Gå til innhold

spørsmål om mobilkamera

Anbefalte innlegg

hei! :)

er det noen her som kan si noe om hvilke bildekvalitetsforskjells-faktorer man bør ramse opp når man tenker på kamera på mobilen? er det noen ting som ikke er et problem for vanlige kamera som man bør tenke på for mobiler? og hva er det det betyr de tallene som alltid står rundt kanten på selve "kamerahullet"? jeg vet som dere ser ingenting om kamera..

jeg skal lese digitalkameraguiden og "skal du ha nytt kamera" senere , for det er så mye, men jeg lurer kort på om det er noen forskjeller på hva jeg bør tenke på med et lite mobilkamera iforhold til et kompaktkamera. jeg er heller ikke sikker på om dette er riktig sted å poste denne tråden, hvis jeg har postet feil si ifra.. jeg har sjekket alle stedene og det finnes ikke noe sted som dreier seg om spørmål om mobilkamera..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart at et mobilkamera ikke tar like bra bilder som et kompaktkamera. For noen vil 10x15 utskrifter fra et av de beste mobilkameraene være bra nok, men så fort man skal blåse de opp litt, vil selv de aller beste kameramobilene slite i forhold.

Grunnen er størrelse. Bra optikk krever at den er av en viss størrelse. Optikken som sitter i en mobil, kan man selv se er veldig liten hvis man sammenligner med et lite kompaktkamera.

Mitt tips (som du ikke nødvendigvis må følge); Kjøp et kompaktkamera som kamera, og en mobil som mobil. Kombi-enheter gjør at en eller flere av ekstra-mulighetene blir dårlige, og det kan til og med gå på kompromiss med hovedgrunnen til kjøpet... i dette tilfellet... en mobil.

Lenke til kommentar

jeg tenker egentlig at jeg skal bruke mobilen til å ta bilder når noe tilfeldigvis skjer, istedet for å finne det, og så blir det litt mye å ha to enheter når jeg går rundt hver dag..

ok, så størrelsen på optikken er et problem med mobiler.

men hva er tallene rundt optikken for noe?

hvis de sier noe om f.eks. str. på optikken, så har jeg noe å se etter i fremtiden.

takk for tiden din, forresten! :)

forresten synes jeg dere burde samarbeide med amobil og gjøre testene av kamera for dem.

hva er egentlig galt med det?

Lenke til kommentar

Tallene angir blenderåpning og brennvidde. På min Nokia-telefon står det f.eks. 3.7 mm 1:2.8. Det betyr at den har brennvidde 3.7mm. Hva det eksakt blir i 35-mm-format vet jeg ikke faktoren på, men mobilkamera har som regel et vidvinkelobjektiv. 1:2.8 er blenderåpningen, altså F2.8. Jo lavere tall, desto større blenderåpning. 2.8 er altså en nokså stor blenderåpning, mens f.eks. F16 er en nokså liten åpning. Stor blender slipper altså inn mest lys, men det er allikevel svært begredelig lysfølsomhet på mobilkamera. De kan i beste fall ta middels gode bilder ute i pent vær. Jeg støtter derfor Afseth i å anbefale to enheter. Jeg har alltid et lommekamera i belteveska, og mobilveska på den andre siden, det er veldig lite plagsomt, og begge enheter er like lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg har sett bilder som er tatt med ulike mobiltelefoner, og mange mobiler tar nå overraskende gode bilder forutsatt at forholdene ligger til rette.

Det må bl.a være lyst nok, linsen på kameraet må være ren, og det er ikke kjapt så motivet bør stå rimelig stille.

Min samboer har tatt gruppebilde med sin Nokia N70 som fint kunne skrives ut i A4 format med helt grei kvalitet, selv om man selvsagt kunne fått bedre kvalitet med et skikkelig speilreflekskamera på stativ.

SE har også noen mobiler som tar gode bilder.

Lenke til kommentar

Også et digitalt kompaktkamera til 2-3000 kroner tar bedre bilder enn et N70. Ikke minst er de mye mer lyssterke blant annet pga. optikk og større sensor, så du får betydelig mindre ISO støy ved alle forhold (også meget gode lysforhold). I tillegg er generell skarphet og spesielt kantskarpheten en helt annet, på grunn av optikken. Du vil også merke mindre forvrengning ut mot kantene.

N70 tar sikkert "greie" bilder i A4, men de fleste kamera til 2-3000 kroner tar "meget bra" bilder i A4 (og opp til A3 i god kvalitet).

Lurer litt på hvilke(t) kamera du har sammenlignet med? Og hvordan?

Lenke til kommentar

n70 er da ikke så bra? du mener kanskje n73 eller?

liten oversikt:

sony ericsson k800i

mer nøyaktig om k800i på wikipedia

SE k810i

(oppfølgeren til k800i er ikke denne, den har ikke blitt lansert ennå, men kommer sikkert snart pga. nokias mp- stunt med n95.)

nokia n73

disse har jeg ikke sett bilder fra/husker ikke, men er/blir antageligvis gode

n93i

n95

e90 comunicator:

htc x7500

.. er tlf som tar gode bilder, uten at jeg forstår helt nøyaktig hvordan.

noe dere her gjør..

et bilde jeg har tatt med min k750i:

et bilde tatt med k800i som kom ut før den kom i butikkene:

jeg lurer fortsatt på om dere har snakket med amobil om å samarbeide.

det blir jo naturlig det, siden det blir mange mennesker fremover som vil ha et godt mobilkamera og lurer på hva de skal se etter som mobilen skal ha?

edit:glemte lg kg920 og rettet n93 til n73.

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
et bilde jeg har tatt med min k750i:

(...)

et bilde tatt med k800i som kom ut før den kom i butikkene:

(...)

Hvis dette er eksempelbilder som skal vise det beste av mobiltelefonenes kamera, så viser det ikke mye annet enn at det fortsatt er et stort gap mellom billige digitalkamera og dyre mobiler.

Bildene er sterkt plaget av blant annet støy, uskarphet, og det ene har utbrent himmel og blasse farger. Men til dokumentasjonsbruk er de helt ok.

Lenke til kommentar

nei, nei, nei, nei. de skal da ikke vise det beste av noe. det var circabilder for folk som lurer på hvor vi står omtrent idag. det øverste er et bilde jeg liker spesielt, tatt når jeg var på ferie i drøbak, med k750i som ikke er med på lista jeg lagde over de beste kameraene som selges i europa nå. det andre er et bilde fra k800i, jeg vet ikke om dette bildet som kom ut før den ble helt ferdig og kom i butikker er annerledes enn den ferdige k800i, men dette var bildet jeg fant. dette er noe jeg nevnte i anledning at det ble snakket om hvor mobilkameraene står idag, for de som ikke følger intenst med..

"Hvis dette er eksempelbilder som skal vise det beste av mobiltelefonenes kamera, så viser det ikke mye annet enn at det fortsatt er et stort gap mellom billige digitalkamera og dyre mobiler.

Bildene er sterkt plaget av blant annet støy, uskarphet, og det ene har utbrent himmel og blasse farger."

ja det er sant det.. du sier det jo.. men hvordan det..? :dontgetit: ..det det også viser er at kameraene begynner å bli gode nok til at ikke hvemsomhelst kan si om det er et godt kamera eller ikke, basert på megapiksler eller fine lovord fra nokia om carl zeiss- optikk puttet på ellers elendige kamera..

Lenke til kommentar

"dette er noe jeg nevnte i anledning at det ble snakket om hvor mobilkameraene står idag, for de som ikke følger intenst med.."

..på mobilfronten mener jeg.. kunne tolkes negativt...

edit: btw, k750i er forresten ikke så dyr, hvis noen lurer, 1600kr, (se link) har gått opp fra 1300 pga

at færre selger den lenger siden den er gammel. (nederste bånnpris i linken tror jeg er feil, tror det er kommet seg inn en k750i med abb.)

edit2: k750i kom i juni 2005 og var den første tlf i europa med 2 mp og den første med autofokus.

test av k750i

edit3: bildet er av min morfar, og det er helt fullstendig, fullstendig perfekt for meg.

og det har absolutt ingen verdens ting med bildekvalitet å gjøre.

Endret av megaloman
Lenke til kommentar

joda, forsto det.

edit:

bare nevnes at det er ikke så dårlig det ikke kan brukes til noe.. og dette bildet liker jeg.. grunnen til at jeg spør ut her om akam kan ta stilling til kameramobiler, er fordi jeg tenkte først at afseth som er moderator liksom var med i kontakt med akam, men jeg tenkte ikke på at det ikke er selvsagt..

jeg synes også det er en ørliten negativ tone her.. jeg prøver ikke å motsi noen eller noe i nærheten av det..

amobil kan imformere sånn circa, men for de som vil bruke kameramobilen som hovedkamera ville det vært helt nødvendig med grundigere tester der dere gjør alt dere gjør, og ser på bildene på mer enn mobilskjermen.

har dere ikke snakket om å gi anbefalinger av kameramobiler?

med kameratlf mener jeg ikke mobiler med kamera, men tlf som spesialiserer seg til å erstatte kameraet for hverdagslig knipsing.

sony ericsson har delt opp kamera og musikktlf sine, så de som vil ha musikk ikke får en klumpete tlf, og de som vil ha kamera får tlf som spesialiserer seg på det uten å måtte miste noe for å gli inn som musikktlf. det er sånne som disse tlf man kan kalle kameratlf. og ikke telefon med kamera..

oppfølgeren til k800i/k810i vil antageligvis være VELDIG interessant for mange som ser etter en kamera- erstatter for de ikke aller høytideligste stundene.

på resultatsiden i søket står det spesielt digitale på alt og ikke filmbaserte kameraer, og ingenting i forumet om tanker rundt problem og valg av kameramobil heller.

jeg lurer på om akam ikke handler om fotografering generelt, siden det står kun rene digitalkamera på forsiden der jeg trykker på linken og i "om akam".

det er ikke noe forum rundt diskutering rundt modeller eller anbefalinger.

er akam en rendyrket digiltalkamera- side? er filmkamera, videokamera og kameramobiler en tilleggsdel av akam?

Endret av megaloman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...