Gå til innhold

Jotta hiver meg ut fordi jeg lagrer for mye. Hva er rettferdig bruk?


madammim

Anbefalte innlegg

Mottok nå en endelig e-post fra jotta om at de stenger min konto for opplasting, og gir meg 30 dager på å bestemme meg for å oppgradere eller fjerne konto. 

 

Bakgrunnen er at jeg for over et år siden ble kontaktet med at jeg hadde for mye på kontoen, og at dette ikke var rettferdig bruk. Etter en del frem og tilbake viste det seg at jeg hadde backup på backup, full søppelbøtte, totalt over 140TB.

 

Jeg reduserte ned til i underkant av 40 TB (en backup av det meste pluss originalfilene). 

 

Jeg ble nå i høst igjen kontaktet med det samme gnålet, uten å egentlig ha brukt kontoen til mer enn litt bilder. Hele filmsamlingen ligger der fra før og utgjør ca 95% av plassbruken. Jeg fjernet da backupen, og sitter da med ca 21-22TB som ikke kan reduseres mer.

 

Får nå følgende fra jotta:

Hei igjen

Vi sender deg denne e-posten til deg for å varsle deg om at vi vil terminere din konto i Jottacloud om tretti(30) dager, da du bryter med våre brukerbetingelser, punkt 15:
https://www.jottacloud.com/nb/brukerbetingelser/
Du lagrer fortsatt så mye data i Jottacloud at vi definerer det som overdrevent forbruk, og misbruk av Jottacloudtjenesten. Du lagrer per nå 22 TB med data på din Jottacloud konto.

Vi har også skrivelåst din konto, slik at du ikke vil ha anledning til å laste opp mer data til Jottacloud. Du vil fortsatt kunne laste ned data, frem til termineringsdato.

 

 

Hvis du fortsatt ønsker å benytte Jottacloud fremover, har du nå to muligheter:

*Reduser din lagringsmengde på din Jottacloudkonto til under 10 TB, så din bruk er i tråd med våre brukerbetingelser

*Bytte over til vårt Premium abonnement. Vårt Premium abonnement koster kroner 65 per TB du ønsker å lagre, per måned.

Hvis du ønsker å terminere din konto, så vil vi refundere dine innbetalinger de siste 12 måneder på denne kontoen.

Mvh/Br,

Torstein
Jotta AS

Flere som har fått slike mail, og er dette rett? Ingen av filene er (med nesten 100% sikkerhet) lastet ned fra nettet og kan defineres som piratkopier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo ganske klart i betingelsene her: https://www.jottacloud.com/terms-and-conditions/

 

Individual Users with an unlimited subscription plan may use the Service for normal individual usage. Although Jotta does not limit bandwidth or storage on Unlimited Subscription plans, we reserve the right to limit excessive abuse. The Users total storage and network usage may be deemed excessive if your usage greatly exceeds the average usage of Jotta customers. As an example, we would define storage consumption over 10 TB as excessive and beyond the scope of normal usage.

In the event the User is deemed to have violated this policy, we reserve the right to offer an alternative Jotta Product or Subscription. Following prior written notification, we reserve the right to terminate the User account and delete User data in such events.

 

Du bryter jo betingelsene, og om filene er piratkopiert eller ikke har jo ikke noe med problemet å gjøre. 

Lenke til kommentar

Det har jo vært kjent i mange år nå at den "unlimitid" kontoen til Jotta bare tillater 10TB med data. Ganske så mange år siden den endringen kom i betingelsene deres også, så du har neppe noen god sak. Hver gang du fornyer godtar du jo betingelsene så at du til nå har hatt flaks med å kunne lagre så mye der, betyr ikke at du har rett til å lagre så mye der.

 

Er nok ikke noen annen utvei enn å enten betale det de krever eller finne deg en annen løsning. Stort sett vil du se at det finnes få leverandører som virkelig leverer ubegrenset med data, kommer ikke på noen i farta hverken her eller i utlandet.

 

Kjipt, men sånn er nå verden.

Lenke til kommentar

Takk for svar til alle.

 

Jeg er klar over at de opererer med en 10TB grense på "unlimited". Dette er noe som har kommet til etterhvert. Jeg er også klar over at det er mange som er over denne grensen. Har lest om flere her på forumet som ligger langt over 20TB. Jeg er litt spent på om de hiver ut alle disse også, eller om de slår litt blindt.

 

Jeg husker de en gang var intervjuet her på tek/hardware, og svarte på spørsmålet om hva med brukere som lagrer mye følgende: Det er noen brukere som lagrer 10-tals TB, men de er så få at det ikke utgjør noe problem. Nå er vi tydeligvis et problem. Dessverre finner jeg ikke denne artikkelen...

Lenke til kommentar

Det betyr vel at de ikke hver dag får opp en liste over de som bruker mer enn 10 TB, men at de gjør en sjekk en gang i blant, og slår ned på de som bryter med betingelsene.

Det blir litt som om å kjøre for fort med bil/sykkel..."alle" gjør det, nesten ingen blir tatt, men det gjør det jo ikke noe mer lov for det.

 

Kjipt men slik er det nå en gang. Ingen ting er ubegrenset her i verden.

Lenke til kommentar

Når vi er på dette temaet... Finnes det noen gode leverandører der ute som virkelig har 100% ubegrenset lagring til en fornuftig sum ? FTP muligheter er ett veldig stort pluss for min del. 

 

Om du har lest mine svar, så er det ikke noe som heter virkelig ubegrenset. All logikk tilsier at det ikke er noe som er ubegrenset, det finnes alltid en smertegrense for leverandøren. I dagens samfunn med raske internett linjer, enorme data mengder osv, vil en virkelig ubegrenset løsning gå på noen skikkelige smeller. Det koster å kjøpe inn lagring, det koster å drifte dette, det koster for båndbredde. La gå at de kan bruke overskudd fra de som bruker lite, men likevel, ingen driver "non profit" i denne bransjen, så det vil alltid gå utover de ekstreme, de som lagrer titalls med TB.

Lenke til kommentar

 

Når vi er på dette temaet... Finnes det noen gode leverandører der ute som virkelig har 100% ubegrenset lagring til en fornuftig sum ? FTP muligheter er ett veldig stort pluss for min del. 

 

Om du har lest mine svar, så er det ikke noe som heter virkelig ubegrenset. All logikk tilsier at det ikke er noe som er ubegrenset, det finnes alltid en smertegrense for leverandøren. I dagens samfunn med raske internett linjer, enorme data mengder osv, vil en virkelig ubegrenset løsning gå på noen skikkelige smeller. Det koster å kjøpe inn lagring, det koster å drifte dette, det koster for båndbredde. La gå at de kan bruke overskudd fra de som bruker lite, men likevel, ingen driver "non profit" i denne bransjen, så det vil alltid gå utover de ekstreme, de som lagrer titalls med TB.

 

 

Jeg leste svarene dine, og jeg forstår hva du mener. Men at det ikke finnes leverandører som klarer å tilby dette tviler jeg på. Om jeg må betale 10$ eller 200$ spiller liten rolle egentlig. Jeg trenger bare å få store mengder data vekk fra noen servere, ettersom jeg selv går tom for lagringsplass, ettersom jeg har så mye backup filer liggende. 

Lenke til kommentar

 

 

Når vi er på dette temaet... Finnes det noen gode leverandører der ute som virkelig har 100% ubegrenset lagring til en fornuftig sum ? FTP muligheter er ett veldig stort pluss for min del. 

 

Om du har lest mine svar, så er det ikke noe som heter virkelig ubegrenset. All logikk tilsier at det ikke er noe som er ubegrenset, det finnes alltid en smertegrense for leverandøren. I dagens samfunn med raske internett linjer, enorme data mengder osv, vil en virkelig ubegrenset løsning gå på noen skikkelige smeller. Det koster å kjøpe inn lagring, det koster å drifte dette, det koster for båndbredde. La gå at de kan bruke overskudd fra de som bruker lite, men likevel, ingen driver "non profit" i denne bransjen, så det vil alltid gå utover de ekstreme, de som lagrer titalls med TB.

 

 

Jeg leste svarene dine, og jeg forstår hva du mener. Men at det ikke finnes leverandører som klarer å tilby dette tviler jeg på. Om jeg må betale 10$ eller 200$ spiller liten rolle egentlig. Jeg trenger bare å få store mengder data vekk fra noen servere, ettersom jeg selv går tom for lagringsplass, ettersom jeg har så mye backup filer liggende. 

 

Står jo i e-posten til OP at du kan betale 65 kr per TB i måneden. Om hva du må betale ikke er et tema som du sier, så kjører du vel bare på 65 kr til du har nok plass.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan jottaclud kalle det ubegrenset lagring?

Jeg ville tippe 10 Pentabyte\Exabyte heller byrde være det?

 

Da det finnes 10 TB harddisker i dag, Så det er faktisk langt unna ubegrenset?

Da burde heller jottacloud sagt 10 TB til 59 kr måneden.

 

Skjule den informasjonen i en liten tekst er og blir useriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan kan jottaclud kalle det ubegrenset lagring?

Jeg ville tippe 10 Pentabyte\Exabyte heller byrde være det?

 

Skjule den informasjonen i en liten tekst er og blir useriøst.

 

Man skal jo lese betingelsene før man kan bestille Jottacloud. Og der står det jo helt tydelig at grensen går på 10 TB. Om du ikke vil godta det, så er det jo bare å si nei til at du godtar betingelsene, og så får du heller ikke opprettet en konto der.

Enklere blir det ikke.

 

Men jeg er enig i at det er falsk markedsføring, for som du sier, så er ikke 10 TB noen enorm datamengde lengre. I alle fall ikke for folk som holder til her på forumet.

 

Kan være at ingen har meldt saken inn til rette instanser, for det er virkelig mange år siden den 10 TB bestemmelsen kom. Eller så er det vurdert dithen at 10 TB er ubegrenset for så mange prosenter av kundene at det får lov til å stå.

 

Kanskje trådstarter er den som tar saken til forbrukerrådet, for å se om de mener Jottacloud må endre praksis. Om ingen tar kampen så er det helt sikkert at de får lov til å kalle det ubegrenset, men mene 10 TB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært få leser igjennom de svært lange sidene med betingelser, folk flest forholder seg til det tjenesten fremviser i klarhet på sin nettside, gjerne på forsiden med store bokstaver. Om denne tjenesten reklamerer med noe "ubegrenset" som egentlig ikke er det, men som kun forklares ved å lese liten skrift i et langt betingelsesskriv, så kan det absolutt være problematisk. Forbrukerombudet neste?

Lenke til kommentar

Svært få leser igjennom de svært lange sidene med betingelser, folk flest forholder seg til det tjenesten fremviser i klarhet på sin nettside, gjerne på forsiden med store bokstaver.

 

Likevel er ikke det en unnskyldning. Når man signerer eller fornyer en eksisterende kontrakt, så må du krysse av for at du har lest og godtatt betingelsene. Du kan ikke skylde på noen andre om du velger å ikke lese disse betingelsene. Jeg har vært kunde hos Jotta siden lenge før de kom med 10 TB regelen, men ettersom jeg fornyer hvert år, må jeg godta de nye betingelsene hver gang.  Får jeg det ikke med meg, kan jeg bare skylde på meg selv.

 

Men du har rett, de eneste som ev. kan få Jottacloud til å endre praksis er forbrukerrådet/ombudet. Men da må noen faktisk melde dem inn, og det må være en kunde. Tviler likevel at man kommer så langt med saken, siden betingelsene er så klare som dem er, men håper jo at noen har tid og ressurser nok til å prøve.

Lenke til kommentar

Takk for svar til alle.

 

Jeg håper også noen har tid og resurser til å gå til forbrukerombudet. Jeg synes det er litt rart at jeg er tilsynelatende den eneste... Kan komme av det vanvittige forbruket som var før søppelbøtta ble tømt... Trodde alt var i orden da jeg ikke hørte mer fra dem på et års tid.

 

Jeg er også ganske så sikker på at da jeg gikk inn så var det ikke definert en grense, kun rettferdig bruk. Det var også det de kom med første gang, rettferdig bruk, ikke 10TB. Lurer litt på om de kan forandre spillereglene så drastisk for eksisterende kunder, som allerede er langt over den "nye grensen" på rettferdig bruk.

Lenke til kommentar

 

eg er også ganske så sikker på at da jeg gikk inn så var det ikke definert en grense, kun rettferdig bruk. Det var også det de kom med første gang, rettferdig bruk, ikke 10TB. Lurer litt på om de kan forandre spillereglene så drastisk for eksisterende kunder, som allerede er langt over den "nye grensen" på rettferdig bruk.

 

Jeg ble kunde i 2010, og et år eller to etter kom 10TB grensen. Dette har vært diskutert flere ganger før oppover årene, vanligvis når en person som deg har gått langt over grensen og fått beskjed om å redusere eller bytte til en annen løsning. Uansett, regner med at du fornyer hvert år, og da må du jo godkjenne at du godtar betingelsene.

Du må nok bare godta at slik er betingelsene til Jotta, som med de fleste andre selskaper i samme bransje.

Eneste ev. forbrukerombudet kan forandre på er om Jotta kan kalle tjenesten sin ubegrenset eller ikke, uten at de f.eks må oppgi med liten tekst at ubegrenset er 10TB. De vil aldri få et pålegg om å gi eksisterende kunder mer enn 10TB lagring.

 

Du er ikke den første som opplever dette, og neppe den siste. Men ikke alle Jottacloud kunder er medlemmer her på forumet. Problemet oppstår nok bare for noen ytterst få brukere. Jeg har selv tatt opp med Jottacloud det faktum at arkiv funksjonen spiser utrolig mye plass av kvoten. De sa at de skulle se på det, men noen år etter er problemet fortsatt der.

Problemet med arkiv er at om du tar arkiv av noe som er lagret med flere versjoner, så blir alle versjonene lagret i arkivet. På den måten bruker jeg f.eks over 4 TB på foto arkivet mitt som bare tar 400GB. Ikke går det an å fjerne disse versjonene heller.

 

Så problemet kunne vært løst med en annen beregning av faktisk brukt plass, og at arkivet ikke dro med seg alle versjonene, men f.eks bare siste versjon.

Lenke til kommentar

Her er beskjeden jeg fikk forrige gang:

 

Hei madammim
Vi kontakter deg for å fortelle at du nå lagrer 147,3 TB  data på din Jottacloud konto, noe som er langt over normal lagringsmengde for privatpersoner.

Vi minner om våre brukerbetingelser for Jottacloud, og spesielt om pkt. "15 Rettferdig og akseptabel bruk", som definerer hva og hvor mye som kan lagres. https://www.jottacloud.com/nb/brukerbetingelser/I henhold til brukerbetingelsene vil vi definere 147,3 TB som overdrevent forbruk, og dermed et brudd på brukervilkårene.
Vi ber deg derfor se over hva og hvor mye du lagrer på din konto, samt å slette data du ikke ønsker å lagre, slik at du ikke lenger bryter vilkårene for bruk. Dersom du mener at dette er feil, og at du ikke lagrer så mye som 147,3 TB, eller du ønsker hjelp til å slette data vil vi gjerne høre fra deg.
Med vennlig hilsen

Jottacloud |

 

Løsningen var å tømme papirkurv, pluss slette noen arkiv. Kom da ned til ca 21TB. Laget ett nytt arkiv, totalt 37TB. Imformerte om hva jeg hadde gjort per mail, og fikk slik jeg forstod det "good to go". Nå er 21TB nok til å hive meg ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...