abcd423417984 Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 For en stund siden kom min yngre bror opp i en interessant problemstilling. Han hadde 50 000 kroner i renteinntekter fra en større sum penger han hadde arvet satt inn på en bankkonto i sitt navn. Det er i og for seg ikke uvanlig, MEN når han skulle avgjøre hva han skulle gjøre med disse pengene fikk han klar beskjed av banken; IKKE ha pengene i banken. Hva mente banken med det? Jo å ha penger i banken ville over tid føre til tap. Hvordan henger det sammen når man i banken får det man i økonomien har kalt "sikker" avkastning? Jo i Norge har vi noe som kalles skatt på renteinntekt. Det betyr at for hver krone du får i avkastning av banken så tar staten norge en solid bit "for fellesskapets beste" (hvordan å stjele "godteri" fra et barn, som bror min var på tidspunktet, er moralsk riktig derimot kan man spørre seg). Når du har betalt skatt av renteinntekt står du fremdeles igjen med en sum penger som er høyere enn hva du originalt satt inn på konto, men hva skjer da? Jo da er det formueskatten sin tur. Dette kombinert med verditapet penger har gjennom inflasjon gjør at den totale summen penger faktisk SYNKER for hvert år. For mer informasjon om dette kan dere lese følgende artikkel fra hegnar.no datert desember 2005: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=202590&cat=112 Så hvem taper på dette? Jo det er ikke de rike, men småsparerne. Folk som har betydelige summer med penger har ofte bundet dette opp som investeringer av ulike slag for å få høyere avkastning eller sikre seg, som igjen gjør at man _forhåpentligvis_ faktisk ikke taper penger. Når jeg var liten fikk jeg alltid høre at det lønnet seg å spare i banken; Nå er altså barndomslæren motbevist. Hvordan kan et slikt slikt skattesystem være rettferdig? Hvorfor skal man tape penger på å eie penger? Lenge leve sosialist-norge... Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Seriøst!? Dette har jeg aldri hørt noe om, og om det er tilfellet sliter jeg en smule nå i år... Får haste ned i banken imorgen tidlig og snakke litt med de nå tror jeg. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 ehm er ikke bombesikker, men... Skatt på renteinntekt kicker vel først inn når du får rente inntekter på over 10.000kr eller noe sånt. Og Formueskatt kicker vel inn når en har rundt 140.000 og 170.000 i formue. Har forandret seg gjennom årene husker ikke helt. Bsu fikser vel renteskatt? Og gryn over 170.000 passer godt under sengen! Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Slikt har det alltid vært når renten er lav. Det var vel i fjor eller i forifjor at pensjonistene klaget over at de tapte penger. Har forøvrig mer med renta å gjøre enn sosialismen og man har lignende problemer i de andre landene med lav rente. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Slikt har det alltid vært når renten er lav. Det var vel i fjor eller i forifjor at pensjonistene klaget over at de tapte penger. Har forøvrig mer med renta å gjøre enn sosialismen og man har lignende problemer i de andre landene med lav rente. 5842688[/snapback] Systemet er ikke unnskyldt bare fordi renta er lav. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Slikt har det alltid vært når renten er lav. Det var vel i fjor eller i forifjor at pensjonistene klaget over at de tapte penger. Har forøvrig mer med renta å gjøre enn sosialismen og man har lignende problemer i de andre landene med lav rente. 5842688[/snapback] At renta er lav er ingen unnskyldning. Les hva hegnar skriver: - Bankrenten må minst dobles for å dekke inn inflasjon etter at det offentlige har forsynt seg av avkastningen, sier Optimum-sjef Trond Gullaksen til avisen. Ja, du og jeg blir ribbet, men det kalles ikke kriminalitet ettersom det er staten som bedriver det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hvordan kan et slikt slikt skattesystem være rettferdig? Hvorfor skal man tape penger på å eie penger? 5842621[/snapback] Det er bare hvis du velger å ikke investere dem i noe ordentlig. Å ha penger i banken er det tryggeste, men også det minst lønnsomme (unntatt å ha dem i madrassen..) på lang sikt. At renten er såpass lav som den er nå gjør at inflasjonen (pengenes verditap / økningen i priser) spiser opp den rentegevinsten du får. Skatten på kapitalinntekt, 28%, er ikke så ille i forholdl til inflasjonen. Hvis du har 100.000 i banken til 1% rente, så blir det 280,- kr i skatt. Men inflasjonen er 2% 'synker' beløpet til 98.000 (ikke i faktisk beløp, men i forhold til hva du nå kan kjøpe for samme beløp som i fjor). Skatten på renten går kun på selve renteinntekten, mens inflasjonen går på hele beløpet. Det er gunstig å ha et lavt rentenivå. Da er det lettere for investorer å låne penger til nye prosjekter, som skaper aktivitet og verdier. Selvsagt litt kjedelig for dem som absolutt skal ha store beløp i banken, men totalt sett er det gunstigere med lav enn høy rente. Skal du ha skikkelig avkastning på pengene, kjøp aksjefond, hedgefond eller noe slikt.. Eventuelt finnes det vel høyrentekontoer som har såpass med rente at du ihvertfall ikke taper noe særlig. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Hvordan kan et slikt slikt skattesystem være rettferdig? Hvorfor skal man tape penger på å eie penger? 5842621[/snapback] Det er bare hvis du velger å ikke investere dem i noe ordentlig. Det er selvfølgelig sant som jeg også såvidt nevner i mitt originale innlegg, men "folk flest" har faktisk pengene i banken fremfor å investere. Jeg, og mange andre, har blitt oppdratt med illusjonen om at det er lurt å ha pengene i banken, noe som er langt fra sant. Å ha penger i banken er det tryggeste, men også det minst lønnsomme (unntatt å ha dem i madrassen..) på lang sikt. I norge er det 0 risiko å ha penger i banken da man ikke risikerer å miste de hvis banken går konk. At avkastningen derfor også er lav er jo en selvfølge, MEN at man faktisk skal tape penger på det er latterlig. At renten er såpass lav som den er nå gjør at inflasjonen (pengenes verditap / økningen i priser) spiser opp den rentegevinsten du får. Skatten på kapitalinntekt, 28%, er ikke så ille i forholdl til inflasjonen. Hvis du har 100.000 i banken til 1% rente, så blir det 280,- kr i skatt. Men inflasjonen er 2% 'synker' beløpet til 98.000 (ikke i faktisk beløp, men i forhold til hva du nå kan kjøpe for samme beløp som i fjor). Skatten på renten går kun på selve renteinntekten, mens inflasjonen går på hele beløpet. Dette er jo det jeg har prøvd å forklare ovenfor, dog ikke så positiv til skattene Poenget er fremdeles at man mister penger (eller verdi om du vil) totaltsett av å ha pengene i banken. Å betale formueskatt er for meg helt idiotisk da jeg ikke ser en eneste saklig grunn for å måtte betale for å ha penger. Det er gunstig å ha et lavt rentenivå. Da er det lettere for investorer å låne penger til nye prosjekter, som skaper aktivitet og verdier. Jeg sier heller ikke at renten har skylden. Jeg har hele tiden skyldt på skatten. Det var noen andre her som påstod at det var renten som var syndebukken. Selvsagt litt kjedelig for dem som absolutt skal ha store beløp i banken, men totalt sett er det gunstigere med lav enn høy rente. Skal du ha skikkelig avkastning på pengene, kjøp aksjefond, hedgefond eller noe slikt.. Eventuelt finnes det vel høyrentekontoer som har såpass med rente at du ihvertfall ikke taper noe særlig. 5843408[/snapback] Personlig har jeg hele formuen min på fond, men også den planen gikk i dass etter WTC 9/11 da avkastningen der sank dramatisk. Poenget med denne tråden er i utgangspunktet å gjøre folk oppmerksom på problemet ved å ha penger i banken ut i fra dagens skattepolitikk. Oppdraget er fullført med suksess. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Poenget med denne tråden er i utgangspunktet å gjøre folk oppmerksom på problemet ved å ha penger i banken ut i fra dagens skattepolitikk. Oppdraget er fullført med suksess. 5843616[/snapback] Det er ikke lønnsomt å ha penger i banken hvis målet er å få avkastning, det håper jeg de fleste har fått med seg. Og du har rett i at skattene er en delårsak til dette. Jeg er også 100% i mot formueskatten, som jeg forsåvidt ikke nevnte i det hele tatt i forrige innlegg, den spiser også en god del av "fortjenesten", siden den regnes av totalbeløpet. Så: inflasjon + kapitalbeskatning + formueskatt = bad business å ha penger i banken. Man kan jo begynne med å fjerne formueskatten. Men for de som mener det er en selvfølge at man SKAL tjene på å sette pengene i banken - der må man nok omstille tankegangen litt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Skatt på renteinntekt kicker vel først inn når du får rente inntekter på over 10.000kr eller noe sånt. 5842676[/snapback] Feil. Renteinntekten blir lagt til alt du har av inntekter. Altså skatt fra første krone... Lenke til kommentar
magicus Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Skatt på renteinntekt kicker vel først inn når du får rente inntekter på over 10.000kr eller noe sånt. 5842676[/snapback] Feil. Renteinntekten blir lagt til alt du har av inntekter. Altså skatt fra første krone... 5843870[/snapback] Tror eg ikke noe på. går du på skatteberegning for 2006 så kan du se sjøl. Skriver du at du har fått f.eks 35000kr i renteinntekter av bankinnskudd så betaler du 0 skatt av dette. Har du fått 40.000kr i renteinntekter så må du begynne å betale skatt. http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/E...06_14022006.htm Husk folkens: reglene er lik for alle. Så ikke gå og syt over at du må gi noe tilbake til samfunnet. Vi må alle bidra til fellesskapet så slutt å syt, begynn å yt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Tror eg ikke noe på. går du på skatteberegning for 2006 så kan du se sjøl. Skriver du at du har fått f.eks 35000kr i renteinntekter av bankinnskudd så betaler du 0 skatt av dette. Har du fått 40.000kr i renteinntekter så må du begynne å betale skatt. Du har kanskje hørt om minstefradrag og sånt? Eller har du aldri fylt ut en selvangivelse før? Bare lurer.. begynn å yt. 5845016[/snapback] Noen som kaster stein i glasshus her..? Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Personlig har jeg hele formuen min på fond, men også den planen gikk i dass etter WTC 9/11 da avkastningen der sank dramatisk. Fond? Stoler du ikke på din egen vurderingsevne? Enhver som sitter på en formue av betydelig størrelse bør ha vett og forstand til å gjøre investeringer, enten det er i eiendommer eller på OB. Er ikke synd på folk som taper på å ha pengene i banken. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Slikt har det alltid vært når renten er lav. Det var vel i fjor eller i forifjor at pensjonistene klaget over at de tapte penger. Har forøvrig mer med renta å gjøre enn sosialismen og man har lignende problemer i de andre landene med lav rente. 5842688[/snapback] Systemet er ikke unnskyldt bare fordi renta er lav. 5843016[/snapback] Nei, men at Norge er sosialistisk og har lav rente betyr heller ikke at problemet skyldes sosialisme. Man har hatt(ligende) ligende problemer i Japan under Koizumi noe som heller ikke betyr at liberalisme er skyld i at man taper penger på å ha dem i banken. Endret 31. mars 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Slikt har det alltid vært når renten er lav. Det var vel i fjor eller i forifjor at pensjonistene klaget over at de tapte penger. Har forøvrig mer med renta å gjøre enn sosialismen og man har lignende problemer i de andre landene med lav rente. 5842688[/snapback] At renta er lav er ingen unnskyldning. Les hva hegnar skriver: - Bankrenten må minst dobles for å dekke inn inflasjon etter at det offentlige har forsynt seg av avkastningen, sier Optimum-sjef Trond Gullaksen til avisen. Ja, du og jeg blir ribbet, men det kalles ikke kriminalitet ettersom det er staten som bedriver det. 5843107[/snapback] Det har vel aldri vært en hemmelighet at man trenger en mye høyere rente om det skal lønne seg å ha penger i banken når man både regner med skatter og inflasjon. Man taper jo penger om man putter dem i madrassen og ikke betaler skatt på dem også. Hvem er det som stjeler pengene da? Selvsagt surt å tape penger på å ha dem i banken. Får håpe broren din finner en måte som gir god avkasting. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 *hente kinamat, kommer tilbake tråd* Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Skatt på renteinntekt kicker vel først inn når du får rente inntekter på over 10.000kr eller noe sånt. 5842676[/snapback] Feil. Renteinntekten blir lagt til alt du har av inntekter. Altså skatt fra første krone... 5843870[/snapback] Kapitalbeskatting er 28% av avkastningen, ikke som inntektsbeskatting. Skulle de penga være objekt for formueskatt i tillegg så blir regnestykket noe annet, men har som regel lite eller ingen betydning for de vanlige dødelige... Endret 31. mars 2006 av jarmo Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Poenget er fremdeles at man mister penger (eller verdi om du vil) totaltsett av å ha pengene i banken. Å betale formueskatt er for meg helt idiotisk da jeg ikke ser en eneste saklig grunn for å måtte betale for å ha penger. 5843616[/snapback] Enig i det. Enda verre blir det dersom du bruker noe av lønnsinntekten din til sparing. Først betaler du skatt av arbeidsinntekten. Deretter betaler du skatt på nytt av formuen du opparbeider deg. Virker som særlig venstresiden er opptatt av att vi skal ha så høyt forbruk som mulig fremfor å sette av penger til sparing. Ellers er ikke dette med at den effektive renten er negativ som det heter når du taper penger på å spare, noe nytt så lenge bankenes nominelle innskuddsrente er på inflasjonsnivå eller lavere. Den effektive innskuddsrenten blii først positiv når det blir en viss forskjell mellom den nominelle renten og inflasjonen. Ulempen er selvsagt at da vil også lånerenta bli høyere noe som antakelig vil ramme langt flere enn de som "lider" av at innskuddsrenta er lav. Selv har jeg funnet andre og mere spennende plasseringsformer enn bankinnskudd. Men da er også risikoen til stede, noe den ikke er ved plassering i bank. Endret 1. april 2006 av el-asso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå