Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dilemma. Bil eller ikke

Anbefalte innlegg

Hei. Snart ferdig med lappen. Holder på å ta den nå, men er så utrolig usikker om jeg skal kjøpe meg bil eller inke. Har spart opp ca 50k til bil, men når jeg tenker meg om klarer jeg meg fint med buss til skolen. Koster også 100 Kr for å komme meg til skolen med bil, pga bom.

Tenker dere frihetsfølelsen blir helt borte uten bil? Åh er usikker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør tenke på hvor mye du får brukt bilen etter skoletid, om det blir veldig lite er det kanskje greit å vente litt med å kjøpe bil.

Om du kjøper bil, kommer du garantert til å bruke bilen en del til/fra skolen, selv om du egentlig ikke har råd til det.

Et alternativ kan jo være å ha med klassekamerater som betaler en liten slump av utgiftene, men spørs hvor mye de gidder å være med å betale ettersom de sikkert har busskort uansett.

Ang frihetsfølelsen vil det komme an på hvor du bor, bor du i Oslo og har gå-avstand til alt, vil ikke det å kjøpe bil gi samme frihetsfølelsen som om du bor landlig til.

Lenke til kommentar

Frihetsfølelsen av å ha per penger til andre ting enn bil kan være ganske grei den også, bil gir frihet, men det forutsetter at du har råd til både den og andre aktiviteter :)

Dropp bilen og sløs heller bort pengene på artigere ting, men spar de pengene du allerede har spart opp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bil er dyrt, og det kan bli dyrere enn du hadde tenkt (spesielt når det koster 100 kr i bom, tro meg, det blir kostbart i lengden!). Hvis du ikke bor i ødeland og har bussforbindelse så hadde jeg sterkt vurdert å spart de pengene til bolig på høyrentekonto. Eventuelt fylt opp BSU om du jobber (skattefradrag + høy rente), noe du sikkert gjør siden du har spart opp 50 k. Du sitter veldig godt i det om du har klart å spart en 6-sifret sum og kanskje har nok til å kjøpe deg en leilighet. BSU-en ville jeg forresten hatt så lenge som mulig, da det er en veldig god deal. Jeg var heldig å klarte å kjøpe bolig uten å knekke BSU-en, så nå fortsetter jeg å spare på den.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, det fordeler og ulemper med det å eie bil, det beste er jo selvfølgelig om du kan snylte på et familiemedlem, Jeg personlig er et bilmenneske, og kan ikke se for meg en hverdag uten bil. Jeg kjører ikke nødvendigvis daglig, men de dagene jeg trenger bilen så er det veldig behagelig å ha den tilgjengelig. Men det koster, og det er snakk om prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Selv bil- og lappløs, av egen fri vilje, og det går fint i kombinasjon med jobb her jeg bor. Har regnet løst på det, og funnet ut at om jeg skulle hatt bil, hadde den fint kostet over 200 kroner timen for den tiden den hadde spart meg, og sannsynligvis en del høyere enn det og. Og det før jeg regner inn tiden jeg sparer ved å jobbe på bussen med 4G-tablet, tid som de som kjører må ta igjen hjemme/på jobb. Husker godt en samtale med en kollega som hadde brukt mer på nytt sett vinterdekk enn det mine transportkostnader er på 2 år. 

Lenke til kommentar

Tja. Det blir jo en prioritering da. Har man penger til det å føler man har råd til det, så er det ikke så dumt med bil. Man har jo den friheten da at man bare kan kjøre seg en tur om man har lyst. Enten der er på morgen, dagen, kvelden eller natta. Busser går jo ikke på minuttet kan man si og man må gjerne vente på bussen. Er kanskje ikke så morsomt og vente på bussen i 20 minus vel. Jaja. Man må jo skrape is av bilen hvis den står ute om vinteren også da, men tilgjenngjeld da, så har man varm bil når man er ferdig (Hvis man starter den før man begynner vel og merke).

Selv hadde jeg nok fint klart meg uten bil hvis man snakker om å komme seg til og fra jobb. Helt klart. Bussen går ikke så langt herifra og bussen stopper ikke så langt fra jobb, så jeg hadde nok spart endel på det, men så er det dette da hvis man skal gjøre noe etter jobb eventuelt før jobb. Kanskje man skal handle litt større ting eller man skal besøke slektninger eller venner etter jobb eller noe. Da kan det være greit å ha bil.

Selvfølgelig koster det litt å ha bil og ta vare på den, men det blir en prioritering. Er sånn med alt egentlig.

Enten det er bil, PC, hus eller hva man måtte ha som hobby.

Det å si at det er bare amatører som blir stoppa for trimma moped. Vel. Det samme kan man si om å bli stoppa for fartsovertredelser også måtte det være med bil, moped, eller whatever.

Men altså. Om du føler du har råd til å ha bil, så kjøper du bil.

Om du er student med ikke så mye penger. Vel. Da må du nesten vurdere å la det være. Hvis du i tillegg synes det går greit å komme til og fra skole/jobb, så spørs det om det er noe vits.

Lenke til kommentar

Har du 50k, så må du sette av 35k til bil og 15k på en bankkonto. Det er dyrt å eie en bil, og du vil garantert trenge de 15k til enten reparasjon, vedlikehold, nye dekk eller andre uforutsatte utgifter.

Jeg holdt på å kjøpe meg bil når jeg gikk på skolen, men er veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Det er mye billigere å ta buss og de pengene kan man heller sette av og spare til en senere anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...