Gå til innhold

Hvordan vet jeg at de jeg chatter med er ekte?


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har noen venner rundt om i landet, men som nesten aldri er pålogget på skype/msn.

 

Jeg har aldri møtt noen av personene, og når noen av de først er pålogget, så er det aldri mer enn maks 2 personer om gangen, selv om jeg har over 50stk på skype- listen min.

 

 

Jeg har navnene til de jeg står nærmest, men ingen av de vil man få opp ved å google, eller benytte seg av 1881.

 

Personen jeg står nærmest unnskyldte dette med at han via en nettside for ca. 2 år siden har gjort seg "usynlig" på nettet, slik at man ikke får treff på han via 1881 eller ved å google.

 

 

Er det en måte jeg kan finne ut om disse personene er ekte?

F.eks sjekke de opp i folkeregisteret, eller lignende?

(alle er utenlandske fra omtrent alle land i Europa og Amerika, men født og oppvokst i Norge (iallefall de fleste)).

 

 

- Så hvordan kan jeg finne ut om disse personene er ekte?

Jeg tenker her mest på hvordan jeg kan spore IP'en og dermed finne adressen til der hvor personen oppholder seg.

 

Det kan også nevnes at dette ikke gjelder alle vennene mine på skype, men noen få som jeg har blitt kjent med gjennom via en person for ca. 4 år siden, og det er disse jeg er usikker på om er ekte, og som jeg har omtrent 50 stk av.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Så hvordan kan jeg finne ut om disse personene er ekte?

Jeg tenker her mest på hvordan jeg kan spore IP'en og dermed finne adressen til der hvor personen oppholder seg.

Først og fremst, skype tillater ikke deg å se IPen deres, da må du bruke andre programmer.

Videre, IP er i hovedsak privat, du kommer ikke lengre enn til nett-leverandøren, og de kommer aldri til å oppgi brukerinfo til deg.

 

Er du heldig, kan du skaffe deg en venn i datalagringsdirektivet, kanskje han kan snoke ut noe navn til deg?

Lenke til kommentar

Alle du snakker med er jo forsåvidt "ekte", dvs. at de er mennesker - med mindre du snakker med en robot. Det du mener er om de du snakker med er det de utgir seg for å være, med tanke på navn, alder, kjønn osv osv. Vel, det kan du ikke, er vel det enkleste svaret. De fleste mennesker har vel også chatte- eller skypenavn som ikke helt er deres nøyaktige, egentlig navn, skulle jeg tro. Dette er temmelig normalt, en beskyttelse folk gjerne vil ha når det gjelder personvern. Ikke noe muffens med det. Å ikke gå ut med sitt egentlige navn, adresse osv åpent tilgjengelig på nettet, er egentlig et godt råd..

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du kan prøve skattelister.no. Det er vanskelig å gjemme seg for skatteetaten og alle som er ca. 20 år eller eldre bør dukke opp den listen dersom de bodde i Norge i 2011.

 

En venninne drev og chattet med en person som jeg ble mer og mer overbevist om at han ikke var den han utga seg for. Denne personen var også umulig å google og de bildene hun hadde fått av ham via Skype var dårlige og kornete. Mistanken ble bekreftet når han ikke var på skattelister.no. Dette prøvde han å bortforklare med at han ikke ønsket å stå i skattelistene (hvem ønsker vel å stå der) og at han derfor hadde blitt fjernet fra dem.

 

Sannheten var at den typen som hadde utgitt seg for å være singel og var ute etter et forhold osv. var i et etablert forhold og hadde en liten baby...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan prøve skattelister.no. Det er vanskelig å gjemme seg for skatteetaten og alle som er ca. 20 år eller eldre bør dukke opp den listen dersom de bodde i Norge i 2011.

 

En venninne drev og chattet med en person som jeg ble mer og mer overbevist om at han ikke var den han utga seg for. Denne personen var også umulig å google og de bildene hun hadde fått av ham via Skype var dårlige og kornete. Mistanken ble bekreftet når han ikke var på skattelister.no. Dette prøvde han å bortforklare med at han ikke ønsket å stå i skattelistene (hvem ønsker vel å stå der) og at han derfor hadde blitt fjernet fra dem.

 

Sannheten var at den typen som hadde utgitt seg for å være singel og var ute etter et forhold osv. var i et etablert forhold og hadde en liten baby...

 

Dette har jeg allerede prøvd for flere måneder siden, men ingen treff på noen av de jeg søkte etter..

Endret av Cooky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, skype tillater ikke deg å se IPen deres, da må du bruke andre programmer.

Videre, IP er i hovedsak privat, du kommer ikke lengre enn til nett-leverandøren, og de kommer aldri til å oppgi brukerinfo til deg.

 

Er du heldig, kan du skaffe deg en venn i datalagringsdirektivet, kanskje han kan snoke ut noe navn til deg?

 

Men det finnes hacking- systemer som også er lovlige (blant annet sende en slags "pakke" til personen, for så å at "pakken" blir sendt tilbake sammen med IP- adressen til personen).

Og det er noe slikt, og oppsporing av IP- adresse der hvor jeg får adresse (og eventuelt navn) jeg er ute etter.

 

Men hva er en Skype- IP- adresse?

Er det IP- adressen til der hvor man oppholder seg ?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du uansett ha adressen og informasjonen deres? - Dersom jeg ikke hadde gitt deg adressen min, og du plutselig fant ut adressen min, for å så komme på døren min, hadde jeg følt meg truet.

 

Dette er jo stalking. :)

 

Adressen ønsker jeg egentlig bare for å oppsøke personen, for å finne ut hvilken person dette er, hvordan han eller hun ser ut, osv :)

 

Det vil ikke være noe vold i bildet dersom jeg finner ut adressen.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare spørre da?

 

Tror du virkelig at en person som oppgir seg for å være en annen er villig til å oppgi sin egentlige adresse?

 

Nei, jeg tror det er best at personen ikke vet at jeg kommer på besøk.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...