Gå til innhold

Ta notater i Firefox

zjulik

Anbefalte innlegg

Ofte når jeg er i forums har jeg behov for å legge inn det samme svaret som jeg har gitt før. Det kan f eks være:

"Last ned Hijackthis fra min signatur, scan til en loggfil, lim inn loggen her. Da ser vi hva du har fått, og kan gi råd videre."

En fast tekstfil i Notisblokk kan være en løsning her, en slags kladdeblokk med slike svar...linker jeg ofte bruker som råd (i tillegg til dem som ligger i signaturen!). Men så må man jo åpne denne filen, og det er litt mye styr for en som er lat.

Det finnes en extension til Firefox som gjør dette enklere. Den heter QuickNote og ligger her:

http://quicknote.mozdev.org/

Med den installert, trykker jeg Ctrl F7, og får opp en tab der jeg kan legge inn vanlige svar, linker osv. Straks jeg skriver noe her, autolagres det - og neste gang jeg har behov for noe av notatene, er det bare å gå til Ctrl F7 igjen. Autolagringen forsvinner ikke ved lukking av QuickNote-taben, omstart av Firefox eller omstart av maskinen.

Andre finesser er:

* You can use drag and drop or the "Send to QuickNote" feature (available in context menu when you click a link or select some text) to easily log the text along with site's URL and the timestamp.

* QuickNote can open in a separate window, in a sidebar or in a browser tab.

* QuickNote runs in many applications: Firefox, Thunderbird, Mozilla Suite.

QuickNote kan vises i en tab, men QuickNote har igjen sine egne tabs - så mange du ønsker - slik at du kan ha en tab for linker, en for klipp og lim fra en annens HijackThis-logg, etc. Mulighetene er i grunnen mange.

post-67083-1149923427_thumb.gif

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en Operazealot må jeg nå komme med alternativet for oss som bruker Opera... jeg håper ingen blir triste av dette.

I Operaverden heter dette så enkelt som "note" og har vært med hvertfall siden versjon 7. Med en helt standard Opera 9 beta fra april vil menyene se ut som dette:

operanote1.PNG

operanote2.PNG

operanote3.PNG

Her kan du også legge inn separatorer i listen slik at du kan skille mellom forskellige typer notater. En veldig kul feature her er at dersom du dobbeltklikker på en note åpnes et vindu med den siden hvor du kopierte teksten fra. På denne måten kan du lage din egen samling av data hvor du bare kopierer all tekst til et interessant tema til note og kan så i "Quick find" feltet gjøre real-time søk og ved få trykk komme tilbake til kilden til notaten. Veldig greit ved proskjektarbeid og annet som går over lengre tid.

operanote4.PNG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...