Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, og hvem tror du må betale den regningen?

 

Er det så opplagt at absolutt alle vil foretrekke søndagstillegg fremfor familietid eller andre fritidsgreier som ofte kun fungerer på søndag siden det er en samkjørt fridag?

 

At det faktisk blir en veldig stor regning er tvilsom om den vil komme i det hele tatt er ikke jeg overbevist om.

 

Vil tro det er MYE dyrere å bygge å drifte en brustadbu enn å bare ha søndagsåpent i hovedbutikken.

 

Som sagt, ikke alle vil foretrekke søndagstillegg men de slipper også å jobbe på søndag.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Nasciboy: det er ikke noe vits i å argumentere opp mot dagens løsning, det blir mest stråmannsargumentasjon. Jeg tror begge sider av debatten er ganske enig i at dagens løsning er komplett idioti.

 

Det er vel stråmennsargumentasjon du kommer med her uten argumentasjon...

Lenke til kommentar

 

Nasciboy: det er ikke noe vits i å argumentere opp mot dagens løsning, det blir mest stråmannsargumentasjon. Jeg tror begge sider av debatten er ganske enig i at dagens løsning er komplett idioti.

 

Det er vel stråmennsargumentasjon du kommer med her uten argumentasjon...

 

 

På hvilken måte er mitt innlegg en stråmann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, og hvem tror du må betale den regningen?

 

Er det så opplagt at absolutt alle vil foretrekke søndagstillegg fremfor familietid eller andre fritidsgreier som ofte kun fungerer på søndag siden det er en samkjørt fridag?

 

At det faktisk blir en veldig stor regning er tvilsom om den vil komme i det hele tatt er ikke jeg overbevist om.

 

Vil tro det er MYE dyrere å bygge å drifte en brustadbu enn å bare ha søndagsåpent i hovedbutikken.

 

Som sagt, ikke alle vil foretrekke søndagstillegg men de slipper også å jobbe på søndag.

 

Jeg skrev ikke at det blir en veldig stor regning. Det var din stråmann. Jeg sa at noen måtte betale regninga uten å nevne størrelse. Det er den regninga som smøres jevnt ut over alle varer og kundene må betale for enten de handler på søndager eller ikke.

 

Løsningen er enkel, innfør søndagsfri - legg ned brustadbuene.

 

Så flott! Når sjefen til titusenvis av arbeidere som rammes av søndagsåpent ber ansatte å jobbe på søndager eller bare lyser ut stillinger med søndagsarbeid fra nå av så skal liksom jobbsøkeren slå i bordet med "Jammen Nasciboy sa nemlig at ... og siden jeg foretrekker å jobbe på hverdager så avstår jeg fra søndagsjobbing hos deg". Tror du vedkommende får jobben? Eller beholder den særlig lenge? Den påståtte frivilligheten er ikke så frivillig som du skal ha det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den påståtte frivilligheten er ikke så frivillig som du skal ha det til.

Selvsagt er frivilligheten frivillig, det du prøver å si er kanskje at det ikke nødvendigvis er alle som foretrekker å jobbe på søndag, og som dermed muligens må se seg om etter annen jobb om de virkelig misliker å jobbe på søndager om dette noe arbeidsgiver ønsker at alle ansatte må gjøre.

 

Ingen kommer til å tvinge noen til å jobbe på søndager, akkurat som ingen tvinger noen til å jobbe på mandager.

 

Eller mener du muligens at de de som jobber på mandager ikke jobber helt frivillig på mandager?

 

Mao, jeg ser ikke helt forskjellen mellom frivilligheten til arbeidstager som velger å jobbe mandager skulle være større (eller mindre) enn arbeidstager som velger å jobbe søndager.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Tja, og hvem tror du må betale den regningen?

 

Er det så opplagt at absolutt alle vil foretrekke søndagstillegg fremfor familietid eller andre fritidsgreier som ofte kun fungerer på søndag siden det er en samkjørt fridag?

 

At det faktisk blir en veldig stor regning er tvilsom om den vil komme i det hele tatt er ikke jeg overbevist om.

 

Vil tro det er MYE dyrere å bygge å drifte en brustadbu enn å bare ha søndagsåpent i hovedbutikken.

 

Som sagt, ikke alle vil foretrekke søndagstillegg men de slipper også å jobbe på søndag.

 

Jeg skrev ikke at det blir en veldig stor regning. Det var din stråmann. Jeg sa at noen måtte betale regninga uten å nevne størrelse. Det er den regninga som smøres jevnt ut over alle varer og kundene må betale for enten de handler på søndager eller ikke.

 

Løsningen er enkel, innfør søndagsfri - legg ned brustadbuene.

 

Så flott! Når sjefen til titusenvis av arbeidere som rammes av søndagsåpent ber ansatte å jobbe på søndager eller bare lyser ut stillinger med søndagsarbeid fra nå av så skal liksom jobbsøkeren slå i bordet med "Jammen Nasciboy sa nemlig at ... og siden jeg foretrekker å jobbe på hverdager så avstår jeg fra søndagsjobbing hos deg". Tror du vedkommende får jobben? Eller beholder den særlig lenge? Den påståtte frivilligheten er ikke så frivillig som du skal ha det til.

 

 

Er faktisk ikke sikker på det blir en ekstrautgift i det hele tatt i forhold til omsetning.

 

Som kjent og som nevnt tidligere er det ett stadfestet faktum at jo oftere vi handler jo mer handler vi totalt sett men det innlegget har du ikke kommentert så klart.

 

Med søndagsåpne butikker er muligheten for ekstrainnkjøp stort som for eksempel å droppe restaurantbesøket og selv handle inn for en bedre middag, ekstra kos i finværet, litt blomster til madammen eller at du faktisk handler det du glemte en annen dag. Det er vel kjent at når vi først handler så kommer det også en del ekstra varer i tillegg.

 

Selv om det er søndagstillegg for de ansatte blir denne dagen veldig rimelig fordi man utnytter de faste kostnadene ekstra istedefor ikke utnytte de i det hele tatt fast ca 70 dager i året. Tipper en omsetningsøkning på 3-5% vil dekke opp det tapet og det er de utgjør denne økningen som vil dekke opp de ekstra utgiftene. Har man ett matbudsjett på 2500 kr som singel vil bare en hundrelapp i måneden i gjennomsnitt trolig gjøre at butikken dekker inn kostnadene og mer til.

 

Siste kommentaren din blir bare dum og avslører bare at du enten er vanskelig eller har null kunnskap om hvordan vaktlister blir satt opp, du kan velge selv. 

 

Eller så så kan vi jo bare stenge alle butikker på søndag... ikke noe problem for noen som helst det fordi Simen1 sier det... (ser du hvor dum slike kommentarer blir, skjerpings).

 

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke sikker på det blir en ekstrautgift i det hele tatt i forhold til omsetning.

 

Som kjent og som nevnt tidligere er det ett stadfestet faktum at jo oftere vi handler jo mer handler vi totalt sett men det innlegget har du ikke kommentert så klart.

 

Med søndagsåpne butikker er muligheten for ekstrainnkjøp stort som for eksempel å droppe restaurantbesøket og selv handle inn for en bedre middag, ekstra kos i finværet, litt blomster til madammen eller at du faktisk handler det du glemte en annen dag. Det er vel kjent at når vi først handler så kommer det også en del ekstra varer i tillegg.

 

Selv om det er søndagstillegg for de ansatte blir denne dagen veldig rimelig fordi man utnytter de faste kostnadene ekstra istedefor ikke utnytte de i det hele tatt fast ca 70 dager i året. Tipper en omsetningsøkning på 3-5% vil dekke opp det tapet og det er de utgjør denne økningen som vil dekke opp de ekstra utgiftene. Har man ett matbudsjett på 2500 kr som singel vil bare en hundrelapp i måneden i gjennomsnitt trolig gjøre at butikken dekker inn kostnadene og mer til.

 

Siste kommentaren din blir bare dum og avslører bare at du enten er vanskelig eller har null kunnskap om hvordan vaktlister blir satt opp, du kan velge selv. 

 

Eller så så kan vi jo bare stenge alle butikker på søndag... ikke noe problem for noen som helst det fordi Simen1 sier det... (ser du hvor dum slike kommentarer blir, skjerpings).

Så du tror folk vil spise mer hvis åpningstidene øker? Jeg tror ikke det, men hvis det hadde vært sant så kunne det forklart hvorfor amerikanerne generelt er ennå fetere enn oss og hvorfor nordmenn har blitt generelt mer overvektig de siste tiårene, i takt med at åpningstidene har økt. I så fall vil det være god helsepolitikk å redusere åpningstidene. Helse er den aller største posten på statsbudsjettet og fedme er en årsak til mange av helseproblemene de behandler. Hjerte kar-sykdommer er den største dødsfaktoren vi har. Jeg vet om en hjerteavdeling der det henger en plakat med følgende brutalt ærlige budskap "de fleste selvmord - begås med kniv og gaffel". Men som sagt, jeg tror ikke folk spiser mer av lengre åpningstider. De blir bare ennå dårligere til å planlegge når de skal handle. Jeg tror ekstrautgiftene bare blir nettopp det, ekstrautgifter. For både de kundene som velger å handle på søndager og resten av oss.

 

Det er ikke stadfestet noe faktum på det punkt nei. Søndagsfri-motstanderne refererer desperat til en rapport som viste tegn til det motsatte i Tyskland, men andre faktorer utelukket var ikke utelukket som årsak og Tyskland er ikke Norge. Det kan godt hende de har ganske annerledes forutsetninger der, som for eksempel fravær av søndagstillegg. Med andre ord det såkalt "stadfestede faktumet" er ikke verdt en dritt. Det er kun et overvurdert halmstrå.

 

Alle de tingene du nevner i tredje avsnitt er akkurat like mulig de resterende 95 timene av uka de holder åpent.

 

Nei, man utnytter ikke de faste kostnadene "ekstra". Det er den samme omsetningen som skal betale for de faste kostnadene, bare med den forskjell at de variable kostnadene (søndagstillegg etc) øker.

 

Har man et matbudsjett på 2500 kr/mnd som singel og må betale 100 kr/mnd ekstra for maten fremover så tilsvarer det en prisøkning tilsvarende et helt års økning i konsumprisindeksen. Eller 1200 kr/år etter skatt som tilsvarer 2000-2500 kr mindre i årslønn før skatt. Penger jeg og sikkert mange andre har lyst til å bruke på andre ting enn "inngangsbilett" til butikken på søndag.

 

Det er ikke en dum kommentar. Hvis generell søndagsfri avskaffes så kommer en drøss med ansatte til å måtte søke på sine egne stillinger på nytt, med den forskjellen at den nye kontrakten sier "noe søndagsarbeid må påregnes". Den påståtte valgfriheten er slett ikke så fri som dere skal ha det til. I praksis blir det utpressing: "Ta disse dårligere vilkårene eller så får du sparken". Se bare på hvordan det ble når lørdagsåpent ble innført.. Eller når åpningstidene ble utvidet. Det er uhyre vanskelig å få 9-16 jobb i dagligvarebransjen og det blir ikke lettere å bare takke nei til søndagsjobbing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er faktisk ikke sikker på det blir en ekstrautgift i det hele tatt i forhold til omsetning.

 

Som kjent og som nevnt tidligere er det ett stadfestet faktum at jo oftere vi handler jo mer handler vi totalt sett men det innlegget har du ikke kommentert så klart.

 

Med søndagsåpne butikker er muligheten for ekstrainnkjøp stort som for eksempel å droppe restaurantbesøket og selv handle inn for en bedre middag, ekstra kos i finværet, litt blomster til madammen eller at du faktisk handler det du glemte en annen dag. Det er vel kjent at når vi først handler så kommer det også en del ekstra varer i tillegg.

 

Selv om det er søndagstillegg for de ansatte blir denne dagen veldig rimelig fordi man utnytter de faste kostnadene ekstra istedefor ikke utnytte de i det hele tatt fast ca 70 dager i året. Tipper en omsetningsøkning på 3-5% vil dekke opp det tapet og det er de utgjør denne økningen som vil dekke opp de ekstra utgiftene. Har man ett matbudsjett på 2500 kr som singel vil bare en hundrelapp i måneden i gjennomsnitt trolig gjøre at butikken dekker inn kostnadene og mer til.

 

Siste kommentaren din blir bare dum og avslører bare at du enten er vanskelig eller har null kunnskap om hvordan vaktlister blir satt opp, du kan velge selv. 

 

Eller så så kan vi jo bare stenge alle butikker på søndag... ikke noe problem for noen som helst det fordi Simen1 sier det... (ser du hvor dum slike kommentarer blir, skjerpings).

Så du tror folk vil spise mer hvis åpningstidene øker? Jeg tror ikke det, men hvis det hadde vært sant så kunne det forklart hvorfor amerikanerne generelt er ennå fetere enn oss og hvorfor nordmenn har blitt generelt mer overvektig de siste tiårene, i takt med at åpningstidene har økt. I så fall vil det være god helsepolitikk å redusere åpningstidene. Helse er den aller største posten på statsbudsjettet og fedme er en årsak til mange av helseproblemene de behandler. Hjerte kar-sykdommer er den største dødsfaktoren vi har. Jeg vet om en hjerteavdeling der det henger en plakat med følgende brutalt ærlige budskap "de fleste selvmord - begås med kniv og gaffel". Men som sagt, jeg tror ikke folk spiser mer av lengre åpningstider. De blir bare ennå dårligere til å planlegge når de skal handle. Jeg tror ekstrautgiftene bare blir nettopp det, ekstrautgifter. For både de kundene som velger å handle på søndager og resten av oss.

 

Det er ikke stadfestet noe faktum på det punkt nei. Søndagsfri-motstanderne refererer desperat til en rapport som viste tegn til det motsatte i Tyskland, men andre faktorer utelukket var ikke utelukket som årsak og Tyskland er ikke Norge. Det kan godt hende de har ganske annerledes forutsetninger der, som for eksempel fravær av søndagstillegg. Med andre ord det såkalt "stadfestede faktumet" er ikke verdt en dritt. Det er kun et overvurdert halmstrå.

 

Alle de tingene du nevner i tredje avsnitt er akkurat like mulig de resterende 95 timene av uka de holder åpent.

 

Nei, man utnytter ikke de faste kostnadene "ekstra". Det er den samme omsetningen som skal betale for de faste kostnadene, bare med den forskjell at de variable kostnadene (søndagstillegg etc) øker.

 

Har man et matbudsjett på 2500 kr/mnd som singel og må betale 100 kr/mnd ekstra for maten fremover så tilsvarer det en prisøkning tilsvarende et helt års økning i konsumprisindeksen. Eller 1200 kr/år etter skatt som tilsvarer 2000-2500 kr mindre i årslønn før skatt. Penger jeg og sikkert mange andre har lyst til å bruke på andre ting enn "inngangsbilett" til butikken på søndag.

 

Det er ikke en dum kommentar. Hvis generell søndagsfri avskaffes så kommer en drøss med ansatte til å måtte søke på sine egne stillinger på nytt, med den forskjellen at den nye kontrakten sier "noe søndagsarbeid må påregnes". Den påståtte valgfriheten er slett ikke så fri som dere skal ha det til. I praksis blir det utpressing: "Ta disse dårligere vilkårene eller så får du sparken". Se bare på hvordan det ble når lørdagsåpent ble innført.. Eller når åpningstidene ble utvidet. Det er uhyre vanskelig å få 9-16 jobb i dagligvarebransjen og det blir ikke lettere å bare takke nei til søndagsjobbing.

 

 

Er du egentlig så trangsynt eller er du bare vanskelig?

 

Det handler ikke bare om å spise mer, det handler om å være tilgjengelig slik at kjøpekraften rutes om fra restauranter og bensinstasjoner + en del non-Food.

 

De som handler ofte kjøper mye mer, det betyr ikke at de spiser mye mer.

 

Vet om en butikk i hvert fall der åpning ev en søndagsbutikk ikke var ett problem, på en liten plass i på Møre. Der ble de ansatte spurt om de ville jobbe søndag og de fleste synes det var greit mens de som ikke ønsket det fikk fri. De ansatte kun en eneste person ekstra som gikk inn i en fast stilling på noen hverdager og annenhver søndag. Det frigjorde noen dager fra de andre som ønsker å jobbe søndag. Ser ikke helt problemet.

 

Vil man ting skal være problem så må man for all del bygge så mange stråmannsproblem man bare klarer det betyr ikke at de er reelle.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser heller ikke poenget med å hele tiden understreke hvor mange timer i uka butikkene er åpne, det er egentlig en ikke-sak. Hadde butikkene vært åpne kun en dag i uken hadde fremdeles ingen dødd av sult. Saken er å gjøre butikkene tilgjengelige når folket ønsker det og for min del så liker jeg å handle når jeg vil og det ser ikke ut som om jeg er den eneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo, for å ta noen andre her sine argumenter på kornet, "kun din personlige preferanse".

Du kommenterte forøvrig svært lite på Simen1 sitt avsluttende avsnitt, som bygger på hvorfor det er så stor motstand blant de ansatte i dagligvarebransjen og dies medlemsorganisasjoner mot generell søndagsåpent. Du hadde riktig nok én anekdote, men å si at det vil fungere slik de fleste steder er nok veldig historieløst av deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig i begge påstandende. Nyttigheten er utvilsomt relevant- Og det er ikke tåpelig så klart da det gir mulighet for å handle når du vil.

 

At dette vil øke matpriser (de som ikke tenkte på det bør ikke få utale seg annet en på diskusono)

 

Abeiderne blir også pissa på. Dette har uansett hvor mye dagligvare

Men har vi ikke noe for det? (7/11, deli deL loka (((No typo9

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Ikke spill dum, du vet godt hva det er snakk om.

Svar på innlegget mitt du.

 

At dette vil øke matpriser (de som ikke tenkte på det bør ikke få utale seg annet en på diskusono)

Prøver du også nå å påstå at prisene vil øke, selv om det flere ganger nå er lagt med forskningsrapporter som direkte tilbakeviser dette?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så du tror folk vil spise mer hvis åpningstidene øker? Jeg tror ikke det, men hvis det hadde vært sant så kunne det forklart hvorfor amerikanerne generelt er ennå fetere enn oss og hvorfor nordmenn har blitt generelt mer overvektig de siste tiårene, i takt med at åpningstidene har økt. 

Sier du at søndagsåpne butikker vil gjøre alle mer overvektig? Det var da en gansk heftig påstand. Regner ikke med at du har noen kilder? Ellers så handler jo ikke debatten kun om dagligvarebutikker, den omfatter jo også andre type butikker.

 

I så fall vil det være god helsepolitikk å redusere åpningstidene. 
Da foreslår jeg at butikkene kun får lov å ha åpent en dag i uken. Tenk hvor sunne alle blir da. I tillegg så blir jo maten nesten gratis og familieidyllen vil blomstre (ihvertfall om vi skal tro argumentene fra deg og andre).
Kanskje man samtidig kunne forby fast food, godteri, øl og andre ting samtidig? Kommer til å bli et Nirvana av et samfunn dette her. Slå til med forbudshammeren på alt som kan være skummelt eller farlig.
 
Helse er den aller største posten på statsbudsjettet og fedme er en årsak til mange av helseproblemene de behandler. Hjerte kar-sykdommer er den største dødsfaktoren vi har. Jeg vet om en hjerteavdeling der det henger en plakat med følgende brutalt ærlige budskap "de fleste selvmord - begås med kniv og gaffel". 
Ja det er jo selvsagt butikkene sin skyld. Er jo helt utenkelig at folk kjøper frukt og grønt på butikkene.
 
Men som sagt, jeg tror ikke folk spiser mer av lengre åpningstider. De blir bare ennå dårligere til å planlegge når de skal handle. Jeg tror ekstrautgiftene bare blir nettopp det, ekstrautgifter. For både de kundene som velger å handle på søndager og resten av oss.

"Jeg tror, jeg tror"... Du slipper heldigvis å tro, du kan lese forskning på området.

 
Det er ikke stadfestet noe faktum på det punkt nei. Søndagsfri-motstanderne refererer desperat til en rapport som viste tegn til det motsatte i Tyskland, men andre faktorer utelukket var ikke utelukket som årsak og Tyskland er ikke Norge. 

Nå har vel "vi" "desperat" henvist til to rapporter da, hvilket er 100% mer enn hva "dere" har henvist til.

 
Det kan godt hende de har ganske annerledes forutsetninger der, som for eksempel fravær av søndagstillegg. Med andre ord det såkalt "stadfestede faktumet" er ikke verdt en dritt. Det er kun et overvurdert halmstrå.

 

Søndagsttillegg burde jo være noe som taler til fordel for søndagsåpne butikker, ihvertfall for de ansatte sin del. Når det gjelder dette halmstrået ditt så er det jo du som ignorerer forskning og heller kjører på med synsing.

 
Har man et matbudsjett på 2500 kr/mnd som singel og må betale 100 kr/mnd ekstra for maten fremover så tilsvarer det en prisøkning tilsvarende et helt års økning i konsumprisindeksen. Eller 1200 kr/år etter skatt som tilsvarer 2000-2500 kr mindre i årslønn før skatt. Penger jeg og sikkert mange andre har lyst til å bruke på andre ting enn "inngangsbilett" til butikken på søndag.

 

Wow, ikke bare vet du nesten ned på timenivå hva som er til det beste for folk og butikker; du har også stålkontroll på økonomien deres. Du fortsetter virkelig å imponere.

 
Det er ikke en dum kommentar. Hvis generell søndagsfri avskaffes så kommer en drøss med ansatte til å måtte søke på sine egne stillinger på nytt, med den forskjellen at den nye kontrakten sier "noe søndagsarbeid må påregnes". 

Vil det? Hvordan vet du det? Har du kilde på det? 

 
Den påståtte valgfriheten er slett ikke så fri som dere skal ha det til. 

Jo.

 
I praksis blir det utpressing: "Ta disse dårligere vilkårene eller så får du sparken". 

Nei det blir ikke utpressing, men dersom man ikke kan være disponibel når arbeidsgiveren trenger deg; da bør man kanskje finne deg en annen jobb. Eller skal arbeidstakerne kunne drive "utpressing" av arbeidsgiverne?

 

Et arbeidsforhold jo i grunn og bunn basert på følgende: bytte av tid mot penger. Arbeidsgiveren gir deg penger og du gir denne din tid. Dersom man arbeidsgiver og arbeidstaker ikke er kompatible på disse tingene, da bør de ikke skrive en kontrakt.

 
Se bare på hvordan det ble når lørdagsåpent ble innført.. Eller når åpningstidene ble utvidet. Det er uhyre vanskelig å få 9-16 jobb i dagligvarebransjen og det blir ikke lettere å bare takke nei til søndagsjobbing.

 

Tja: http://www.nrk.no/norge/840-sokte-jobben_-han-fikk-den-1.11814162

 

Får jeg svar på dette innlegget mon tro?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det er utrolig vanskelig å få en 9-16 jobb i dagligvarebransjen i dag, noe utvidete åpningstider har mye av skylden for. En link som viser at det finnes mange hundre søkere til den enkelte stilling nesten uansett hva som lyses ut, viser at dette stemmer.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke en dum kommentar. Hvis generell søndagsfri avskaffes så kommer en drøss med ansatte til å måtte søke på sine egne stillinger på nytt, med den forskjellen at den nye kontrakten sier "noe søndagsarbeid må påregnes".

Vil det? Hvordan vet du det? Har du kilde på det?

 

Det er slik det foregår og alltid har foregått. Det hendte blant annet når vi (Coop) utvidet åpningstiden vår fra 9-20 til 9-21 på hverdager, og igjen når vi utvidet åpningstidene våre fra 9-21 til 9-22 i nyere tid. Det har hendt på alle våre Extra-profiler som har fått utvidet åpningstid, og alle våre ombygde profiler som er søndagsåpne. Dette er helt vanlig praksis, og du har blitt forklart det før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er slik det foregår og alltid har foregått. ...

Da bør det vel ikke være noe problem å fremlegge kilder på denne påstanden.

 

EDIT: Fortjener ansatte i andre yrkesgrupper der arbeidstidene forandres samme beskyttelse?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Virkelig? Klarer du ikke bedre enn det? Kanskje du kunne gå foran med et godt eksempel og vise meg da? ;)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...