Nyåret Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hei. Skal lakke eller beise et bord og i den forbindelse så lurte jeg på om det er noen ingredienser i beis/lakk som man bør unngå med tanke på helsa? Takk for svar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Bare hvis du skal skrape av lakken og spise det, men jeg regner med at det er uaktuelt? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Du kan jo beise/lakke bordet ute om du vil, men det er ikke noe helsefarlig å beise/lakke bord nei. Bare ikke drikk/spis det så går det bra. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Er det damp han mener? Hvis det er løsemiddel i lakken så er det ikke bra å puste inn. Da må du bruke godkjent maske eller avsug for at det ikke skal være skadelig, men ingen har dødd av å siffe moderate mengder av f.eks. eter et par ganger 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Ikke gjør den tabben jeg gjorde for noen år siden. Jeg skulle beise noen møbler og brukte Trebitt. Beis for utvendige vegger, oljebasert, med soppdreper og hele pakka. Jeg gjorde jobben i grovkjelleren (ute var det regnvær) og det lukta litt i hele huset. Etter en uke var møblene så tørre og luktfrie (trodde jeg) at jeg satt dem opp på stua. Men det vsite seg at de stinka i ennå noen uker. Jeg ble ikke syk, men det var ikke akkurat trivelig inne, og jeg lufta mye med åpne vinduer den måneden. Neste gang kjøpte jeg en interiørbeis. Den lukta så svakt at det ikke var noe problem å beise møblene og la dem tørke inne på stua. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Ikke gjør den tabben jeg gjorde for noen år siden. Jeg skulle beise noen møbler og brukte Trebitt. Beis for utvendige vegger, oljebasert, med soppdreper og hele pakka. Jeg gjorde jobben i grovkjelleren (ute var det regnvær) og det lukta litt i hele huset. Etter en uke var møblene så tørre og luktfrie (trodde jeg) at jeg satt dem opp på stua. Men det vsite seg at de stinka i ennå noen uker. Jeg ble ikke syk, men det var ikke akkurat trivelig inne, og jeg lufta mye med åpne vinduer den måneden. Tror det er mange som gjør seg lignende erfaringer dessverre. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Da forstår de jo ikke forskjellen på bruksområdene til de forskjellige malingene/ lakkene, greit å høre med en fagmann før man handler. Man bruker jo ikke utebeis til å male veggene inne 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Det verste med min historie som skjedde i 1991 er at jeg faktisk gikk til min lokale fargehandel og sa at jeg ville ha beis som fikk trehvite møbler til å se "syrelutet" ut, som var veldig moderne den gang. Mannen bak disken fant fram fargekart, og vi ble enige om farge, og han blandet den i Trebitt. "Kan den brukes på interiør?" spurte jeg. "Ja, den kan brukes på alt ubehandlet treverk, inne og ute." Mulig han nevnte noe om lukt og lufting, men pyttsann, maling og beis skulle jo lukte i forrige århundre. Jotun hadde ennå ikke lansert Lady Interiørbeis, Og neste gang gikk jeg i en annen fargehandel og fikk anbefalt Herdins Ekte Beis som er et pulver som løses i vann. Tørket fort, og luktet ikke ille eller lenge. Ser den fortsatt finnes, og kan være et godt helsevennlig alternativ for trådstarter. 1 Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 haha nei skal ikke spise beisingen/lakken nei. Hvilke produkter anbefaller dere? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 De har en del på Clas Ohlson, Biltema, ,Byggmax og selvfølgelig andre byggbutikker og malingsbutikker. Har sett etter maling til bordet mitt og i en del anmeldelser på Clas Ohlson så skriver de at malingen er bra men dekker dårlig. Virker som om de fleste innemalinger er til møbler også, men jeg stiller meg litt tvilende siden "alle funker" etter hva jeg har lest av beskrivelser. Jeg vil anbefale deg å gå på en malingsbutikk, jeg synes hvertfall det er lettere å få skikkelig hjelp når jeg kan snakke med de som kan det. Da kan du spørre om hvor bra de dekker, tørketider, slitestyrke, etc isteden for å basere deg på ting som står på nett. Du kan også få info om hvordan du skal gjøre det for best mulig resultat, noen ganger er det best med mange tynne lag og noen ganger med et par tykke. Så har man grunning og eventuellt "klarlakk" etc. Mye greier. Det er ikke vesentlig dyrere med maling fra en malebutikk heller og de fører ofte maling som er en god del bedre enn billigmaling. Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Har ringt litt rundt naa og jotun sin sens maling skal visstnok være den mest helsevennlige malingen. Noen her som har erfaringer med den? Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Har ringt litt rundt naa og jotun sin sens maling skal visstnok være den mest helsevennlige malingen. Noen her som har erfaringer med den? Anyone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå