Populært innlegg logaritmemannen Skrevet 25. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2011 La dette være en "advarsel" til dere 93-ere som er russ i 2012(og de fremtidige generasjoner) og vurderer å bruke masse penger. Som alle vet er russetiden en stor fest for å feire at man er ferdig med 12-13 års skolegang(spørs hvilken linje du går på). Man gjør russeknuter, stikker på treff, skaffer seg russevan eller russebuss, og det er spesielt det siste som har gått langt nå. Kanskje litt for langt. Russebusser skal ikke lenger bare være en buss, de skal nemlig ha tre dekknavnslåter(dekknavn er konseptet før hovedkonseptet, slippes vanligvis om høsten) hver, alle kjøper dekknavnsklær som kommer til å legges bort til hovedkonseptet etc. Så til våren kommer det ordentlige navnet, med samme pakke som forrige gang. Det er absolutt ikke billig. Misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot at folk bruker penger, men det er helt ærlig ikke så fett at man bruker 20 000-70 000 kr hver på buss. Russetiden blir sykt hypet opp av de som står bak arrangementene og som leverer klærne. Alt handler mer om å bruke mest penger og få mest status. Selv var jeg russ i år uten buss og hadde det fett, rullet noen få ganger. Men jeg har hatt det like fett på privatfester og byen for en hundrelapp. Jeg er glad jeg ikke brukte mange tusen kroner på russetiden, og kompiser som hadde buss sa at "det blir jo litt kjedelig å rulle hele tiden". Selv om du kjenner noen som brukte masse penger på buss og var "fornøyd", er det kanskje bare halve sannheten. Det er få som tør å innrømme at de kastet bort masse penger, og tyr dermed til ekstrem rasjonalisering for å dempe ubehaget. Til slutt vil jeg si at jeg ikke er imot å ha van og buss generelt, men når du passerer en viss sum, så bør du kanskje tenke deg om. /Advarsel 22 Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Takk for advarselen (?) Må si meg enig med deg, logaritmemannen. Jeg er russ i år, og synes det mest irriterende er kjøpepresset og påfølgende frister. Nå har jeg råd til å være russ, men allerede i tidlig September kommer de og annonserer forskjellige pakker, klær og arrangementer. Mange har brukt opp mot 10000 kroner før Russetiden i det hele har startet. De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Her i Trøndelag er det dog ikke på moten med russebiler og busser, noe jeg synes er helt greit.. Kjenner jeg er dritlei av russemas før vi skriver Desember.. Men bortsett fra det gleder jeg meg vilt til en måned med fyll og fanteri 3 Lenke til kommentar
T.A Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Advarsel? Hvis man har det gøy og er klar over hva man ønsker å bruke pengene på så bør jo det være opp til hver enkelt. Hvorfor skal man "advare" mot dette? Man er jo fullt klar over hva man gjør. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er. Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 25. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg er russ i år. For et par dager siden fikk vi tilbud på facebook om billetter til russekickoff i Fredriksten festning i april. Det ble sluppet 30 billetter på hver skole til "bare" 390 kroner. Det er visstnok et tilbud, for ordinær pris er 590 kroner. Markedsføringen deres går ut på å selge noen svindyre billett til arrangementene i begynnelsen. Folk vil føle seg presset til å kjøpe, for etter en kort tidsfrist vil de bli enda dyrere og "alle" skal jo være med. Representanter kommer til skolen med "gavekort" (som for øvrig alle russ får) som gir 100 kroner rabatt på sko og 100 kroner rabatt på en genser. Så å si alle 18-åringer tenker at dette er et kjempegodt tilbud hver gang de ser ordet "rabatt". Og de kjøper, selv om skoene fortsatt koster flere hundre kroner enn noe tilsvarende i en vanlig skobutikk ville gjort, og er begrenset til bruk for to uker med russetid, da de er dekket med flagg og andre effekter. Det er også svært irriterende å få e-post og meldinger fra russ.no på mobilen hele tiden. Jeg har ikke takket ja til reklame verken på e-post eller mobil. Likevel får jeg meldinger som "5 DAGER IGJEN AV FRISTEN", "3 DAGER IGJEN AV FRISTEN", "1 DAG IGJEN", "VI HAR UTSATT FRISTEN 14 DAGER" og "VI HAR UTSATT FRISTEN IGJEN". Jeg synes ikke det er verd pengene. Nesten 400 kroner for én fest. Nei takk. 10000 kroner hver i tillegg til masse arbeid for å gjøre den i stand, for en bil jeg skal bruke i to uker? Nei takk. Østfoldpass til 1500 kroner som gir meg adgang til 5 russefester? Nei takk. Billett til landstreff i Stavanger med en genser til 1500 kroner? Nei takk. Hvorfor er russefestene så mye viktigere, større og bedre enn andre fester? Jeg betaler gjerne en 100-lapp for å komme inn på en fest resten av året, men ikke 300+ kroner bare fordi det er en russefest. Foreløpig har jeg brukt 300-400 kroner på en grunnpakke med russebukse og andre ting. Jeg har brukt til sammen 200 kroner i inngangspenger på russekickoff for min egen skole og for skolen i nabokommunen. Jeg har ingen planer om å bruke flerfoldige 1000-lapper på russetida og jeg kommer ikke til å føle at jeg går glipp av noe, bortsett fra en bunnskrapt lommebok. Derimot kommer jeg til å dra en uke til syden i sommerferien og jeg tror at det vil gi meg mye større utbytte for pengene. Endret 25. november 2011 av Zarac 11 Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er. Ja? Synes du det gjør saken bedre? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er. Ja? Synes du det gjør saken bedre? Ja det er nå faktisk frivillig å være med, og frivillig å kjøpe alt det dere får tilbudt. "A fool and his money are easily parted" som det heter så fint på engelsk. Er man dum nok til å bruke 100 000 på russetiden vil han nok uansett søle bort disse pengene. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg var russ året før alle disse mindre festene dukket opp, var i Kongeparken osv. Vi hadde en Caravelle som vi faktisk tjente penger på, gikk kraftig i minus for det om. Men vi hadde det utrolig gøy gjennom russetiden, nesten daglig grilling i parker med pils, fester på friområder der mange biler møtte opp. Hadde ikke hatt noe i mot å være på en buss der jeg hadde brukt 70k, men jeg tror folk må legge seg på den lista som passer for dem selv, drit i det jævla presset. 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er. Ja? Synes du det gjør saken bedre? Ja det er nå faktisk frivillig å være med, og frivillig å kjøpe alt det dere får tilbudt. "A fool and his money are easily parted" som det heter så fint på engelsk. Er man dum nok til å bruke 100 000 på russetiden vil han nok uansett søle bort disse pengene. Nei, det er ikke frivillig å være med. Helt ifra barnehagen blir man opplært til at man skal liksom tilbe disse russene. Når man endelig går i 3. vgs så er det ikke noe spørsmål om hvem som skal være russ. Alle skal være russ. Til og med staten er helt med på det, da den godtar at mye av tiden brukes til russe-relatert stoff i skoletiden. De som bruker mye penger i russetiden er ikke dumme, de er bare påvirket av diverse ting som reklame og andre medelever. Man kan gjerne si at de er uinformerte, men dumme er de ikke. Om de bruker 1000 kr eller 100000 kr er det samme. De er en del av den samme galskapen, særlig i en tid hvor man heller burde spare penger enn å bruke dem opp. Eller enda verre - bruke penger man ikke har(kreditt). Endret 25. november 2011 av A H P 5 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Da jeg var russ var russegenseren noen av de billigste gensrene man kunne kjøpe. Så jeg tok to stykker. Den ene ble stjålet, og det gjorde meg ingenting! Russebuss var noe tåpelig greier "østlendingene" drev med, her i gården booket hele trinnet en turbuss i lag. Tror jeg toppen brukte 2500kr på hele russetiden, og det var ingenting jeg ikke var med på. Jeg har fått inntrykk av at prisen på denne "opplevelsen", og forventningene i det hele, har forskrudd seg helt hinsidiges. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Advarsel? Hvis man har det gøy og er klar over hva man ønsker å bruke pengene på så bør jo det være opp til hver enkelt. Hvorfor skal man "advare" mot dette? Man er jo fullt klar over hva man gjør. Fordi man kunne ha brukt de 6.000 kronene på sprit i stede for unødvendige merker? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Nei, det er ikke frivillig å være med. Helt ifra barnehagen blir man opplært til at man skal liksom tilbe disse russene. Når man endelig går i 3. vgs så er det ikke noe spørsmål om hvem som skal være russ. Alle skal være russ. Til og med staten er helt med på det, da den godtar at mye av tiden brukes til russe-relatert stoff i skoletiden. De som bruker mye penger i russetiden er ikke dumme, de er bare påvirket av diverse ting som reklame og andre medelever. Man kan gjerne si at de er uinformerte, men dumme er de ikke. Om de bruker 1000 kr eller 100000 kr er det samme. De er en del av den samme galskapen, særlig i en tid hvor man heller burde spare penger enn å bruke dem opp. Eller enda verre - bruke penger man ikke har(kreditt). Sosialt press er involvert i det meste man foretar seg og de fleste er russ fordi de synes det er morsomt. Hvorfor er man uinformert hvis man bruker penger på russetiden? Hva slags kobling er det? Man bruker penger på noe som man får noe ut av selv om andre mener det er "galskap". Videre så er ikke det å spare penger det man burde gjøre, tvert om burde man bruke penger på ting man ønsker seg, man trenger høyere konsum, ikke lavere. Og den kommentaren din er forøvrig det eneste uinformerte involvert i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Sosialt press er involvert i det meste man foretar seg og de fleste er russ fordi de synes det er morsomt. Hvorfor er man uinformert hvis man bruker penger på russetiden? Hva slags kobling er det? Man bruker penger på noe som man får noe ut av selv om andre mener det er "galskap". Videre så er ikke det å spare penger det man burde gjøre, tvert om burde man bruke penger på ting man ønsker seg, man trenger høyere konsum, ikke lavere. Og den kommentaren din er forøvrig det eneste uinformerte involvert i denne diskusjonen. Uten at det er relevant for tråden, men dagens konsum kan ikke fortsette slik det foregår i dag, uten at det vil få globale følger. Andre land vil også utvikle seg og følge etter oss. http://en.wikipedia.org/wiki/Over-consumption Nei, de som går VG3 burde heller spare enn å bruke penger på ting de ikke trenger. Om de skal studere, noe mange skal, vil de vel heller ha pengene da og ta opp mindre i lån, evt. ikke ha lån fra før. Man går hardere tider i møte, og da kan det være greit å ha oppsparte penger. Om privatpersoner har oppsparte penger vil man få mindre lån og mindre gjeld. Vil man ha mer gjeld fortsetter man som i dag. Endret 26. november 2011 av A H P 1 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Om man MÅ bruke mye penger i russetiden, bruk det på god drikke. 4 Lenke til kommentar
T.A Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Fordi man kunne ha brukt de 6.000 kronene på sprit i stede for unødvendige merker? Jepp, helt enig. Men om man vil bruke pengene på andre ting, hvem er du til å si noe annet? Sånn er det jo ellers også. Endret 26. november 2011 av T.A Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er alltid de som var på "billigbuss" som sitter igjen mest fornøyde. Vil anbefale alle å kjøpe billetter til stevnen, og så heller bli med venners buss på hverdagene/ellers Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg var en av de eneste i mitt kull som IKKE var russ. Glad for det. To faktorer som tilrettela for dette: 1) Jeg liker penger mer enn flyktig moro og er pragmatisk. 2) Jeg drikker ikke alkohol. Eksamenskarakterene ble også tilsvarende gode (3*5 og 6). Jeg tror det er mye "sosiale bevis" som perpetuerer russetiden som tradisjon. Det mest idiotiske jeg ser er de som mener at russetiden skal være bestemmende for hvordan man legger opp til eksamen. FUCK YOU - gjør det bra på skolen, først da kan du feire med god samvittighet (selv om jeg altså ikke ville gjort det likevel). 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg var russ i fjor, brukte sikkert rundt 10 000 på russetiden. 6000 gikk til russebil, hvor jeg får igjen 5000. Resten gikk til Tryvann- og Lillehammerbilletter. De to sistnevnte russetreffene var episke, så det angrer jeg ikke noe på. Man kan også ha det morsomt uten buss. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg brukte totalt 3000 på bilen jeg og gjengen kjøpte. Vi solgte faktisk bilen for nøyaktig det samme beløpet året etter, så der gikk jeg i null. Synes russebuss til flere hundretusen er ekstremt teit. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Ser faktisk poenget til TS,men hvis du har penger og vil bruke de,så for all del! Personlig var jeg russ i våren,og jeg brukte minst mulig med penger på det,fordi det ikke var viktig for meg,fikk gratis kollektiv transport,masse kosing i parkene og på privatfesten og jeg trenger ikke sprit ærlig talt. På slutten av det hele så angret de jeg kjenner som hadde brukt mye penger på det! Russetiden blir det du legger det opp til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå