Gå til innhold

Info/rykter om R700 til Amd/ati, SISTE NYTT leser du i denne tråden ;)


Goodall

Anbefalte innlegg

Next-gen Radeons to be multi-core?

by Cyril Kowaliski — 6:00 AM on November 26, 2007

 

Modern graphics processors rely on extensive amounts of parallelism to get calculations done as quickly as possible, but those GPUs are still monolithic chips designed with a given number of stream processors, texture units, render back-ends, and the like, each depending on their performance grade. However, the folks at Fudzilla say they have it on good authority that AMD will challenge that paradigm with its next-generation graphics processor, code-named R700. According to Fudzilla, low-end, mid-range, and high-end R700 cards will all have GPUs with varying numbers of identical R700 cores. To determine speed grades, AMD will simply outfit higher-end cards with more R700 cores.

 

AMD's top-of-the-line R700 product, for instance, will supposedly have four or more R700 cores in one die and will be able to crunch nearly two trillion floating point operations per second, or teraFLOPS. By contrast, Fudzilla explains that the existing Radeon HD 3870 is in the 500 gigaFLOPS range. FLOPS don't tell the whole story, of course, but high-end R700 cards will be an order of magnitude faster than existing products if those numbers are even remotely accurate.

 

Interestingly, this rumor sounds similar to information that recently seeped out about Intel's Larrabee project. Larrabee is expected to be a discrete, game-worthy Intel graphics processor scheduled for the not-too-distant future, and an Intel presentation nabbed by Beyond3D in April suggests Larrabee products will be based on multiple, small "throughput cores." A diagram showed a chip based on ten of those cores with a shared pool of 4MB of cache

 

Hentet fra: http://techreport.com/

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det lukter både høyt og lavt strømforbruk.

 

Når det skal være mulig å kjøle et kort med 4 stk R700 (100-200W) så må de kortene med en enkelt slik bli svært effektgjerrige (25-50W). Ut i fra antall FLOPs så virker det som en stk R700 på 25-50W skal bli omtrent like kraftig som en stk HD 3870 på 105W. Dvs. at vi kan få se grafikk på nivå med HD 3870 på bærbare PC'er og skjermkort i det midtre prissjiktet til stasjonære som yter like bra som 2 stk HD 3870 i CrossFire innenfor ca 50-100W.

 

Støtte for R700 i spill bekymrer meg ikke. Så lenge driveren støtter kortet så støtter nok alle spill det rimelig automatisk. Slik støtte er mye enklere å lage enn f.eks støtte for en ny Direct X-generasjon.

Lenke til kommentar

Det står en del motstridende rykter på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R700

Første og andre kvartal av 2008 er nevnt, men jeg tror dere skal se bort i fra første kvartal. Så tett opp i HD 3870 tror jeg ikke det er lurt å lansere det.

 

Det står også litt motstridende rykter om det skal forbli på dagens 55 nm eller krympes til 45 nm.

 

Ryktene sier videre at den skal få rett under 300 millioner transistorer. Se det sammen med at HD 3870 har 666 millioner transistorer så tyder det på en reduksjon i ytelsen per brikke. Inntil 4 brikker vil nok likevel bli rimelig mye heftigere enn én HD 3870.

Lenke til kommentar
Jeg synes det lukter høyt strømforbruk jeg

 

Ja hehe....men de 1000watt++++ PSU'ene må jo brukes til noe :p

 

Dette er noe Amd/ati egentlig hadde trengt å fått ut nå....sånn for å utfordre Nvidia litt mener jeg.

du mener vel 2 kilowatt :p

 

Det står en del motstridende rykter på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R700

Første og andre kvartal av 2008 er nevnt, men jeg tror dere skal se bort i fra første kvartal. Så tett opp i HD 3870 tror jeg ikke det er lurt å lansere det.

 

Det står også litt motstridende rykter om det skal forbli på dagens 55 nm eller krympes til 45 nm.

 

Ryktene sier videre at den skal få rett under 300 millioner transistorer. Se det sammen med at HD 3870 har 666 millioner transistorer så tyder det på en reduksjon i ytelsen per brikke. Inntil 4 brikker vil nok likevel bli rimelig mye heftigere enn én HD 3870.

du må ikke stole blindt på wikipedia

R680 kommer tidlig neste år trur jeg, så lengre ut i 2008 > R700

Endret av wiak
Lenke til kommentar
.. motstridende rykter på wikipedia ...

... er nevnt, men jeg tror dere skal se bort i fra ...

... motstridende rykter ...

Ryktene sier videre ... tyder det på ...

du må ikke stole blindt på wikipedia

Hvem sier jeg stoler blindt på det som står der? Presiserte jeg ikke tydelig nok at det var snakk om rykter, selvmotsigelser, flere rytker og antydninger som jeg tar med en stor klype salt? ;)

Lenke til kommentar

Da endret jeg emnet litt, om det ble bedre vet jeg ikke.....men det er en annen sak.

 

Uansett så virker det som gjengen endelig har noe som vil slå all konkuranse ut av banen....hvis det ikke drøyes for lenge da....

 

Hadde jo vært nice om de hadde fått den ned på 45 nm..

 

Håper det kommer litt rykter her og der på løpende bånd

 

Selv syntes jeg også tanken på antall kjerner er det som avgjør om det er low/middel/high-end kort

Lenke til kommentar

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/11/3...deon_hd_3870/18

 

That’s not to say that RV670 is without its problems, but a lot of the major ones have been worked out. There’s still a complete lack of hardware-based MSAA resolve in RV670’s render back-ends, which hampers performance when you’re using anti-aliasing. However, having spent a lot of time talking with AMD’s GPU product managers, I decided that it wasn’t that the current generation Radeon’s anti-aliasing performance was particularly bad – it just isn’t as good as Nvidia’s efficiency at 4xMSAA.

 

The reason we say this is because performance on Nvidia’s hardware drops off at 8xMSAA to such an extent that the GeForce 8800 GT is no longer noticeably faster than the Radeon HD 3870 – so much so that you’d be pushed to tell the difference between the two in a blind taste test. It could be that Nvidia just hasn’t tuned its hardware to efficiently use 8xMSAA though, as its 8xCSAA mode is almost as good as 8xMSAA and isn’t quite so severe on the performance stakes.

 

Regardless, we were pleased to hear that R700 won’t suffer from the same problems and, from what I understand, there will be hardware-based MSAA resolve in there for scenarios when shader-based anti-aliasing is less than optimal for what the developer is trying to achieve. In the past we were spoiled with great anti-aliasing performance and quality on ATI’s hardware, and it just hasn’t been as good as it should be this generation – AMD knows this.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Bra du fikk med deg en qoute der MistaPi...for den linken funker ikke....

 

Tenk om det hadde kommet noen rykter om når man kan vente seg R700 a....det hadde gjort seg, for dette ser jo lovende ut.

 

Og hvis Nvidia kommer med sin nye high-end i februar, MÅ amd ikke være noe dårligere, hvis de nok engang lar Nvidia få et stort forsprang så ser jeg ikke hvordan de noen gang skal komme seg tilbake..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Siste nytt fra theinq.

 

R700 has taped out

Weeks ago actually

 

By Charlie Demerjian: Monday, 31 December 2007, 10:25 AM

 

 

A FEW WEEKS ago, a bunch of people suggested that the ATI R700 would be delayed because it won't appear on official platforms until much later. This was the worst case of roadmap misreading I have seen in a long time, made so much more laughable by the fact that it had already taped out.

 

Yeah, R700 is in the process of being fabbed now, or at least its components are. The component thing is a story for another day, the part that matters is that R700 bits are in the oven now and things appear to be going swimmingly, or at least skatingly if you know what Toronto is like in the winter.

 

Rough maths puts silicon back in late January, gone through the initial checks by early February, and then given the thumbs up or down. If they are up, look for boards in about 90 days, putting it in May or so. If it is thumbs down, add about 2 months per spin.

 

Based on RV670 and R680, ATI is on a roll, and the internal process they put in place seem to be the right things at the right times. Based on that and the fact that the new chip is architecturally similar to the older ones, I would think that it will be close to perfect out of the gate. We will know in a month or two. µ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...