MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg har i lengre tid irritert meg over røyken og ikke minst den avhengigheten jeg har har hatt. Kan vel si at jeg røyker ganske mye og å slutte har vel ikke vært noe seriøst tema i stua mi kan man si. Jeg er 32 år og har røyka i 15 av dem. Jeg kjøper før røyk enn mat og har i hele min røykekarriere gjort alt for å få røyken min. Imidlertid så gikk det en liten jævel i meg for ca 39 timer siden og jeg stumpa røyken, tømte askebegeret, luftet godt ut og så frem til min nye tilværelse som røykfri. ....Så enkelt ble det imidlertid ikke Da jeg våknet for ca 30 timer siden så hadde jeg virkelig lyst på en røyk! Det er ikke lett å ignorere dette suget som man har gitt etter for i så mange år, men jeg svelget tungt og gikk på jobb. Ettersom jeg faktisk var litt flau og skremt over å si at jeg ville slutte å røyke så ble jeg selfølgelig spurt ca 10 ganger i løpet av dagen om jeg ikke skulle være med og ta en røyk.....hehe. Jeg fant på alle mulige unnskyldninger og stålsatte meg selv fra å si ja. Jeg kom meg hjem fra jobben uten å ha tatt en eneste røyk og følte meg rimelig stolt. Hjemme i sofaen så ble det imidlertid verre. Så fort kaffeen var ferdig så merket jeg røykesuget steg logaritmisk! Jeg løpte bort på butikken og kjøpte epler, noe sjokolade, tyggi og brus. ALT gikk ned på rekordtid........tyggien også! Tror jeg hadde hele pakken i kjeften en periode Men jeg kom meg gjennom kvelden. I dag så har jeg vært skikkelig rastløs på jobb. Klarer ikke å konsentrere meg. Har spist lunsj + flere pakker tyggi, snacks og drukket kaffe, vann og brus. Jeg klarer å holde meg men jeg sliter ganske bra. Nå er det sikkert en del allerede som har dømt forsøket mitt nord og ned, men jeg merker at jeg blir litt staere også. Det er kanskje ikke det beste forsøket, men det er et forsøk og det er jo bedre enn ingenting. Det jeg egentlig håpet med denne posten er om det er noen andre der ute som driver og slutter å røyke eller har sluttet som kan komme med noen gode råd? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Jeg klarte ifjor å slutte å snuse etter 10 år snusing. Kan love deg at det ikke var enkelt. På det verste tok jeg meg et par røyk for å overleve nikotinsuget. Kanskje det omvendte kan hjelpe deg, dvs. snus Endret 9. mars 2006 av Spartan Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Hmm.......kanskje, men jeg tror jeg vil drøye det i det alle lengste med å erstatte en last med en annen........ Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Jeg har ikke blitt røyker ennå, men det går noen slike en gang i blant Endret 9. mars 2006 av Spartan Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Hehe. Jeg kjenner flere ikke-røykere på jobben som tar en slik en gang i blandt. Spesielt på fester så lurer dem til seg en Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Gjør som jeg gjorde Jeg slutta bare helt plutselig. Kjøpte meg en pakke porsjonssnus, satt hjemme mesteparten av dagene (utenom når jeg var på jobb) Røyksugen kom, snusen hjalp meg med å få litt av nikotinsuget til å forsvinne mens resten er vanen som du ikke kan gå fra sånn helt uten videre. Dette endte da opp med at jeg gikk over til en 20-pakning for dag til en pake snus i uka. Snusen er bare en vane og er egentlig ikke avhengig (tror jeg ihvertfall) Når denne boksen er tom så er jeg helt ferdig Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Kanskje det var et greit forslag å ta litt snus for å dempe det verste røykesuget. Vanen er jo ikke helt lett å få bukt med, men i det minste så slipper man å streve med begge deler samtidig.... Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jepp! Det funker bra som faen. Mildt sagt Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Ja, det verste som kan skje at du ender med å bruke begge deler. Har sett det også Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nå er det sikkert en del allerede som har dømt forsøket mitt nord og ned, men jeg merker at jeg blir litt staere også. Det er kanskje ikke det beste forsøket, men det er et forsøk og det er jo bedre enn ingenting. 5725987[/snapback] Do. Or do not. There is no try. Tror ikke du bør kalle det et "forsøk", da det innebærer at du kan feile. Si til deg selv at du skal slutte å røyke, ikke at du skal prøve. Da er sjansen mindre for at du gir opp. Dette er ikke noe magisk triks, men det hjelper kanskje litt på motivasjonen. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) LOL Spartan Det måtte jo virkelig vært litt humoristisk å begynt med begge deler ja Når det gjelder det du skriver Isbilen så skjønner jeg godt hva du mener. Det er også grunnen til at jeg egentlig ikke ville si noe til dem på jobben. Dersom ingen viste at jeg prøvde å slutte så var det ingen som ville bry seg dersom jeg ikke klarte det. Dersom jeg kaller det forsøk så innebærer det forsåvidt en mulighet til at jeg kan feile, og som du sier så er det lettere å feile da enn dersom jeg vrir på det og sier jeg skal slutte å røyke. Å feile nå vil jo være et gedigent nederlag i mine øyne. Er egentlig greit med denne posten. Tror bare jeg skal bruke den som en liten dagbok i noen dager for å holde meg på rett plan.......hehe I de siste timene så har jeg ikke merket noe særlig til suget så det går fint, men jeg vet at jeg vil slite når jeg kommer hjem..... Endret 9. mars 2006 av MrVilla Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Du merker det fort når du kommer hjem desverre. Når jeg røyket så røyka jeg omtrent aldri i arbeidstida. Endte derfor opp med å jobbe mye overtid for å slippe å komme hjem å få veldig lyst på en røyk. Kom deg ut litt oftere og hold deg lite hjemme i begynnelsen så hjelper det deg litt på vei skal du se Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Sluttet selv etter 20 sigg om dagen i 12 år Har nå vært røykfri i 2 år Jeg skal innrømme at jeg trengte å snuse for å klare det, men da sparer du lungene dine og det merker du VIRKELIG etter et par runder i trappene. Selv sluttet jeg en søndag etter en bytur dagen før som inkluderte 350 sigg (føltes ihvertfall sånn) Tror ikke på noe annet enn viljestyrke og evt snus som "den lille hjelperen" Lykke til Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Lever fortsatt Rusler rundt litt i kontorlandskapet og plager noen kollegaer når jeg føler for det....hehe. Jeg har virkelig lyst til å slutte og kommer ikke til å gi meg så lett. Har også en guttunge på ni som helt garantert hadde blitt veldig glad dersom jeg fikset dette Dersom jeg føler at jeg ikke fikser det så prøver jeg en omgang snus for å se om det hjelper.... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Blir nesten litt misunnelig på deg hvis du prøver snus. Det er så mange forskjellige smaker å velge mellom nå. Du får gi oss en rapport hvilken typer du prøver og hva du syns Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Hehe.......det skal jeg gjøre dersom så blir tilfelle Lenke til kommentar
meike Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hei! Prøv å spis/drikk ting som ikke "passer sammen" med røyk. Da jeg skulle slutte gikk det med en pose Läkerol Salvi til dagen (Ja, jeg vet de kan virke lakserende, men det gikk på et vis) :!: I tillegg er det viktig å huske på at det fysiske, akutte suget kun varer 5 minutter om gangen. Finn på noe som holder fingre og hode i aktivitet når behovet melder seg. Selv satte jeg meg til med tetris på sånn en liten spilledings. Spilte i ca 5 minutter og så var det verste over. Det må vel være bedre enn å erstatte røyken med snus..? Lykke til videre Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 yoga da presser du ut endorfinene/dopaminet som nikotinet gjør og stimulerer til mer. nikotin preparater evt, utenom snus med mindre nikotin musikk, som ambience, jazz, hemisync Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Er på tredje dagen nå og løper fortsatt rundt med en sånn utavdæsjælopplevelse følelse i kroppen. Egentlig så synes jeg det er så merkelig og sprøtt at jeg har slutta at jeg bare flirer. Jeg tror jeg spiste 9-10 epler i går ettermiddag frem til jeg la meg. Det var ikke nikotinsuget som var verst, men vanen av å røyke som fikk meg til å drive på med alt mulig for å glemme dem. Det som har vært mest skremmende med hele opplegget har vært å si til seg selv at "Det var den siste".......I det jeg stumpet den siste røyken så kjente jeg liksom en følelse av skrekk ise nedover ryggen.........Aldri mer skal jeg ta meg et godt magadrag........HJÆLP! Nå etter noen dager så går det egentlig temmelig greit. Stort sett ihvertfall. Måtte flire litt av meg selv i dag når jeg tok lighteren og lette etter røyken i noen sekunder før jeg kom på det.....hehe. Sier tusen takk for gode tips folkens! Alt er gull verd og hjelper stort med motivasjonen. Endret 10. mars 2006 av MrVilla Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) hva skal du gjøre nå etter du har sluttet å røyke? dette går du glipp av Endret 13. mars 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå