Gå til innhold

Audigy 2 ZS, sammen med Logitech Z-5500


Anbefalte innlegg

hmmm...

Jeg har onboard ac97 lydkort med optisk utgang, og audigy2zs

 

Når jeg skal kjøre DVD, kan jeg ikke da likegodt bare bytte alle lydkilder til ac97 og kjøre lyden via vanlig optisk kabel herfra? Dette burde da ikke gi noen dårligere kvalitet eller forringelse fordi det er onboard når det går optisk, right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant en interessant ting på creative sin hjemmeside: http://no.europe.creative.com/shop/product.asp?prod=773

 

Det må jo være mulig å koble denne til digitalporten bak, da har du jo muligheten til å bruke digitale coax og optiske kabler. Ikke bare til høytalere, men til md spillere og slikt for å ta inn og ut lyd. Jeg bestiller en sånn og prøver.

The Digital I/O Module is an upgrade for:

 

    * Sound Blaster® Live! 24 bit and

    * Sound Blaster Audigy 2 Value ONLY

 

It will not work on any other model of Sound Blaster® card.

 

Står det på den samme siden du linket til. Altså vil det muligens ikke fungere på Audigy 2 ZS. Men du må gjerne si fra om det fungerer når du har fått testet det.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

findon:

Har du begge aktive sammtidig, eller er ac97 disablet i bios? Regner vel egentlig med at ac97 ikke har like god lydkvalitet som audigy2zs.

 

 

bidz:

Ja, jeg så at det stod "Value only", men bestillte en likevel, bare for og prøve....Kan jo være, hvis ikke får jeg bare kjøpe den Drivebayen og modde den litt sånn at jeg kan ha den utenfor kabinettet. Skal si ifra om det funker.

Lenke til kommentar

finner ingen steder å disable ac97 i bios, men alle lydinnstillinger i windows er pekt i retning audigy som er satt til default og de vanlige lydkablene går også ut herifra.

Jeg må gjøre innstillinger i windows dersom dette funker, men kabelen kan jo bare stå i. Ingen som har gjort det på denne måten?

Jeg blir liksom usikker på dette med lydkvaliteten, det vil tross alt være z-5500 som står for dekodingen og med s/pdif burde det jo ikke være noe rom for tolkning av diverse saker på lydkortet?

Endret av findon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er litt frekk og låner denne tråden litt.

 

Jeg har samme lydkort, og har vel i bunn og grunn samme problem også. Jeg sliter med å få surround lyd på forsterkern. Fra lydkortet har jeg coaxial digital kabel som går rett inn i forsterkern. I lydkortet går denne via en overgang jeg kjøpte på computercity. Jeg får helt fint stereo lyd med denne løsningen.

 

Jeg har også prøvd det meste som står i denne tråden uten hell. Forsterkeren pleier selv og merke om den får dolby digital/DTS og stiller seg automatisk inn på det. Hvertfall er det slik den fungerer med DVD spilleren. Dette skjer ikke nå, så er vel her problemet er.

 

Får kun lyd fra fronthøytallerene når jeg kjører "test" fra pc'n og den skal lage støy i hver enkelt kanal.

 

Jeg bruker ikke installed decoder på lydkortet, digital output only er krysset av og jeg har satt speaker selection til 5.1 overalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-rXRozPkg

Hm, jeg får ikke til digital ut.

Jeg har kjøpt en slik kabel som toennes foreslo (minijack -> 3xRCA), og har plugget den gule kontakten i Coax på kontrollsenteret/dekoderen. Jeg har også fulgt instruksjonene på Logitech's hjemmesider, som også er å finne litt lenger opp i tråden her, uten suksess.

 

Når jeg velger Coax som lydkilde på dekoderen så står følgende i displayet:

Input: Coax

No Digital Data

 

Jeg har prøvd å sette i gang en DVD, spillt mp3 og satt i gang lydtester i Speaker Settings osv, men det skjer ikke noe.

Jeg har også prøvd plugge inn den røde og hvite RCA pluggen.

 

Høytalerene er OK, det kommer lyd når jeg kjører test via fjernkontrollen til dekoderen og hvis jeg setter høytallere/kontrollpanel til å kjøre Directmode (bruker dekoderen på Audigy 2 kortet og 3x minijack).

 

Har noen en løsing på dette?

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Igjen; kan noen demonstrere med et bilde, gjerne en direktelink til et sted hvor de selger en slik kabel man trenger for å kjøre coax slik det er ment? Kjører nå en minijack -> left og right, og kjører en av de til kontrollenheten. Får lyd da, men har en anelse om at det ikke er optimalt.

 

Og ja, jeg har audigy 2 zs.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
DØD over creative.....

Creative RULER! kjøpte et Cambridge SoundWorks Megaworks 5.1 anlegg fra norsk forhandler, men var ikke fornøyd med lyden, så jeg sendte en klage til Creative, her sa dem at de trengte kvitteringen min for anlegget, og den gav jeg til dem. En uke senere fikk jeg et flonka nytt anlegg på døren, men dette var heller ikke optimalt, den ene kanalen kom og gikk... Sendte derfor et par nye klager, og de beklaget virkelig. En uke senere fikk jeg enda et anlegg på døra! Nå sitter jeg altså her med tre 500W anlegg koblet parallellt opp mot PC'en med en total effekt på 1500W :D Tre subwoofere kan jeg love dere får huset til å riste ;) Creative forever :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Nå har jeg lest en del på forummet til Creative.

Det ser ut til at man trenger et "hann mono minijack -> female RCA adapter" (som skal plugges inn i Digital Out på lydkortet) og fra adapteret trenger man en vanlig Digital Coax med hann plugger i begge ender. Skal ut å se om jeg finner dette i morgen... hvis det funker så kan jeg poste bilde Caliber :yes:

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har tenkt til å kjøpe Logitech Z-5500 og Creative SB Audigy 2 ZS som er et Audigy 2 ZS kort til bærbare maskiner, settes inn i PCMCIA kontakten. Er det noen som har noen erfaringer med dette kortet?

 

Spørsmålet er som i denne tråden, hvordan kobler man de to komponentene sammen på beste måten så man får bruk for surround egenskapene.

 

Fant en artikkel på creative sine sider Artikkel som omhandler dette og der beskriver de to kabler som jeg ikke har hørt om før. 1. Miniplug-to-DIN cable 2. Digital DIN cable, begge står beskrevet som å kunne kjøpes separat, men har ikke sett dem noen steder.

 

Hvis noen har peiling så hadde det vært fint med en beskrivelse av løsningen!

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Woho, jeg fikk det endelig til.

audigy2_coax.jpg

 

Tok en tur på Spaceworld for å se etter en Digital Coax... jeg kjøpte en fra Bandridge på 3 meter, Dette står på esken: "RCA-RCA 3.0m, AL482 Male - Male"... den kosta 99kr.

Deretter tok jeg en tur på Clas Ohlson.

Det første adapteret er "6,3 mm mono til RCA", varenummer 22-719, 39kr.

Den andre adapteret er "3,5 mm mono til 6,3 mm mono", varenummer 32-7090, 39kr.

 

Deilig digital lyd strømmer nå ut av høytalerene :thumbup:

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Men hva er vitsen med den digitale kabelen i midten når du allikavel ikke bruker kontakter som er digitale.

 

Uansett et digitalt design er jo 0 eller 1 og da kan det jo ikke spille noen rolle hvilken ledning man bruker så lenge det blir kontakt.

 

Så hvilken kontakt har Z5500 inn. Noen som kan gi meg et bilde av det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

z5500_decoder.jpg

 

Edit:

Poenget her er at Audigy 2 ZS har en elektrisk digital utgang som er minijack, så vi bruker digitale kontakter... både på lydkortet og på Z-5500

 

Audigy 2 ZS (den digital utgangen er helt til venstre her):

audigy2_kontakter.jpg

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
Woho, jeg fikk det endelig til.

audigy2_coax.jpg

 

Først en Digital Coax... jeg kjøpte en fra Bandridge på 3 meter.. den kosta 99kr.

Deretter tok jeg en tur på Clas Ohlson.

Det første adapteret er "6,3 mm mono til RCA", varenummer 22-719, 39kr.

Den andre adapteret er "3,5 mm mono til 6,3 mm mono", varenummer 32-7090, 39kr.

 

Deilig digital lyd strømmer nå ut av høytalerene :thumbup:

Ut ifra det jeg da kan se så må det da være mulig å bruke en helt vanlig minijack (stereo) til phono og så plugge den hvit, eller kanskje det blir det røde phonokontakten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Hva er forskjellen på din og denne versjonen

Slik ser min ut (jeg har den nye utgaven):

z5500_sub.jpg

 

Her er det kun høytalerledninger, strøm og ledingen til dekoderen som kobles til...

Inn- og utganger på lyd kobles til bak i dekoderen, som jeg viste bilde av over.

 

Edit:

Siden du har optisk ut på PCMCIA utgaven, så kan du bruke en vanlig digital optisk kabel. TOSLink heter vel de.

 

Edit2:

Jeg syns det ser ut til at Creative ikke har vanlig optisk ut heller... TOSLink kabler er mer kvadratiske i koblingspunket, ikke helt runde...

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

2phjack.jpg

 

 

1 x audio - SPDIF input/line-in/microphone - optical plug 3.5 mm

1 x audio - SPDIF output/headphones - optical plug 3.5 mm

1 x audio - line-out - mini-phone stereo 3.5 mm

1 x audio - line-out (rear/right surround) - mini-phone 3.5 mm 4-pole

1 x audio - line-out (centre/subwoofer/left surround) - mini-phone 3.5 mm 4-pole

 

Dette er de kontaktene kortet har. Sånn jeg skjønner det så må det være mulig og kjøpe en "optisk 3,5mm plug -> TOSLink plug" kabel

Endret av Brugle
Lenke til kommentar
Woho, jeg fikk det endelig til.

http://home.online.no/~jonebh/audigy2_coax.jpg

Først en Digital Coax... jeg kjøpte en fra Bandridge på 3 meter.. den kosta 99kr.

Deretter tok jeg en tur på Clas Ohlson.

Det første adapteret er "6,3 mm mono til RCA", varenummer 22-719, 39kr.

Den andre adapteret er "3,5 mm mono til 6,3 mm mono", varenummer 32-7090, 39kr.

 

Deilig digital lyd strømmer nå ut av høytalerene :thumbup:

Ut ifra det jeg da kan se så må det da være mulig å bruke en helt vanlig minijack (stereo) til phono og så plugge den hvit, eller kanskje det blir det røde phonokontakten?

Vil ikke bruken av flere adaptere gjøre signalet svakere/dårligere? Hva med en rca -> 3.5mm minijack adapter, er det mulig å oppdrive i hovedstaden?

Lenke til kommentar

tos.jpg

 

Så det holder med denne kabelen og denne konverteren da?

 

tosfminim.jpg

 

Spiller ingen rolle hvor jeg får tak i det, bor i England uansett så. Her har de webshop for det meste.

 

Men sånn jeg forstår det skal disse kablene fungere 100%.

 

Det er da altså en 3,5 mm optisk til TOSLink optisk kabel.

 

Kontaktene til Z-5500

SPPDIF input ( RCA phono )

SPDIF input ( TOS Link )

Digital 5.1 channel audio line-in ( mini-phone stereo 3.5mm x 3 )

Audio line-in ( mini-phone stereo 3.5 mm )

 

Kontaktene til Lydkortet

1 x audio - SPDIF input/line-in/microphone - optical plug 3.5 mm

1 x audio - SPDIF output/headphones - optical plug 3.5 mm

1 x audio - line-out - mini-phone stereo 3.5 mm

1 x audio - line-out (rear/right surround) - mini-phone 3.5 mm 4-pole

1 x audio - line-out (centre/subwoofer/left surround) - mini-phone 3.5 mm 4-pole

Endret av Brugle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...