. han sier det er fordi informasjonen går fram og tilbake mellom router og pc for å være sikker på at alt kommer fram. har ikke peiling på om dette stemmer eller ikke :S Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 En kompis av meg har det samme problemet. han sier det er fordi informasjonen går fram og tilbake mellom router og pc for å være sikker på at alt kommer fram. har ikke peiling på om dette stemmer eller ikke :S 9357705[/snapback] Det stemmer at noe forsvinner i feilretting (overhead), men dette er likt for alle wlan og har ikke noe med selve problemet i denne tråden. Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Men er jo 3 maskiner, alle får samme fart, er kun 1 som får full fart. Synes det er pussig, spesielt siden jeg har så gode signaler Lenke til kommentar
MrLure Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 En jeg kjenner hadde samme problemet. Han løste det ved å endre noen register settings for TCP/IP Stacken. Ikke helt sikker på hvilke settings han endret, men fant noe om det her. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Dette var interessant! Receive Windows in Windows Server 2003 and Windows XP For the TCP/IP stack in Windows Server 2003 and Windows XP, the maximum receive window size: • Has a default value based on the link speed of the sending interface The actual value automatically adjusts to even increments of the maximum segment size (MSS) negotiated during TCP connection establishment. • Can be manually configured The HKEY_LOCAL_MACHINE\System \CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\TCPWindowSize and HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interface\InterfaceGUID\TCPWindowSize registry values can be set to a maximum of 65,535 bytes (without window scaling) or 1,073,741,823 (with window scaling). Without window scaling, you can only achieve a throughput of approximately 5 megabits per second (Mbps) on a path with a 100 millisecond RTT, regardless of the path bandwidth. • Can be scaled up to 1 gigabyte (GB) with window scaling Window scaling, defined in RFC 1323, allows TCP to negotiate a scaling factor for the window size during connection establishment. You can enable window scaling by setting the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Tcp1323Opts registry value to 1 or 3. By default, window scaling is only used on a connection if the received synchronize (SYN) segment contains the Window Scale option. Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Kom bare hit: HKEY_LOCAL_MACHINE\System \CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\TCPWindowSize and HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interface\ så ble det stop.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du må først aktivere tipper jeg: You can enable window scaling by setting the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Tcp1323Opts registry value to 1 or 3. Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Finner ikke den Tcp1323Opts Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) EDIT: Ser dette gjelder for Vista primært... Endret 26. august 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
kentiver84 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 akei, ingen som vet noe om hvorfor jeg bare får 5-6mbit på internett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå