Gå til innhold

Bortkastet å trene når man skal på fyllekula?


Anbefalte innlegg

Hepp

 

Kjører et rimelig hardt program om dagen med en tresplitt. Kjører 3 dager på en hvile, så tre dager på 1 hvile igjen osv.

 

Kjører også et rimelig strengt kosthold med protein som fokus.

 

Siste treningsdag i syklusen er på fredag, hvor jeg trener rygg / mage.

 

Her kommer dog spørsmålet. Fredag 1830 havner jeg utpå en skikkelig fyllekule, da en god venninne har bursdag. For sikkerhets skyld skal jeg på ny fyllekule på lørdag med noen gode venner.

 

Holder meg seff til sprit, og satser på at kebabspøkelse ikke innhenter meg på natta.

 

Spørsmålet:

 

Er det bortkastet å trene for så å dra rett på fyllekula? Ødelegger det mer enn jeg bygger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du trener kroppen din på fredag slik at du bryter ned muskulaturen, så kan du ikke hindre kroppen i å bygge seg opp igjen bare ved å innta litt sprit. Og de kaloriene du eventuelt forbrenner gjennom treningen er jo heller ikke bortkastet (med unntak av at du får jo endel kalorier fra sprit og øl og sånt). spørsmålet er vel heller om du forsinker restitusjonsprosessen!?! Antar litt her nå.. Håper noen vet dette.

Lenke til kommentar
Var på foredrag med en kroppsbygger (sponset av proteinfabrikken, het Stellander eller noe slikt, fra Tromsø), sa man VIN var veien å gå hvis man måtte ruse seg ;)

8365437[/snapback]

Thomas Stellander ja. Han er faktisk avbildet på toppen på forsiden av proteinfabrikken, litt gjennomsiktig da, men du ser hodet hans, heh. Noen typer vin er bare godt for helsa.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Hepp

 

Kjører et rimelig hardt program om dagen med en tresplitt. Kjører 3 dager på en hvile, så tre dager på 1 hvile igjen osv.

 

Kjører også et rimelig strengt kosthold med protein som fokus.

 

Siste treningsdag i syklusen er på fredag, hvor jeg trener rygg / mage.

 

Her kommer dog spørsmålet. Fredag 1830 havner jeg utpå en skikkelig fyllekule, da en god venninne har bursdag. For sikkerhets skyld skal jeg på ny fyllekule på lørdag med noen gode venner.

 

Holder meg seff til sprit, og satser på at kebabspøkelse ikke innhenter meg på natta.

 

Spørsmålet:

 

Er det bortkastet å trene for så å dra rett på fyllekula? Ødelegger det mer enn jeg bygger?

8365389[/snapback]

 

Ser du er i samme situasjonen som meg. Trener styrke 3 til 4 ganger i uka, men har en stygg tendens til å ende på fylla fredag å lørdager. Kan da ikke slutte å leve selv om man trener :D Håper bare ikke det ødelegger så alt for mye med litt alkohol i ny å ne.

Lenke til kommentar

For det første, hører ikke trening og alkohol sammen. ;)

Men når det er sagt så er det bare å trene på selv om du skal på en kule.

Det er på ingen måte optimalt, men det er bedre en å ikke trene. Når du trener setter du i gang veldig mange bra og viktige prosesser i kroppen. Selv om du da drikker på kvelden, vil du fortsatt ha satt i gang disse prosessene. Men det som er dumt med alkohol, er når du drikker velger kroppen dette som kilde til sin næring. Og alkohol er ”tomme” kalorier. Derfor vil du ikke hente deg inn, som du skulle ha gjort hvis du ikke hadde drukket.

 

Men det viktigste du kan gjøre er å spise et godt og stort måltid etter du har trent. Fyll opp mest mulig i den anabole fasen rett etter trening. Og drikk mye vann mens i mellom spriten, og spesielt før du legger deg. Dette sørger for at cellene har tilgang på vann under natten. Dette er viktig pga alkoholen trekker vann ut av cellene i kroppen.

 

Men kos deg på fest, uten motivasjon har man ikke mye.

Lenke til kommentar

Spis bra mat som en helt og hold vanninntaket høyt, og få i deg littegrann salt og greier etter nattens strabaser. Om du har en boks vitaminpiller du vanligvis ikke tar av bør du ta ei pille i morgen, men om du vanligvis tar ei pille så kan du bare fortsette slik. Vannløselige mineraler/vitaminer vaskes litt ut av kroppen i ei fyllekule (du drikker ganske mye, og ADH-nivåene blir forskjøvet så du pisser mye også).

 

Du må nok belage deg på å bli litt mer støl enn vanlig også, men det gjør ikke noe å trene før fylla. Det er værre med trening i bakrus, da yter man så dårlig at det nesten er like greit å ligge hjemme.

 

Et røvertriks er zyrtec før du drar på byen, forresten, da er du friskere i morgen. God tur på byen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dette er viktig pga alkoholen trekker vann ut av cellene i kroppen.

8365482[/snapback]

 

Det som egentlig skjer er vel at alkoholen gjør at hypofysen ikke skiller ut et spesielt hormon (ADH), et hormon som gjør at blodet tar opp næringsstoffer fra nyrene (forurinen). Derfor mister man mye vann og næringsstoffer, og blir dehydrert. Derfor er det viktig å hive i seg multivitaminer etter ei fylle og kanskje salte maten litt ekstra. Dette tok jeg ut av hodet basert på biologiboken jeg så vidt husker, så jeg kan dessverre ikke komme med link.

Lenke til kommentar

Er faktisk utrolig irriterende å tenke over hvor usunt alkohol er i forhold til trening.

Også så koselig og fint som det er å drikke. Personlig klarer jeg ikke å takke nei takk til en fyllekule.

 

Et lite tilleggsspørsmål:

Det har vært en del snakk om øl med mindre kalorier, men med samme prosent og nesten samme smak. Noen som har smakt/prøvd det?

Lenke til kommentar

Jeg drakk en lavkalori-øl for en uke siden.. Det smakte øl, men jeg ser ikke helt poenget. Skal jeg på fylla så blir det uansett deprimerende å skulle telle kalorier etter hvert, og når det har blitt såpass takker jeg neppe nei til en kebab uansett. Man kan like godt kose seg når man først drikker.

 

Jeg liker å ta fylla på fredag etter jeg har trent, også regner jeg det som en spisedag. Også er jeg klar til søndag.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Dette er viktig pga alkoholen trekker vann ut av cellene i kroppen.

8365482[/snapback]

 

Det som egentlig skjer er vel at alkoholen gjør at hypofysen ikke skiller ut et spesielt hormon (ADH), et hormon som gjør at blodet tar opp næringsstoffer fra nyrene (forurinen). Derfor mister man mye vann og næringsstoffer, og blir dehydrert. Derfor er det viktig å hive i seg multivitaminer etter ei fylle og kanskje salte maten litt ekstra. Dette tok jeg ut av hodet basert på biologiboken jeg så vidt husker, så jeg kan dessverre ikke komme med link.

8375098[/snapback]

Dette er helt riktig. Men er så mye lettere å si at trekker vann ut av cellene selv om det egentlig er feil. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dette er helt riktig. Men er så mye lettere å si at trekker vann ut av cellene selv om det egentlig er feil.  :blush:

8383208[/snapback]

 

Det var en av de få tingene i biologien som faktisk var interessant nok til at jeg gadd å huske det.

 

Jeg sitter og drikker nå og angrer egentlig en del. Grunnen til at jeg går ut denne helgen (når jeg sa jeg skulle droppe det) var fordi naprapaten min ga meg treningsforbud fra søndag av. Jeg er ikke veldig dyktig å motstå alkoholen, men jeg er flink til å angre etterpå.

 

Likevel mener jeg det går an å kombinere alkohol og trening, så lenge man følger klare retningslinjer og har mål med det man gjør. Jeg vil for eksempel gå ned 3% i fett, løpe 3k meter på 10:30 og ta 250 i beinpress, og merker jeg at alkoholen ødelegger nevneverdig for meg, så dropper jeg den.

Lenke til kommentar

For min del gjorde jeg dette.

 

Tenkte å kjøre ryggen sjapt på Elixia, og jogget følgelig ned dit. Problemet er at jeg ikke kunne ha hunden min bak disken og følgelig ble jeg bedt om å forlate gymmet. Fortsatte da heller å jogge litt til, og vi endte opp med en times joggetur totalt.

 

Dro deretter direkte til festen:

 

Alkohol:

 

En øl før maten

To glass sjampis

Til maten: 3 flasker vin (Ga riktignok bort to glass til nabodama)

 

Ble dritiiiiiings, kjørte på med to øl til

 

 

 

Ligger her nå å angrer.

Alt jeg oppnådde var å bli fyllesyk og brukte opp 2 k på ingenting :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...