Gå til innhold

På fjelltur med Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

I helgen fikk jeg testet ut den nye Canon EOS 400D på Besseggen tur.

Har brukt både 350D og 20D på tilsvarende turer tidligere.

Kameraet fungerte veldig bra, og jeg la umiddelbart merke til

nytt og raskere fokussystem i forhold til 350D.

Det tok ikke lang tid å venne seg til at man ikke har egen LCD status skjerm,

men at denne informasjonen vises på den store 2.5" LCD fargeskjermen på baksiden. Denne skjermen er også veldig lesbar selv i sterkt sollys, slik reklamen

fra Canon sier (bra at teori og praksis stemmer).

Batterilevetiden skal i følge spesifikasjonen være litt dårligere enn 350D, men i praksis så merket jeg ikke mye forskjell.

Tok rundt 400 bilder i løpet av et par dager, og batteri-indikatoren på 400D viste

på slutten nesten full kapasitet (2 av 3 streker).

Og da hadde kameraet ligget ute i -3 grader i løpet av natten.

De 2 megapixlene ekstra i forhold til 350D gir ikke bare muligheten før større print formater, men også større spillerom ved. beskjæring.

Kombinerer man 400D med en allround zoom som f.eks. 17-85 IS, får man et meget transportvennlig oppsett, perfekt for fjellturer da kamerautstyr ikke bør veie for mye.

Her er noen smakebiter fra turen:

post-14917-1158575260_thumb.jpg

post-14917-1158575290_thumb.jpg

post-14917-1158575302_thumb.jpg

post-14917-1158576293_thumb.jpg

post-14917-1158575324_thumb.jpg

post-14917-1158575746_thumb.jpg

Alle bildene er tatt med Canon EOS 400D og Canon EF-S 17-85 IS.

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du gjort noe for å utvide dynamikken i noen av bildene?

6886587[/snapback]

Alle bildene er tatt i RAW format, og noe etterbehandlet i Photoshop.

Justert lys, kontrast og fargemetning.

Samt litt selektiv dodge for å hente ut detaljer i mørke partier, eller

burn for å dempe lyse områder.

Har også brukt polariseringsfilter, noe som gir ekstra "pang" i fargene.

Men på vidvinkel kan det gi noe ugjevn polariseringseffektp å himmelen.

Roger

Lenke til kommentar
Fantastisk flotte bilder, med utrolig stemning! Flere av disse jeg godt kunne hengt på veggen. Er det mulig å få orginalfiler?

6886603[/snapback]

Å GI bort orginaler er noe en fotograf absolutt bør tenke seg om før han gjør. Et bilde er fotografens håndtverk som om han er heldig kan innbringe relativt store summer.

Man spør vel ikke Odd Nærdrum om å få et av bildene hans selv om man liker det, eller?

Jeg ville ikke lagt ut fullsize/Raw-filer om jeg var rogers, i alle fall, og det har du sikkert forståelse for GA dersom du tenker deg om (ikke ment som noe angrep på deg, men det passet seg fint å komme med denne kommentaren her)

Lenke til kommentar
Fantastisk flotte bilder, med utrolig stemning! Flere av disse jeg godt kunne hengt på veggen. Er det mulig å få orginalfiler?

6886603[/snapback]

Å GI bort orginaler er noe en fotograf absolutt bør tenke seg om før han gjør. Et bilde er fotografens håndtverk som om han er heldig kan innbringe relativt store summer.

Man spør vel ikke Odd Nærdrum om å få et av bildene hans selv om man liker det, eller?

Jeg ville ikke lagt ut fullsize/Raw-filer om jeg var rogers, i alle fall, og det har du sikkert forståelse for GA dersom du tenker deg om (ikke ment som noe angrep på deg, men det passet seg fint å komme med denne kommentaren her)

6886671[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over dette ragamuffin. :) Men det må jo være lov å spørre! Jeg hadde gladelig spurt odd nærum jeg, om det ikke var for at han ikke lager noen fine bilder, hehe. Jeg tåler fint et nei uten å bli furrt av den grunn.

No hard feelings

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over dette ragamuffin.  :) Men det må jo være lov å spørre! Jeg hadde gladelig spurt odd nærum jeg, om det ikke var for at han ikke lager noen fine bilder, hehe. Jeg tåler fint et nei uten å bli furrt av den grunn.

No hard feelings

6886692[/snapback]

:)

Dette er også noe de som legger ut bilder i "3000x2000" også bør tenke på. Høreklikk+Save file er alt som skal til for å 'stjele' et stk håndtverk. I normal web oppløsning (800-900 pixler i bredden) holder det ikke til en bra 10X15 print engang.

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over dette ragamuffin.  :) Men det må jo være lov å spørre! Jeg hadde gladelig spurt odd nærum jeg, om det ikke var for at han ikke lager noen fine bilder, hehe. Jeg tåler fint et nei uten å bli furrt av den grunn.

No hard feelings

6886692[/snapback]

:)

Dette er også noe de som legger ut bilder i "3000x2000" også bør tenke på. Høreklikk+Save file er alt som skal til for å 'stjele' et stk håndtverk. I normal web oppløsning (800-900 pixler i bredden) holder det ikke til en bra 10X15 print engang.

6886761[/snapback]

Det for holde med den oppløsningen jeg har lagt ut her som er 1000x700 punkter.

Men jeg selger gjerne fullsize versjoner ;-)

Roger

Lenke til kommentar
Hvilket merke/modell av filter kan du anbefale? Har selv ett D50 men det skulle vel egenltig ikke spille noen rolle da de fleste produsenter sikkert lager slike filtere til både nikon og canon.

6898011[/snapback]

Det lønner seg helt klart å velge kvalitet.

Jeg bruker et Hoya Super HMC sirkulært polariseringsfilter.

Bruker også solblender for å hindre strølys fra siden (kan gi dårlig kontrast og refleksjoner uten).

Roger

Lenke til kommentar
Takker for tipset. Er ganske fersk, og jeg sliter litt i skarpt sollys så jeg håper ett filter vil hjelpe.

6899352[/snapback]

Er det skarpt sollys så vil det bli veldig harde kontraster uansett.

Filteret vil kun gi deg mere mettede farger.

Tar du bildet 90 grader på solen får du størst effekt av polariseringsfilter,

men husk at effekten er minimal når du er rett på, eller 180 grader unna solen.

Mange av bildene over er tatt like før solnedgang, når lyset er varmt og kaster fine skygger.

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...