Gå til innhold

Forumets uoffisielle anti-juletråd


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den eneste forklaringen på at noen hater julen er at de er kvalemde emo og har lyst å trasse.

 

Carl :)

Personlig har jeg ikke noe imot julen i seg selv, men det er når man må gjøre ting :(

 

Sjekka forøvrig kalenderen, har faktisk ferie hele romjula :thumbs:

Endret av edge
Lenke til kommentar

Vel, jeg ser ikke noen grunn til å mislike julen..

Selvom man har hatt noen harde juletider i sitt liv, kan man jo ikke la det ødelegge hver jul for det da! Hva er vitsen? Jula er en nydelig tid med helt fantastisk god mat, gaver, snø på bakken, spenning i lufta, julestemning, fine dekorerte butikker, koselige program på tv..

 

det e jo bærre lækkert! :xmas:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liker ikke julestresset og gavetullet, men alt i alt er jul ganske greit. Godt med mat og hyggelig selskap.

 

edit: Tenkte jeg skulle utdype innlegget mitt.

 

Jeg har full forståelse for at folk som har hatt en ræva jul ikke liker den, men man kan da prøve? Selv har jeg vært heldig, har alltid hatt det greit på julaften, verste jeg kan se er vel bare min far som noen ganger får i seg litt mye akevitt, men det er da bare morsomt..Selv bor jeg i en annen by enn mine foreldre, så jula er en fin tid til å komme seg hjem mer enn en helg nå og da og hilse på folk. Nei, god jul folkens. Hyggelig tid med mye, mye, MYE god mat. Ahh.

Endret av Thomas`
Lenke til kommentar

Jula har blitt en fråtsefest uten like, både i gaver, mat og drikke.

 

Som noen så fint sa det tidligere i tråden, så missliker jeg det med at alle MÅ være glade og lykkelige i jula, er ikke lov til å ikke like jula eller hva den bringer med seg.

 

Og om vi missliker det, skal vi liksom klare å unngå den? Hvordan unngår du jula lurer jeg på da, jula invaderer jo landet på skala med hva tyskerne gjorde under krigen. Eneste nå holder det ikke med å låse seg inne i kjelleren å høre på engelske radiokaneler heller, for de også er invadert av julen (nei mener ikke at julen og nazismen er det samme, tenk).

 

Jeg mener man burde kjøpe en gave til noen fordi man føler de fortjener det, ikke at det forventes av deg, eller at det er en annen ekstern grunn til det (jul, fødselsdag osv), men fordi du har lyst til å gi en person litt oppmerksomhet og fortelle at du setter pris på personen.

 

Julen har blitt 2 mnd med kjøp av stuff, eller, kan kanskje ikke kalle januar salget en del av julen, men er noe av det samme. Butikknæringen har virkelig skutt innertieren med julen, må være fint å sitte å se på alle folka som bruker tusenvis av kroner på å kjøpe seg god sammvittighet og ting de ikke trenger.

 

Bare jeg får tjent meg noe mer penger, blir det hytta innpå ei eller annen "vidde", gjerne i et vernet område så man slipper at det popper opp hyttefelt rundt en i senere tid. Skal bli fint, bare meg, peisen, og et rom fult av bøker. Evt be med meg noen som deler mitt syn på ting, og kan gå en dag uten å snakke om været.

Lenke til kommentar

Visste ikke at det var en sånn her tråd, men det var bra jeg fant den. Jula har gitt meg mindre og mindre de siste årene og nå sitter jeg bare og gruer meg til jula starter igjen. Folk er så falske og alle skal være så overlykkelige. Jeg liker ikke får gaver. Da må jeg bare være så takknemmelig, en følelse som ikke kjennes riktig for meg. Liker heller ikke å gi gaver. Mest pga. det ekstreme julehysteriet som er i sentrum i Oslo mange uker før jul. Det hadde også vært fint om vi droppet familieselskapet. Selv om vi er i samme familie, er det ikke dermed sagt at vi elsker å prate med hverandre og har massr til felles vi kan prate om. Misliker også julepynten. Det er rett og slett ikke noe fint. Hvorfor kunne man ikke brukt vanlig pynt som malerier eller små skulpturer.

Lenke til kommentar

Men hvorfor i allverden kjøper dere gaver hvis dere ikke vil? Det er jo meningen de skal komme fra hjertet da. Jeg lager heller gavene selv, holder på å tegne et bilde til ei venninde av meg og hun. Håper hun blir glad :) Det er jo ikke noe vits å kjøpe masse stygge "gavepakker" fra H&M med sånn teit såpe, bare for å gi noe! Si i fra om at det heller blir julekort i år i stedet? Jeg kjøper jo fordi jeg vil gi bort noe, og det gjør meg glad.

Julen er flott, syns jeg. Skjønner faktisk ikke hvorfor andre ikke liker den, det er jo INGENTING negativt med den. Eller kanskje litt... at alle stresser så innmari og det er milevis av kø over alt, selv om man bare skal på rema og handle melk. Men ellers er det en høytid som man tilbringer med familien sin og venner.

Lenke til kommentar

Det verste med jul er uten tvil alt gavemaset. Jeg har slutta å kjøpe gaver til vennene mine, og skriver heller et personlig julekort til dem. Føler da at jeg får vist bedre at jeg setter pris på dem, i forhold til å stresse på byen og leite febrilsk etter noe som ikke er for dyrt, og ikke er for billig, men samtidig skal vise at jeg bryr meg om dem. dessverre er jeg fortsatt pålagt å kjøpe gaver til familie og slekt. Ikke nok med at det er veldig vanskelig å finne noe som passer, men det blir jo dyrt i tillegg. Hvem ønsker seg lysestaker hvert år? De fleste har jo alt de trenger fra før også.

 

1. til 23. desember er veldig preget av gavestyr, og det liker jeg ikke, men når juleaften først kommer, er ikke alt så ille lenger. Høydepunktet i jula for meg er når familie og slekt treffes i kirka, og sitter en time og holder kjeft og slapper av. Når kirkeklokkene ringer på julaften, da ringes jula inn.

 

Jula har mistet sjarmen sin. Fordi jeg har blitt eldre, fordi den har gått fra å være en hyggelig familiehøytid, til en stresspreget høytid hvor julegaver står i fokus, og fordi alle butikker skal dra ut jula lengst mulig. "Hei, la oss henge opp julepynt og selge juleprodukter i oktober!"

 

Prøver å se det positive i det, da. Hvis jeg kommer meg til julaften, uten for my stress og mas og dritt i resten av desembermåneden, så går det bra. Neida, jula blir sikkert fin den. :)

 

Edit: Fjerna litt.

Endret av dagr0z
Lenke til kommentar

Nå skal alle ha lov til sine egne meninger om julen, ingen tvil om det. Noen har dårlige erfaringer, noen har gode. Men det jeg reagerer på er at folk ikke liker stresset med julen. Julen er og blir sånn man gjør den til. Hvis du blir stresset av at folk stresser, så er det DIN feil, og det er veldig lett å gjør om på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes det er veldig trist at folk får et dårlig intrykk av julen og alt den fører med seg, og jeg synes synd på de som har fulle foreldre hver jul.

 

Største gleden for meg i julen er å tilbringe masse tid med hele familien, det er så sjelden alle er samlet. En annen ting er å glede andre. Mener jeg har alt jeg trenger selv, men elsker å kjøpe gaver til andre og se fjeset deres når de åpner den :xmas:

Som jeg hørte på tven, 'ekte giverglede er å ikke forvente noe i gjengjeld'

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...