Gå til innhold

Bråker PS3 også?


Anbefalte innlegg

De som sier at de ikke kan høre noe som helst før de legger øret inntill maskinen i et stille rom tror jeg enten er  fanboys fulle av bulls*** ellers er de døve.

8432610[/snapback]

Noen vil kanskje sette meg i fanboys båsen her inne. Men jeg kan si at PS3 ikke bråker noe særlig i forhold til andre konsoller. Den er til og med roligere en min PS2. Så viss noen sier at det er for mye støy i PS3 så er det nok ikke en helt frisk modell de har. For den er veldig rolig å det er bekreftet av folk og media.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg sammenlignet nivået med en PS2, men vil si at nivået på den nye maskinen ligger rundt det 360'en lager når den står i idle (altså 360 - drevturboen), kanskje litt mer behagelig suselyd enn 360'en også, dette vil jeg kalle akkseptabelt med tanke på at PS3'en er såpass kraftig samt at den har psu'en innebyggd. Men den lager mer lyd enn Toshiba HD-DVD spilleren.

 

Når jeg startet den i dag tok det 20 min før vifta startet i det hele tatt, deretter har den ligger på viftenivå 1 selv om den har kjørt folding@home i hele dag :).

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg sammenlignet nivået med en PS2, men vil si at nivået på den nye maskinen ligger rundt det 360'en lager når den står i idle (altså 360 - drevturboen), kanskje litt mer behagelig suselyd enn 360'en også, dette vil jeg kalle akkseptabelt med tanke på at PS3'en er såpass kraftig samt at den har psu'en innebyggd. Men den lager mer lyd enn Toshiba HD-DVD spilleren.

 

Når jeg startet den i dag tok det 20 min før vifta startet i det hele tatt, deretter har den ligger på viftenivå 1 selv om den har kjørt folding@home i hele dag  :).

8439254[/snapback]

Her er det mange som ikke har skjønt det helt. Vifta er ALLTID på når maskinen er på. Så det du mener er vifte nivå 1 her, er faktisk nivå 2. Vifta er kun av når maskinen er av. For de som ikke tror det, så kan de belyse maskinen bak og se om de kan se viftebladene når maskinen er på (ikke lett å telle dem når de roteres).

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg sammenlignet nivået med en PS2, men vil si at nivået på den nye maskinen ligger rundt det 360'en lager når den står i idle (altså 360 - drevturboen), kanskje litt mer behagelig suselyd enn 360'en også, dette vil jeg kalle akkseptabelt med tanke på at PS3'en er såpass kraftig samt at den har psu'en innebyggd. Men den lager mer lyd enn Toshiba HD-DVD spilleren.

 

Når jeg startet den i dag tok det 20 min før vifta startet i det hele tatt, deretter har den ligger på viftenivå 1 selv om den har kjørt folding@home i hele dag  :).

8439254[/snapback]

Her er det mange som ikke har skjønt det helt. Vifta er ALLTID på når maskinen er på. Så det du mener er vifte nivå 1 her, er faktisk nivå 2. Vifta er kun av når maskinen er av. For de som ikke tror det, så kan de belyse maskinen bak og se om de kan se viftebladene når maskinen er på (ikke lett å telle dem når de roteres).

8439489[/snapback]

Rett skal være rett, selvsagt går vifta de 20 første minuttene, men da på ett så lavt nivå att jeg faktisk må legge øret inntil før å høre den.

Trodde dette ble referert til som nivå 0 :).

Da vil det si at min maskin går på nivå 2 hele tiden, uansett hvordan man belaster den.

Lenke til kommentar
MacBain: det som kunne vært interessant å vite er om viftene på maskinen går ned til nivå 1 (eller 0) etter at maskinen har stått i XMB en stund ? Eller er det slik på din maskin, som på mange andre, at når viftene først har gått opp går de ikke ned igjen ?

8440393[/snapback]

 

Det er også interessant å vite hva romtemperaturen er. Jeg prøvde å senke romtemperatur fra 23 grader til 20 grader, og da gikk vifta ikke opp til 3. viftenivå, den forble på nivå 2 under folding ihvertfall i en time. Maskinen går vanligvis opp til nivå 3 ganske kjapt under spill og folding ved normal romtemperatur hos meg. Ved Blu-ray ligger den vel på nivå 2.

Lenke til kommentar
MacBain: det som kunne vært interessant å vite er om viftene på maskinen går ned til nivå 1 (eller 0) etter at maskinen har stått i XMB en stund ? Eller er det slik på din maskin, som på mange andre, at når viftene først har gått opp går de ikke ned igjen ?

8440393[/snapback]

 

Det er også interessant å vite hva romtemperaturen er. Jeg prøvde å senke romtemperatur fra 23 grader til 20 grader, og da gikk vifta ikke opp til 3. viftenivå, den forble på nivå 2 under folding ihvertfall i en time. Maskinen går vanligvis opp til nivå 3 ganske kjapt under spill og folding ved normal romtemperatur hos meg. Ved Blu-ray ligger den vel på nivå 2.

8440602[/snapback]

Men PS3 blir varm da, så da blir jo rommet drit varmt etterhvert!

Lenke til kommentar
MacBain: det som kunne vært interessant å vite er om viftene på maskinen går ned til nivå 1 (eller 0) etter at maskinen har stått i XMB en stund ? Eller er det slik på din maskin, som på mange andre, at når viftene først har gått opp går de ikke ned igjen ?

8440393[/snapback]

Nei, vifta går ikke ned til nivå 0 (eller helt lydløs om du vil, selv om den står i XMB), men den går heller ikke opp til nivå 3 eller 4 som den andre gjorde under spilling og folding@home.

Lenke til kommentar

Min støyer ikke? Er en liten suse lyd fra viftene, så 23db er nok riktig. Har hørt kabvifter som har ca 23 db. Så er i grunnen bra det med tanke på at de skal fjerne over 200w med varme fra PS3 boksen.

En annen ting eg fant ut er 2.5" disken blir veldig varm. Så eg fjernet dekselet foran haddisken, tempen ble mye bedre.

PS: Folding 24/7 skal den brukes til, derfor eg kjøpte en. Så er den sinnsyk rask, den gir mellom 800 og 1000poeng i døgnet. Snart ferdig med 9 work siden fredag 19:00

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Mye billigere å kjøpe en PS3 til 6000 enne en pc til ca 20000, som selv da skal ha problemer med å følge PS3 maskinen. Cell prosessoren operer på 3.2GHz er 8 kjerner.

8455164[/snapback]

 

 

Gratulerer!

 

Du er jo blandt topp 1000. Nr. 849 for å være eksakt.

 

Spørs om jeg må ut med noen lapper til, nå da PS3en blir mye brukt til Linux.

 

Da må det vel bli to til da, en til spill og en til Folding.

 

Stå på. :thumbup:

Endret av Sunndal1
Lenke til kommentar

Hadde jeg fått tak i en som ikke bråker, hadde jeg latt den stå og folde hele døgnet (med unntak av når jeg skal spille da).

 

En på det svenske forumet har jo selv vært vitne til 3-4 stk PS3 som holder seg på viftenivå 1 (altså det nivået man kun hører noen få cm unna konsollen i et stille rom slik han beskriver det), og da uavhengig av bruk(!). Håper det dukker opp så stillegående konsoller i butikkene snart, for en slik vil jeg ha. :yes:

 

Forresten, noen som vet om 65nm-prosessorene befinner seg i PS3-maskinene man får kjøpt i dag? Jeg har lest at de for lengst har startet produksjonen av disse prosessorene, men har foreløpig ikke klart å finne noen bekreftelse på at de faktisk har blitt tatt i bruk i PS3 enda.

Lenke til kommentar

Kontant NEI. Alle inkl. Europa er i 90nm nå.

 

Men on-topic. Hadde på Bondfilmen idag, inneklima var ca 26 grader, da gikk det omtrent 15-20 minutter før vifta gikk til nivå 3. Tidligere hadde jeg testet med inneklima på 21 grader ca, da gikk vifta på nivå 2 hele tiden under Blu-ray-titting. Terskelen for å holde seg i nivå 2 er kanskje under 23 grader hos meg for min maskin. Hvordan er det hos dere?

 

Prøvde forresten å blokkere ventilen/utblåseren mens den var på nivå 3, da gikk det til nivå 4 etter 3 minutter (hadde på folding@home da). Hadde tilfeldigvis Dreamcast ved siden, og skrudde på den for gøy, og lyden var ganske sammenlignbar, ikke helt samme lyd, men volumet var omtrent det samme. DC'ens vifte har vannvittig kraftigere omdreining i og med at vifta er knøttliten.

 

En ting til, Blu-ray-spilleren bråker ganske mye ved oppstart, og ved avspilling av utvalgte videoer. Det kommer en lavfrekvent basslyd fra spilleren. Under 007-filmen, så forsvant denne lyden, men merkelig nok på special features klippene, så er lyden konstant tilstedeværende. Har noen andre også problemer med dette? En merker dette veldig lett mens vifta ennå er på nivå 1 (i praksis under kald start, eller de første sekundene ved varm start), da viftelyden fra maskinen er veldig stille. Under nivå 2 kan en også merke dette såvidt, spesielt hvis man sitter nær maskinen, under nivå 3 er det vanskelig å høre BD-spilleren, da vifta overdøver den.

 

Håper at andre også kommer med innspill.

Endret av programmer
Lenke til kommentar
En ting til, Blu-ray-spilleren bråker ganske mye ved oppstart, og ved avspilling av utvalgte videoer. Det kommer en lavfrekvent basslyd fra spilleren. Under 007-filmen, så forsvant denne lyden, men merkelig nok på special features klippene, så er lyden konstant tilstedeværende. Har noen andre også problemer med dette?

8465536[/snapback]

 

Jeg kan ikke si jeg har merket dette med min spiller, men jeg kjenner godt til fenomenet.

 

Det er som regel snakk om vibrasjoner i discen, alt etter hvor lesehodet er på disken.

Hvis vi ser for oss en plate, så kan det være at den lager støy når den avleser de data som er nærmest sentrum av platen.

Der finner man kanskje menyene, ekstramaterialet, og starten på filmen.

 

Når filmen så går sin gang, så havner lese hodet lengre og lengre ute på platen, og støyen forsvinner.

Når man velge ekstramaterialet, havner man mot sentrum igjen, og støyen er tilbake.

 

Det trenger ikke være relatert til spilleren din, men kan faktisk også være avhengig av platen du spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...