Gå til innhold

Asus P5B Deluxe + E6600 problemer!


mrjohnsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått delene som jeg har gleda meg til lenge men dette skuffer enormt. Alt går skikkelig treigt.. Musa og det jeg skriver på tastaturet lagger, alt er håpløst treigt når jeg laster ned ting / innstallerer ting. Dette kan ikke være riktig ? Gamle Athlon XP'n min med 512 mb ram var jo mye raskere!

 

Specs:

Asus P5B Deluxe WiFi-AP

Intel E6600 Core 2 Duo

Geil 2gb 800mhz

Asus 7900GT.

 

Bruker også en gammel IDE harddisk nå, venter på 2x SATa disker.. Kan det ha noe med dette å gjøre?

 

Ellers problemer jeg har hatt hittil er at jeg fikk med en drivercd som ikke fungerte. Fant noe som lignet på chipset drivere på intel.com men jeg synes det var så mye rart der at jeg er ikke sikker på om det er riktig.. (Kan noen linke til den riktige?)

 

Hadde blitt veldig takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg.. Utrolig kjipt med ny TREIG pc :p

 

Dette er et screenshot av hvordan cpu usage er når jeg laster ned noe:

pcmongbt1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Utifra de scrrenshots som trådstater viser til, vil jeg anta at noe fundamentalt er feil.

Nedlasting tar ikke så mye ressurser fra CPU(er) som dette.

Høres merkelig ut at ikke installasjons-CD fungerer.

Dersom C1E/Eist er aktivert i Bios kan det forklare MP=6/1.67Ghz.

 

Kontroll-spørsmål:

Er installasjon av Win?? gjort fra "scratch"? Dvs. formattering/ny intallasjon, eller er ny hardware brukt sammen med "gammel" HD m/eksisterende Win??-installasjon.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

AI Suite i post #4: Det stemmer. Min viser det samme. Prosessoren klokkes automatisk opp og ned etter hvor mye prosessoren blir belastet - sparer strøm og senker temperaturen når det ikke er behov for at prosessoren går for fult.

 

Har du installert siste BIOS (0614)? Hvis ikke, last den ned.

I samme farta kan du jo laste ned site version av

Ai Suite

JMicron JMB36X RAID Controller Driver

Marvell Yukon Gigabit Ethernet Driver

Realtek RTL8187 Wireless Ethernet Driver.

 

Gå til Intel og last ned

INF Update Utility 8.1.1.1001 (chipset drivere)

RAID/AHCI Software - Intel Matrix Storage Manager 6.1.0.1002

Floppy Configuration Utility - Intel Matrix Storage Manager 6.1.0.1002

 

Dersom du senere skal installere XP på en SATA disk, må du først bruke Floppy Configuration Utility til å lage en SATA driver diskett som du trenger under instalasjon av XP. (Når XP installeres på SATA-disk må SATA-driverne være med helt fra starten av installasjonen.) En eller annen gang under installasjonen blir du bedt om å trykke F6 hvis du har drivere som skal lastes under installasjonen (man har bare noen sekunder på seg til å trykke F6 før installasjone kjører videre).

 

Ser at CPU viten din går på 2057 rpm. Hvis du vil få ned støyen kan du jo prøve å slå på automatisk vite styring. Gå inn i BIOS, gå til hovedmenyen "Power", set "CPU Q-Fan Control" til "Enabled".

 

Leste om en del problemer knyttet til IDE kontrollerne. Problemene hadde noe med å få CD/DVD-brennere å å fungere, og at systemet var tregt. Tipset for å løse vanskene var å ikke installere JMicro RAID drivere, samt å gå inn i BIOS, hovedmeny "Advanced", deretter "Onboard Devices Configuration", og sette "JMicro SATA/PATA Controller" til "Enabled", og "JMicro Controller Mode" til "AHCI". Kan i tillegg gå til hovedmenyen "Main", deretter "IDE Configuration", og sette "SATA Configuration" til "Enabled", og "Configure SATA as" til "AHCI".

Lenke til kommentar
Dersom du senere skal installere XP på en SATA disk, må du først bruke Floppy Configuration Utility til å lage en SATA driver diskett som du trenger under instalasjon av XP. (Når XP installeres på SATA-disk må SATA-driverne være med helt fra starten av installasjonen.) En eller annen gang under installasjonen blir du bedt om å trykke F6 hvis du har drivere som skal lastes under installasjonen (man har bare noen sekunder på seg til å trykke F6 før installasjone kjører videre).

6959454[/snapback]

 

Jeg trengte ikke å installere sata drivere når jeg installerte winxp på min sata disk med dette hovedkortet. Sata kontrolleren var satt til å fungere som IDE disk i BIOS, og dermed kom den opp uten noen sata drivere under installasjon av XP.

 

Siden du sier at sata-drivere må være med helt fra starten... vil det si at jeg burde installere winxp på nytt? Har jeg da dårligere ytelse eller.no sånt?

Endret av arsvendg
Lenke til kommentar
Jeg trengte ikke å installere sata drivere når jeg installerte winxp på min sata disk med dette hovedkortet. Sata kontrolleren var satt til å fungere som IDE disk i  BIOS, og dermed kom den opp uten noen sata drivere under installasjon av XP.

 

Siden du sier at sata-drivere må være med helt fra starten... vil det si at jeg burde installere winxp på nytt? Har jeg da dårligere ytelse eller.no sånt?

6962773[/snapback]

Tja.. Kanskje det ikke er nødvendig når controlleren er satt til IDE kompatibilitets modus. Har ikke prøvd det selv. På den forrige maskinen min så måtte jeg ha med SATA drivere fra starten, ellers fikk jeg blå-skjerm når Windows skulle restarte første gang, fordi Windows rett og slett ikke fant den disken den selv var installert på.

 

Du kan jo forsøke å sette SATA controlleren til AHCI modus og se om Windows fortsatt starter. Hvis den ikke starter da er det vel fordi den ikke har driverne.

 

Om man får noen (merkbar) bedre ytelse i AHCI modus vet jeg ikke. Husker ikke i farta, men AHCI står for Advanced...et eller annet..., og aktiveres ekstra SATA-funksjoner (bla. NCQ tror jeg). Om det er verdt bryet med å reinstallere ... ? kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Du kan jo forsøke å sette SATA controlleren til AHCI modus og se om Windows fortsatt starter. Hvis den ikke starter da er det vel fordi den ikke har driverne.

 

Om man får noen (merkbar) bedre ytelse i AHCI modus vet jeg ikke. Husker ikke i farta, men AHCI står for Advanced...et eller annet..., og aktiveres ekstra SATA-funksjoner (bla. NCQ tror jeg). Om det er verdt bryet med å reinstallere ... ? kanskje ikke.

6962916[/snapback]

 

Spørs om jeg må hjem og prøve litt... :)

Lenke til kommentar
Du kan jo forsøke å sette SATA controlleren til AHCI modus og se om Windows fortsatt starter. Hvis den ikke starter da er det vel fordi den ikke har driverne.

 

Om man får noen (merkbar) bedre ytelse i AHCI modus vet jeg ikke. Husker ikke i farta, men AHCI står for Advanced...et eller annet..., og aktiveres ekstra SATA-funksjoner (bla. NCQ tror jeg). Om det er verdt bryet med å reinstallere ... ? kanskje ikke.

6962916[/snapback]

 

Spørs om jeg må hjem og prøve litt... :)

6963148[/snapback]

 

Funka ikke noe bra å bytte over til ahci, virker som om det mangler no drivere da ja. Noen som vet om det vil lønne seg mye å reinstallere windows med diskene i AHCI-mode? Nå står de i IDE-mode da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...