DementedAlbino Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Trenger en SSD disk til den gamle laptopen her i hus. Problemet er at den kun har IDE, og utvalget av SSD med IDE er ikke mye å skryte av. Kan noen hjelpe meg med å finne en bra SSD disk her? Forstått det slik at det er Intel eller Sandforce som gjelder, men finnes disse med IDE? Om ikke, finnes det da et adapter fra 2.5" IDE til 1.8" SATA slik at jeg kan kjøpe en av disse SSD diskene med SATA? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Tviler sterkt på at det finnes SSD IDE disker. Tror nok du må oppgradere Pcen din til nåværende tiår Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Der finnes SSD som har IDE, spørsmålet er bare om det vil lønne seg å oppgradere denne maskinen fremfor å kjøpe ny. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Tull og vas iNeo. Det finnes IDE SSD, men de er urimelig dyre og vanskelig å få tak i. Jeg har akkurat bestilt meg en CF minnekort til IDE adapter som jeg skal prøve ut i en eldre bærbar. En tredje løsning er å sjekke om denne får fysisk plass og bruke en SATA 2,5" til SATA 1,8" adapter på den og en SATA 1,8" SSD. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Da må jeg bare beklage uttalelsen min. Trodde virkelig at det ikke fantes SSD til IDE. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Jeg tenkte det var like greit å komme med noen eksempler: Her er en fra Kingspec som ikke akkurat imponerer. Her er en fra Mtron, ikke tilgjengelig. Her er noen fra Supertalent. Og her er en fra Microstorage. Endret 10. desember 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En tredje løsning er å sjekke om denne får fysisk plass og bruke en SATA 2,5" til SATA 1,8" adapter på den og en SATA 1,8" SSD. Da må du ha en adapter som er motsatt for den du linker til på DX.com er feil vei. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Dersom noen finner et adapter som passer (og som passer inni maskina også), skriv om det i tråden her. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Noe nytt innen SSD og IDE, fortsatt latterlig dyrt eller ok priser etterhvert? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Tror du bør heller kjøpe ny maskin med sata i mistefall. Problemet med IDE er at man ikke får AHCI kontrollere, altså trim funger ikke. Så da vil SSD bli rimlig treg rask etterhvert. Har du XP i tillegg, prøv heller å rydde opp og bruk diskdefragmentering. Om maskinen er 5-6 år, som min gamle laptop så regn med den ryker snart, og da er det fint med en vanlig laptop. Ville ikke spart penger på IDE SSD (Kjøp heller IDE harddisker brukt) om det fremdeles er et marked for dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Hvis den har expresscard-port: Kjøp en expresscard SATA-kontroller og koble til SSDen eksternt. Hvis den lar seg boote sånn da. Hvis du ikke har expresscard men USB 2.0 eller innebygget minnekortleser kan det muligens lønne seg med en rask minnepinne/minnekort. Er IDE eneste mulighet så kan man f.eks kjøpe en IDE-CF adapter (Compact Flash) og bruke et raskt minnekort. Men merk at de raske minnekortene koster veldig mye per GB så det lønner seg neppe med særlig mange GB. Dvs. et lite OS med kun de viktigste programmene på minnekortet. Endret 15. juli 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå