Gå til innhold

Kjøpe bøker på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Play.com

Amazon.com

Må du betale moms for bøker kjøpt i utlandet dersom prisen går over 200 kroner?

7043891[/snapback]

Bøker er mva-fritt, du kan kjøpe så mye/dyrt du bare vil uten at det tilkommer norske avgifter (men det er tilsvarende regler i de fleste andre land med salgsskatt, så det blir heller ikke trukker mva/VAT e.l. fra avsender).

En liten ting å passe på: Har jeg lest mva/fortollingsreglene rett KAN tollmyndighetene/de som gjør fortollingsjobben regne alt som samme mva-pliktige varetype hvis du får sendt bøker sammen med noe som i seg selv er mva-pliktig, og regne mva på alt (med andre ord, er NOE av innholdet mva-pliktig er ALT mva-pliktig, dersom totalverdi er over NOK200). Har aldri opplevd det selv nå jeg har bestilt samlet (som har skjedd noen ganger), men verdt å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Må du betale moms for bøker kjøpt i utlandet dersom prisen går over 200 kroner?

7043891[/snapback]

Hentet fra merverdiavgiftsloven

§ 16. Det skal ikke betales avgift av omsetning av:

8. Bøker i siste omsetningsledd. Det samme gjelder tidsskrifter som hovedsakelig omsettes til faste abonnenter eller hovedsakelig deles ut til foreningsmedlemmer og tidsskrifter med overveiende politisk, litterært eller religiøst innhold.

I Forskrift (Nr. 19) om gjennomføringen av avgiftsfritaket for bøker. finner du en hel masse unntak for avgiftsfritaket.

Det Njål tenker på er nok følgende eksempel:

Du kjøper en cd-plate til 150kr. Denne alene er avgiftsfri.

Du kjøper også en bok til 100 kr. Denne er avgiftsfri.

Dette blir pakket i samme pakke slik at pakkens verdi kommer på 250 kr. Du er da mva-pliktig på 150 kr for cd platen selv om verdien er under 200kr.

Dette eksempelet står i et rundskriv hos tollvesenet, men jeg finner det ikke i farten.

Dersom Njål tenker på noe annet ønsker jeg noen tips til hvor dette er skrevet.

¨

Edit: Fant eksempelet i rundskrivet jeg skrev om.

Side 18 i følgende dokument:

http://www.toll.no/upload/dokumenter/TMS/m...-apr%202004.pdf

Som dere ser er dette fra 2004, men jeg har ikke sett noen indikasjoner på at dette er endret.

§ 5 nr. 2:

"Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer

(herunder sigarettpapir).”

Bestemmelsen ble endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor

avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200 på sendingen, i motsetning til

tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50), var det avgjørende.

Dersom sendingens vareverdi på kr 200. overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift etter

tollverdireglene. Dette gjelder også i tilfeller hvor sendingen inneholder avgiftsfrie varer, for

eksempel bøker. En sending med en vareverdi på totalt kr 250, som inneholder en avgiftsfri bok

med vareverdi kr 150. og en avgiftspliktig CD med vareverdi kr 100, blir merverdiavgift å

beregne av på CD-ens tollverdi.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...