Caos King Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg har mistet føreretten på livstid og dette plager meg stort og jeg vil ha førerkort fordi jeg trenger det i jobb og hjemme. Hva er tungtveiende grunner for å få det tilbake før tidsfristen som er livstid, livstid = 5 år sier dem som har greie på dette. Noen som vet om noen som har mistet det på livstid og fått det igjen før det har gått fem år, og hvilke argumenter de brukte for å få nedsatt fristen litt? Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 spørsmål nummer 1 hvordan mekka du å miste føreretten:P Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 den mekka jeg og miste ved og ha det litt for travelt, to ganger desverre Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 hmm, du sier at du trenger den i jobb og familie. funker det ikke uten? Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Jeg har behov for den på jobb, det hadde vært til stor nytte og jeg har nettopp blitt samboer med ei dame som har en liten gutt med krupp som i perioder vil ha behov for rask transport til lege/sykehus Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Du trenger ikke førerkort for å kjøre i en nødsituasjon. Da trer nødrett inn i bildet. Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 I hvilken lov står det? Har du en henvisning til den loven? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) I hvilken lov står det? Har du en henvisning til den loven? 9398068[/snapback] Det er bare min tolkning av nødrett. IANAL, men du kan tillate deg ganske mye hvis det er en nødsituasjon. Du kan faktisk kjøre i fylla også hvis det er for å redde liv og du ikke har andre opsjoner. Mener å huske at det var en kar i Oslo som var forfulgt av noen gærninger, så han satte seg i bilen og kjørte som en villmann for å komme seg unna. Selv om han var ruset så slapp han unna, nettopp fordi han hadde grunn til å være redd for sitt eget liv om han ikke hadde kjørt. Det finnes sikkert noen jussere her som kan henvise direkte til hvilken lov dette er, men jeg kan sjekke om jeg finner det. Straffeloven: Kapittel 3, §17-18 § 17. Nødrett En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. § 18. Nødverge En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, b) ikke går lenger enn nødvendig, og c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld. Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff. Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt. Endret 31. august 2007 av Quayle Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Ok, men hva med å få tilbake førerretten da? Syns du ikke det er gode grunner at jeg trenger lappen på jobb og hjemme samt at jeg er veldig veldig snill? hehe Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Ok, men hva med å få tilbake førerretten da? Syns du ikke det er gode grunner at jeg trenger lappen på jobb og hjemme samt at jeg er veldig veldig snill? hehe 9398114[/snapback] Jeg kan ikke se at du har anført noen gode grunner så langt. Hvorfor trenger du førerrett i jobben din? Og hvem trenger ikke det hjemme, som du sier? Hva er det spesielle i din situasjon som tilsier at du likevel bør få førerrett? Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 hehe jeg ville jo gitt deg lappen tilbake. hehe, men du må nok komme på noe jævlig gromt for å få den ass kollektiv transport osv... skjønner:P? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Ok, men hva med å få tilbake førerretten da? Syns du ikke det er gode grunner at jeg trenger lappen på jobb og hjemme samt at jeg er veldig veldig snill? hehe 9398114[/snapback] Jeg kan ikke se at du har anført noen gode grunner så langt. Hvorfor trenger du førerrett i jobben din? Og hvem trenger ikke det hjemme, som du sier? Hva er det spesielle i din situasjon som tilsier at du likevel bør få førerrett? 9398507[/snapback] Ellers så kan en jo si; Hvorfor passet du ikke bedre på etter første gang du ble tatt, og hvis lappen var så viktig for deg, hvorfor var du villig å ta de sjansene? Støtter meg til Radial, jeg ser ikke noe grunn til at du skal få lappen tilbake, snill eller ikke, du har faktisk gjort noe for å miste den luksusen. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 jeg er veldig veldig snill 9398114[/snapback] Det er ikke snilt å bryte loven. Når du enda gjør det to ganger til en slik grad at du faktisk mister førreretten til å begynne med så er det iallfall ikke snilt. Blir nok sykkel på deg en stund, ja. Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 som jeg nevnte tidligere. jeg hadde gitt deg tilbake lappen, men klart hadde ingen andre gjort det. så skreiv jeg kollektiv transport.:=) vi ses på bussen:) Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Ok, jeg skjønner tegninga. Men jeg vil iallfall gi det et forsøk og sende en søknad. Det kan vel ikke skade? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Nei ein søkand skader nok ikkje, og du gjer sikkert saksbehandler ein temmeleg god latter. Å miste førerkortet i ein så lang periode, så er det ikkje akkurat småting du blei tatt for. Litt googling henviser til å bli tatt i over 200km/t og bildraps-tiltale. Då nevner at du blei tatt to ganger, betyr det at du gjorde først ein ting som var nesten på grensa og så blåste du grensa for tap av førerkort med glans andre gongen? Det er iallefall folk som har fått anka livsvarig tap til tidsbegrensa tap: http://www.f-b.no/article/20070814/NYHET/708140019 Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ok, jeg skjønner tegninga. Men jeg vil iallfall gi det et forsøk og sende en søknad. Det kan vel ikke skade? 9406925[/snapback] hehe nei chill det, remember to explain at du trenger den sjukt for å få barn i barneehagen osv og samtidlig rekke jobben Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Nei det betyr at jeg kjørte moderat ulovlig to ganger, først mista jeg lappen i to år og fikk den igjen, deretter skjedde det en litt lei ting som førte til at jeg mista den på ny og denne gangen for livstid. Jeg har forstått det slik at livstid betyr ca fem år. Vet dere om noen som har mista lappen på livstid og fått den igjen før det har gått fem år? Lenke til kommentar
nifty Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg synes rett og slett at du skulle la samboeren din ta lappen jeg. I og med at ting er slik som de er , du hevder at du har hatt det *litt* for travelt, og det er rent pisspreik, for å få den dommen du har fått må man gjøre mer enn å kjøre litt for fort. Innfinn deg med sakenes tilstand og ta din dom som en mann i stedet ! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nei det betyr at jeg kjørte moderat ulovlig to ganger, først mista jeg lappen i to år og fikk den igjen, deretter skjedde det en litt lei ting som førte til at jeg mista den på ny og denne gangen for livstid. Jeg har forstått det slik at livstid betyr ca fem år. Vet dere om noen som har mista lappen på livstid og fått den igjen før det har gått fem år? 9408800[/snapback] Det å miste førerkortet for "livstid" betyr at man er uten førerkort i minst fem år. En slik avgjørelse har blitt tatt av domstolen, slik at eneste håpet ditt er å anke avgjørelsen videre. Siden anketiden mest sannsynlig er ute, så tror jeg neppe du vil få førerkortet tilbake fortere. Og det å kvalifisere til å miste førerkortet i minst to år, da skal du ha bli tatt med god fart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå