Gå til innhold

Test av HTC P3300

mr_lf

Anbefalte innlegg

HTC P3300

2006-09-07_065348_HTC_P3300.jpg

HTC, High Tech Computer, er en Taiwansk mobilprodusent, som er partner med Microsoft for Windows Mobile. P3300, med kodenavn Artemis, er i den første linjen som HTC brander selv. Før har de brukt Qtek og I-Mate i Norge. I utlandet selger T-Mobile under sitt navn, O2 (litt annet design) og Dopod. Noen av disse selges uten WiFi, så sjekk dette hvis du kjøper i utlandet. Dette er den andre GPSen fra HTC, men den første telefonen med GPS.

Spesifikasjoner

Prosessor: TI OMAP 850 201MHz

Minne: 64 MB RAM, 128 MB Flash ROM

Skjerm: 2.8", 240x320, 65 000 farger

Dimensjoner: 108 x 55 x 16.8mm, 126 gram

GSM: Quad-band

Kommunikasjon: EDGE, GPRS, WLAN(b/g)

Kamera: 2.0 Mpix

Design og byggekvalitet

HTC-P3300-01.gif

Designet er veldig pent. Den har HTC-merket øverst i vestre hjørnet, og midt på nederst bak. Bakpå et det uttak til GPS antenne skjult bak et gummilag. Under det finnes et 2.0 mpix kamera, med et speil for selvportrett under. Pennen sitter nederst i høyre hjørnet, den er full-size stylus, ikke uttrekkbar som Qtek 9100.

Virker veldig godt skrudd sammen. Er lagd i matt grå plast, med blank sølvplas til siden og RollR hjulet. Knappene er godt satt sammen og trykkes passe langt inn med passe lyd. Knappene er små, men ikke vansklige å treffe. Så litt negativt. Hjulet virker slarkete, 0.3 cm dødgang ca. "Musa" i midten virker også litt for løst. Men dette kommer jeg tilbake til i et eget punkt.

Innhold i eksen

HTC-P3300-02.gif

Blei imponert når jeg åpna esken. Innholdet i pakka var rett og slett overveldene. Det fulgte med ikke mindre enn tre cder, drivere, ActiveSync 4.2, manual og TomTom Home for å nevne noen av programmene. To store manualer og diverse garantiark. Holder til bilmontering, stor sugekopp. Billader, vanlig lader, usb-kabel og headset. Batteri selvfølgelig og 512MB minnekort. Imponerende!

Ytelse

Den må ta seg noen tenkepauser innimellom, hvis man åpner mapper med mye i(les: \windows). Kjører man flere ting samtidig skjer dette oftere. Men alikevel, TomTom starter på 2-3 sek. Skype, som egentlig krever 400MHz går fint, starter på 3-4 sek. Lyden i Skype er ikke veldig bra, men det går ann. Med The Core Project Media Player spilte telefonen helt utmerket en episode Prison Break, kodet i Divx i 320x176 kodet med PocketDivx. Faktisk så bra at å se en hel film er intet problem på telefonen.

Trådløs teknologi

P3300 har ikke 3G, som erstattning har den fått EDGE. Hvis ikke du har EDGE-dekning kan du kose deg med GPRS. Telefonen kan du bruke i stort sett hele verden, med fire bånd på GSM-nettet. Telefonen har fått WiFi, så alle HotSpots og trådløse hjemme nettverk kan brukes til surfing, Skype, mail osv.

Uansett hvordan man snur og vender på det, er grunnen til at mange kommer til å kjøpe denne den innebygde GPSen. SrifStart III er brikkesettet som brukes. Per i dag, den beste GPSen batterimessig og følsomhet. TomTom Navigator6 følger med, den kommer med et gratis kart over en by. Kjøper du Premium følger med kart over Vest-Europa, jeg valgte å legge inn Skadinavia for å spare plass på minnekortet. Har ikke fått testet GPSen grundig enda, så får komme tilbake til dette senere.

Nytte funksjoner

Her må det bli full score, kalenderen er stor og veldig bra og syncer perfekt med Outlook. I kontaktene kan du lagre:

Navn, billde, stilling, avdeling, frima, telefon arbeid, faks arbeid, arbeidsadressee, IM, Epost, mobiltelefon, ringetone, webside, Kontor, privat tlf, privat adresse, Legge til kategori, annen adresse, personsøker, telefon i bil, faks privat, tlf frima, tlf arbeid 2, tlf privat 2, radiotlf, IM2, IM3, Epost2, Epost3, Sekretær, TLf sekretær, Overornet, Off-ID, Konto, Kunde-ID, Føselsdag, merkedag, ektefelle, barn og mulighet for å lage notat til hver kontakt!

Det følger med programvare for å se PDF-filer, ClearVue PDF. Pocket Excel, PowerPoint og Word følger med. Her kan du opprette, endre og lese office-dokumenter. Zip-program er med. Opptak og en enkel kalkulator.

Underholdning

screen022.png

Bubblebreaker og kabal følger med, morsomme, men enkle spill. Det går ann å legge inn egne spill, men du skal være klar over at de fleste vil være vansklig og noen nesten umulig å spille pga navigasjonssystemet. Windows MediaPlayer er innebygget, virker bra. Det er også innebygd FM-Radio, som den første Pocket PCen! Den kan lagre 20 kanaler og bruker headsetet som antenne. Virker veldig bra. Headsettet er veldig bra faktisk. Det beste headsettet som har fulgt med telefon/mp3-spiller som jeg har hørt! Kameraet er ikke noe å skryte av. Det tar greie bilder i godt lys, men ellers kan du bare glemme å bruke dette som kamera. Den tar film også, men det samme gjelder her.

Telefonen bruker TransFlash/MicroSD, bittelite minnekort. Det er IKKE hotswap av minnekort. Det ligger under batteriet OG sim-kortet!

Artige saker med P3300

5246.jpg

Da kan vi ikke utsette det mer. HTC er en fabrikant som tør å tenke nytt, og faktisk prøve det ut i produkter. Midt i navigasjonshjulet, finner vi en liten sak. Den kan best beskrives som en gammel hjulmus til PC snudd opp ned. Den kan brukes i to moduser, den ene virker den som en femveis naviasjonsknapp, i den andre får du en mus på skjermen, og brukes om mus på pc. Hjulet får et blått lys i seg når man beveger den. Det er ikke så lett å bruke hverken musa eller det andre moduset, men er et veldig godt forsøk på å gjøre pocket pcer lettere å styre med en hånd. Hjulet rundt fungerer som iPod hjulet nesten. Ypperlig til å scrolle i menyer, men i Pocket IE hopper den fra link til link, og ikke vanlig scroll dessverre.

Konklusjon

P3300 er en veldig artig telefon. Den bruker Windows Mobile 5 Pocket PC, AKU 3.2, det er ikke det mest brukevennlige OSet, men gir mange muligheter. Denne har innebygd GPS, som ser ut til å virke bra. Prosessoren gjør jobben bra også, selvom jeg gjerne skulle sett 400MHz Samsung/XScale isteden. Hvis du ikke trenger QWERTY-tastatur, men vil ha GPS kan jeg trygt anbefalle denne. Du bør også ha prøvd Windows Mobile, så du vet hva du går til.

Pluss

GPS innebygget

Mye innhold i pakka

Full-size Stylus

God skjerm

Mye trådløs teknologi

FM-radio

Windows Mobile

Minus

3G

Windows Mobile

Batteri(?)

Minnekortet skjult under batteri og simkort

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har brukt den en del. Den bruker ganske lang tid å få første fix, ca 1-2 min. Har den først fått fix holdes den veldig stabil, og finner fort igjen hvis du mister den(kjører inn i tunnell feks). Den viker strålende når man har den i handa å går med den, i bil virker den også bra, men innendørs finner den ikke sattelitter. Det følger med billader, festeannordning til bilen og billader, så det er tilrettelagt for bil. Det følger også med en ekstern anntenne hvis det er dårlig dekning der du er.

Kartet tar ganske stor plass, så jeg valgte å bare legge inn Skandinavia, tar ca 200 mb hvis jeg husker rett.

Er veldig fornøyd, men har kommet et stygt hull i et lag inne i skjermen, tror jeg kommer til å sende den inn dessverre.

Lenke til kommentar

Har brukt denne telefonen i nesten 2 uker og er strålende fornøyd. Ble meget imponert over utstyret som fulgte med Premium utgaven. Har bestilt 2gb miniSD ettersom 512 ble for lite for meg. Litt uvant uten tastatur, men har blitt vant med det nå. Har også skaffet en tynn film som jeg har lagt på skjermen for å beskytte mot riper. Alt i alt; Meget fornøyd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Litt uvant uten tastatur, men har blitt vant med det nå.

7547792[/snapback]

Har du lastet ned phone pad? Gjør det mye lettere å skrive meldinger raskt. Holder meg til skjermtastaturet til surfing da tegn som / og @ er lettere tilgjenglig, men til meldinger er phonepad ypperlig.

http://www.klingtech2.dk/htc/patch/PhonePad_TyTN.CAB

Flott lesertest!

Herlig at du tar deg tid til å dele dine erfaringer med denne telefonen!

7583442[/snapback]

Hyggelig:)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Har du lastet ned phone pad? Gjør det mye lettere å skrive meldinger raskt. Holder meg til skjermtastaturet til surfing da tegn som / og @ er lettere tilgjenglig, men til meldinger er phonepad ypperlig.

http://www.klingtech2.dk/htc/patch/PhonePad_TyTN.CAB

Hei :D Jeg har akkurat bestilt en P3300 og gleder meg stort til å komme i gang :!:

Men jeg bare lurte på hva som gjør det så "vanskelig" å skrive SMS på en slik P3300, og hva er phone pad - og hvordan dette installeres...? På forhånd takk for svar!

Carl Otto

Lenke til kommentar

Last ned cab fila til pcen, overfør den, så går instalasjonen av seg selv. Eller last den rett ned til mobilen med PocketIE, og den installerer seg selv.

Phone Pad et er program HTC la til de tidligere generasjonene av telefonene sine, det er ment som en virituell erstattning av et vanlig tastatur T9 mobiltelefontastatur. Det som gjør det vansklig å bruke, er at du får ikke noen fysisk tilbakemelding når du klikker som du gjør på et normalt tastatur. Men etter noen timers tilvenning så går det like fort å skrive på det som det gjør på et vanlig tastatur.

Andre alternativ for skriving er et virituelt qwerty-tastatur. Det finnes også tekst og bokstagjennkjenning, men det finnes dessverre ikke på det norske versonen av Windows Mobile.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei hei

Jeg kjøpte en sånn en idag, jeg også;)

Men jeg får ikke til den gps bitten. Skulle bare testet hvordan det fungerer, når jeg la inn scandenavia kartet og prøvde å testet den etterpå, fikk jeg følgende beskjed: Venter på gyldig GPS-signal

Det hadde vært veldig kjekt om noen kunne skrive grundig om bruk av gps,

(er dårlig i engelsk og klarer ikke å lese bruksanvisning + har aldri brukt gps før)

Desutten hvordan og når bruker man GPS Active Antenna?

Lenke til kommentar

Det står at den venter signal når den prøver å få fix. Det kan ta litt tid, vil ta kortere tid om du laster ned koordinater med HurtigGPS. Jeg får sjelden fix innendørs, men utendørs tar det gjerne 30 sek til 1 min å få kontakt med satelitt.

Lenke til kommentar

Du kan synce mot PC via bluetooth eller USB-kabel(helt standard kabel), eller hvis du har tilgang til exchange server, kan du bruke pushmail og sync via EDGE;)

Lattlig enkelt å synce, last ned Active Sync(eller Mobile Device Center hvis du har vista), plugg i telefonen, og du får spørsmål om hva du vil synce, så syncer den automatisk hver gang du plugger telefonen inn i pcen;)

Lenke til kommentar

Push mail er at mailen du motar på nett, sendes direkte til telefonen din også. Så du slipper å gå på nett for å sjekke mailen, den kommer inn til telefonen som en sms.

Du trenger exchance server, noe mange bedrifter har. Ellers finnes det noen som selger denne typen tjenester, blandt annet Telenor, koster ca 150,- i mnd hos telenor.

Lenke til kommentar

Min erfaring stemmer med det meste av det jeg har lest rundt på nettet, at P3300 rett og slett gruser alt annet av pocketpcer når det gjelder samtalekvalitet. Det er ingen sweetspot som en del andre har, den gir god lyd uansett:) Men det er klart at mange telefoner har bedre lyd og mer fokus på det. P3300 vs Qtek 9100 feks, er P3300 laangt bedre.

Jeg vet ikke om det følger med i standardpakken, send en mail til komplett feks og spør:)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaller SBP Mobile Shell. Rydder opp i menyene og desktoppen, og gjør hele telefonen 10x mer brukervennlig! SBP Pocket Plus er også et godt program. Jeg kan ikke leve uten Concrete Aces Tournament Timer, poker klokke! Adobe Flash player og Opera. TCPMP er også must for video avspilling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...