Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøring på gangvei, unntak


Darkbill

Anbefalte innlegg

Noen som vet om og hva unntakene er for kjøring på gangvei? Uten at det er skilter noe unntak. Leitet fram uten hell. Kjører renovasjonsbil og må kjøre på gangvei for å ikke trille en beholder 100+ meter fram og tilbake feks og vi fikk plutselig tilsnakk fra en forbipasserende som mente der var helt uakseptabelt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av trafikkreglene § 4 nr. 1 at "[d]et er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg".

 

I medhold av trafikkreglene § 2 nr. 4 kan trafikkreglene § 4 fravikes av utrykningskjøretøy, kjøretøy i politiets tjeneste, kjøretøy som brukes til vegarbeid eller lignende arbeid på eller ved veg, kjøretøy i Vegvesenets kontrolltjeneste, eller kjøretøy i offentlig parkeringskontrolltjeneste, når det er "nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste".

 

Politiet kan alltid regulere trafikken, jf. vegtrafikkloven § 9.

 

Renovasjonsbiler er ikke nevnt som et alternativ. Det måtte i så fall vært "lignende arbeid (som vegarbeidsmaskiner) på eller ved veg". Jeg tviler på om renovasjonsbiler faller inn under dette alternativet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om og hva unntakene er for kjøring på gangvei? Uten at det er skilter noe unntak. Leitet fram uten hell. Kjører renovasjonsbil og må kjøre på gangvei for å ikke trille en beholder 100+ meter fram og tilbake feks og vi fikk plutselig tilsnakk fra en forbipasserende som mente der var helt uakseptabelt...

 

Jeg ble en gang nesten påkjørt på da en bil kjørte på noe som så ut som en gangvei. Klarte å kaste meg inn i en busk i grøften. Dermed unnslapp jeg å bli meid ned. Det som var så sykt var at det var laget som en gangvei, men det skulle være mulig at folk kunne kjøre inn dit for å komme opp til husene sine. Var et boligområde der. Jeg kom brasende på sykkel og hadde ingen anelse om at biler kunne kjøre der. 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Det beste er å kreve at avfallet blir avlevert på ein plass der det er lett å hente det.

 

Sjølv om dere skulle falle inn under unntaket så vil det vell i dei fleste tilfeller være langt større fare for uhell enn det er lettelse i tjenesten? Særlig når denne type trafikk ikkje er nødvendig. Asfaltmaskiner og utrykningskjøyretøy er åpenbare unntak som ofte ikkje har andre valg enn å kjøyre på gangvegen. Det å kjøyre ein renovasjonsbil på gangveg for å sleppe å trille ein avfallskontainer på hjul på samme gangvegen er nok ikkje like nødvendig.

 

Dei fleste gangvegar vil f.eks. ikkje ha brukandes snuplass, noke som innebærer at bilen må rygge tilbake, som igjen aukar faren for uhell av forskjellige typar. Typisk farar med å rygge på gangveg er påkjørsel av gåande eller syklande på vegen, det er større fare for å kjøyre av vegen og kanskje til og med velte når ein rygger på smal veg, og ikkje minst er det ein ekstra risiko for mannskapet som står bakpå bilen å bli overkjøyrde dersom dei ramlar av medan renovasjonsbilen rygger.

 

 

Her som eg bur så må vi sette fram avfallsdunkane på ein plass der dei renovasjonsbilen lett kan nå dei. Vanligvis betyr dette at dunkane må stå ved innkjørsla til boligen, alternativt rett utanfor større blokker dersom det også er tilstrekkelig med snuplass der.

Lenke til kommentar

Noen som vet om og hva unntakene er for kjøring på gangvei? Uten at det er skilter noe unntak. Leitet fram uten hell. Kjører renovasjonsbil og må kjøre på gangvei for å ikke trille en beholder 100+ meter fram og tilbake feks og vi fikk plutselig tilsnakk fra en forbipasserende som mente der var helt uakseptabelt...

Jeg synes det er litt underlig at du spør om dette her på forumet. Skulle tro at dette var en aktuell problemstilling for renovasjonsbiler og at det burde inngå i opplæring/instruks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor i Tønsberg, og må inn på en gang/sykkelsti for å komme til innkjørselen til huset mitt. De som bor lengst fra bilveien inne langs denne gang/sykkelstien må kjøre 250 meter for å komme til eiendommen sin.

 

Jeg har alltid tatt det for gitt at renovasjonsbilen får kjøre her.

 

Hadde de måtte trille dunkene ville det medført 250 meter for å hente dem, 250 meter tilbake til bilen, 250 meter for å sette dem tilbake ved husene og 250 meter for å returnere til bilen og kjøre videre.

 

Det er 5-6 husstander innerst langs gang/sykkelstien, hvilket potensielt betyr >10 dunker, og en mann vil måtte gå 5 kilometer fordi han bare kan trille to av gangen.

Lenke til kommentar

Er det ikke innbyggernes plikt og flytte søppeldunker ut til vei som kan kjøres på slik at de kan tømmes?

Ellers så pleier det vel å være skiltet med tillat kjøring til eiendommene ved gangstier, såfremt at de som bor der også må kjøre på gangstien for å komme inn til sine eiendommer?

 

Vi kjører også inn på gangstier e.l. om vi har oppdrag ved eiendommer som en må kjøre på gangsti for å komme til, eller holder på med nyanlegg/feilretting. Men vi holder oss selvfølgelig mest mulig ut på kantene, slik at rullestolbrukere, gående, syklister og/eller de med barnevogner kommer frem (jobber som energimontør).

 

 

I vår kommune så blir ikke søppel/papir dunker tømt om de ikke trilles ned til enden av innkjørselen. De kan stå 2-3 meter inne på tomta, men blir den plassert lenger unna så blir den ikke tømt. Såfremt det ikke er noen spesielle vedtak slik som funksjonshemninger e.l. for de som bor der. Så glemmer jeg å rulle dunken(e) ned de 10-15m de står unna innkjørselen, så blir ikke dunken tømt.

 

Dette synes jeg ikke mer enn rett og rimelig heller, for ellers så hadde de som kjører renovasjons bilene fått meget lange dager, om alle dunker stod langt fra veiene de kan kjøre på. 

Lenke til kommentar

Heldigvis for oss kan dunkene stå 10-15m fra veien, gjerne gjemt i et stativ rundt et hjørne fylt med grus, som må settes nøyaktig tilbake på samme plass. Dette er i Drammen. Gjør dette med glede da jeg har akkordlønn og får utbetalt samme per dag, om jeg bruker en time eller ti timer på de doble rutene per dag. Nå som det er doble ruter er det rundt 2000 hus og 11 timers lange dager. Hadde alle satt de langs veien hadde jeg nok brukt 6-7 timer per dag.

 

Men on-topic så vet jeg ikke om det er noe bilvei dit, men sjåføren sa de er stengt alle sammen. Er et sånt boligfelt der man har parkeringsplass foran, og gangfelt til alle søppelanleggene og hagene osv bak. Er ikke kjent i området så kan ikke svare sikkert. Men sjåføren har vært på den aktuelle ruten i 3 år og han sa det er første gang noen har sagt det og han har alltid kjørt på den gangveien. Gangveien leder til det som virker en stor gammel asfaltert parkeringsplass, og det som ser ut som veier som leder ditt har store steinklosser lenger ut.

 

Off-topic igjen så har jeg jobbet i Tønsberg også siden jeg så en av dere nevnte det. Der er det samme greia, dunkee rundt hjørner 10m unna veien osv hvert eneste hus. Folk kommer ut og skriker og kjefter og sier jeg må gjøre jobben min og sette dunken på plass, og klager til selskapet og jeg får kjeft av sjefen, fordi jeg satte dunken en halvmeter for langt unna, satte den feil vei, osv. Folk flest føler seg bedre enn oss renovatører som tross alt gjør en ganske så viktig jobb her i samfunnet. Hadde vi steika i bare en måned tror jeg fort folk hadde ombestemt seg på sytringa og begynt å sette dunken ved veien.

 

Du kan tenke deg alle har postkasse ved inngangsdøra, og postmannen må gå til hvert hus. Bare at vi triller to kasser på 50+kg hver, og de skal tilbake...

 

@Dr.. når jeg jobba i Tønsberg i slike situasjoner tømte vi så mange dunker opp i en søppeldunk. Siden folk er late og ikke kan bruke 10sekunder på å trille dunken til veien, og vi får for lite betalt i forhold til det fysiske arbeidet med bære på bakker og grus, og at vi har akkordlønn, ender det ofte med at vi bare hiver alt opp i restavfall for å spare tid og arbeid...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Posten krever at postkasser skal stå maks noen få meter fra kjørbar vei. Jeg er litt usikker på tallet, men gjetter på at det var maks 5 meter her hos meg.

 

Kommunen og renovasjonsselskapet har nok egne regler for hvor langt unna kjørbar vei søppeldunkene kan stå. Gang og sykkelvei regnes ikke som kjørbar vei i den sammenhengen. Så i utgangspunktet er det faktisk beboerne som må tilpasse seg ved å enten trille dunkene til et hentepunkt før hentedagen og tilbake etterpå, eller flytte de permanent til et hentepunkt som følger reglene. I ditt tilfelle høres det ut som noe de i administrasjonen til selskapet bør ta opp med beboerne og finne en løsning.

 

Når det er sagt så går det an å søke politiet om unntak fra trafikkreglene. Denne ordningen er nok mer myntet på kortavarige unntak, for eksempel i forbindelse med arbeid på eller ved gangveier. Det skal visstnok være ganske enkelt å få innvilget så lenge man har en god saklig grunn. Så vidt jeg vet kreves det at veien skiltes med "arbeid pågår" eller lignende.

 

For mer permanente tilfeller slik som dere har så er antagelig kommunen riktig sted å henvende seg (hvis det er en kommunal vei). Søk om permanent endring av kjørereglene på stedet slik at gangveien får et underskilt det det står "gjelder ikke kjøring til eiendommene". Litt avhengig av kommunen/renovasjonens regler for dunkenes avstand til kjørbar vei så kan det være naturlig at beboerne søker og ikke dere. Bare vær obs på at gangveier ikke er beregnet for samme akseltrykk som bilveier. Dere eller kommunen bør sjekke akseltrykket gangveien er bygget for, før dere kjører der. Det kan bli veldig dyrt om renovasjonsbilen får gangveien til å skli ut en klissvåt høstdag. Det er også risiko for liv og helse, så HMS-ansvarlig hjelpe dere til å få fortgang i saken.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at politiet ser gjennom fingrene når det gjelder arbeidskjøring ang. henting og levering. Ble stoppet bare en gang når jeg kjørte aviser, og da lurte de på hva jeg drev med. Kjørte som regel på feil side av veien, og på gang- og sykkelveier for å komme til postkassene.

 

Men det faktum at jeg jobbet på natten kan ha vært en avgjørende faktor, da det sjeldent var andre enn oss avisbud, taxier og politi som var ute på veiene.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om og hva unntakene er for kjøring på gangvei? Uten at det er skilter noe unntak. Leitet fram uten hell. Kjører renovasjonsbil og må kjøre på gangvei for å ikke trille en beholder 100+ meter fram og tilbake feks og vi fikk plutselig tilsnakk fra en forbipasserende som mente der var helt uakseptabelt...

Det er sjeldent at anmeldelser mot offenlige enheter som utfører sitt arbeid blir gjort noe med. Om det skulle komme en anmeldelse vil den "bli henlagt pga bevisets stilling" (aka vi har ikke tid til slikt tull), og om den skulle føre frem vil det i værste fall bli en bot som kommunen betaler til seg selv.

 

Bruk sunn fornuft, Kardemommeloven, og kjør forsiktig så går det greit.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Posten krever at postkasser skal stå maks noen få meter fra kjørbar vei. Jeg er litt usikker på tallet, men gjetter på at det var maks 5 meter her hos meg.

 

Et lite sitesprang, men hos mine foreldre for nesten 10 år siden. Så måtte de flytte postkassen en meter pga postmannen skulle kunne levere posten utenat h*n gikk ut av bilen. (Dette var Stavanger). I Trondheim, hvor de bor nå, så har det blitt satt opp felles postkassestativ (selvsagt for beboernes egen regning).

Lenke til kommentar

Det er sjeldent at anmeldelser mot offenlige enheter som utfører sitt arbeid blir gjort noe med. Om det skulle komme en anmeldelse vil den "bli henlagt pga bevisets stilling" (aka vi har ikke tid til slikt tull), og om den skulle føre frem vil det i værste fall bli en bot som kommunen betaler til seg selv.

Bruk sunn fornuft, Kardemommeloven, og kjør forsiktig så går det greit.

 

Renovasjonsselskap kan ofte være enten private selskap eller organisert som interkommunale eller kommunale foretak, nettopp for å skille dei frå den vanlige kommunedrifta.

Lenke til kommentar

Her er priser fra Envina, som "jeg" er kunde hos  (leier, så er inkludert), prisene er per år

Sikkert noe av det samme i Drammen også, så det skulle uansett ha vært plusset på noen kroner og enda mer om dere faktisk må gå og hente dunkene

Henteavstand - Gående
Ekstra hentemeter, gående pr. påbegynte
10 meter utover 5 meter som er inkl.
10 meter kr. 511,-
Henteavstand - Kjørende
Ekstra hentemeter, kjørende pr. påbegynte
100 meter kjørbar veietter avtale (ref.§ ll om kjørbar vei)
 
100 meter kr. 511,-

 

Lenke til kommentar

Man må huske på at det finnes kroniske sytekopper som dedikerer hele dagen sin på å gjøre livet vanskelig for andre, så om en av disse valgte å projisere sin indre frustrasjon på renovasjonsfolkene så betyr ikke det at dette er en generell oppfatning til folk, og neste steg blir politiet.

 

Om du kan unngå å kjøre på gangvei så hadde jo det vært det beste for alle, men om du vil leve litt farlig frem til du får en evt. skriftlig klage så er det også et alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her er priser fra Envina, som "jeg" er kunde hos (leier, så er inkludert), prisene er per år

Sikkert noe av det samme i Drammen også, så det skulle uansett ha vært plusset på noen kroner og enda mer om dere faktisk må gå og hente dunkene Henteavstand - Gående

Ekstra hentemeter, gående pr. påbegynte

10 meter utover 5 meter som er inkl. 10 meter kr. 511,-

Henteavstand - Kjørende

Ekstra hentemeter, kjørende pr. påbegynte

100 meter kjørbar veietter avtale (ref.§ ll om kjørbar vei)

100 meter kr. 511,-

Det kjipe er at vi får ikke noe ekstra. Ikke selskapet vi jobber for heller. Vi jobber for et privat selskap som er leid inn for en fast pris av kommunen. Mao kommunen tjener penger på renovasjon som de påstår de ikke skal.

 

Tenk deg å jobbe som elektriker eller rørlegger osv... Og hver dag ber sjefen din gjøre litt ekstraarbeid, som tar cirka en time ekstra hver dag i uka. Men så betaler kunden cash for ekstraarbeidet til sjefen, men du får ikke en øre ekstra...

Lenke til kommentar

Mange gang og sykkelstier er smale og svingete. Kommer et barn syklende i bra fart rundt en sving og veien er sperret av en svær søppelbil, så blir det garantert en stygg sak.

Å dundre rundt en sving uten å kunne se om det er hindringer er ikke særlig smart av ungene. Selv barn bør skjønne/lære at man bør avpasse farten etter blant annet sikt og bremsestrekning. Også på gang og sykkel-veier må man kunne regne med å møte på hindringer. Deriblant gående, folk med barnevogn, syklister i motsatt retning, grus, sand, steiner osv. Heldigvis for akkurat dette oppkonstruerte scenariet så bråker søppelbilene såpass mye at de høres langt unna og neppe kommer overraskende på selv for barn som ikke tenker seg om. Skal du konstruere eksemplet ytterligere kan du sikkert ta utgangspunkt i hørselhemmede syklende barn, men de er normalt mye mer forsiktige enn hørende nettopp fordi de vet at de må stole på syn og sikt mye mer enn hørende. Med andre ord, jeg kjøper ikke helt det argumentet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjipe er at vi får ikke noe ekstra. Ikke selskapet vi jobber for heller. Vi jobber for et privat selskap som er leid inn for en fast pris av kommunen. Mao kommunen tjener penger på renovasjon som de påstår de ikke skal.

Tenk deg å jobbe som elektriker eller rørlegger osv... Og hver dag ber sjefen din gjøre litt ekstraarbeid, som tar cirka en time ekstra hver dag i uka. Men så betaler kunden cash for ekstraarbeidet til sjefen, men du får ikke en øre ekstra...

- Sjekk om kommunen tar slike avstandtillegg der du jobber.

 

- Hvis de gjør det er det naturlig at selskapet du jobber for får betalt for ekstraarbeidet. Det skal stå i kontrakten selskapet ditt har med kommunen. Spør sjefen om han vet eller kan sjekke det opp. Er han motvillig så skal det uansett stå i anbudspapirene kommunen har offentlig utlyst.

 

- Sjekk arbeidskontrakten din. Omfanget av jobben din og krav på tillegg skal stå der. Det normale er at man enten har definert arbeidstid, slik at du går hjem når du har jobbet ut arbeidstida uavhengig av hvor ferdig du er med dagens jobb. Tilleggsjobbing skal normalt tilleggsbetales, uavhengig av om selskapet får ekstra betalt for kommunen. Sjefen kan altså ikke skylde på at "jammen kommunen betaler ikke tillegg, derfor gidder ikke jeg å gjøre det heller".

 

- Akkordarbeid er en uting fordi det ofte enten går ut over kvaliteten på arbeidet eller sliter ut arbeidstakerne med tempo, pauser eller overtidsjobbing. Hør med fagforeningen din om du sliter med dette. Overtid skal uansett registreres blant annet for å unngå brudd på mengde overtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...