NySolIOst Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hei, hva syns dere om følgende punkter: 1. Halvere prisen på mat generelt 2. Dele ut alle oljepengene på folk 3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her 4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden, har dere flere punkter, skriv de gjerne opp i tråden Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Det er mange u-land som har det slikt, det tror jeg norge ville blitt i løpet av noen få år også med en slik løsning. Hvorfor vil du ikke legge ned brannvesenet egentlig? Du har jo tatt med de andre samfunnskritiske institusjonene, det et virker merkelig at brannvesenet skal få bestå. Endret 15. juni 2018 av aklla 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hei, hva syns dere om følgende punkter: Jeg synes de er helt absurde. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Bedre psykiatri? https://www.nrk.no/norge/is-domt-etterlyser-behandling_-_-jeg-skal-bli-nabo-til-noen-av-dere-nar-jeg-slipper-ut-1.14079006 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 1. Det kan være en grei idé siden mat er en nødvendighet, samt har en del å si for levestandard, men avgiftene er en sikker inntektskilde for staten. Hvilke andre avgifter skal erstatte de? 2. Nei det går ikke. Norges velferdssamfunn er skapt av oljen. Det å gi bort formuen vil være å grave vår egen grav. 3. Til en viss grad enig, men bare dersom vi greier å hjelpe flyktninger der de er, i stedet for å losje dem her uten å gi dem en verdig integrering. 4. Det går bare ikke. Vårt samfunn er bygd opp slik det er av en grunn, og det er at det fungerer. Man kan ikke overlate lov og orden til folket, for da blir det kaos. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Minst 3 av punktene kan løses ved ett ord: Borgerlønn. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Vi har i praksis behovsprøvd borgerlønn, NAV heter det. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Minst 3 av punktene kan løses ved ett ord: Borgerlønn.Har du eksempler på at det fungerer, ettersom du sier det så bastant? Hvis alle skal få borgerlønn, og jeg regner med det er det du mener, så vil alle få bedre råd, og da går prisene opp. Hvis du mener at det bare er de som trenger borgerlønn som skal få, så har vi allerede det, som aklla sier. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Det finnes ikke eksempler, siden det ikke er blitt prøvd ut fullskala enda, i et velfungerende samfunn. Det skulle vært nok til å dekke fundamentale behov, uten krav. Tillit avler tillit. Dagens system er ikke det samme som borgerlønn. Folk tynes i alle ender for å få støtte. Man må være frisk for å være syk, og hvis man slåss for sin sak, så anklages man for å bruke krefter på å utnytte systemet i stedet for å bidra i en jobb. Så det er ikke så enkelt, gitt. Borgerlønn hadde fjernet alle disse psykologiske lastene og friksjonene. Alt hadde blitt lettere for alle, man kunne prøvd seg i forskjellige yrker uten å ha vært redd for å miste jobben. Lidenskapen og yrkesgleden kommer først, sånn som det faktisk skal være.. og ikke frykten for å dumme seg ut. Jobb skal være en reise i personlig utvikling, hvor det er ferdigheter og godt lederskap som skal føre til forfremmelse. Ikke en maktkamp hvor det er intriger, mobbing og smisking som fører frem. Sånn blir det når det er kamp om penger. Det ville fremdeles blitt -litt- av det, siden man kunne tjent penger på å jobbe i tilllegg til borgerlønna. Men det ville blitt mye, mye mindre av det. Folk ville ikke vært så redde for å si fra om dårlig lederskap. Hvis man bruker psykologi, så er det alle grunner til at borgerlønn ville ført til et bedre samfunn for alle. Problemet er at vi ikke helt har våknet opp fra steinalderen enda. Men jeg tror vi er på vei. Bare at vi kan diskutere globalt som her, og hele internett, er et bra tegn. Endret 16. juni 2018 av Taurean Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hva skjer hvis folk får mer penger? Betalingsviljen går opp. Husleieprisen ville gått opp, fordi folk kunne betalt mer. Priser på hus ville gått opp, fordi folk kunne betjent større lån. Folk ville fortsatt å jobbe ved siden av for å få bedre råd og kjøpe flere ting de ikke trenger. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Hva skjer hvis folk får mer penger? Betalingsviljen går opp. Husleieprisen ville gått opp, fordi folk kunne betalt mer. Priser på hus ville gått opp, fordi folk kunne betjent større lån. Folk ville fortsatt å jobbe ved siden av for å få bedre råd og kjøpe flere ting de ikke trenger. Uavhengig av hva en måtte tro og mene om borgerlønn, så er det vel ingen borgerlønn-modeller som sier at alle skal få enorme summer som gjør at de kan drive opp huspriser og kjøpe alt de har lyst på kun basert på borgerlønnen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Uavhengig av hva en måtte tro og mene om borgerlønn, så er det vel ingen borgerlønn-modeller som sier at alle skal få enorme summer som gjør at de kan drive opp huspriser og kjøpe alt de har lyst på kun basert på borgerlønnen.Skal alle få samme beløpet, eller skal man få etter behov slik det er i dag? Hvis alle skal få samme beløpet, så er jo dette penger som kommer i tillegg til vanlig lønn, og vil øke kjøpekraften til folk, og dermed øke priser. Vil det øke huspriser hvis folk får 25% høyere kjøpekraft? Ja, selvfølgelig. Hvis det er behovsprøvd, slik som nå, med litt mindre byråkrati, og kanskje frivillig, så vil det ikke forandre prisene. Endret 16. juni 2018 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Skal alle få samme beløpet, eller skal man få etter behov slik det er i dag? Det har vel lite med hva jeg svarte deg på å gjøre, så jeg vet ikke helt hvorfor du siterer meg for det spørsmålet? Borgerlønn har ulike modeller - noen fastsetter at alle skal få et grunnbeløp, andre at det bør behovsprøves. Uansett er det ikke modeller som tilsier at vi får en enorm prisgalopp fordi alle plutselig får enorme summer som de kan drive prisene i være med. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det har vel lite med hva jeg svarte deg på å gjøre, så jeg vet ikke helt hvorfor du siterer meg for det spørsmålet? Borgerlønn har ulike modeller - noen fastsetter at alle skal få et grunnbeløp, andre at det bør behovsprøves. Uansett er det ikke modeller som tilsier at vi får en enorm prisgalopp fordi alle plutselig får enorme summer som de kan drive prisene i være med. Det var et spørsmål, ikke en defleksjon. Jeg bare lurte på det. For å stille spørsmålet ganske enkelt. Hvor mye skal folk få hvis alle skal få, og hvor mye skal folk få hvis noen skal få? Og hva menes med enorme summer? 10000? Folk skal vel leve av borgerlønnen, så det må være såppass. Skal de få bostøtte i tillegg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Hei, hva syns dere om følgende punkter: 1. Halvere prisen på mat generelt 2. Dele ut alle oljepengene på folk 3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her 4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden, har dere flere punkter, skriv de gjerne opp i tråden 1 og 2: Nei, dette ville ført til inflasjon, som igjen ville ført til en stor økonomisk katastrofe. Se på Venezuela, det er i praksis det du snakker om. Jeg er sosialist, men jeg er ihvertfall også realist. 3: Både ja og nei. Man må være realistisk, og la en kvote få komme til landet, men da må man også overholde den. Spesielt dem som FN ber at landet skal ta inn bør vi ta inn! 4: Usikker på hva du mener? --- Jeg er sosialist og støtter borgerlønn, og høyere skatter til de rike. Jeg mener at samfunnet ville tjent med på å beskatte framfor å gi skattelette som etter min mening bare fører til færre arbeidsplasser. Borgerlønn bør gies til alle uavhengig av inntekt, men bør reguleres såpass at det ikke skaper for mye inflasjon. Dog skal det sies at jeg ikke har økonomisk bakgrunn så mye av det jeg skriver blir veldig vagt. Endret 16. juni 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Zork Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det var et spørsmål, ikke en defleksjon. Jeg bare lurte på det. For å stille spørsmålet ganske enkelt. Hvor mye skal folk få hvis alle skal få, og hvor mye skal folk få hvis noen skal få? Og hva menes med enorme summer? 10000? Folk skal vel leve av borgerlønnen, så det må være såppass. Skal de få bostøtte i tillegg? Igjen, jeg påpekte kun at ditt poeng ikke var spesielt relevant. Jeg har ingen dypere meninger eller teorier rundt borgerlønn og å diskutere nøyaktige summer eller detaljer er neppe spesielt givende selv for de som har det. Borgerlønn er én mulig løsning på et problem som må løses i relativt nær fremtid. Det er ikke nødvendigvis den beste, eller eneste mulige løsningen, men det blir for lettvint å bare avskrive det basert på dagens samfunnsmodell eller kreve en komplett modell på ørenivå nå. Spørsmålet er hvilket alternativ vi har til borgerlønn når store mengder jobber forsvinner? En kan tro at det enorme antall mennesker som har jobber som snart vil bli overflødige på magisk vis vil bli grundere og skape sine egne arbeidsplasser og at siden luddittene har tatt feil helt frem til nå, så vil det alltid være tilfellet - eller så kan en se at vi faktisk står foran en enorm endring i hvordan samfunnet vårt vil, og må, fungere. Uansett er det meningsløst å late som om debatten forsvinner, eller vinnes/tapes, basert på om man kan finne et nøyaktig kronebeløp for borgerlønn i dagens samfunn. Vi har en utfordring som må løses - å gjøre ingenting er ikke et alternativ. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Hei, hva syns dere om følgende punkter: 1. Halvere prisen på mat generelt. Hvem skal produsere mat når ingen tjener penger på det lenger? 2. Dele ut alle oljepengene på folk Hvorden har du tenkt å finansiere etterslepet på pensjon, det faktum at det blir stadig flere innbyggere, og flere eldre som noen også må ta vare på? 3. Stoppe innvandring helt utenom enkelte som ønsker å jobbe her Hvorfor? 4. Slutt på politi, sykehus, psykiatriske sykehus, barnehager og skoler, la heller ungene få mer tid sammen med familien sånn som for lenge siden, Hvem skal du ringe til hvis noen bryter seg inn oss deg og stjeler alle rusmidlene dine? Og uten utdannelse vil du ha landet ned på samme nivå som stammer langt inne i jungelen en plass? Du må gjerne dra dit selv, vi andre henger igjen i Norge. har dere flere punkter, skriv de gjerne opp i tråden 5. Innføre kontrollsjekk av hva folk kan poste i diskusjonsgrupper. Endret 16. juni 2018 av fo2re Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Igjen, jeg påpekte kun at ditt poeng ikke var spesielt relevant. Jeg har ingen dypere meninger eller teorier rundt borgerlønn og å diskutere nøyaktige summer eller detaljer er neppe spesielt givende selv for de som har det. Borgerlønn er én mulig løsning på et problem som må løses i relativt nær fremtid. Det er ikke nødvendigvis den beste, eller eneste mulige løsningen, men det blir for lettvint å bare avskrive det basert på dagens samfunnsmodell eller kreve en komplett modell på ørenivå nå. Spørsmålet er hvilket alternativ vi har til borgerlønn når store mengder jobber forsvinner? En kan tro at det enorme antall mennesker som har jobber som snart vil bli overflødige på magisk vis vil bli grundere og skape sine egne arbeidsplasser og at siden luddittene har tatt feil helt frem til nå, så vil det alltid være tilfellet - eller så kan en se at vi faktisk står foran en enorm endring i hvordan samfunnet vårt vil, og må, fungere. Uansett er det meningsløst å late som om debatten forsvinner, eller vinnes/tapes, basert på om man kan finne et nøyaktig kronebeløp for borgerlønn i dagens samfunn. Vi har en utfordring som må løses - å gjøre ingenting er ikke et alternativ. For meg er det relevant å vite om vi snakker om likt beløp til alle eller at om bare noen skal få. Det er to modeller som vil slå ut helt forskjellig økonomisk. Det var derfor jeg lurte på det. Jeg spurte også hva en enorm sum var, siden det var det uttrykket du brukte. Hva er en enorm sum? Når det kommer til fremtiden og antall jobber, er det usikkert hva som må gjøres. Noen jobber vil forsvinne, og nye vil dukke opp. Varer må selges, og hvis det ikke er noen som jobber og tjener penger, vil det heller ikke bli noe salg. Folk er avhengige av inntekt, enten det er i form av tilskudd fra Staten eller arbeid, så jeg er ikke uenig der. Jeg kan se for meg at hvis "alt" blir automatisert, så vil skatter gå opp og fordeles. Jeg snakket om borgerlønn her og nå, og det virket det som om Taurean gjorde også. Hva man skal gjøre i fremtiden eller planlegge mot er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Hva man skal gjøre i fremtiden eller planlegge mot er en helt annen sak. Fremtiden er ikke så langt unna som mange synes å tro. Endret 16. juni 2018 av Zork Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det finnes ikke eksempler, siden det ikke er blitt prøvd ut fullskala enda, i et velfungerende samfunn. Det skulle vært nok til å dekke fundamentale behov, uten krav. Tillit avler tillit. Dagens system er ikke det samme som borgerlønn. Folk tynes i alle ender for å få støtte. Man må være frisk for å være syk, og hvis man slåss for sin sak, så anklages man for å bruke krefter på å utnytte systemet i stedet for å bidra i en jobb. Så det er ikke så enkelt, gitt. Borgerlønn hadde fjernet alle disse psykologiske lastene og friksjonene. Alt hadde blitt lettere for alle, man kunne prøvd seg i forskjellige yrker uten å ha vært redd for å miste jobben. Lidenskapen og yrkesgleden kommer først, sånn som det faktisk skal være.. og ikke frykten for å dumme seg ut. Jobb skal være en reise i personlig utvikling, hvor det er ferdigheter og godt lederskap som skal føre til forfremmelse. Ikke en maktkamp hvor det er intriger, mobbing og smisking som fører frem. Sånn blir det når det er kamp om penger. Det ville fremdeles blitt -litt- av det, siden man kunne tjent penger på å jobbe i tilllegg til borgerlønna. Men det ville blitt mye, mye mindre av det. Folk ville ikke vært så redde for å si fra om dårlig lederskap. Hvis man bruker psykologi, så er det alle grunner til at borgerlønn ville ført til et bedre samfunn for alle. Problemet er at vi ikke helt har våknet opp fra steinalderen enda. Men jeg tror vi er på vei. Bare at vi kan diskutere globalt som her, og hele internett, er et bra tegn. Fremdeles noe skeptisk til borgerlønn. Men du har noen gyldige argumenter her. Helt klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå