Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvite maggot er unge larver, mens de rødbrune er voksne larver og ferdig med larvestadiet. De danner et hardt skall og ligger og godgjør seg til klekking. Når de klekkes blir de til fluer. Fluer legger egg, eggene blir til hvite larver og så er livssyklusen komplett. :)

 

PS. Hvis maggotene ligger varmt, f.eks i en lomme så blir de ferdige med larvestadiet raskt. Jeg kan love deg at det ikke er noe triks å la maggoten ligge i varmluftstrømmen på dashbordet på vei til fiskeplassen. La de ligge kjølig, f.eks i kjøleskap så varer de i mange dager, kanskje en uke. Eller la eska ligge i snøen når du fisker. ;)

Lenke til kommentar

Hehe.. noe sånt ja.

 

Atmosfæren er ikke direkte gjennomsiktig for blått lys og UV, men fungerer omentrent som skyer fungerer for andre farger: Lyset slipper igjennom, men det det spres i alle retninger. Blått lys som treffer atmosfæren spres altså i alle retninger. Man ser altså blått selv om man ser mot f.eks vest og sola står i sør. Blåfargen som treffer atmosfæren i vest spres altså mot den som ser, mens det røde, gule og til dels grønne lyset ikke spres noe særlig og treffer altså bakken i vest i stedet for å spres østover til den som står og ser.

 

Grunnen til rødfargen om kvelden er at sola skinner på atmosfæren med svært lav vinkel. Sollyset går altså på langs gjennom atmosfæren i stedet for rett gjennom den som på dagtid. Siden blått lys spres til alle kanter på veien langs atmosfæren så fjernes etter hvert blåfargen fra lyset. Bare det røde og til dels det orange og gule når frem til den som står og ser. Derfor blir lyset veldig rødt om kvelden.

 

:)

Lenke til kommentar
Kommer vel litt an på motoren? Dersom den er konstruert for å snurre i en bestemt hastighet vil den snurre i den hastigheten så fremt det ikke blir for tungt å dra vifta rundt.

5761289[/snapback]

Stemmer nok det. Det blir et regnestykke mellom spenningsfrekvens og effektiv rotasjonshastighet. Derimot kan det være at tyngdekraften sakker motoren en smule, fordi den alltid er til stede både under konstruksjon og drift. Er litt for trett til å tenke over det nå... En ting er dog sikkert. Det vil ta mye kortere tid å få motoren opp i driftshastighet.

 

Edit til dette med vann: Hva om molekylene blir så spredd at de ikke kan feste seg til hverandre og danne is? :S Man vil vel få en støvete form for is, slik den er i verdensrommet etter f.eks. en komet.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Kommer vel litt an på motoren? Dersom den er konstruert for å snurre i en bestemt hastighet vil den snurre i den hastigheten så fremt det ikke blir for tungt å dra vifta rundt.

5761289[/snapback]

Edit til dette med vann: Hva om molekylene blir så spredd at de ikke kan feste seg til hverandre og danne is? :S Man vil vel få en støvete form for is, slik den er i verdensrommet etter f.eks. en komet.

5761382[/snapback]

Hmm, jeg gikk utifra at vannet var samlet jeg :hmm: Hvis det ikke er det kommer det nok til å lage "is støv" ja :)
Lenke til kommentar

Zevs.: Jeg tror vifta vil snurre akkurat like raskt. Tyngdekraften er ikke en faktor som påvirker hvor "tung" lufta er å presse gjennom.

 

_Julenissen_:

Du tenker sikkert på underkjøling av vannet. (som f.eks underkjølt regn) Det stemmer at vannet ikke vil fryse ved frysepunktet hvis det ikke er noe urenheter i lufta eller vannet og vannet ikke berører noen vegger. Men underkjøling vil bare fungere ned til en viss temperatur. Det kommer av at et hvert begynnende iskrystall er i utgangspunktet kjemisk ustabil på grunn av overflatespenningen mellom vannet og isen blir veldig høyt per volumenhet når iskrystallen blir ekstremt liten. For at vannet skal fryse til is må vannet ikke bare være under frysepunktet, men begynnende iskrystaller må også over en viss kritisk størrelse. Den kritiske størrelsen blir mindre jo lavere temperaturen er. Det går an å regne ut hvor lav temperaturen må være for at vannet skal fryse til is ved en kritisk størrelse som er så liten som bare noen få atomer og dermed vil fryse spontant. Denne temperaturen er en eller annen plass mellom det absolutte nullpunkt og frysepunktet til vann, men akkurat hvor vet jeg ikke. Jeg kan alltids gjette, og da vil jeg tippe at ultrarent vann i vektløs tilstand i ultraren luft vil spontant fryse ved en temperatur en eller annen plass mellom -50 og -200 'C

Lenke til kommentar

Tyngdekraften drar jo viftebladene ned mot bakken, men dette blir vel utlignet av at vifta får samme kraft ned som den mister opp. På en billig veggklokke derimot, ser en godt at sekundviseren blir påvirket av tyngdekraften. Klokken tikker med høyere lyd i det viseren skal klatre opp mellom 5 og 2...

Endret av anth
Lenke til kommentar

PT: Brødet ditt ser bra ut! Skulle ikek tro det var fryst. (Det som mister skorpa her hos meg er bare kjøpebrød)

 

Edit til dette med vann: Hva om molekylene blir så spredd at de ikke kan feste seg til hverandre og danne is? :S Man vil vel få en støvete form for is, slik den er i verdensrommet etter f.eks. en komet.

5761382[/snapback]

Vannet vil mest mulig samle seg, selv i verdenskommet på grunn av overflatespenninga. Både faste og flytende stoffer har overflatespenning og vil dermed prøve å klumpe seg sammen så mye som mulig. Gasser har derimot ikke overflatespenning og vil prøve å frastøte seg selv og spre seg utover.

 

Spørsmålet blir da om trykket er så lavt at isen vil fordampe eller ikke. Dersom det fordamper så forsvinner det som en stadig svakere gassky. Dersom det ikke fordamper så vil det forbli en isklump som farer rundt i rommet til den evt. treffer noe.

 

(is)kometer er ofte skitne snøballer som har samlet opp og klumpet seg sammen av støv (stein, metaller etc) sammen med is av vann, metan og andre stoffer.

Lenke til kommentar
Tyngdekraften drar jo viftebladene ned mot bakken, men dette blir vel utlignet av at vifta får samme kraft ned som den mister opp. På en billig veggklokke derimot, ser en godt at sekundviseren blir påvirket av tyngdekraften. Klokken tikker med høyere lyd i det viseren skal klatre opp mellom 5 og 2...

5761428[/snapback]

Det stemmer :yes:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...