Gå til innhold

Har det intil nylig vært en godt bevart hemmelighet hvordan penger skapes?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Den eneste forskjellen er at Grimnirdollars ikke vil være et tvunget betalingsmiddel. Om NOK er svindel, og inflasjon er så ille, så burde det ikke være vanskelig å lage noe bedre.

Okei, sier du nå altså at butikker kan velge å ta betalt i andre valutaer men ikke NOK? Dersom jeg starter opp en butikk, kan jeg da velge å kun ta betalt i for eksempel gull... eller Grimnirdollars hvis verdi er forankret i gull (eller sølv, eller hundebæsj eller whatnot)? :)

 

EDIT: Dessuten, fører ikke sentralbankloven til at NOK får et uretteferdig konkurransefortrinn over Grimnirdollars?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Så klart kan butikker godta andre valutaer.

Ja, men de MÅ godta NOK. Man kan ikke velge å ikke godta NOK. Selv om jeg som butikkeier mener at NOK er fullstendig verdiløs så er jeg likevel tvunget til å godta NOK.

 

Prøver du bare å være vanskelig nå, eller har du ikke forstått implikasjonene av lovteksten? :)

Lenke til kommentar

Jeg sier at det ikke spiller noen stor rolle. At butikker må godta NOK hindrer ikke butikker å godta andre valutaer, og at man kan bruke NOK betyr ikke at kundene må betale med NOK. Om det finnes et bedre alternativ vil det ta over. Nå er det ikke lenge til Z$ mister sin status som 'legal tender' (ja, tvunget betalingsmiddel), men Z$ har ikke vært i bruk på seks år. I Zimbabwe bruker de USD, fordi USD er mye bedre enn Z$. Hvis dine dollar er mye bedre enn NOK vil folk slutte å bruke NOK.

 

Grunnen til at dette ikke skjer, eller ikke allerede har skjedd til fordel for f.eks. Bitcoin, er ikke fordi det er umulig. Det er fordi NOK er en svært stabil valuta, som utfyller folks behov helt utmerket.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest sentralbankloven?

  • Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge.
  • Banken har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter.
  • Banken treffer bestemmelse om sedlenes og myntenes pålydende og utforming.
  • Banken kan bestemme at andre kan produsere pengesedler og mynter etter avtale med banken.
Forstår du i så fall implikasjonene av lovteksten?

 

Hvilke andre aktører har tilsvarende muligheter som Sentralbanken når det kommer til å lage penger? Kan jeg bare lage Grimnirdollars hjemme i stua, bestemme hva denne skal være verdt for deretter si at alle er pålagt å akseptere denne valutaen? Var ikke klar over at jeg kunne det, men om så er tilfelle så skal jeg sette i gang når jeg kommer hjem. :)

 

Nei, men du kan selge grimnirdollars til andre og skape ditt eget handelssystem. Det er jo det som er gjort med cryptocurrency. Bitcoin-transaksjoner er ikke i strid med sentralbankloven. Og du kan ikke kreve å gjøre opp med NOK om avtalen sier bitcoin (eller grimnirdollars), bare om avtalen bruker NOK som enhet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg sier at det ikke spiller noen stor rolle. At butikker må godta NOK hindrer ikke butikker å godta andre valutaer, og at man kan bruke NOK betyr ikke at kundene må betale med NOK. 

- Nei, men man må akseptere NOK dersom kunden insisterer på å betale med NOK. 
 
Om det finnes et bedre alternativ vil det ta over. 
- Ikke så lenge loven gjør at man kan bli straffet for å nekte å ta imot sentralbankens penger. Nekter man å ta betalt i NOK så kan man vel forvente seg et oppgjør med ordensmakten.
 
Nå er det ikke lenge til Z$ mister sin status som 'legal tender' (ja, tvunget betalingsmiddel), men Z$ har ikke vært i bruk på seks år. I Zimbabwe bruker de USD, fordi USD er mye bedre enn Z$. Hvis dine dollar er mye bedre enn NOK vil folk slutte å bruke NOK.
- Det viser vel at folk i Zimbabwe driter i sentralbankloven der i landet. De har mistet all tiltro til både politikerne og sentralbankens valuta. Kan vel ikke si annet enn at innbyggerne i så tilfelle er ganske kloke? :)
 
Grunnen til at dette ikke skjer, eller ikke allerede har skjedd til fordel for f.eks. Bitcoin, er ikke fordi det er umulig. Det er fordi NOK er en svært stabil valuta, som utfyller folks behov helt utmerket. 
- NOK er stabil enn så lenge ja, men jeg har ikke tiltro at det vil være tilfelle i fremtiden.
Lenke til kommentar

 

Den eneste forskjellen er at Grimnirdollars ikke vil være et tvunget betalingsmiddel. Om NOK er svindel, og inflasjon er så ille, så burde det ikke være vanskelig å lage noe bedre.

Okei, sier du nå altså at butikker kan velge å ta betalt i andre valutaer men ikke NOK? Dersom jeg starter opp en butikk, kan jeg da velge å kun ta betalt i for eksempel gull... eller Grimnirdollars hvis verdi er forankret i gull (eller sølv, eller hundebæsj eller whatnot)? :)

Eksklusive MVA ja. Men verdien må reflekteres i NOK på en eller annen måte for å kunne utregne MVA.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

 

Så klart kan butikker godta andre valutaer.

Ja, men de MÅ godta NOK. Man kan ikke velge å ikke godta NOK. Selv om jeg som butikkeier mener at NOK er fullstendig verdiløs så er jeg likevel tvunget til å godta NOK.

 

Prøver du bare å være vanskelig nå, eller har du ikke forstått implikasjonene av lovteksten? :)

 

Beklager, men der tar du feil. Så lenge du ikke har kontraheringsplikt så kan ingen tvinge deg til å prise varene dine i NOK. Det sentralbankloven sier er at om du først har avtalt oppgjør i kroner, så må du ta imot kroner. Du kan ikke prise i kroner, men ta forbehold om kroneverdien ved å forbeholde deg retten til å ta oppgjør i gull om du heller ønsker det. Men du kan prise i gull i utgangspunktet.

 

Du har imidlertid rett i at sentralbankloven gir NOK et konkurransefortrinn.

Lenke til kommentar

 

Jeg sier at det ikke spiller noen stor rolle. At butikker må godta NOK hindrer ikke butikker å godta andre valutaer, og at man kan bruke NOK betyr ikke at kundene må betale med NOK.

- Nei, men man må akseptere NOK dersom kunden insisterer på å betale med NOK.

 

Nei, om kunden insisterer på å betale med NOK sier du "beklager, men du får ikke handle her. Jeg selger bare i bitcoin/grimnirdollars/whatever".

 

For øvrig kan man ikke straffes for å bryte disse reglene i sentralbankloven.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, men du kan selge grimnirdollars til andre og skape ditt eget handelssystem. Det er jo det som er gjort med cryptocurrency. Bitcoin-transaksjoner er ikke i strid med sentralbankloven. Og du kan ikke kreve å gjøre opp med NOK om avtalen sier bitcoin (eller grimnirdollars), bare om avtalen bruker NOK som enhet.

Hva mener du med handelssystem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eksklusive MVA ja. Men verdien må reflekteres i NOK på en eller annen måte for å kunne utregne MVA.

Nettopp: verdien må reflekteres i NOK. Jeg kan ikke velge å la være.

Lenke til kommentar

Jeg vil at du forklarer hva saken handler om, for å vise at du faktisk forstår hva du snakker om. Førstepost slår meg som rar, fordi mekanismen du sier du ikke visste om er akkurat den samme under mer "klassiske" forklaringer - som multiplikatorer. Det har derfor ingenting å gjøre med en eventuell konspirasjon.

Det jeg beskriver er hvordan penger skapes ut av løse luften når noen tar opp er lån. Det er gjerne ikke det fagfolken blir mest overasket over, men vanlige folk ville nok få snudd opp ned på sin oppfatning. Det som overasker fagfolkene slik jeg forstår det er at rollene til bankene og kunden i forhold til sentralbanken blir snudd litt på hodet i forhold til visse teorier innen samfunsøkonimi. Sentralbanken har en mer passiv rolle mens bankene og kundene har en mer aktiv rolle

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, om kunden insisterer på å betale med NOK sier du "beklager, men du får ikke handle her. Jeg selger bare i bitcoin/grimnirdollars/whatever".

 

For øvrig kan man ikke straffes for å bryte disse reglene i sentralbankloven.

Kan jeg virkelig det? Kan for eksempel Dolly Dimple, Rema 1000 eller Narvessen nekte å ta betalt i NOK?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du kan nekte å inngå avtalen, ja.

 

Dette blir flisespikkeri. For å si det sånn: Dersom jeg ønsker å faktisk selge noen varer, kan jeg da nekte å ta imot NOK som betalingsmiddel? Kan jeg da si: "Ja du skal få kjøpe den genseren, men du må betale i BC"?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Den eneste forskjellen er at Grimnirdollars ikke vil være et tvunget betalingsmiddel. Om NOK er svindel, og inflasjon er så ille, så burde det ikke være vanskelig å lage noe bedre.

Okei, sier du nå altså at butikker kan velge å ta betalt i andre valutaer men ikke NOK? Dersom jeg starter opp en butikk, kan jeg da velge å kun ta betalt i for eksempel gull... eller Grimnirdollars hvis verdi er forankret i gull (eller sølv, eller hundebæsj eller whatnot)? :)

 

Eksklusive MVA ja. Men verdien må reflekteres i NOK på en eller annen måte for å kunne utregne MVA.

 

Hvorfor må den det? mva er jo en andel av prisen, og det er ikke noe i veien for å regnet ut mva i annen valuta. Prisen eks mva er 100 grimnirdollar, inkl mva er den 125.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du kan ikke prise i kroner, men ta forbehold om kroneverdien ved å forbeholde deg retten til å ta oppgjør i gull om du heller ønsker det. Men du kan prise i gull i utgangspunktet.

Dette blir trivielle detaljer og på grensen til flisespikkeri: man er tvunget til å forholde seg til NOK enten man vil eller ikke, det er det som er poenget her.
 
Du har imidlertid rett i at sentralbankloven gir NOK et konkurransefortrinn.
- Nettopp, det er ikke et fritt marked. Det er ikke fri konkurranse på penger. :) 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...