Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 OK, så her er problemet. Som du kan se så er det ikke liv i datamaskinen. Hovedkortet lyser grønt, som du ser. Den får strøm, det virker tydelig. Men det merkelige skjer når jeg prøver å skru på datamaskinen. Viftene gir fra seg en liten bevegelse i 0.25sec og så... ingen ting. Veldig usikker hva dette er. Jeg har prøvd: - Med og uten RAM - Med og uten grafikkort - Reset av CMOS - Renset kabinetet skikkelig Problemet bare... skjedde. Dataen var på, jeg gjorde ingen ting og så døde den. Jeg trenger virkelig, VIRKELIG hjelp med dette. Evt, så kan jeg få vite noen gode reperatører av PC i Oslo som kan komme til deg, men dette er nødløsning siden jeg er et fattig student. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Ta ut strømkabelen til PSU. Ta ut det du ikke trenger for å starte den opp. Sett i strømkabel og prøv igjen. I verste fall er det hovedkortet som har tatt kvelden Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Som Khaffner sier er et godt sted å starte. Hvis du kobler vekk alt som ikke MÅ stå i maskinen for at den skal starte så reduserer du kraftig antall mulige feilkilder - og dermed hvor mye testing du må utføre. PSUen i seg selv er også en av de tingene som feiler rimelig typisk. Hvis du har en alternativ PSU å teste med så er det verdt å prøve rimelig tidlig i feilsøkingen. -Stigma Endret 29. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 OK, jeg har tatt ut alt bortsett fra viftene (Som alle gir fra seg den samme bevegelsen som i filmen) og ting er fortsatt mye likt. Nå, det som er greia er at det er veldig merkelig at både PSU og hovedkorter så og si fungerer. Hovedkortet lyser grønt, som sier (Ifølge bruksanvisning) at alt er flott. Og dette viser også at den får strøm. Men la oss gå ut ifra at det er noe feil med power supply. Hva skal jeg gjøre med den? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Hadde samme symptoner på en maskin og det viste seg at det var PSU som var synderen. Du kan teste PSU alene ved å kortslutte sort og grønn på 24p kontakten. Starter den ikke da så er den mest sannsynlig defekt. Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Hadde samme symptoner på en maskin og det viste seg at det var PSU som var synderen. Du kan teste PSU alene ved å kortslutte sort og grønn på 24p kontakten. Starter den ikke da så er den mest sannsynlig defekt. OK, hvordan gjør jeg det? Vet hva 24p kontakten er men hakke peiling på hvordan å kortslutte sort og grønn. (Ser ingen grønn, forresten) Dæven, det er trist å føle seg like PC klok som sin egen mor iblant. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Bruk en binders som du retter ut til å bli en U. 24p kontakten har 2 rader med kontakter, velg en sort på en side og en grønn på den andre siden. Kortslutt disse med en binders formet som en U. Sett kontakten i veggen, starter den er den i store trekk i orden, hvis ikke er den mest sannsynlig defekt. PSU kan godt stå i maskinen mens du utfører testen, men koble fra alt før du utfører den. Endret 29. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Gi meg beskjed via PM om det skulle vise seg at det er PSUen som har tatt kvelden. Mulig jeg kan hjelpe deg med en ny (dvs brukt, men fungerende). 1 Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Ingen binders å finne. Typisk. . . Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 En ledning som er avisolert i begge ender fungerer også. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Ingen binders å finne. Typisk. . . OK, da kan du jo se her Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Skaffer binders, ta det med ro. Skal hente det om 30 min. Kommer tilbake da og sier hva som skjer og så går vi ut ifra det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Bare for å avklare et par ting: - Pass på at det ikke er en plastbinders eller ihvertfall at den har metall-kjerne og at du stripper av plastikken i endene (ja, obvious jeg vet men...) - Det er bare èn grønn ledning så den kan du ikke ta feil av. du kan kortslutte den til hvilken som helst av de svarte. Kortslutter du noe ANNET enn grønnt derimot så kan ting gå galt, så dobbelsjekk hva du har gjort før du slår på strømmen. - Noen PSUer vil ikke starte ved mindre det er litt belastning på PSUen. En eller to vifter bør som regel holde til dette. Dette gjelder dog bare et fåtall av relativt nyere PSUer. De fleste vil starte opp uten belastning også men det er verdt å nevne. -Stigma Lenke til kommentar
Icedragon520 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Høres mest ut som PSU ja, men har vært borti et merkelig fenomen med min kompis sin pc. Samme syntomer. Prøvde med en annen PSU, samme feil. Tok av prossessorern og satt den i min, den var det liv i. Tok min prosessor i hans pc, den startet helt ok. Satt tilbake hans egen prosessor og alt var ok. Bare et tips. Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Gjorde trikset og noe rart skjedde. Vel, den ene viften starter (Den som er i kabinettet), den andre for CPUen gjør ikke det. Hele PCen ser ut til å fyre igang, vel, lyset på kabinettet gjør det men jeg tviler på at den faktisk gjør det siden hovedkortet er koblet ut. OK, så hva nå? Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det er vel kanskje ikke så rart at CPU-vifta ikke får strøm hvis du har koblet ut strømmen til hovedkortet? Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Det er vel kanskje ikke så rart at CPU-vifta ikke får strøm hvis du har koblet ut strømmen til hovedkortet? Som jeg sa, men jeg bare sier alt jeg så dere PC genier kan hjelpe meg. Men, OK, hva nå? Lenke til kommentar
Littlenorwegians Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Vent litt. Ny utvikling. Alt ser ut som fungerer, MEN! (Altid men) to røde lys blinker på mitt ATIX radeon 1800 kort. Datamaskinen ser også ut som det restarter for hver gang disse to lysene går av. Hva betyr dette? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Spørsmålet er, starter PSU-viften? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå