Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolt problematikk


Anbefalte innlegg

Har akkurat skiftet til sommerdekk på bilen og kom over et problem jeg aldri har hatt før. Den ene hjulbolten har tydeligvis blitt skrudd på litt skjevt (jeg selv som har skrudd den på, men husker ikke at den oppførte seg annerledes da den ble skrudd på) så derfor har gjengene til denne naturlig nok blitt ødelagt. Det er dog ikke et problem da jeg har 2 sett hjulbolter, problemet er at den "stangen" (vet ikke hva riktig ord er) man skrur hjulbolten fast til også har fått noe av gjengene ødelagt. Jeg ønsker derfor ikke å skru ny hjulbolt på da det sikkert kommer til å resultere i samme problem ved neste hjulskift. Er det noen måte man kan skifte noe slikt selv, evt hvor får man kjøpt det? Hvis ikke er det noe som koster mye å få byttet samtidig som man har bilen på service? Bilen det er snakk om er en volvo v40 2013 modell. (om det har noe å si)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, boltene kan byttes ut med nye. De sitter presset i fra baksiden av navet, og har som oftest stjernespor eller lignende.

Det er en noe omfattende jobb å gjøre dette selv, navet må av osv men det er overkommelig dersom man er middels nevenyttig.

En presse er selvfølgelig lettest for å få ut de gamle. og inn de nye boltene, men det er nok mulig å dra de inn med en spacer og en mutter også, men kan være vanskelig å få ut de gamle.

Dersom gjengene ikke er mye ødelagt, kan det være mulighet for at de kan gås over med et gjengesnitt, slik at du ikke trenger å bytte hjulbolter, mulig enkelte dekkverksteder kan gjøre slikt, eventuelt et bilverksted?

Lenke til kommentar

Usikker på om vi snakker samme språk her, men hjulbolter er hyllevare hos ditt lokale merkeverksted.

Min forrige bil hadde noen sikkerhets-hjulbolter med patentert hode, og en pipenøkkel for å løsne den.

Dette hodet var også laget for å gå i stykker hvis du er uforsiktig når du løsner dritten.

 

Min beregning er at sannsynligheten for at jeg ødelegger min egen hjulbolt på verst tenkelige tidspunkt, er mye høyere enn sannsynligheten for at noen stjeler hjulene på en sliten Peugeot.

Jeg gikk dermed til merkeverkstedet og byttet ut de fire (èn for hvert hjul) sikkerhetsboltene med fire vanlige.

 

Om jeg ikke misforstår deg nå, så kan du kjøre til merkeverkstedet, vise frem den skadde hjulbolten, og de vil gi deg en identisk, uskadet hjulbolt.

 

Eventuellt Biltema, om de har til din bil.

 

 

s-l225.jpg

Lenke til kommentar

Tips til alle:

Skru på hjulboltene/muttere for hånd, sørg for å entre godt UTEN bruk av hjulvinne eller noen som helst kraftarm (jeg bruker kun pipe og hender for dette), på denne måten reduseres risikoen for slike feil.

Så bruker jeg verktøy når mutter/bolt er godt entret, jeg skrur alltid til for hånd og det siste stykket med momentnøkkel slik at jeg vet boltene sitter passe strammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om vi snakker samme språk her, men hjulbolter er hyllevare hos ditt lokale merkeverksted.

Min forrige bil hadde noen sikkerhets-hjulbolter med patentert hode, og en pipenøkkel for å løsne den.

Dette hodet var også laget for å gå i stykker hvis du er uforsiktig når du løsner dritten.

 

Min beregning er at sannsynligheten for at jeg ødelegger min egen hjulbolt på verst tenkelige tidspunkt, er mye høyere enn sannsynligheten for at noen stjeler hjulene på en sliten Peugeot.

Jeg gikk dermed til merkeverkstedet og byttet ut de fire (èn for hvert hjul) sikkerhetsboltene med fire vanlige.

 

Om jeg ikke misforstår deg nå, så kan du kjøre til merkeverkstedet, vise frem den skadde hjulbolten, og de vil gi deg en identisk, uskadet hjulbolt.

 

Eventuellt Biltema, om de har til din bil.

 

 

s-l225.jpg

TS bare surrer litt i begrepene. Han har hjulmuttere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om vi snakker samme språk her, men hjulbolter er hyllevare hos ditt lokale merkeverksted.

Min forrige bil hadde noen sikkerhets-hjulbolter med patentert hode, og en pipenøkkel for å løsne den.

Dette hodet var også laget for å gå i stykker hvis du er uforsiktig når du løsner dritten.

 

Min beregning er at sannsynligheten for at jeg ødelegger min egen hjulbolt på verst tenkelige tidspunkt, er mye høyere enn sannsynligheten for at noen stjeler hjulene på en sliten Peugeot.

Jeg gikk dermed til merkeverkstedet og byttet ut de fire (èn for hvert hjul) sikkerhetsboltene med fire vanlige.

 

Om jeg ikke misforstår deg nå, så kan du kjøre til merkeverkstedet, vise frem den skadde hjulbolten, og de vil gi deg en identisk, uskadet hjulbolt.

 

Eventuellt Biltema, om de har til din bil.

 

 

 

Som Sedsberg ja, han har hjulmuttere. Boltene sitter fast i NAVet, og det er en av dem som gjengene er ødelagt på.

 

Forøvrig, jeg hadde en merce med 5 bolter der en ble ødelagt. Jeg kjørte rundt med 4 bolter uten problem, men det anbefales ikke.

Lenke til kommentar

TS bare surrer litt i begrepene. Han har hjulmuttere.

Takker. Ja er nok det det heter. Men er vel bolten, den som sitter fast i bilen/skiven jeg må bytte da? Og da må hjulet av, bremsekloss av og bremseskive av?

 

 

edit: Hva snakker vi om av pris for å få det fikset, noen som vet?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

yes...

 

Joa, vanlig bakgårds-mikkmakk, men den riktige måten å gjøre det på er ikke å banke løs på navet, men å ta det av å presse ut og inn nye bolter. På V40 er faktisk lettere å ta av navet bak, enn å slå ut boltene, litt mer jobb foran, men fremdeles ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Ringte akkurat Volvo og fikk der fortalt at bolten sitter fast i navet og at derfor hele må skiftes?

Noen som kan be/avkrefte det? Hørtes litt sært ut, og skulle koste 3500kr. 

Er det noen måte jeg kan få "fikset" gjengene på bolten muligens?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt. Skal se om jeg finner ut om jeg kan skru ut bolten når jeg kommer hjem fra jobb eller ikke. 

Finner ikke et sted på nett som selger boltene, er det en nettside som kan anbefales (volvo v40 2013 d2).

 

Et spørsmål om noe helt annet. Min venstre passasjerdør lar seg kun åpne fra innsiden (føles ut som om når man drar i håndtaket utenifra så tar den ikke tak i åpningsmekanismen eller noe, og bagasjeromsdøren lar seg ikke åpne (den går ikke å få opp fra innsiden heller). Er det noe analyseverktøy jeg kan finne ut av hva det er? Ringte volvo og de sa de skulle ha 1500-3000 for å finne ut av det.

 

 

edit: er dette noe som kanskje kan finne det ut for meg?

https://www.amazon.com/ANCEL-AD310-Enhanced-Universal-Diagnostic/dp/B01LX0GI52/ref=sr_1_1_sspa?keywords=ANCEL+AD310+Classic&qid=1556030241&s=gateway&sr=8-1-spons&psc=1

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Nei en slik kodeleser vil ikke hjelpe.

 

Tatt fra hukommelsen, så har din bil en kjent feil med dørlåsene som passer med din beskrivelse. Det kan dessverre også bli verre slik at dørene og bakluka ikke kan åpnes i det hele tatt (utenfra eller innenfra)! Det anbefales derfor ikke å vente med å få det fikset.

 

Ringte volvo og de sa de skulle ha 1500-3000 for å finne ut av det.

Og de skal sikkert ha 2-3 tusen for å fikse det. Er du sikker på at du vil eie bil fra et bilmerke som kommer med "premium" vedlikeholds- og verksteds-kostnader?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

En kodeleser som det fungerer kun som brevvekt. Søppel.

Skal du ha kodeleser, bør du skaffe deg det samme programmet volvo merkeverksted bruker, og riktig kabel som passer til din bil. Du kan få tak i det ifra div forumer billig/gratis, men det må du finne ut av selv. Du kan finne mye bare av å søke på google.

Lenke til kommentar

Nei en slik kodeleser vil ikke hjelpe.

 

Tatt fra hukommelsen, så har din bil en kjent feil med dørlåsene som passer med din beskrivelse. Det kan dessverre også bli verre slik at dørene og bakluka ikke kan åpnes i det hele tatt (utenfra eller innenfra)! Det anbefales derfor ikke å vente med å få det fikset.

 

 

Og de skal sikkert ha 2-3 tusen for å fikse det. Er du sikker på at du vil eie bil fra et bilmerke som kommer med "premium" vedlikeholds- og verksteds-kostnader?

Premium verkstedskostnader?

Hittil har jeg fulgt serviceheftet mitt og betalt 2000-2500 i året på service i snart 5 år. 

Neste service jeg skal ha er 60.000 service (visstnok stor service) og koster 5800.

Utover dette har jeg ikke hatt noen kostnader med bilen (foruten bytte av bremseklosser som jeg har gjort selv.

 

I forhold til de jeg kjenner som har andre "premium" biler (Merc/bmw/audi/etc) har jeg betalt lite. 

Personlig har jeg ikke noe mot at de skal ha 2-3 tusen for å fikse det, det jeg stusset på var at de skulle ha såpass mye for å finne det ut. Men da vet jeg at noe slikt ikke fungerer og at eneste løsningen er å levere den inn.

 

edit: Takker alle i tråden for respons og svar på mange spørsmål.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Snip

 

Rart de skal ha 2000 for å finne ut av det, jeg har akkuratt samme bil som deg og begge passajerdørene ville ikke åpne seg, de viste akkuratt hva som var galt og jeg betalte samtidig som jeg leverte inn bilen for reperasjon for hele verkstedsregningen.

Lenke til kommentar

Rart de skal ha 2000 for å finne ut av det, jeg har akkuratt samme bil som deg og begge passajerdørene ville ikke åpne seg, de viste akkuratt hva som var galt og jeg betalte samtidig som jeg leverte inn bilen for reperasjon for hele verkstedsregningen.

 

Hvor leverte du den? Og hva kom det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...