Moreno Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Skriver for tiden bacheloroppgave. Lurer i den forbindelse hvordan plagiat fungerer. I oppgaven min har jeg brukt en annen sin master oppgave aktivt. Jeg har i noen avsnitt skrevet eksakt det samme, men jeg har samtidig oppgitt kilden hvor teorien er hentet fra. Blir dette da regnet som plagiat? Og vet noen hvor mye (evt prosent) plagiat en må ha for å bli tatt i juks? Oppgaven kjøres jo i plagiatkontroll. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Dersom du siterer ordrett, må du passe på at det kommer tydelig frem at det er utdrag fra den aktuelle masteroppgaven. Så lenge du viser det på en ryddig måte, er det ingen fare for å bli tatt i juks. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Dersom dette er snakk om et utdrag, så kan det føre til at karakteren din reduseres. Tviler på at du stryker på bakgrunn av det. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Skriver for tiden bacheloroppgave. Lurer i den forbindelse hvordan plagiat fungerer. I oppgaven min har jeg brukt en annen sin master oppgave aktivt. Jeg har i noen avsnitt skrevet eksakt det samme, men jeg har samtidig oppgitt kilden hvor teorien er hentet fra. Blir dette da regnet som plagiat? Og vet noen hvor mye (evt prosent) plagiat en må ha for å bli tatt i juks? Oppgaven kjøres jo i plagiatkontroll. Avskrift av hele avsnitt er helt klart i gråsonen. Dette er ikke noe som ville blitt godt motatt hos veileder om et avsnitt i en hel oppgave er tilstrekkelig til å bli klassifisert som plagiat har jeg ikke noen formening om. Men det høres ut som dette ikke er et isolert tilfelle med tanke på hvor mye du bruker kilden. Det bør være mulighet til å skrive avsnittet med egne ord. Les originalen og legg den vekk noen minutter før du skriver poenget med egne ord. Endret 4. mai 2016 av Ribo Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Dersom du siterer ordrett, må du passe på at det kommer tydelig frem at det er utdrag fra den aktuelle masteroppgaven. Så lenge du viser det på en ryddig måte, er det ingen fare for å bli tatt i juks. Så lenge det er snakk om sitat er det vel ingen som kan kikke på det. Her er det snakk om å bruke et avsnitt fra andre som "egne" ord. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Isåfall kan han jo bare ta hele masteroppgaven fra noen andre og skrive den med "egne ord" på en kveld uten å gjøre noe research overhodet. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det viktigaste er å få tydelig fram kva du har henta sitata for. Så lenge du siterer og oppgir kilde så er det ikkje juks. Men det er verdt å merke seg at du kan ende opp med å få dårlig karakter på bacheloroppgåva. Om du har "sitert" tre sider med tekst så har du ikkje akkurat vist at du er i stand til å jobbe sjølvstendig med faget, berre at du er i stand til å klippe og lime i eit tekstdokument. Så vær påpasselig med at du ikkje siterer for mykje frå samme kilde. Du kan fort ende opp i ein situasjon der det du eigentleg har gjort er å levere inn bacheloroppgåva til Ole Hansen i nesten direkte avskrift. Om du oppgir Ole Hansen som kilde så er det ikkje juks, men du vil heller ikkje få bestått om arbeidet ditt kun var å levere inn nokon andre sin oppgåve med ditt navn på framsida. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg sensurerer oppgaver på bachelor / masternivå. Direkte avsnitt skal ha referanse til hvor du tok det fra (og når det er sitat, med sidetall etc). Hvis du ikke har det så har du sitert noen og påstått at det er dine ord. I dette tilfellet har du mye å tjene på å parafrasere. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg tror ikke du burde sitere lange avsnitt bare for å "få nok sider". Da må det være en hensikt, ikke bare for fyllstoff. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det avhenger litt av hvilken referansestil du bruker, vil jeg tro. Iht. APA-stilen som jeg er best kjent med skal referansehenvisningen ved direkte sitat stå rett etterpå i parantes med sidetall, i tillegg til forfatter og årstall. Ved korte sitat skal sitatet være merket i anførselstegn. Ved lengre sitat som er over 40 ord skal det direkte sitatet være i eget avsnitt med innrykk. Da brukes ikke anførselstegn. Husk også at du ikke skal bruke kursiv når du skal sitere. Hvis ikke dette er i orden, kan du bli tatt for plagiat. Hvis det er en delvis omskrivning av en tekst, skal du vise til dette med forfatter, årstall og sidetall. Eksempel på kort sitat: «Ved korte sitat skal sitatet være merket i anførselstegn» (Nordmann, 2016, s. 1). Eksempel på langt sitat: Ved korte sitat skal sitatet være merket i anførselstegn. Det er viktig å markere det i et eget innrykket avsnitt, og du trenger derfor ikke anførselstegn. Dette fordi APA-stilen tilsier dette. Husk at det finnes flere nettsider som kan hjelpe deg med hvordan du skal referere, og noe jeg regner med at dere har hatt mye om tidligere på studiet. (Nordmann, 2016, s. 1) Eksempel på delvis omskrivning: Noen hevder hevder at kunnskap om referering er en viktig egenskap når man skal lage egne tekster (Nordmann, 2016, s. 1-5). Referanselisten settes opp slik: Nordmann, O. (2016). Plagiat - Annen utdanning. Hentet fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1722449&do=findComment&comment=23228296 4. mars 2016. 1 Lenke til kommentar
Moreno Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Takk for gode og fyldige svar alle! Det jeg har gjort er å hente teori fra fra denne masteroppgaven. I min oppgave har jeg et lite avsnitt hvor det samme står, men jeg har kildehenvisningen vist at jeg har hentet dette fra Helsedirektoratet. Dermed viser jeg at jeg har hentet denne teorien hos Helsedirektoratet, men "jukset" ved å ha skrevet rett av masteroppgaven. Hvordan er reglene rundt dette? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Høres ut som plagiat, moralsk og formelt. AtW 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Takk for gode og fyldige svar alle! Det jeg har gjort er å hente teori fra fra denne masteroppgaven. I min oppgave har jeg et lite avsnitt hvor det samme står, men jeg har kildehenvisningen vist at jeg har hentet dette fra Helsedirektoratet. Dermed viser jeg at jeg har hentet denne teorien hos Helsedirektoratet, men "jukset" ved å ha skrevet rett av masteroppgaven. Hvordan er reglene rundt dette? Det høres svært ille ut. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Isåfall kan han jo bare ta hele masteroppgaven fra noen andre og skrive den med "egne ord" på en kveld uten å gjøre noe research overhodet. Jeg tror ikke du egentlig er så korttenkt, men greit. 1. I vitenskapelige kretser er dette noe som kalles Review (Dog er det vanlig å ha med noe selv) 2. Det er forskjell å hente inspirasjon fra ETT avsnitt og hente en hel oppgave. 3. Oppgaven som sådann burde ha en mål, ved å kopiere noen så er det vel lite trolig at man har tilnærmet seg målet for oppgaven og man vil dermed stryke likevel. osv osv. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Mye bra å hente i masteroppgaver, men måten du gjør det på høres ut som en form for plagiat. Jeg ville anbefalt å lest noe av litteraturen som ligger til grunn for masteroppgaven du omformulerer. Dra egne slutninger også. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det finnes slike plagiat "checkere" som søker hvor mye % av teksten som er tatt fra andre sider/dokumenter, noen som har noen å anbefale? Når jeg spurte en lærer på høyskolen min om dette så mente han at det var en grense på ca 20%, over dette ble sett på som juks. Lenke til kommentar
Moreno Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Takker for alle svar! Jeg skal jobbe med å gjøre teorien om til min egen. 1 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Takker for alle svar! Jeg skal jobbe med å gjøre teorien om til min egen. Du kan selvfølgelig bruke masteroppgavene for det de er verdt, men det er viktig at du krediterer forfatteren med kildehenvisning. Dersom forfatter av masteroppgave har brukt et sitat fra en annen, som du vil gjengi, kan du gjøre sånn (i APA-stilen): "BLABLABLA SITAT FRA IMPORTANT PERSON" (important person, referert i MASTEROPPGAVE, 1996, s. 432) Jeg siterte flere masteroppgaver i min egen masteroppgave. Det er helt okei det, har ikke fått no pes for det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Du trenger ikke å gjøre teorien til din egen så lenge du klart og tydelig sier at teorien ikke er din egen. Det er bare tull at det er plagiering å sitere eller omskrive tekst, om du klart og tydelig viser til at det ikke er ditt arbeid gjennom kildehenvisning. Jeg regner med at bacheloroppgaven din spør om diskusjon og drøfting av resultatene, og det er der dine meninger kommer inn. Desto mer grunnlag du har i påstandene dine (gjennom kilder), desto bedre er det. Plagiering og juksing er når du prøver å få andre sitt arbeid til å virke som ditt eget. Isåfall kan han jo bare ta hele masteroppgaven fra noen andre og skrive den med "egne ord" på en kveld uten å gjøre noe research overhodet. Vel... Ja. Det er teknisk sett ikke plagiering om du siterer. Eneste konsekvensen du får er en strykkarakter for manglende arbeid og mangelfull forståelse for emnet. Endret 5. mai 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Moreno Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Takker for alle svar! Jeg skal jobbe med å gjøre teorien om til min egen. Du kan selvfølgelig bruke masteroppgavene for det de er verdt, men det er viktig at du krediterer forfatteren med kildehenvisning. Dersom forfatter av masteroppgave har brukt et sitat fra en annen, som du vil gjengi, kan du gjøre sånn (i APA-stilen): "BLABLABLA SITAT FRA IMPORTANT PERSON" (important person, referert i MASTEROPPGAVE, 1996, s. 432) Jeg siterte flere masteroppgaver i min egen masteroppgave. Det er helt okei det, har ikke fått no pes for det. Men sykt stress da. Jeg må vise i teksten at jeg har hentet teori om fysisk helse i masteroppgaven til blabla. Dermed må jeg sitere fra hennes masteroppgave + orginalkilden? Kunne du gitt meg et bedre eksempel på hvordan jeg korrekt utfører dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå