Don Quijote Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hei Jeg er for tiden på utkikk etter et kamera som skal i hovedsak brukes til portrettfotografering. Da jeg er helt nybegynner når det kommer til foto, så er jeg veldig usikker på hva jeg bør se på. Dette inkluderer kameratype (speilreflekser versus speilløse) og objektiv. Idéen er å få ordnet en pakke bestående av kamera, objektiv, blits, og stativ for under 10 000kr (helst også med mulighet for fjernutløser). Har noen tips til hva jeg bør gå for (med noenlunde kvalitet), eller om budsjettet mitt blir noe tynt? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hei du. 10k er ikke crazy mye penger i fotoverdenen nå om dagen, så du må se på rimelige modeller og/eller kjøpe brukt. Blits, utløser og stativ er greit. Du finner Yongnuo YN560IV + YN560TX på ebay, f.eks. : https://www.ebay.com/itm/YONGNUO-YN560-IV-Wireless-Speedlite-Flash-YN560-TX-II-Controller-For-Nikon-Canon/302461319046?hash=item466c197786:m:mmvKXuPQlaZtviFdRHM_gpw:rk:2:pf:0 Enkel softbox + feste for blits : https://www.ebay.com/itm/Godox-15-15-Softbox-Diffuser-with-S-type-Holder-for-Speedlite-Flash-Light-Q8B9/292741957708?hash=item4428c7c84c:g:3PcAAOSwg65bp0xm Stativ: https://www.ebay.com/itm/KINGJOY-7ft-86icnh-Professional-Light-Stand-LA-014-Air-Cushioned-Photograph-Y9B5/173448165688?epid=17013612338&hash=item286250f938:g:EMcAAOSwfH9bZC4H:rk:10:pf:0 Eneloop pro-batterier kjøper du fra en selger som har vært på ebay et par år. 4-5-sifret rating på tilbakemeldingene. Da har du blits, trigger, stativ og en enkel softbox, pluss juice til å bruke dem. Du har brukt ~2000kr. Da har du 8k igjen, og for dem ville jeg sett meg om etter en brukt Canon 5D mk2 (ca. 4000kr), en Canon 50mm f1.4 (2000kr) og en Canon 85mm f1.8 (2200-2500kr). Det er nok av fotografer (og spesielt portrettfotografer) som har laget en karriere av en slik kombo. Sjekk ut www.strobist.com når du skal lære deg hvordan å bruke blitsen. Mye god info. 2 Lenke til kommentar
Don Quijote Skrevet 24. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2018 Takk for svar! Da blir det nok et brukt 5D mk ii på meg. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Skal det kun brukes i studio? Ellers ville jeg vel egentlig vurdert noe annet enn et digert full-frame kamera som drar litt på åra. Sony og Panasonic har jo noen ålreite crop-modeller som er litt mer portable. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Skal det kun brukes i studio? Ellers ville jeg vel egentlig vurdert noe annet enn et digert full-frame kamera som drar litt på åra. Sony og Panasonic har jo noen ålreite crop-modeller som er litt mer portable. Hvis tynnest mulig dybdeskarphet er målet synes jeg forslaget til Jørgen Sørheim er vanskelig å slå til 10K, men hvis man skal bruke det til andre ting også er jeg helt enig i at det er mye annet som kan fungere vel så bra. Lenke til kommentar
Don Quijote Skrevet 24. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2018 Skal det kun brukes i studio? Ellers ville jeg vel egentlig vurdert noe annet enn et digert full-frame kamera som drar litt på åra. Sony og Panasonic har jo noen ålreite crop-modeller som er litt mer portable. Hovedsakelig i studio, men det vil sannsynligvis bli brukt litt ute og. Hvordan er bildekvaliteten på disse crop-modellene sammenliknet med for eksempel et full-frame kamera som 5D mk ii? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Bildekvalitet er et samlebegrep på utrolig mye. Du må nesten være mer spesifikk eller så får du mange ulike men like riktige svar som peker i alle retninger. Megapiksler Detaljoppløsning Kort dybdeskarphet Støy på lav ISO Støy på høy ISO Dynamikk på lav ISO Dynamikk på høy ISO Minst mulig kromatisk aberasjon CA i fokusplanet Minst mulig lateral CA Lengst mulig dybdeskarphet Fargenøyaktighet Hjørneskarphet Senterskarphet osv osv Canon 5D mkII og nyere Sony/Panasonic har hver sine styrker og svakheter. Endret 24. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Hovedsakelig i studio, men det vil sannsynligvis bli brukt litt ute og. Hvordan er bildekvaliteten på disse crop-modellene sammenliknet med for eksempel et full-frame kamera som 5D mk ii? Selv billige kameraer kan levere god bildekvalitet dersom man kan bruke kameraet ordentlig. Du kan f. eks sjekke videoen til Peter McKinnon hvor han sammenligner et kamera til 400 dollar mot ett til 4000 dollar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå