Wojtek Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) Hei, Håper noen av bilinteresserte her har litt peiling på yrkesbiler/næringsbiler. Jeg har startet opp mitt eget enkeltmannsforetak og vurderer nå å kjøpe en bil som skal brukes til både privat og yrkeskjøring. Vil at bilen helst skal være en elbil med lengst mulig rekkevidde. Telsa, Leaf, Soul, de små bybilene fra Peugeot og Citroen, Peugeot Partner, Citroen Berlingo er jeg ikke interessert i. Har stort sett tenkt på Zoe, Egolf og Kangoo ze siden de har best rekkevidde og er så og si relativt billige. Er det noen av dere som har brukt sånne som yrkesbil? Hvordan får man mest mulig ut av dem med tanke på skattefordeler og sånne ting? Kan Zoe og Egolf klassifiseres som yrkesbiler på lik linje med en Kangoo ze? For å være helt ærlig så hadde jeg nok klart meg uten stort bagasjerom siden jeg ikke skal frakte eller kjøre til kunder med paller Håper på masse tips og gode råd fra dere Endret 24. juli 2017 av Wojtek Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Zoe kan ikke hurtiglades Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Zoe kan ikke hurtiglades Om du har 22kW\43kW type 2 kan du tilnærmet hurtiglade den. Litt usikker på ladehastighet på den nyeste modellen, men støtter den 43kW så har du 0-80 på godt under en time. Mange av hurtigladerne som er satt opp på Kiwi, Mcern etc har en egen type 2 kontakt for semihurtig lading på 22 eller 43kW. Pr idag er det vell bare Tesla og Zoe som greier å utnytte hastigheter over 11kW. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Her kommer det sikkert noen som er mer ekspert enn meg, men slik jeg leser dagens skatteregler er det stort sett bare lønnsomt å ta en slik bil på firma hvis en ha minimalt med privatkjøring (kjørebok og ekstraskatt). Blir det en god del privatkjøring er det mer lønnsomt å kjøpe bilen selv og føre km på reiseregning når du kjører for firmaet. 1 Lenke til kommentar
Wojtek Skrevet 24. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2017 Sant det, Cowboystrekk. Zoe "hurtiglades" til 80% på én og en halvtime, men ikke en halvtime som de fleste elbiler gjør. Men det har egentlig ikke så veldig mye å si hvis batterikapasiteten er på 300-400km. Her er det hovedsakelig snakk om bykjøring fra mandag til fredag og middels lange helgeturer utenfor byen. Hvis jeg kjøper bilen selv , vil det senke skatten jeg må betale av driftsresultatet mitt ? Trodde det funker bare hvis gjør et firmakjøp Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Litt forenklet: Hvis firmaet kjøper bilen vil du få redusert overskudd (og dermed skatt) på firmaet. Men da regnes all privat bruk som skattbar inntekt og vinninga går fort opp i spinninga der... Hvis du kjøper bilen vil firmaet ikke få redusert skatt ved bilkjøpet, men du kan få 4.20 pr km i godtgjørelse fra firmaet skattefritt, noe som reduserer overskuddet på firmaet tilsvarende. Dette må du rett og slett regne på ut fra prisen på bilen du velger og hvor mange km du kjører henholdsvis privat og på firma. Tror bl.a. DinSide eller Dine Penger har en kalkulator på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå