Gå til innhold

Ny harddisk ikke tilgjengelig under Min datamaskin

Jegerisak

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp satt i sammen ny PC. Har også installert Windows7. Men saken er den at HDD'en ikke er tilgjengelig på "Min Datamaskin". På enhetsbehandling står det at den funker som den skal, men fortsatt ser jeg den ingen steder.

Har AHCI på bios. Er det noe jeg har glemt å fikse? Begge diskene er til stede i bios, så det må da være en konfigurasjon jeg må gjøre? Håper noen kan hjelp meg.

Har Sabertooth z77 HK. Jeg har SSD + HDD!

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, søkte på "lag og f.." fikk opp diskbehandlingsvinduet. Det hadde blitt reservert 100 GB lagringsplass fra HDD'en. Gjorde som du sa + at jeg utvidet volumet til maksimalt. Det er alt jeg trenger å gjøre? Den vises nå i Min datamaskin, så det må da være riktig nå? =)

Lenke til kommentar

Jo, det er i orden.

Du kan notere deg at du har fått 'System' på HDD. Det betyr at PC ikke vil boote hvis du kobler fra HDD.

Ok, skjønner ikke hvordan dette skjedde. Ville jeg fått mer utbytte av SSDen dersom alt var installert på SSDen? Irriterende. Da vil jeg være avhengig av HDDen fremover. Orker ikke å ringe microsoft igjen for å aktivere produktnøkkelen, de skal være så vanskelige at jeg må ringe de hver gang jeg ønsker en aktivering eller reinstallasjon av systemet og aktivering.

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

Det skjer som regel fordi man installerer ny Windows mens den gamle disken er tilkoblet.

Det har ingen betydning for hastighet, er kun noen filer som brukes ved boot.

Det skal være relativt kurant å fikse. Koble vekk HDD. Boot Windows DVD, og velg Startup Repair.

Dette må antagelig gjøres to ganger. Da bør du kunne boote uten HDD.

Koble opp HDD igjen, og set BIOS bootmeny til å boote fra SSD.

Tviler på at du trenger å ringe på nytt, man skal kunne reinstallere uten problem når hardware allerede er registrert.

Lenke til kommentar

Greia er at alle komponentene er helt nye. Jeg kommer uansett mest sannsynlig til å ha denne HDDen tilgjengelig uansett om jeg skulle f.eks. kjøpe en ny SSD.

Det skjer som regel fordi man installerer ny Windows mens den gamle disken er tilkoblet.

Det har ingen betydning for hastighet, er kun noen filer som brukes ved boot.

Det skal være relativt kurant å fikse. Koble vekk HDD. Boot Windows DVD, og velg Startup Repair.

Dette må antagelig gjøres to ganger. Da bør du kunne boote uten HDD.

Koble opp HDD igjen, og set BIOS bootmeny til å boote fra SSD.

Tviler på at du trenger å ringe på nytt, man skal kunne reinstallere uten problem når hardware allerede er registrert.

Tror ikke jeg vil fjerne HDDen med det første uansett. Siden du sier det ikke har noe å si for ytelsen (som føles ekstremt rask for min del), så tror jeg at jeg heller kommer til å kjøpe en ny SSD senere eller liknende. Ønsker kun å ha HDDen for å ha litt ekstra lagringsplass hvis jeg skulle trenge det. Kommer ikke til å koble den ut med det første. Eventuelt gjøre det du sier ved å kjøre "Startup Repair" uten HDD og fikse det, og hvis det trengs, ringe Microsoft og fikse aktiveringen (hvis det trengs). Men har vært mer software problemer enn hardware problemer etter jeg bygget min første PC, så jeg orker ikke å ringe flere folk med det første ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...