Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å klokke min AMD ATHLON 3800+ til 2,6 GHz (altså bare 200MHz forskjell), så får jeg bare blåskjerm!

Funker fint helt opp til ca. 2550MHz, men hvis jeg klokker mer da, får jeg bare blåskjerm!

Har prøvd både clockgen og BIOS!

 

Her er pc'n

CPU: AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Hovedkort: DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394/

Minne: Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Skjermkort: Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Harddisk Operativssystem:Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk:Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

DvD-Brenner: Sony DVD-brenner DWD23A10 IDE OEM White DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

Mus: Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2

Tastatur: Et gammelt et!

Skjerm:19" CRT

Kabinett:Thermaltake XaserV WinGo Aluminium - V8000A Sølv m/vindu u/strømforsyning

Strømforsyning: Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W 120mm, SATA, Special

Operativssystem: Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk

 

 

Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første sm slår meeg er at du ikke har satt mnnet på en dvider?? Ellers så er det en god mulighet for at cpu ikke klarer mer, prøv med burn in noen dager...

 

Sjekk med memtest5 at minnet er stabilt før du foretar deg noe annet... Dette skulle ikke være noe problem om du har fulgt guiden min siden den nå vil kjøre på 110mhz elns...

 

Hvis du mistenker at du ikke har strøm nok, så klokk cpu slik at du vet den er stabil, kjør på med litt spenning og kjør et 3dprogram krasjer ikke maskina da så er sannsynligheten for at du har for lite strøm mindre iallefall... 400w F/S burde jo holde uten problem uansett...

 

Som neva sier hadde en screen shot hvor du har oppe cpu-z på minne og førstesiden samt a64teweaker åpen vert greit å se på..

Lenke til kommentar

Det skulle jo egentlig ikke være nødvendig med noe devider med de minnebrikkene du har, snarere tvert om, burde du vel senke multipler for å utnytte det max (feks 10x275)

Men som andre har nevnt burde du teste med memtest og OCCT eller Prime, og teste med klokking av cpu og minnet hver for seg for og finne ut hva det er som faktisk stopper deg.

 

Har btw lenge brukt samme 400W Fortron Sata edition psu, med en langt mer strømtørst og overklokket Clawhammer 3500+, samme minnet, og kraftig klokket 6800GT og Raptorer i raid0 uten at det var noe problem. Så forutsatt at psu er frisk, og at alle tilkoblinger er skikkelig bør den klare den jobben greit.

Hvis du likevel mistenker den kan du jo forsøke og ta vekk alt annet enn det du må ha for og starte, underklokke skjermkort og se om du kommer lenger da.

Lenke til kommentar

ser du kjører samme hovedkort som meg. det forrige hovedkortet mitt nekta å la meg endre volt på cpu og ram. alt av forsøk føre til enten reboot eller at den bare slo seg helt av.

 

altså, vær forberedt på at hovedkortet eller cpu ikke vil overklokke. sånt skjer av og til.

 

men kjør ned ram divider til 166 eller 180. øk cpu volt med 0,05v. pass på at det ikke blir for varmt.

 

og brøv ut memtesten som er innebygd på hovedkortet. det gjøres lett ved å sette rammen på det den er maksimalt godkjent for (dvs 266mhz tror jeg) og så enabler du memtesten og save % exit. da starter den memtesten etter reboot, og så velger du test 5. trykk 1-3-5-enter-0. om du får error så er rammen bugga. dette kan du da bruke for å raskt teste hvor høyt rammen vil klokke.

 

husk for all del å sett ned MP på cpu så den ikke blir overklokka, for å hindre ustabiliteter mens du tester minnet.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...