Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spontan leppekløft; hvorfor, og hjelp!

Konnis

Anbefalte innlegg

Her er scenariet.

Jeg spiste et varmt måltid i går (gresk Moussaka, Toro-style for den som er interessert). Jeg hadde dårlig tid, og spiste fort. Plutselig merket jeg at jeg brant meg i munnen. Greit nok?

Nei.

Til min store fortvilelse ville jeg bli åsted for et medisinsk fenomen jeg aldri har hørt om før. Jeg aner ikke om dette har noe med den varme maten å gjøre eller ikke, men jeg tror det er en stor faktor iogmed at det medisinske fenomenet skjedde på omtrent samme sted og i samme tidsrom.

Det som skjedde, var at leppen min trakk seg sammen på midten. Det vil si;

Jeg merket plutselig, kanskje 1 minutt etter munn-brenningen fra varm middag, at noe skjedde i overleppa mi. Jeg kunne kjenne en risting og dirring på midten av nevnte leppe, så jeg strakk raskt både finger og tunge for å kjenne etter hva som foregikk. 10 sekunder senere (hvis ikke mindre, dette gikk fort!) berører jeg noe jeg aldri har kjent i leppa mi tidligere; en kløft. En relativt merkbar kløft som brer seg fra øverst i leppa (ved tannroten) til nesten synlig utside. Jeg trekker den slutningen at leppen min trakk seg sammen mot midten uten at jeg vet noen årsak.

Så da sitter jeg her, litt over 24 timer senere, livredd og skjelver av frykt for hva framtiden bringer. Kløfta er der fortsatt, kanskje tilogmed i større grad enn i går.

Noen som vet hva som foregår?

PS: Verdt å nevne at jeg snuser, har et relativt moderat forbruk og har snust i 2 år. Vet dog ikke om dette har stor innvirkning på kløfta, iogmed at den utviklet seg lenge etter en snus. Tipper mange kommer til å si "slutt med snusen lol", men vil helst ikke ha disse postene av den grunn at det slett ikke er gitt at dette er årsaken. Prøver for all del ikke å skryte snus opp i skyene som et helseprodukt, men jeg har aldri hørt om noen kløft i forbindelse med snus.

Og selv om jeg holdt et lystent preg gjennom skildringen min, må jeg innrømme at jeg er litt redd.

Bilder kan legges ut på forespørsel.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Snus kan skade slimhinnene, og det er kjent at tobakk minsker blodgjennomstrømning, dette fenomenet kan være fororsaket av ekstremt innsnevret blodgjennomstrømning.

2. Gå til legen

3. Jeg driter i om du vil høre det eller ikke, slutt med snusen!!!!

Lenke til kommentar

Bare spekulering her, men: Husk at medisinske fenomener gjerne utvikler seg over tid. Dersom du har fått redusert blodgjennomstrømning til et område, og deretter brenner deg, kan du få veldig redusert blodgjennomstrømning dit.

Kan jo også være nerveskade der, det kan gi pussige utslag.

Jeg foreslår at du går til legen.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, jeg har aldri noen gang sett eller lest noe som kan tilsi at snus er grunnen til det der. Men, er det noe galt med leppa di, ikke snus.

Om ikke du forklarer det litt dårlig. For det som kan skje er at leppestrengen din blir etset bort av syren i snusen. Er det mulig at den bare hang igjen med noen små slintrer, og at dette røk mens du spiste? Da kan det føles ut som om det er et nytt "rom" der hvor strengen har vært. Om det er tilfellet, har du ingenting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Leppestrengen er, uheldigvis, fortsatt intakt.

Legger ut noen bilder nå. Ignorer poseringen, leppen framstår som den er til tross for trutmunn. Kan prøve å ta noen bedre bilder i morgen. Rød firkant viser området, grønn linje viser skille mellom synlig og ikke synlig del av leppa i lukket tilstand. Det virker utrolig, men denne kløfta dukka opp på få sekunder. Jeg er livredd for at den skal bli større nå.

Er det legen eller tannlegen man går til for å få råd?

post-122226-0-29042500-1302133611_thumb.jpg

post-122226-0-01462100-1302133618_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har allerede postet et innlegg på helsenett.no, håper på gode svar der og. Vil ikke bruke 200kr på å spørre på lommelegen.no foreløpig, men tar gjerne imot forslag til andre legefora.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Tro meg, det var ikke en morsom opplevelse. Det er forøvrig fortsatt ingen morsom opplevelse.

Uten at jeg er leppe-spesialist eller har særlig peiling på blodårer, tror jeg det kan være noen fornuft i dette:

Dersom du har fått redusert blodgjennomstrømning til et område, og deretter brenner deg, kan du få veldig redusert blodgjennomstrømning dit.

Kan jo også være nerveskade der, det kan gi pussige utslag.

Innsiden av overleppen min i områdene hvor man gjerne legger en snus er helt glatt og monoton (altså, samme utseende over hele flaten) sammenliknet med underleppen min. Leppen skal jo normalt sett være ruglete og vise tynne blodårer/litt blå blodårer. Det er ihvertfall slik underleppa mi fremstår.

Kommer med nye bilder nå, tatt det kamera og ikke mobil.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Er bedre å bruke 200 et eller annet på et legebesøk enn å betale 200,- til lommelegen,

da et besøk til fastlegen er uendelig mye bedre.

Når det er sagt,

er jeg enig at du burde kutte ut snusen frem til du finner ut hva som har skjedd,

var jeg deg,

ville jeg ventet til over helgen og sett om det ble noe bedre.

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Nye bilder. Må beklage for litt spytt og sikkel, men annet kan man vel ikke forvente inne i munnen.

post-122226-0-61854200-1302215286_thumb.jpg

Leppesprekk som er synlig. Ikke synlig i samme grad med lukket munn, men man ser det.

post-122226-0-73960700-1302215292_thumb.jpg

Kløft med oppreist leppe.

post-122226-0-61084400-1302215297_thumb.jpg

Innside med markert kløft.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Tobakk hindrer blodgjennomstrømningen.

Dette er dokumenterbart og trykkes til og med som advarsler på tobakksprodukter, og det er lovpålagt informasjon.

Dermed er det selvfølgelig ingen tvil om at det du umiddelbart bør gjøre er å unnlate å snuse og håpe at det hjelper på tilhelingen, og deretter avtale en legetime hos din fastlege for undersøkelse.

Ut fra de siste bildene dine fremstår slimhinnene som noe skadet, med irritasjon og lett sårdannelse i "sprekken", og det er selvfølgelig slik at også syren i snusen vil irritere dette området. Halloooo - det er velkjent at snus er etsende og irriterer slimhinnene, kan forårsake sår! At du mener snusen ligger lengere opp blir jo ikke direkte relevant, væsken vil jo selvfølgelig spres i hele munne, og selv om du har selve snusen 5mm lenger opp vil selvfølgelig noe partikler spre seg nedover, jeg har da selv prøvd å balle en snusklump og disse korna drar jo alle veier når du stapper det i kjeften.

Så for å oppsummere: du må slutte med snusen nå slik at slimhinnene dine kan roe seg ned, og det vil også øke blodgjennomstrømningen, og det vil også minske irritasjonen på slimhinnene, og du må bestille time hos fastlege.

Slikt som dette kan være ubetydelig og tilhele seg selv, men det kan også være tegn på et problem som kan bli vedvarende og som også kan bli større. Begynnende sårutvikling i slimhinner kan jo nemlig utvikle seg til store sår - og det er akkurat dette som er et av ankepunktene overfor snus, at bruk av snus over tid forårsaker sårdannelse på slimhinnene.

Slikt sett er dette som symptom helt korrekt i forhold til en mulig årsakssammenheng overfor snusing.

At du er avhengig av snusen og ikke ønsker å slutte, er ikke et relevant moment når man skal peke på mulige årsaker.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar
Innside med markert kløft.

Du har etset bort leppestrengen. Om jeg ikke tar feil syns litt av den nederst på bildet ditt, og det er sånn den ser ut om den er etset vekk. Bare en liten, rar klump igjen. "Sprekken" din er også langs der hvor leppestrengen din har vært. Mao, ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...