Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia (NextGenTel) i bridge - farvel, WAN?

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for fint forum!

Jeg har satt opp Netopiaruteren min i bridge (etter denne oppskriften: http://www.ntavados.net/guide/ngt) med en D-Link (DI 524), og det har fungert bra helt til nå. Nå kommer jeg ikke på nett med trådløs tilkobling mer. D-Linken henter inn den eksterne IP-adressen som WAN-adresse og deler ut ukurante IP-er til den bærbare pc-en. Laptopen er koblet til lokalnettet, men kommer ikke ut på Internett. Har prøvd å konfigurere adressene selv med Gatewayadressen som kommer opp på statussiden til D-linken (80.202.xxx.1) og adressen til D-Linken, som nå er den samme for WAN som min eksterne IP.

Har prøvd å både med og uten DHCP-serveren påskrudd i Netopiaen, men når den er avskrudd, gir ikke D-Linken adresser til WAN i det hele tatt.

Vet noen hvordan jeg skal sette opp dette for å få D-linken til å dele ut kurante IP-er? Og hvordan i alle dager skal jeg få de trådløse på Internett? Hva blir gatewayadressen?

Håper noen kan hjelpe!

Julehilsen

Endret av oleg74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D-Linken henter inn den eksterne IP-adressen som WAN-adresse og deler ut ukurante IP-er til den bærbare pc-en.

Hva mener du med ukurante ip-adresser? Hvilen DHCP gir den bærbare disse ip-adressene?

7527117[/snapback]

Ved nærmere ettersyn kan det virke som om D-linken ikke deler ut adresser i det hele tatt, til tross for at DHCP-serveren er skrudd på (eller den prøver seg med en 169.254.xx.xx-adresse). Den deler ut til LAN-enhetene (192.168.0.xxx), men ikke til de bærbare. Får forbindelse når jeg konfigurerer ip-adressen i de bærbare selv, men intet Internett... Når jeg skrur på automatisk konfigurasjon, detter nettet ut ("Begrenset eller ingen forbindelse").

På statussiden står det at WAN-adressen er den samme som den eksterne ip-en, og jeg mener at det er denne adressen som har vært utgangspunkt for ip-adressene som D-linken deler ut. Mulig jeg er på viddene her, men jeg skjønner mindre og mindre...

Hjelp mottas med den dypeste takk!

Endret av oleg74
Lenke til kommentar

Hei.

MAC adressen er den fysiske adressen til nettverksgrensesnittet. Grunnen til at den begynner med det samme på både LAN, WAN og WLAN er pga at det er samme produsent (D-Link).

IP adressen er det som er intressant og det ser ut som om alt er OK utifra statusbildet.

Er det kun trådløst problemet med 169 adresser oppstår?

Isåfall så må du ta "feilsøk-trådløst-dansen". Til å begynne med, slå av trådløst sikkerhet og skift kanal routeren operer på trådløst - prøv deg frem. Virker ikke dette, oppgrader firmware på routeren, samt drivere på de trådløse klientene. Om dette heller ikke tar deg noen vei så er eneste mulighet å prøve router og en bærbar pc i et annet miljø. Deretter er det bare utbytte av router som kan være et godt alternativ.

Prøv også å forandre SSID til noe enklere (med bare bokstaver). Enkelte D-Link routere har hatt problemer med dette.

Pass også på at alle brannmurer på de bærbare pc-ene er riktig stilt inn/deaktivert.

Mvh,

Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar
Hei.

MAC adressen er den fysiske adressen til nettverksgrensesnittet. Grunnen til at den begynner med det samme på både LAN, WAN og WLAN er pga at det er samme produsent (D-Link).

IP adressen er det som er intressant og det ser ut som om alt er OK utifra statusbildet.

Er det kun trådløst problemet med 169 adresser oppstår?

Mvh,

Swiss

7528394[/snapback]

Ja, det er bare trådløst at det er problemer. D-linken deler ut 169.xx.xx.xx-adresser til de bærbare, og det resulterer i "Begrenset eller ingen forbindelse". Når jeg stiller inn en 192.168.xx.xx-adresse, får jeg tilgang til det trådløse nettet, men kommer ikke ut på Internett. Har prøvd å sette inn DNS-serverene til NextGenTel + adressen til D-linken som DNS-servere. Har prøvd både 192.168.0.1, 10.0.0.1 og den eksterne gatewayen som D-linken har ført opp (80.202.xx.xx) som Gatewayadresse, men uten hell. Oppsettet har fungert bra inntil i går, da de trådløse nettet datt ut, og jeg skulle koble til igjen. Internett funker helt fint for LAN-pc-ene.

:ermm:

Lenke til kommentar

Hei.

Går utifra at du får tilgang til andre pc-er på LAN siden når du sier tilgang til det trådløse nettverket, eller står tilkoblingen bare som "tilkoblet"?

Sett IP 192.168.0.1 som DNS og Default Gateway på de trådløse klientene.

169.x.x.x adresser betyr at pc-en har konfigurert segselv med en IP adresse, da den ikke fikk tildelt noe IP adresse fra en DHCP server.

//Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Nei, det viser seg at jeg ikke får tilgang til LAN-pc-ene heller. Det står bare"Tilkoblet". Har satt 192.168.0.1 som DNS og gateway, men uten hell.

Har prøvd å skru av brannmur og skifte kanaler på D-linken også.

Det kan virke som om den trådløse prøver å hente adresse fra Netopia-modemet. Tilkoblingen faller ut innimellom, og lease-tiden på DHCP-se rveren til Netopiaen er visstnok på 120 sekunder når den står i bridge. Har prøvd å skru av DHCP-en i Netopiaen, men da finner ikke LAN-pc-ene veien til Internett heller.

Hmmmmmmm....

Endret av oleg74
Lenke til kommentar

Hei, igjen!

Nevnte jeg at forbindelsen detter ut hele tiden, og det er ingen tilgang til lokalnettet med de andre pc-ene som er LAN-tilkoblet.

Noen ideer?

Man trenger ikke andre problemer så lenge man har data!

Takk for respons, forresten!

PS: Jeg nevnte visst dette i posten over - beklager dobbeltposting!

Spørs om jeg begynner å miste grepet her.

Endret av oleg74
Lenke til kommentar
Ring til Dritt-Link support og fortell de hva du har prøvd - så får de ta det derifra.

Utover dette. Slå av andre ting du har som sender trådløst. Dette kan være trådløse telefoner, trådløs deling av TV-signaler og lignende.

//Swiss

7529849[/snapback]

You said it! Har kalt den idiotiske ruteren for fittelink i hele dag, men var usikker på om det er gangbar språkbruk i forumet. Fra nå av vil jeg referere til møkka som F-Link.

Ringer dem i morgen, og jeg er ikke blid.

Mange takk for hjelp i alle fall!

Jæsklig rart at den deler ut ip-er på LAN-et, men ikke trådløst...

Lenke til kommentar

La oss glemme min sidekommentar om "Dritt-Link". Det har ingenting for seg å være fiendtlig innstilt mot firmaet eller supporten deres. Ting går så mye lettere når du er vennlig mot de. det er tross alt ikke deres feil at du har problemer med routeren din.

La oss ta for oss nødvendig feilsøking.

Ser at du har en eldre firmware på screenshot av status bildet. Nyeste jeg fant var 2.04, som du kan laste ned her: ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/d...DI-524_V204.zip

Instruks for å installere firmware: Last ned zip fil, pakk den ut på skrivebordet, logg deg inn på webui til D-Link routere, gå på Tools/Firmware, last opp bin filen du fant i zip filen. Tar et par minutter for routeren å restarte.

Når du ikke får IP trådløst så er følgende som regel årsak:

- Noe knuss med sikkerheten

- Noe forstyrrer det trådløse nettverket

- Bug i drivere på trådløse klienter eller firmware på trådløst aksesspunkt

- Oversikker software brannmur på pc

Har du prøvd å bruke auto channel select alternativet til D-Link routeren, slå av sikkerhet, forandre SSID til noe enkelt, samt oppgradert drivere til de trådløse kortene?

PS. Jeg jobber ikke for D-Link, har bare hjulpet veldig mange bekjente med problemer.

Mvh,

Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar

Takk for tålmodig hjelp, igjen!

En stakkar kan ikke annet enn å bli forbannet på #-Link!

Har skiftet SSID til noe enklere. Har oppgradert firmwaren siden Screenshotet ble tatt. Har også prøvd med de fleste kanalene på D-Linken (den har ikke autochannel).

Min antagelse er at det er noe med DHCP-serveren og utdelingen av IP-adresser når Netopiaen står i bridge/passthrough. Prøvde å skru av IP passthrough DHCP i Netopiaen, men da kom jeg ikke på nett fra LAN heller. Men jeg merket meg at WAN-adressen til D-Linken endret seg til 10.0.0.2, noe den hadde før jeg satte Netopiaen i passthroughmodus. Det rare er jo at dette har funket i et par måneder, før det sluttet å virke i går. Da jeg koblet til laptopen etter at nettet falt ut, fikk jeg beskjed om "Begrenset eller ingen forbindelse". Og resten av historien kjenner du jo.

Arrrgh!

Lenke til kommentar

Ring D-Link i morgen og forklar de hva du har gjennomgått av feilsøking, så får du sikkert byttet ut routeren din.

Netopiaen er ikke problemet. DHCP serveren er heller ikke problemet. Hvordan vet jeg det? Du får jo ikke kontakt når du bruker statisk IP! Da er det bare den trådløse forbindelsen igjen som kan være mulig feilkilde.

Forresten: Får du noen oppføringer i loggen til D-Link routeren når du prøver å koble deg til den trådløst??

Prøv å nullstill routeren ved å holde en kulepenn i reset-hullet 15-20 sekunder med strømmen påslått. Kan være korrupt konfig fil.

Mvh,

Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar

Julenissen finnes!

Det funker som snus nå!

Etter å ha skiftet kanaler på D-Linken og ha gått litt fram og tilbake med sikkerhetsinnstillinger melom WPA, WPA2 (AES) etc., virker alt som det skal i hvert fall i to minutter om gangen (fikk et par forbindelsesbrudd her).

Forts.: Nå ser det ut til at det holder på kanal 5 og WPA-PSK / WPA2-PSK (med opprinnelig, langt SSID). Må med skam å melde si at jeg ikke vet om det er kanalene eller krypteringen som gjorde utslaget, men det er ikke noe feil med DHCP (den har tilordnet ny IP nå) eller bridge/passthrough-oppsettet.

Moralen? Tja... Prøv med sikkerhetsinnstillinger og sendekanaler før du plager vettet av skikkelige folk på forumet her? Det merkelige var likevel at det funket på samme kanal før det gikk skeis. Pc-ens veier er uransakelige.

Takk for all hjelp og en glædelig jul til deg, Swiss!

PS: Påloggingene ble ført i loggen til D-Linken selv om de ikke fungerte.

PS2: Jeg har resetet D-Linken med spiker 6-7 ganger i dag.

Endret av oleg74
Lenke til kommentar

Godt det ordnet seg i slutten.

Det med trådløse kanaler er ikke en statisk ting. Forstyrrelser kommer og går - dessverre.

Forumet er her for at folk som har vært borti problemstillingene før kan tipse andre. Dessuten føles det bra å hjelpe andre :)

Ha en gledelig jul, Oleg!

Mvh,

Swiss

Lenke til kommentar

Takk!

Det er mye god karma på forumet her!

Dessverre er ikke forbindelsen helt stabil ennå. Den detter ut etter halvtimes tid. Signalstyrken skal være god, men jeg får "Begrenset eller ingen forbindelse". Når jeg skal koble til på nytt, må jeg slette nettverket fra lista før jeg kobler til og taster inn passord på nytt. Men jeg må begynne å nærme meg en årsak nå. Har du noen generelle tips om sikkerhetsstandarder osv? Er noen standarder mer stabile enn andre? (Har en forholdsvis ny og en litt eldre laptop.) Tilgi et uvitende spørsmål: ASCII-tegn er små og store bokstaver og tall, mens Hexadesimal er bare store bokstaver fom. A tom. F og tall?

Takk igjen for hjelp og feilkildeeliminering!

Endret av oleg74
Lenke til kommentar
Takk!

Det er mye god karma på forumet her!

Dessverre er ikke forbindelsen helt stabil ennå. Den detter ut etter halvtimes tid. Signalstyrken skal være god, men jeg får "Begrenset eller ingen forbindelse". Når jeg skal koble til på nytt, må jeg slette nettverket fra lista før jeg kobler til og taster inn passord på nytt. Men jeg må begynne å nærme meg en årsak nå. Har du noen generelle tips om sikkerhetsstandarder osv? Er noen standarder mer stabile enn andre? (Har en forholdsvis ny og en litt eldre laptop.) Tilgi et uvitende spørsmål: ASCII-tegn er små og store bokstaver og tall, mens Hexadesimal er bare store bokstaver fom. A tom. F og tall?

Takk igjen for hjelp og feilkildeeliminering!

7532596[/snapback]

Spar deg selv mye tårer og kontakt D-Link support, mest sannsynlig vil du få en ny router som fungerer uten å slite vettet av seg.

Hexadesimal er et 16-tallssystem: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10(a),11(b),12©,13(d),14(e),15(f)

Bruker du WEP ASCII nøkkel så blir tegnene du skriver inn automatisk tolket til hexverdier, hvis jeg ikke husker feil. Tror ikke det er noen større forskjell enn det.

Endret av nex0r
Lenke til kommentar

Bare to siste ting jeg stusser på. Har du nyeste drivere til det trådløse nettverkskortet i pc-en din? Vet at bl.a. Intel sine nettverkskort kan krangle mye med D-Links routere trådløst om de ikke har nyeste drivere.

Prøv også å gå inn på Kontrollpanel - System - Maskinvare - Enhetsbehandling - Egenskaper for ditt trådløse nettverkskort - Avansert og se etter "Power Saving", "Strømstyring", eller lignende. Ta vekk haken for "Use default value" og skru den til det høyeste.

Mvh,

Swiss

Lenke til kommentar
Bare to siste ting jeg stusser på. Har du nyeste drivere til det trådløse nettverkskortet i pc-en din? Vet at bl.a. Intel sine nettverkskort kan krangle mye med D-Links routere trådløst om de ikke har nyeste drivere.

Prøv også å gå inn på Kontrollpanel - System - Maskinvare - Enhetsbehandling - Egenskaper for ditt trådløse nettverkskort - Avansert og se etter "Power Saving", "Strømstyring", eller lignende. Ta vekk haken for "Use default value" og skru den til det høyeste.

Mvh,

Swiss

7533474[/snapback]

Hei!

Jeg innstallerte de nyeste driverne til INTEL-kortet (stemmer at det var Intel, din rakker! :-) i går. Har nettopp deaktivert nettverksbehandlingen som følger med Toshibaen for å unngår konflikter (Intels drivere kommer i en pakke som tar over trådløsbehandlingen fra Windows). I går skrudde jeg strømsparing av og satte opp sendestyrken. Har nettopp satt den til maks nå. Skal gi tilbakemelding om det er blitt med stabilt. Den andre Laptopen er stabilt tilkoblet, så nettet snører seg om Intel og Toshibaen...

Tusen, takk igjen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg stilt inn sikkerheten i D-Linken til WPA-PSK (TKIP) istedenfor WPA-PSK/WPA2-PSK. Nå ser det endelig ut til å være stabilt på begge laptopene (jeg krysser fingere). Det var den opprinnelige innstillingen, og bare Gud vet hvorfor denne plagen ble kastet over meg midt i eksamenstida før jul.

Takk for all hjelp!

Og god jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...