Gå til innhold

Grande spiller pokemon go midt i jobben

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikkje heilt det store problemet. Om ein trykker litt på mobilen, tegner nokre krusseduller eller sitter og leser på sakspapira speler vell inga rolle så lenge ein følger med.

Ikkje fanga ho Pokémons heller, alt ho gjorde var å trykke på skjermen for å samle pokeballer. Med andre ord ikkje noke som er meir konsentrasjonskrevande enn det er å slå på skjermen, taste PIN-kode og sjå på mobilen om du har fått ny melding/epost/whatever.

Ho kunne godt ha latt være å gjere noke som kan tolkast som forstyrrande under møtet. Men dersom alternativet er å stirre blankt ut i lufta og ikkje høyre etter så er jo det langt verre.

I dagens næringsliv er det heilt vanlig å måtte multi-taske der det er forventa at ein er tilgjengelig på mobilen nesten heile tida. Det er svært få som må slå av eller legge igjen mobilen på møter, og då burde det samme gjelde for politikarar også.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Om jeg hører et foredrag og ikke må notere underveis, konsentrerer jeg meg langt bedre om jeg kan spille f. eks minesweeper eller noe annet som krever minimalt med oppmerksomhet samtidig. Det kurerer rastløsheten som ellers ville virket forstyrrende. Tipper det gjelder mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du virkelig det er greit at politikere sitter på mobilen og spiller mens det pågår viktige høringer angående rikets sikkerhet?

Ja.

Sjølvsagt innanfor rimeligheitas grenser. Men enkle trykk på mobilen, det å gå på do eller hente seg ein kaffekopp utanom lunsjpausen, osv synest eg er heilt innanfor også for politikarar.

Om det i eit viktig politisk møte om Norges fremtid i verdenspolitikken er nødvendig for politikaren å kobble av i 5 sekund med eit mobilspel i staden for å sitte å kjede seg så mykje at det ikkje blir stilt kritiske spørsmål som kan forlenge det langdryge møtet.

Ja då er det i alle fall viktig at politikaren får ta seg ei mikropause innimellom slik at det ikkje blir gjort alvorlege feilbedømmelsar på grunn av ytre kroppslike omstendigheiter.

Det er heilt umogleg å holde seg fult interessert i alt som blir sagt (særlig det som du ikkje er einig i), så då er det særdeles viktig at politikaren ikkje blir redusert til ei nikke-dukke som seier ja til alt kun for å få lov til å avslutte møtet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du virkelig det er greit at politikere sitter på mobilen og spiller mens det pågår viktige høringer angående rikets sikkerhet?

Hva var det egentlig som ble sagt mens TSG fiklet med telefonen?

Du må være litt mer konkret enn "viktige høringer angående rikets sikkerhet".

Hva om noen står og forteller noe du allerede vet? Sitter du med spissede ører og skjerpet blikk da?

Snakk om å lage storm i et vannglass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle sitter og kjeder seg på møter. Noen tegner krusseduller på notatblokka, andre spiller pokemon. Man klarer å følge med fordet. Pokemon er såpass hjernedødt at det krever ingen mental kapasitet. Hun sier jo selv at det er greit å holde på med noe helt hjernedødt, man henger med uansett.

Politikere må være på et hav av sånne møter hver dag, ingen er overmennesker og klarer å følge 100% med på alt, hele tiden da. Du har vel selv sittet i et møte eller kurs og begynt å tegne ting på blokka foran deg?

F.eks. igår var jeg på et 1,5 time møte etter arbeidstid, da så jeg en som nesten sovna og 2 som tegna firkanter og blomster på arket foran seg.

Man ser jo eksempler fra underhuset i England der folk sitter og sover under høringer i salen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det med underhuset og sove er muligens klarert ting der borte. De har en egen kultur der som er tuftet på gamle ritualer.
Feks i noen kulturer var det skikk å rape åpenlyst etter moldtidet. Vet ikke, men har en mistanke at det er noe der?
------------

Forøvrig, er det forskjell på møter i almenne settinger, arbeidsplasser o.l. - og høringer på Storting/regjeringsplan.
Det er også forståelig at det reageres på, når det er leketøy og spill utgjør kompenseringen mot kjedsomhet(?) i et møte som angår forsvaret og rikets sikkerhet. Ja det blir faktisk noe annet enn selv det å skrible på ei blokk. Forstå det den som kan.

I ytterste konsekvens, mener jeg det kavlifiserer til at hun må gå av. Bør hvertfall få en kraftig korreks.

Lenke til kommentar

Tror ikke møter om "rikets sikkerhet" er så interessante som du tror de er. Det kan ha vært en utrolig kjedelig taler på podiet som prata med den mest søvndyssende monotone stemmen noensinne om budsjettpenger i en avsides post i statsbudsjettet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Klart de møtene kan være kjedelige, men folkvalgte til Stortinget bør ha selvdisiplin nok til å vise at de er fullt engasjerte likevel.
Hvis ikke, får de finne seg annet å gjøre og overlate stolen til andre. Det bør være et rådende prinsipp.

Lenke til kommentar

Klart de møtene kan være kjedelige, men folkvalgte til Stortinget bør ha selvdisiplin nok til å vise at de er fullt engasjerte likevel.

Hvis ikke, får de finne seg annet å gjøre og overlate stolen til andre. Det bør være et rådende prinsipp.

De bør altså "late som" om de følger med, og gjerne lyve om de blir spurt om det er viktig hva de gjør?

Lenke til kommentar

Om nøvendig ja! Eller helst presse seg til å forsøke være interessert. Det er faktisk en plikt som absolutt bør være en selvfølge i så høye verv!

Da foreslår jeg heller at de innfører foto- og filmforbud på Stortinget. Så slipper sarte sjeler å engste seg over slike alvorlige hendelser....

• Liker 4
Lenke til kommentar

Definitivt ikke, det er bra det kommer fram. For ja, det er grunn til å se med bekymring på hva slags utsvevende holdninger politikere utvikler i det vestlige samfunn.
Der er (tross alt) et par tre ting vi faktisk kan lære av Nord Korea også. Tross alt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Hadde jeg blitt tatt i å sitte og spille Pokemon i et hvilket som helst møte her på jobben så kunne jeg forventa meg en kraftig irettesetting.

Man sitter da ikke og fikler med mobilen mens andre prater, være seg surfing, teksting eller spilling.

Jeg legger helst igjen mobilen på kontoret, eller setter den på lydløs og har den i lomma dersom jeg venter en viktig samtale.

Kommer samtalen, så tas telefonen utenfor møterommet.

Er ikke dette normal forretningsskikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det finnes litt viktigere ting å lage "storm" om enn dette. Derfor har det heller ikke blitt noen storm rundt det.

Det er tross alt folk som sitter i høringer og møter hele tiden, og nok kjenner seg igjen, som skal avgjøre om dette er "farlig". De ler litt og retter på snippen på dresskjorta og sier "haha, ja det har vi jo alle gjort".

Virkeligheten er ikke så utopisk som du vil ha det til.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...