Gå til innhold

Bøker av Terry Pratchett - er det et system?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne på bøkene til Terry Pratchett, men har støtt på et lite problem:

 

Finnes det noe system i bøkene hans? Eller er alle selvstendige bøker? Vet at mange av de handler om Discworld, men ellers er jeg blank.

Pratchett har skrevet så mange bøker, og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

 

Noen som har peil og råd? :)

Endret av Crocie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen bøker som er frittstående, og andre som henger naturlig sammen. Først og fremst har du bøkene om Sam Vimes og Ankh-Morpork City Watch, bøkene om trollmannen Rincewind og bøkene om Granny Weatherwax og heksene i Lancre. Den siste tiden har det også kommet frem en tredje føljetong, om Tiffany Aching, ei ung heks. Denne serien er rettet mer mot barn, men absolutt verdt å lese for den eldre garde også. Alle disse er satt til The Discworld:

 

Ankh-Morpork City Watch, Sam Vimes

  • Guards! Guards! (1989)
  • Men At Arms (1993)
  • Feet of Clay (1996)
  • Jingo (1997)
  • The Fifth Elephant (1999)
  • Night Watch (2002) (Prisvinner, toppselger)
  • Thud! (2005)

Rincewind

  • The Colour of Magic (1983)
  • The Light Fantastic (1986)
  • Sourcery (1988)
  • Faust Eric (1990)
  • Interesting Times (1994)
  • The Last Continent (1998)
  • The Last Hero (2001)

The Witches of Lancre, Granny Weatherwax

  • (Equal Rites) (1987)
  • Wyrd Sisters (1988)
  • Witches Abroad (1991)
  • Lords and Ladies (1992)
  • Maskerade (1995)
  • Carpe Jugulum (1998)

Tiffany Aching, Nac Mac Feegle

  • The Wee Free Men (2003)
  • A Hat Full of Sky (2004)
  • Wintersmith (Mars 2006?)

«Frittstående»

  • Mort (1987) [Death]
  • Pyramids (1989)
  • Moving Pictures (1990) [Wizards]
  • Reaper Man (1991) [Death, Wizards]
  • Small Gods (1992)
  • Soul Music (1994) [Death, Wizards]
  • Hogfather (1996) [Death, Wizards]
  • The Truth (2000)
  • Thief of Time (2001) [Death]
  • The Amazing Maurice And His Educated Rodents (2001) [Prisvinnende barnebok]
  • Monstrous Regiment (2003)
  • Going Postal (2004)
  • Where's My Cow? (2005) [Pekebok, figurerer i «Thud!»]

I tillegg har du The Science of Discworld I, II og III en del bøker som ikke inngår i Discworld-universet, nevneverdige er The Bromeliad-serien og serien om Johnny Maxwell. Disse har jeg ikke lest, så jeg skal ikke uttale meg.

 

Så er spørsmålet hvor man skal begynne i dette virvaret. Mange begynner med den første boka (The Colour of Magic) og leser seg bortover derfra, men jeg synes at de første bøkene ikke er like bra som resten. Jeg tror jeg anbefaler å begynne med Mort eller Reaper Man, og så ta fatt på serien om The City Watch. En annen fin-fin vei å gå er å begynne med serien om Tiffany Aching, som er skambra og veldig morsom.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes en "Reading order Guide" på

http://www.ie.lspace.org/books/reading-order-guides/

 

Den har med hele serien utenom THUD! som er den siste i City Watch serien.

(Den som begynner med "Guards Guards").

 

Er ellers enig med de fleste om at Watch og Whitches seriene er de beste.

Her har jeg lest alle romanene (Dvs om noen kapitler er jeg ferdig med thud!) Mangler noen noveller. Death/Wizard seriene er mer variable(har ikke lest alle ennå).

 

Kan tenke meg at det lønner seg å begynne det hele med de to første Wizard bøkene uansett. (Så får man med seg litt grunnleggende diskworld, og siden blir det kun stigning! )

 

Selv begynte jeg med disse to, og så kjørte jeg hele Whitches (Blei hekta etter den første av disse). Så gikk jeg over på Watch serien , som jeg syntes i utgangspunktet virket litt uinteressant, men ble svært positivt overrasket. Enda bedre enn Whiches. Tror imidlertid at det ville vært bedre å hoppe litt fram og tilbake. F.ex i Maskerade (Whitches #5 )dukker det opp noen politifolk som sikkert ville vært mye morsommere om man hadde vært ajour i Watch serien.

 

Noen av bøkene har jeg lest litt samtidig i engelsk/norsk utgave ettersom jeg har kjøpt noen på norsk til min sønn. De er vesentlig bedre på engelsk.

 

Har også kjøpt de to tvseriene på DVD. Soul music er grei nok, ikke så sikker på heksene. Bør i allefall ikke avskrive bøkene fordi om man ikke liker filmene.

 

Har ikke kommet til sideløpene ennå.

 

M.v.h Goffen

Lenke til kommentar

Ble egentlig ganske skuffet over seriene når jeg så dem for et par år siden, syns de var ganske dårlig laget, og fikk ikke fram all den humoren som er i bøkene.

Leste ferdig THUD! for en time siden nå, og satt faktisk å funderte på hvilken bok jeg skulle få madammen til å lese først..

Personlig startet jeg med Interesting Times, en av de i Rincewind-serien, ble hektet pga den boken, og begynte så fra begynnelsen.

 

Som goffen sa så er jeg enig i at det kan være lurt å begynne på de første bøkene. De er kanskje ikke de beste, men da får du med deg alt du burde ha inne for å lese de andre bøkene.

Ellers hjelper det også veldig hvis du har en viss kjennskap til engelsk litteratur, shakespeare, kjente sitater, og alt mulig annet tull som Pratchett parodierer =)

(F.eks så er boken Wyrd Sisters bygget opp som en parodi på Shakespeares MacBeth)

 

Kjør på med lesingen, serien anbefales absolutt!

 

Og Good Omens er også en knallbra bok!

 

-p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

# Mort (1987) [Death]

# Reaper Man (1991) [Death, Wizards]

# Soul Music (1994) [Death, Wizards]

# Hogfather (1996) [Death, Wizards]

# Thief of Time (2001) [Death]

 

Dette er jo også på sett og vis en serie, siden alle handler om en viss personifisert død (Death). Humor og filosofi om hverandre, anbefales på lik linje med bøkene om Vimes. De er vel mer humor/krim selv om alt er Pratchett ;)

 

Har også lest The Science of Discworld 1 og den kan anbefales. Den er en slags humor/vitenskap bok, hvor man kan lære seg litt fysikk og utviklingslære om man følger med i timen. Den tar utgangspunkt i hvordan vårt univers ser ut for magikerne på universitetet i Ank-Moporkh. Det blir stjernemekking, studier i tyngdekraftens ulogiske verden og utflukter til jordens overflate som etterhvert utvikler liv :dremel:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Det er noen bøker som er frittstående, og andre som henger naturlig sammen. Først og fremst har du bøkene om Sam Vimes og Ankh-Morpork City Watch, bøkene om trollmannen Rincewind og bøkene om Granny Weatherwax og heksene i Lancre. Den siste tiden har det også kommet frem en tredje føljetong, om Tiffany Aching, ei ung heks. Denne serien er rettet mer mot barn, men absolutt verdt å lese for den eldre garde også. Alle disse er satt til The Discworld:

 

Ankh-Morpork City Watch, Sam Vimes


  •  
  • Guards! Guards! (1989)
     
  • Men At Arms (1993)
     
  • Feet of Clay (1996)
     
  • Jingo (1997)
     
  • The Fifth Elephant (1999)
     
  • Night Watch (2002) (Prisvinner, toppselger)
     
  • Thud! (2005)
     

Rincewind


  •  
  • The Colour of Magic (1983)
     
  • The Light Fantastic (1986)
     
  • Sourcery (1988)
     
  • Faust Eric (1990)
     
  • Interesting Times (1994)
     
  • The Last Continent (1998)
     
  • The Last Hero (2001)
     

The Witches of Lancre, Granny Weatherwax


  •  
  • (Equal Rites) (1987)
     
  • Wyrd Sisters (1988)
     
  • Witches Abroad (1991)
     
  • Lords and Ladies (1992)
     
  • Maskerade (1995)
     
  • Carpe Jugulum (1998)
     

Tiffany Aching, Nac Mac Feegle


  •  
  • The Wee Free Men (2003)
     
  • A Hat Full of Sky (2004)
     
  • Wintersmith (Mars 2006?)
     

«Frittstående»


  •  
  • Mort (1987) [Death]
     
  • Pyramids (1989)
     
  • Moving Pictures (1990) [Wizards]
     
  • Reaper Man (1991) [Death, Wizards]
     
  • Small Gods (1992)
     
  • Soul Music (1994) [Death, Wizards]
     
  • Hogfather (1996) [Death, Wizards]
     
  • The Truth (2000)
     
  • Thief of Time (2001) [Death]
     
  • The Amazing Maurice And His Educated Rodents (2001) [Prisvinnende barnebok]
     
  • Monstrous Regiment (2003)
     
  • Going Postal (2004)
     
  • Where's My Cow? (2005) [Pekebok, figurerer i «Thud!»]
     

I tillegg har du The Science of Discworld I, II og III en del bøker som ikke inngår i Discworld-universet, nevneverdige er The Bromeliad-serien og serien om Johnny Maxwell. Disse har jeg ikke lest, så jeg skal ikke uttale meg.

 

Så er spørsmålet hvor man skal begynne i dette virvaret. Mange begynner med den første boka (The Colour of Magic) og leser seg bortover derfra, men jeg synes at de første bøkene ikke er like bra som resten. Jeg tror jeg anbefaler å begynne med Mort eller Reaper Man, og så ta fatt på serien om The City Watch. En annen fin-fin vei å gå er å begynne med serien om Tiffany Aching, som er skambra og veldig morsom.

 

Lykke til!

5116078[/snapback]

 

Har han en bok som heter "Good Omens"? en som anbefalte meg den :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg begynte helt tilfeldig med Mort,

og fant ut etterhvert (til min grenseløse begeistring) at den var del av en serie.

 

Deretter leste jeg bok for bok uten noe system, og syntes det fungerte utmerket.

Hendelsene er til dels kronologiske i forhold til hverandre,

men alt er stort sett såpass godt fortalt at man ikke trenger

å ha hele forhistorien innabords for å forstå hva som skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bare få si at Terry Pratchet lett er min yndlingsforfatter, og ellers er jeg enig i det meste her.

 

Det eneste jeg har å tilføye, er at om man leser bøkene i kronologisk rekkefølge (som er det jeg vil anbefale) så får man ta del i T.Ps fantastisk utvikling av Discworld og karakterene der.

 

Death, foreksempel er _veldig_ forskjellig fra de tidlige bøkene, og de senere.

 

Selv synes jeg dette er god nok grunn til å lese de kronologisk.

 

Ellers vil jeg også anbefale "Carpet People" som ikke har noe med Discworld å gjøre, men like fullt er en fantastisk bok :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...