audun1 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Hei. Har begynt og forske litt på Ruby on rail siden jeg synes det ser veldig flott ut. Har skrevet følgende kommandoer rails cookbook cd cookbook ruby script\server da får jeg følgende error C:\Ruby-Prosjekt\webtest\cookbook>ruby script\server => Booting WEBrick... => Rails application started on http://0.0.0.0:3000 => Ctrl-C to shutdown server; call with --help for options [2006-06-07 16:26:52] INFO WEBrick 1.3.1 [2006-06-07 16:26:52] INFO ruby 1.8.2 (2004-12-25) [i386-mswin32] [2006-06-07 16:26:52] WARN TCPServer Error: Bare ett bruk av hver enkelt kontak tadresse (protokoll/nettverk adresse/port) er vanligvis tillatt. - bind(2) c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/utils.rb:62:in `initialize': Bare ett bruk av hver enkelt kontaktadresse (protokoll/nettverk adresse/port) er vanligvis tillatt. - bind(2) (Errno::EADDRINUSE) from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/utils.rb:62:in `new' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/utils.rb:62:in `create_listeners' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/utils.rb:59:in `each' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/utils.rb:59:in `create_listeners' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/server.rb:72:in `listen' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/server.rb:63:in `initialize' from c:/ruby/lib/ruby/1.8/webrick/httpserver.rb:24:in `initialize' from c:/ruby/lib/ruby/gems/1.8/gems/rails-1.1.2/lib/webrick_server.rb:59 :in `new' ... 6 levels... from c:/ruby/lib/ruby/site_ruby/1.8/rubygems/custom_require.rb:18:in `re quire__' from c:/ruby/lib/ruby/site_ruby/1.8/rubygems/custom_require.rb:18:in `re quire' from c:/ruby/lib/ruby/gems/1.8/gems/activesupport-1.3.1/lib/active_suppo rt/dependencies.rb:147:in `require' from script/server:3 Mens nå en dag etter så fungerer den fint. Maskinen har heller ikke blitt restarte osv. Hva kan det være slik at jeg vet det til neste gang så jeg ikke blir så sykt frustrert. Takker for alle svar.. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) herreknut .. spytter OSet ut norske meldinger for det der; patetisk -- bytt OS snarest vel, meldingen ("EADDRINUSE"; en term MS har "lånt" via socket-stakken til BSD (som de i seg selv _også_ "lånte")) betyr at du allerede har et program eller en prosess som lytter på port 3000; det vil si at den er opptatt og du kan ikke sette ruby-server-prosessen til å lytte på samme port/socket edit: bare legge til at om du nettopp har stoppet en prosess som lytter på port 3000, og så starter den (eller en annen) som prøver å lytte på samme port - så går det noen ganger litt tid før den "merker" at porten faktisk er ledig om noen er interesserte så kan man (de som har hakket sammen Ruby/RoR?) løse dette ved å bruke `setsockopt' med argumentet `SO_REUSEADDR' .. eller om man er så heldig å jobbe med f.eks. SBCL kan man gjøre: `(setf (sockopt-reuse-address socket) t)' .. Endret 8. juni 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 ok så det vil si at det er et lite delay før porten rett og slett er ledig igjen . Det er vel egentlig logisk, men ikke så praktisk. Da takker jeg for svar og vil bare si at Ruby on Rails er genialt. PS. Jeg stusset også litt over den norske meldingen.. Lenke til kommentar
pedershk Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 ok så det vil si at det er et lite delay før porten rett og slett er ledig igjen . Det er vel egentlig logisk, men ikke så praktisk. Da takker jeg for svar og vil bare si at Ruby on Rails er genialt. PS. Jeg stusset også litt over den norske meldingen.. 6268644[/snapback] Jepp. Desverre hender det at Webrick ikke er helt snill på Windows og ikke får tatt ordentlig shutdown. En liten kikk i Task Manager etter ruby.exe og en kjapp KILLKILLKILL pleier å hjelpe grådig fort Btw - gem install mongrel - en mye raskere og mer stabil development (og produksjon!) webserver for Ruby/Rails. (søk på google på mongrel og rails) Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Hei. beklager jeg er sein Ja jeg installerte mongrel og bruker RadRails nå som er helt perfekt Jeg er av den typen som lærer seint og defor lurte jeg på om det finnes noen greie tutorials på hvordan en lager en side. Alså med scaffold så får du ramsa opp de som finnes i databasen, men hva om en skal ha det som dette http://url.no/side/?forside så er liksom forside en variable som blir hentet ut fra databasen.. Kansje dårlig forklart. Takker Lenke til kommentar
horetore Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Alså med scaffold så får du ramsa opp de som finnes i databasen, men hva om en skal ha det som dette http://url.no/side/?forside så er liksom forside en variable som blir hentet ut fra databasen.. Kansje dårlig forklart. Takker 6319304[/snapback] 1. Ikke bruk scaffold. Det tjener du ingenting på. Helt sant. 2. Lag en controller som heter Pages (f.eks. Bruk engelske navn på slike ting, det lønner seg), med en metode (f.eks. "show") som henter data fra databasen (eller hvordan du har tenkt å gjøre det) basert på params[:page]. I routes.rb legger du til: map.connect 'side/:page', :controller => 'pages', :action => 'show' Du kan eventuelt bare legge til sider som sidenavn.rhtml i app/views/pages for å kunne bruke url.no/pages/sidenavn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå