Gå til innhold

Kortere angrefrist med oppgradert Windows 10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er når eldre Windows-vesjoner automatisk oppdaterer seg mot eierens vilje.

Ikke alle er kompetente til å iverksette angre-funksjonen selv, og opplever ting som ikke er kompatibelt.

Det kan jeg skrive under på, en håndfull maskiner tilhørende min familie og omgangskrets fikk Windows 10 oppgradering til tross for ikke-kompatible grafikkortdrivere (eldre Intel integrert i bærbare uten Win10 drivere), noe som blant annet resulterte i at video ikke lenger kunne spilles av normalt pga hakking.

Heldigvis gikk det bedre denne gangen med versjon 1607 hvor begge mine maskiner rullet automatisk tilbake til versjon 1511 etter en feilet oppgradering :mrgreen:

Etter litt feilsøking viste det seg at "system image" hadde korrupte filer som måtte fikses først:

http://www.tenforums.com/tutorials/7808-dism-repair-windows-10-image.html

Når feilene var rettet kunne jeg legge inn oppgraderingen uten videre problemer (bank i bordet).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Er SÅ lei av digi sine pro micro$nuff reklamer.. Kapitalistiske Sjelløse Rotter ! Hvor er nyheter om linux ? Neida digi kommer med "micro$nuffs råd til enkelte" og informerer om at "det (man?....)KAN være vanskelig å se hvorfor 30 dager fristen blir kraftig redusert" Kunne dere ikke i det minste kommet med en plausibel løgn anna enn at di bruker sleipe salgs triks ? Kapitalistiske Sjelløse Rotter !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Er SÅ lei av digi sine pro micro$nuff reklamer.. Kapitalistiske Sjelløse Rotter ! Hvor er nyheter om linux ? Neida digi kommer med "micro$nuffs råd til enkelte" og informerer om at "det (man?....)KAN være vanskelig å se hvorfor 30 dager fristen blir kraftig redusert" Kunne dere ikke i det minste kommet med en plausibel løgn anna enn at di bruker sleipe salgs triks ? Kapitalistiske Sjelløse Rotter !

Mitt spørsmål er, kommer det Linux-nyheter? Synes svært mye har stått på stedet hvil i noen år der i gården.

Jeg pleide å være Linux-entusiast. Jeg hadde til en hver tid minst en PC med en eller annen Linux-distro på, og fulgte nøye med på ting som skjedde. Mediesenteret var Linux-basert, og alt var bare velstand. Så kom endringen i hvordan media leveres, og Linux ble stadig mer trøblete som plattform. Netflix fungerer tålig bra nå, men det var en kamp.

Linux sakker akterut i en sjø av distroer som stort sett bare leverer nytt skall oppå Debian, mens alt det underliggende sitter fast i en hengemyr av ideologisk krigføring. Om de hadde samme tempo nå som de hadde for ti år siden ville det vært noe helt annet, men når Microsoft klarte å stabilisere Windows (Windows 7 er fjellstøtt sammenlignet med det som var før) og ingen Linux-distro klarte å levere det den jevne hjemmebruker trenger out of the box virker det som om slaget er litt mer tapt for hver dag som går.

Mellom forrige avsnitt og denne avslutningen på innlegget svippet jeg innom en del av nyhetssidene for Linux som jeg pleide å lese nesten religiøst, og stort sett kan alt oppsummeres med "mer av det samme". Nye features i kjernen som gjør den ennå mindre av en kjerne enn hva den var (hva pokker skal man med kontroll av baklys-led for tastaturer i kjernen? Dette høres ut som en ren driver-sak for min del, få det til helsike ut av kjernen så det ikke bloater for de av oss som ikke trenger slikt...), spaltemeter på spaltemeter om windowmanagere, og artikler om at "Nå støtter Distro X kjerne X".

Jeg er sikker på at når det kommer en reell Linux-nyhet er ikke Harald Brombach sen med å skrive om den.

Lenke til kommentar

Det finnes nyhetsider på linux1 (Nesten helt død) 2 år siden siste artikkel:

Det finnes:

Men syns mye av det handler om database\server.

Samt virker ut som linux miljøet trapper ned utviklingen, kanskje fordi det er for lite populært.

Android er nok større en linux på verdenbasis. Men desverre Apple\Microsoft størst.

Det jeg kunne ønske digi\tek .no kunne skive mere om:

http://www.howtogeek.com/249966/how-to-install-and-use-the-linux-bash-shell-on-windows-10/

Hvordan få dette å virke på versjon 1603 (build 14393.10)

Da det ville vært fint å prøve.

Da enkelte apper, f.eks https://www.debian.org/CD/jigdo-cd/

Funger best på linux.

For problemet å laste ned preview er man vet aldri når man må gjennopprette maskinen.

Men installer man kun et program kan det avinstalleres senere.

Så litt i tvil om det endrer mere i windows at det må oppdatere build?

Lenke til kommentar

MR Bergstrøm :

Når du har “en av flere pcer” med et produkt på er du vel mer fan av det produkt du har flest installasjoner av selv om du ikke innser det helt selv. Linux ble mer trøblete platform ? Ja kan tenke det var mye greiere I windows verden der du blit tvingt til å oppgradere windows, og for å kunne oppgradere må du ha ny hardware som tåler den nye windosen,, hovedsakelig gi penger.

Windows 7 er fjellstøtt ? Seriøst ? Tør du prate om stabilitet rett forran ansiktet på Linux ?

Har en linux på soverommet , her er statsen for den

13:39:35 up 1077 days, 18:25, 5 users, load average: 0.00, 0.01, 0.05

du har sikkert en mye mer stabil windows maskin hmmm ? Denne ser jeg film på HVER kvell.

Hvis du NESTEN leste linux nyheter som RELGIØS før får jeg håpe du leser dine relgiøse

tekster langt mer nøye ! -kranglefant-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Post #9 ? Din post er post #9.... Dette illustrerer vel mye av problemet med BRUKERENE.....

Det spørs hvor han leser diskusjonen. Om det er rett i forumet er det ditt svar til meg som er niende post, siden artikkelen er nr.1. Jeg er tilbøyelig til å gi ham rett, det er toner av den vante fanatismen der.

"En av flere med et produkt på", vel, det er ikke alltid man har et valg. Om arbeidsgiver kjører Windows, guess what? Da kjører du Windows, i alle fall på jobb-pc'en. Da jeg studerte måtte jeg også holde meg med en Windows-rigg, men det var et par år jeg ikke hadde en eneste Windows-maskin. Det var en hærlig miks av Gentoo på desktoper og Debian på server, med unntak av det halvåret jeg kjørte OpenBSD på alt i et veddemål på om det gikk an å ha som sitt eneste OS. Dette var da midt i forrige tiår, da en faktisk var nær å kunne svare ja på det der. Før nett-tjenestene ble såpass avanserte at de stilte krav til støtte i OS.

I Windows-verden er det lite man egentlig tvinges til. Om man ikke vil oppgradere så gjør man ikke det. Felles for alle som har blitt "tvangsoppgradert" er at de har valgt det selv, enten gjennom å trykke vilt på dialoger uten å lese dem (de såkalt ufrivillige oppgraderingene til Windows 10), eller ved å ha valgt å kjøre en versjon som fratar dem valget (rimeligste Windows 10-versjon). Selv har jeg kjørt Win10 en god stund nå, helt siden tech preview, kjører det nå på alle pc'er, og må kunne si med hånden på hjertet at jeg har en problemfri hverdag.

Maskinene snurrer og går, og det eneste skår i gleden er at gamingriggen har et AMD-kort med totalt håpløs software som av og til tvinger en reboot. Det er vel det man får når man velger leverandøren som støtter åpne standarder heller enn å gå for den proprietære ondskapen til nVidia. Dette korrigeres ved neste hardwareoppgradering.

Det er lenge siden jeg trengte å knote langt ned i forumtråder og endeløse config-filer for å få noe til å funke. Jeg lempet ut mediedistroen, som var den siste linux-boksen i heimen (om man ikke da teller med Nexus-devicene (har en Player, 6P pg 7(2013) i daglig drift, og de er zero hassle de også. Beviset på hvor bra Linux kan bli om man tar ideologien ut av miksen). Grunnen var at det var krangling og helvete for hver eneste tjeneste jeg ville kjøre.

Netflix? Joda, kjørte etterhvert, etter install av en masse nonfree-greier og rekompilering av Wine (var idiot og kjørte 64-bit utgave).

Plex? Server funket fjell, men klient kunne en glemme. Den kjørte, men pga ganske spotty codecs var ytelsen så som så. Samme hardware med Win10 svetter ikke engang.

HBO? Aaaaahahahaha!

NRK nett-tv funket forsåvidt greit.

Windows 7 var fjellstø sammenlignet med tidligere Windowsversjoner, og vil påstå at i clean utgave er den for alle praktiske formål like stabil som det nærmeste man kommer en fungerende desktop-distro, nemlig Mint. Om du ikke har shady hardware med shady drivere har du ikke problemer. Problemet er vel heller det motsatte, at det som i utgangspunktet er en fint fungerende businesslaptop får litt migrene i møte med Linux, for det er alltid ett eller annet som ikke er støttet ennå. Eller i beta. Eller som må hackes til og spesialkonfigureres. Touchpader, hotkeys, fingeravtrykksensorer, og gudene forby at du har switchable graphics!

Henger dette veldig tett sammen med at maskinen er bygd for Windows, testet mot Windows og ikke slippes på markedet før det meste funker? Visst pokker, men det er dette som er økosystemet.

Microsoft har også etterhvert innsett at økosystemet går begge veier. Det hjelper ikke å lage et forholdsvis stabilt OS om du lar partnerne ødelegge det, så de møter brukeren på halvveien. Om du kjøper en Windows 10-maskin på butikken i dag er den nesten ødelagt av bloat, elendig støtteprogramvare og i verste fall ren spyware (ja, Lenovo, den er til dere...). I siste update inkluderte MS et nytt valg, en kunne refreshe Windows. Hva gjør dette valget? Den skraper alt ned til en MS referanse-install. OS, drivere, fint lite annet.

Bare for å komme deg i forkjøpet på "MS spionerer på deg" også, dette er bare om du er slepphendt og velger ekspress-install, gjør du jobben din der kan du skru av det meste slikt, i alle fall alt som kan deaktiveres uten å ødelegge funksjonalitet, og med et kjapt verktøy etter install kan du kverke det også. De fleste linux-distroer foreslår vel også litt spionasje, ta å sjekk om du har pakken popularity-contest inne. Skal være av som default, men en blir oppfordret til å aktivere den av mange installere.

Så ja, der har du det. Jeg ble etterhvert for gammel og lat til å gidde å holde på i timevis i shell og manpages for å gjøre ting som funker out of the box på Windows. Det er nemlig programvare og tjenester man bruker, ikke operativsystemet. Det skal, i likhet med pelstannede ideologer, ses (minimalt) og ikke høres.

Nå er den eneste gjenværende Linux-installen jeg har et virtuelt image av Kali. Noe moro skal man jo fortsatt ha, og til enkelte spesialiserte usecases fungerer bare ikke Windows.

Men for den store brukermassen? Helt OK.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Selv har jeg kjørt Win10 en god stund nå, helt siden tech preview, kjører det nå på alle pc'er, og må kunne si med hånden på hjertet at jeg har en problemfri hverdag.

Noen er heldigere enn andre, det finnes alltid brukere som har unngått å oppleve noen av de (ti)tusenvis av feil som til enhver tid finnes i programvaren (eller fornekter / glemmer / ignorerer dem).

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver (har liknende erfaringer), det blir kanskje slik når det ikke finnes noen samlende kraft og "alle" pusler med sitt, ikke at det er noe galt i det, denne tilnærmingen har jo en rekke fordeler også.

Lenke til kommentar

Jeg fikke skikkelig trøbbel med begge min Windows 10 PCer.

Trenge som fy til å starte opp og masse som ikke virket.

MEN tilfeldigvis så jeg et sted at istedet for å gjøre en "clean" install

kunne man hente ned "Media Creation Tool" og gjøre en "Oppgradering" der.

Selv om det er samme versjon installerer den på nytt uten å slette noe.

Og etterpå startet PCene på 2 sekunder og alt virker som det skulle!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Post #9 ? Din post er post #9.... Dette illustrerer vel mye av problemet med BRUKERENE.....

LOL. Ja problemet med Linux er selvfølgelig brukerne. :-)

Høna og egget 201x edition: Hva kommer først, en sluttbrukervennlig Linux eller sluttbrukere?

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet her. Det er jo bare å rulle tilbake til forrige versjon hvis det ikke virker ok. W10 fungerer utmerket på min pc. Anyversary versjonen er raskere enn den vanlige i oppstart og ved avsluttning. Så har man en billig pc med lave spec bør man  oppgradere. Egde nettleseren er muligens strømgjerrig men den er treig som fy i forhold til Firefox med reklamefilter.

Lenke til kommentar

Oook ang. “post #9” så spørs det hvor man leser artikkelen fra, men “toner av den vante fantasismen” ?

Ikke lite frekk du. -pelstannede ideolog-

Hvis du reduserer svaret ditt til “jeg ble tvingt av skole, og arbeidsplass til og kjøre mirco$nuff og hadde en liten periode i ungdommen der jeg eksperimenterte med andre OS og jeg ble ettervert for gammel og lat til og holde på I timesvis” å holder deg til saken SÅ er vi enige. Snakker du styggt om Tappert igjen KOMMER JEG Å TAR DEG :):) :) Blir fort personlig dette. Mer saklig så, debian installen min fungerer kjempefint, browser som er pri #1 fungerer finfint, “apt install chromium-browser”, ferdig på 3 minutt og bare å trykke på knappen etterpå. Vlc med alle tenkelige codecs installeres enkelt og helt gratis, med “apt install vlc” på 2 minutt, cs med wine, ingen proglem. “Apt install wine” 3 minutt venting, ferdig. Hvor lang tid tar dette deg i windows ? Er veldig fornøyd med ikke så se noen blå skjermer mer. Dykk I forumstråder og endeløse config filer er noe du gjør hver gang du har et spesiellt program du vil sette opp, enten det er linux eller windows. Hvis du har hatt gentoo desktoper kan det tenkes du har tilbringt mer enn noen timer med knoting du bærer noe preg av men, slutt å snakk styggt om linux !

Mer kort og til poenget : Hvordan kan “den proprietære ondskapen til nVidia" være ond uten at micro$nuff er det ?

Og,, forklar “pelstannede” ?

Endret av Horst Tappert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Oook ang. “post #9” så spørs det hvor man leser artikkelen fra, men “toner av den vante fantasismen” ?

Ikke lite frekk du. -pelstannede ideolog-

[...]

Og,, forklar “pelstannede” ?

"Toner av den vante fanatismen" burde være selvforklarende. Nebrewfoz sier rett frem at posten din illustrerer mye av problemet med Linux, og svaret ditt avkrefter ingenting. Post #9 er full i stråmannsargumentasjon, hersketeknikker og annet gull. Andres argumenter er verdiløse, alt er brukerens feil, og absolutt alle diskusjoner vinnes ved å poste oppetid. Du fikk til og med inkludert et "Seriøst?" og flere all-caps-ord. Selv valgte jeg underdrivelse som litærert verktøy. Det er mer enn bare "toner".

"Pelstannede ideologer" - Den var, om du leser posten, ikke direkte rettet mot deg. Derimot, om skoen passer...

Som forklaring, "pelstannede ideologer" er en direkte oversettelse av "furry-toothed geeks", en forekommende uspesifisert plageånd i BOFH-universet, en skikkelse med svært mye entusiasme, dybdekunnskap om sin interesse, men heller lite kunnskap om den virkelige verden og hvordan ting fungerer, for ikke å snakke om fungerer sammen. Gjerne fremstilt som noen som har sitt eget beowulf-cluster hjemme, og mener at den jevne bruker fint skal kunne forventes å redigere sin egen xorg-fil om bare firmaet kunne se lyset og gå over til (hans personlige favoritt-distro av) Linux.

Om du leser posten istedenfor å filtrere den gjennom forurettelsesgeneratoren ser du at ikke snakker stygt om Linux i seg selv. Til sin bruk er Linux et fantastisk verktøy.

Jeg slenger derimot en del dritt i retning de som mener Linux er veien, lyset, den eneste sannhet, dønn stabilt og så enkelt og brukervennlig at bestemor kan bruke det, for det stemmer rett og slett ikke.

Dønn stabil Linux er ikke enkel og brukervennlig.

Enkel og brukervennlig Linux er ikke dønn stabil.

... og der Linux var på nippet til å bli et fullverdig desktop-OS i ca 2005-6 klarte forskjellige ideologer og fork-happy kranglefanter å ødelegge det som var et brukbart moment og rivende utvikling i nok en diskusjon om hvor den store bokstaven skulle stå i navnet eller hva det nå enn er som fører til at prosjekt forkes, utviklerressurser splittes, folk med idéer går lei og gjør noe annet, eller noen av de andre hundre grunnene til at svært mye stopper på beta 0.99999.9_9.rc381. Kanskje det beste eksempelet er Debian og Firefox. Firefox-logoen hadde feil lisens. Heller enn litt kompromissvilje endte det i ideologisk ramaskrik. Iceweasel ble født, og det er først nå ti år senere de er enige og Debian tilbyr Firefox igjen.

Forumtråder, knoting og faenskap, det får du med en gang du prøver å bruke en strømmetjeneste på Linux. Wine løser noe, slik at widewine-DRM i enkelte tilfeller kjører, mens annet kan du drite i. En har ofte valget mellom proprietære OS (Windows eller OSx) eller se bort fra tjenesten i det store og hele. Ikke-proprietære OS kan sjelden støttes uten uforholdsmessig mye innsats i forhold til antall brukere man når. Ting kan nok bli bedre om man får standardisert DRM, men her også skyter FOSS-bevegelsen Linux i foten nok en gang, siden de er steinharde på at DRM burde ikke standardiseres fordi det ikke burde eksistere i det hele tatt. 

Jeg er egentlig ferdig med å svare, siden vi er ganske langt offtopic her, men jeg tror du kan ha et litt enklere liv foran deg om ikke alt leses i verste mening og tas som et personangrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...