AfterGlow Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hyperloop skal sende folk gjennom rør i 1200 kilometer i timen - nå er den første fabrikken her.Her skal «supertoget» Hyperloop snart bygges Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Spennende at det går fremover Gleder meg til å se resultatet (og videoer) av en skikkelig test. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Må innrømme at jeg fortsatt synes de praktiske og tekniske begrensingene med en slik plan virker for store, men vi får se. AtW 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 jeg regner med at de har tenkt på en måte å evakuere toget? hvor mange meter er det mellom her nødutgang? er ikke sikker men tror vanlige betong-tunneler, men tror de må ha nødutgang hver 500meter eller noe.. hadde vært kjedelig hvis vognen stoppa halvveis mellom oslo og Finnmark uten nødutganger fra tunnelen for da må man gå 100 000 km inni et rør Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 så må de huske å legge opp 2 spor slik at man kan reise begge retninger samtidig.. Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 "Hvor gangbart Hyperloop-konseptet faktisk er vil vi altså ganske snarlig finne ut av" alle tunneler og undergrunn-togbaner MÅ bygges slik som hyperloop gjør det for å nå høyere hastigheter enn i dag... hovedproblemet er jo vinden som samler seg op foran toget.. det er mange måter å fjerne luften foran toget på, og slippe den ut bak.. Denne teknologien er naturlig utvikling av vanlige togbane-systemer.. (alle tunneler er til og med runde i dag.) 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Her er et kritisk blikk på Hyperloop: 3 Lenke til kommentar
Wonderchin0 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hvis de allerede er i ferd med aa bygge opp fabrikker saa kan man vedde paa at dette ikke bare er oensketenkning. Dette har nok blitt simulert mange ganger og gitt gode resultater for at investorer er villige til aa spytte inn penger i bygging av en slik fabrikk. At det kan virke syfy skjoenner jeg, men hallo liksom? Alle paa nettforumer og youtube i dag er liksom "eksperter" paa togutvikling og alt mulig annet. Saa tullete rett og slett. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Enig i at videoen virker litt i overkant, men det er en noen utfordringer med en slik plan, det er det ikke til å komme bort ifra. AtW 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hvis de allerede er i ferd med aa bygge opp fabrikker saa kan man vedde paa at dette ikke bare er oensketenkning. Har du sett bildet fra fabrikken? Den er åpnet, sies det i artikkelen, men det må vel være "åpnet" i betydningen "dørene er åpnet slik at maskineri kan kjøres inn", for tristere fabrikk er det lenge siden jeg har sett. Noen stativer, noen bord, noen gaffeltrucker, en pick-up, noen paller, noen kabeltromler ... Er dette et forsøk på å få flere til å spytte penger inn i foretaket? Se, vi har tak over hodet! Snart går vi med overskudd! 2 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 jeg regner med at de har tenkt på en måte å evakuere toget? hvor mange meter er det mellom her nødutgang? er ikke sikker men tror vanlige betong-tunneler, men tror de må ha nødutgang hver 500meter eller noe.. hadde vært kjedelig hvis vognen stoppa halvveis mellom oslo og Finnmark uten nødutganger fra tunnelen for da må man gå 100 000 km inni et rør Geografi er ikke helt din greie? http://no.avstander.himmera.com/avstand-oslo-finnmark-veikart_kilometer_beregn-19874.html 2 Lenke til kommentar
mogie Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Her er et kritisk blikk på Hyperloop: https://youtu.be/RNFesa01llk Jepp. Det er mye god objektiv kritikk til mange av de nærmest umulige utfordringene som stiller til selve rørkonstruksjonen. Videoen tar opp problemet med termisk ekspansjon (ala sol-slynging på jernbane) og det utrolige undertrykket i tunnelen. Implodering av 20mm (t) vegg og 2-3m (D) diameter vil skje eksternt hydrostatisk trykk skje rundt 15 bar overtrykk, ifl Buckling kollaps teori. D/t på ca ~300 er langt utenfor rangen av hva som normalt benyttes for sikring av slike rør også. Uansett hvor fantastiske selve podene blir, syns jeg de bør komme opp med realistiske løsninger på selve tunellen. Kilde: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0951833997000038/pdf?md5=13b8e395604dc66473ed5ca5683ee164&pid=1-s2.0-S0951833997000038-main.pdf http://rennes.ucc.ie/~bill/repository/2012-TWS-55_1-10.pdf Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 hadde vært kjedelig hvis vognen stoppa halvveis mellom oslo og Finnmark uten nødutganger fra tunnelen for da må man gå 100 000 km inni et rør Psst: Omkrinsen til jorda er 40 000 km (over polane). 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Kan hende vedkommende forestiller seg en verden med gigantiske ormer og beskyttelse av deres habitater på Finnmarksvidda? Da blir det mye ekstra snirkling omkring her og der. Men 100.000 km sirkling rundt habitater skal godt la seg gjøre på et så lite landområde som Finnmark. Jamfør spillefilmen Dune: https://en.wikipedia.org/wiki/Sandworm_(Dune) Psst: Omkretsen til jorda rundt ekvator er ca. 40.000 km. Endret 1. august 2016 av G 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Psst: Omkretsen til jorda rundt ekvator er ca. 40.000 km. Den første definisjonen av 1 m var 1/10000 av avstanden frå Nordpolen til ekvator. Lengda på meteren har ikkje endra seg vesentleg sidan den tid; difor vågar eg meg på 40 000 km over polane utan "ca" framfor. Rundt ekvator er omkrinsen nokre km lenger. Oslo-Finnmark går meir sør-nord enn rundt ekvator.. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Utgjør ikke 0,2 % en gang. Wikipedia oppgir ekvatoromkretsen til å være kun 75 km over de 40 tusen. https://en.wikipedia.org/wiki/Earth 40 tusen kilometer er uansett en veldig god huskeregel. < 0,2 % blir gjerne litt flisespikking, er du ikke enig? Men, du har jo rett, at det er litt over de 40 tusen.. Eeeh, hvorfor skal vi ha en hyperloop på strekningen i fra Finnmark til Oslo i det hele tatt? Kanskje i år 2150.. Befolkningsgrunnlaget nordpå forsvarer ikke investeringen. Da er det nok mer fornuftig med noe Øst-Vest greier om man først skal vurdere det? Endret 1. august 2016 av G 3 Lenke til kommentar
peregil Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Her er et kritisk blikk på Hyperloop: https://youtu.be/RNFesa01llk Interessant video, men litt sensasjonspreget. Når folk investerer så mye penger i dette, må man nesten forutse at de har tenkt over dette. Mest åpenbare svakheten i videoen er at den flere ganger setter likhetstegn mellom absolutt vakuum og "low pressure solution". Hele poenget med Hyperloop er nettopp at det skal være en del luft igjen. Det er de siste luftmolekylene som er veldig dyre å få ut. Tallene i videoen (trykk tilsvarende 150.000 fot etc) ser imidlertid ut til å være riktige. Videoen ser også ut til bevisst å utelate relativt enkle "løsninger" for å minimalisere konsekvensene av en "totalkollaps". Visstnok vil en "trykkbølge" bevege seg med opp mot lydens hastighet, men lyd beveger seg tross alt relativt sakte. Det vil si at det tar rundt to minutter før en slik bølge treffer neste "vogn", fire minutter før neste vogn etc. Den åpenbare løsningen på å unngå trykkbølgen er å starte å pumpe inn luft i hele systemet med en gang man merker at deler av systemet er ødelagt (f.eks. ved å sprenge mange små trykkventiler langs hele tuben). Når trykkbølgen treffer, vil derfor forskjellen i trykk være mye mindre. At et lite hull automatisk vil drepe alle i hele tuben, virker derfor litt overdrevent. 1 Lenke til kommentar
Dan-Hermann Thue Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 "som suger inn luft på fremtiden og lager " fancy teknologi som suger inn luft fra fremtiden! stilig Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Jeg reagerer litt på antakelsen som en debattant i tråden gjør seg på dette med at å sende en vogn i røret vil få røret til å kollapse. Hvordan klarer de så å sende opprensningsplugger i oljerør, der rørene gjerne er omsluttet av voldsomme trykk utenifra sjøvolumet? Er de væskefyllte (hydraulikk) disse rørene med pluggene da? Har lite greie på slike brønnoperasjoner eller hva nå disse rensepluggene måtte benyttes til (hvor/hva).. Man kunne jo ha sendt vognen i hyperloop hydraulisk også. Gitt at vognene har tilstrekkelig oksygentank for de stakkars passasjerene. Var vel en scene fra James Bond hvor et gass eller oljerør ble benyttet til landegrensepassering husker jeg. Endret 1. august 2016 av G Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 jeg regner med at de har tenkt på en måte å evakuere toget? hvor mange meter er det mellom her nødutgang? er ikke sikker men tror vanlige betong-tunneler, men tror de må ha nødutgang hver 500meter eller noe.. hadde vært kjedelig hvis vognen stoppa halvveis mellom oslo og Finnmark uten nødutganger fra tunnelen for da må man gå 100 000 km inni et rør Med ca. 400 km opp til Trondheim ville det blitt 800 nødutganger. Under marsjfart ville man sust forbi 40 av dem hvert minutt, det høres litt overkill ut. Har selv lurt på hvordan en nødstopp ville fungert. Si at man suser nordover forbi Lillehammer i 1.200 km/t og systemet oppdager en svikt i tunnellen en mil lenger fremme og aktiverer nødstopp. Skal fartøyet klare å stoppe før stedet med svikt må det retardere fra 1.200 til 0 på 30 sekunder. Vil tro man sitter med hjertet i halsen etter dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå