Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

Skjermstørrelse, vekt, oppløsning, batterilevetid, ladetid, brukbar lagringsplass, io-hastigheter. Det finnes en del hw-specs som enkelt kan sammenliknes. 

 

Det er gode eksempler på ting som faktisk kan sammenlignes ja. Men jeg har en følelse av at disse ikke er de AtW snakker om...

 

 

Så kan man selvsagt sammenlikne f.eks ram og ghz mellom ellers like plattformer, men dette gir fint lite mening mellom f.eks Apple og Samsung.

Nettopp. Hvis man vil kan man sammenligne sånne ting innenfor samme plattform, selv om det også da bare gir en begrenset innsikt i faktiske forskjeller.

 

 

Jeg tror det er såpass enkelt at hvis man ikke vet bedre så er tall i en brosjyre det eneste man kan bruke som grunnlag for sin egen kompetanse. For enkelte personer blir det også fasiten.

 

 

Nei, du hadde vel ikke det på følelsen kan jeg tenke meg, om du skal vurdere om data om et produkt er uvesentlig, så bør du kanskje ikke anta at andre folk er inkompetente. Eller er det sånn at du visste om alle disse tingene, man allikvel mener specs er meningsløst? I tillegg til det audun nevnte, så er CPU og GPU meningsfylt når man kjenner plattformene, skjermteknologi, størrelse på fotochip, byggematerialer, osv.

 

Det er ganske underlig å mase om manglende kompetanse når du selv blir såpass grundig avkledd, eller mener du fortsatt at specs er uinnteressant?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du hadde vel ikke det på følelsen kan jeg tenke meg, om du skal vurdere om data om et produkt er uvesentlig, så bør du kanskje ikke anta at andre folk er inkompetente. Eller er det sånn at du visste om alle disse tingene, man allikvel mener specs er meningsløst? I tillegg til det audun nevnte, så er CPU og GPU meningsfylt når man kjenner plattformene, skjermteknologi, størrelse på fotochip, byggematerialer, osv.

 

Det er ganske underlig å mase om manglende kompetanse når du selv blir såpass grundig avkledd, eller mener du fortsatt at specs er uinnteressant?

 

AtW

Sett opp den listen du, AtW, over de nøyaktige spesifikasjoner du mener gir det riktige sammenligningsgrunnlaget av mobiltelefoner på tvers av plattformer. Så slipper noen å misforstå deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da holder vi oss unna de datatekniske spesifikasjonene. GPU og CPU sier svært lite siden de drives av ulike OS, og siden arkitekturen inne i de ulike chipene er ganske så ulik.

 

Så fint da er vi enige.

 

Men det sier fortsatt svært lite, faktisk nesten ingenting, om hvilken telefon som er best, eller som gir mest verdi, for en kjøper. Men det er kanskje ikke relevant i denne sammenhengen...

 

 

"Andre ting du har glemt i farta" er ikke helt på det nivået av nøyaktighet du stiller krav om til andre, men du har kanskje andre krav til deg selv...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da holder vi oss unna de datatekniske spesifikasjonene. GPU og CPU sier svært lite siden de drives av ulike OS, og siden arkitekturen inne i de ulike chipene er ganske så ulik.

 

Så fint da er vi enige.

 

Men det sier fortsatt svært lite, faktisk nesten ingenting, om hvilken telefon som er best, eller som gir mest verdi, for en kjøper. Men det er kanskje ikke relevant i denne sammenhengen...

 

 

"Andre ting du har glemt i farta" er ikke helt på det nivået av nøyaktighet du stiller krav om til andre, men du har kanskje andre krav til deg selv...:-)

 

Nei, det gjør vi ikke, jeg har nevnt mange datatekniske specs, du kan påstå så mye vil at det ikke sier noe, men det gjør det.

 

Jo, de sier noe, mer en ganske mye annet. Når man feks kjenner OSet, hva mener du sier så veldig mye mer? Anmeldelser sier jo endel, og det kan være mer eller mindre, brukererfaringer kan si litt, men der har man jo brukere som feks aldri har hatt et eneste problem med noe apple-produkt noensinne, og slike har en opplevelse av produktet som er lite representativ.

 

Tøv, jeg har aldri krevd at andre skal ha perfekt hukommelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da holder vi oss unna de datatekniske spesifikasjonene. GPU og CPU sier svært lite siden de drives av ulike OS, og siden arkitekturen inne i de ulike chipene er ganske så ulik.

 

Så fint da er vi enige.

 

Men det sier fortsatt svært lite, faktisk nesten ingenting, om hvilken telefon som er best, eller som gir mest verdi, for en kjøper. Men det er kanskje ikke relevant i denne sammenhengen...

 

 

"Andre ting du har glemt i farta" er ikke helt på det nivået av nøyaktighet du stiller krav om til andre, men du har kanskje andre krav til deg selv...:-)

Rogkas - svar på dette:

Hvorfor kjører ikke Apple IOS 8.4 på Iphone 4 

Hvorfor kjører ikke Apple IOS 7 på Iphone 3GS

Jeg venter spent...

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva slags Mac fikk man da?

 

Du får naturligvis ingen ferdigbygget PC med samme spesifikasjoner til samme pris som en du bygger selv.

 

At du må gå fem år tilbake virker merkelig. Det første jeg forbinder med Mac er også bærbare, og ikke stasjonære PCer. Hvis du skal ha en stasjonær Mac blir det jo noe helt annet enn en standard PC i et vanlig kabinett.

 

Kan du peke på den utspjåkede plastikken her?

 

av et bildet som reklamerer for noen få av produktene ?

forøvrig  er de fremstilt som en designgjenstand , ikke bruksgjenstand

 

og det må vel strent tatt kalles for utspjåket plastisk , selv om det ikke nødvendigvis er plastisk som er brukt 

 

jeg sammenligner pcen min med hva man fikke hos Apple for 5 år siden , da det er 5 år siden jeg kjøpt min pc

 

Spørsmålet var hva slags Mac man fikk for 5 år siden. Dette bør du jo ha oversikt over siden du sammenligner det med noe annet.

 

Ellers, bildet reklamerer for Apples Mac-produktportefølje. Det er hele poenget med siden. Du klikker deg inn på et av produktene for mer informasjon.

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan kalle noe som ikke er plastikk for plastikk. Men kan du i det minste forklare hvordan du mener de er "utspjåket"?

 

Det ser ut som plast som skal emulerer metaller .altså metall som ser ut som plast som later til å vær metall 

 

utspjåket betyr bare at det ser ut til vær bruk unødvendig mye resurser kun på utseende  uten at det blir spesielt fint

 

 

En liten historie til dere som skryter så mue av Apple

det heter bla.a. at iOS systeme skal være lett å bruke og at alt skal gå av seg selv

 

 

på jobben er det en som forteller at da han skulle oppdatere macen som ha har hjemme fikk han problemer ( det skal jo ikke skje med Apple produkter ) 

 

først måtte han laste ned og installere et Adobe program for at IOS skulle oppdateres.

Da er det meningen oppdateringen skal komme i gang

men for han så forsvant programmet

slik at man søke hjelp hos en forhandler  ( det kostet penger )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rogkas - svar på dette:

Hvorfor kjører ikke Apple IOS 8.4 på Iphone 4 

Hvorfor kjører ikke Apple IOS 7 på Iphone 3GS

Jeg venter spent...

Aner ikke, men du får ganske sikkert hjelp her: http://www.apple.com/no/support/

 

Apple er flinke på support.

 

Nå spurte jeg deg.

Tror du det har noe med specs å gjøre kanskje.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

først måtte han laste ned og installere et Adobe program for at IOS skulle oppdateres.

Da er det meningen oppdateringen skal komme i gang

Nå kjenner ikke jeg til iOS på mac, men er du sikker på dette?

 

Hvor er logikken i at man må laste ned et program fra Adobe for å oppdatere iOS?

 

det var det han sa han slet med

hva de gjorde på service verkstedet  har jeg ikke spurt om

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spurte jeg deg.

Tror du det har noe med specs å gjøre kanskje.

 

 

 Noen ganger lurer jeg på om folk helt ærlig ikke forstår, eller om de gjør seg vanskelige med vilje.

 

Jada. Selvsagt har dette med specs å gjøre. Og selvsagt går det an å sammenlikne specs. En Macintosh fra 1984 kan f.eks sammenliknes med en PC fra i dag på alle måter, og den vil tape på det aller meste. 2ghz er stort sett raskere enn 10mhz, f.eks. Så det går an å sammenlikne klokkefrekvenser og si noe om hva som er raskest. Hurra. 

 

Men om diskusjonen skal foregå på et så ubrukelig nivå at når noen sier at "det ikke hjelper å sammenlikne specs"er svaret "hurr durr, det gjør det det, for iphone 3 og iphone 6 og sammenlikne og bedre!" så blir det bare tull hele greia. 

 

De som er oppegående forstår kontekst. Og når noen sier "det er verdiløst å sammenlikne specs" ligger det en god del kontekst og kunnskap bak det utsagnet. Om at en del specs selvsagt kan sammenliknes, og om at alt vil bli bedre over tid. Det er bare ikke det som er poenget. Og det tror jeg egentlig de fleste forstår. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå spurte jeg deg.

Tror du det har noe med specs å gjøre kanskje.

 

 

 Noen ganger lurer jeg på om folk helt ærlig ikke forstår, eller om de gjør seg vanskelige med vilje.

 

Jada. Selvsagt har dette med specs å gjøre. Og selvsagt går det an å sammenlikne specs. En Macintosh fra 1984 kan f.eks sammenliknes med en PC fra i dag på alle måter, og den vil tape på det aller meste. 2ghz er stort sett raskere enn 10mhz, f.eks. Så det går an å sammenlikne klokkefrekvenser og si noe om hva som er raskest. Hurra. 

 

Men om diskusjonen skal foregå på et så ubrukelig nivå at når noen sier at "det ikke hjelper å sammenlikne specs"er svaret "hurr durr, det gjør det det, for iphone 3 og iphone 6 og sammenlikne og bedre!" så blir det bare tull hele greia. 

 

De som er oppegående forstår kontekst. Og når noen sier "det er verdiløst å sammenlikne specs" ligger det en god del kontekst og kunnskap bak det utsagnet. Om at en del specs selvsagt kan sammenliknes, og om at alt vil bli bedre over tid. Det er bare ikke det som er poenget. Og det tror jeg egentlig de fleste forstår. 

 

 

I konteksten "rogkas påstår at specs ikke har noe å si", så har jeg ingen grunn til å tro at han mener noe annet enn han skriver. Forøvrig ser jeg ikke vitsen å bruke unødvendig sterke formuleringer selv om konteksten kan være at man mener noe annet også. Hvorfor ikke bare si det man mener? 

 

Om folk faktisk mener noe annet, så har de mulighet til å raskt korrigere det om folk misforstår, i stedet for å fortsette å gjenta sine ekstremt lite nyanserte påstander.

 

Forøvrig er det vel helt åpenbart utifra konteksten at syars spørsmål ikke er genuin nysgjerrighet, men et spørsmål som er lagd for å få mottaker til å forstå at påstanden er gal? Der man kan lure på om folk gjør seg dumme med vilje dog er rogkas forslag om å ringe support.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå spurte jeg deg.

Tror du det har noe med specs å gjøre kanskje.

Noen ganger lurer jeg på om folk helt ærlig ikke forstår, eller om de gjør seg vanskelige med vilje.

 

Jada. Selvsagt har dette med specs å gjøre. Og selvsagt går det an å sammenlikne specs. En Macintosh fra 1984 kan f.eks sammenliknes med en PC fra i dag på alle måter, og den vil tape på det aller meste. 2ghz er stort sett raskere enn 10mhz, f.eks. Så det går an å sammenlikne klokkefrekvenser og si noe om hva som er raskest. Hurra.

 

Men om diskusjonen skal foregå på et så ubrukelig nivå at når noen sier at "det ikke hjelper å sammenlikne specs"er svaret "hurr durr, det gjør det det, for iphone 3 og iphone 6 og sammenlikne og bedre!" så blir det bare tull hele greia.

 

De som er oppegående forstår kontekst. Og når noen sier "det er verdiløst å sammenlikne specs" ligger det en god del kontekst og kunnskap bak det utsagnet. Om at en del specs selvsagt kan sammenliknes, og om at alt vil bli bedre over tid. Det er bare ikke det som er poenget. Og det tror jeg egentlig de fleste forstår.

 

I konteksten "rogkas påstår at specs ikke har noe å si", så har jeg ingen grunn til å tro at han mener noe annet enn han skriver. Forøvrig ser jeg ikke vitsen å bruke unødvendig sterke formuleringer selv om konteksten kan være at man mener noe annet også. Hvorfor ikke bare si det man mener?

 

Om folk faktisk mener noe annet, så har de mulighet til å raskt korrigere det om folk misforstår, i stedet for å fortsette å gjenta sine ekstremt lite nyanserte påstander.

 

Forøvrig er det vel helt åpenbart utifra konteksten at syars spørsmål ikke er genuin nysgjerrighet, men et spørsmål som er lagd for å få mottaker til å forstå at påstanden er gal? Der man kan lure på om folk gjør seg dumme med vilje dog er rogkas forslag om å ringe support.

 

AtW

 

Troll kalles det. Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå spurte jeg deg.

Tror du det har noe med specs å gjøre kanskje.

 

 Noen ganger lurer jeg på om folk helt ærlig ikke forstår, eller om de gjør seg vanskelige med vilje.

 

Jada. Selvsagt har dette med specs å gjøre. Og selvsagt går det an å sammenlikne specs. En Macintosh fra 1984 kan f.eks sammenliknes med en PC fra i dag på alle måter, og den vil tape på det aller meste. 2ghz er stort sett raskere enn 10mhz, f.eks. Så det går an å sammenlikne klokkefrekvenser og si noe om hva som er raskest. Hurra. 

 

Men om diskusjonen skal foregå på et så ubrukelig nivå at når noen sier at "det ikke hjelper å sammenlikne specs"er svaret "hurr durr, det gjør det det, for iphone 3 og iphone 6 og sammenlikne og bedre!" så blir det bare tull hele greia. 

 

De som er oppegående forstår kontekst. Og når noen sier "det er verdiløst å sammenlikne specs" ligger det en god del kontekst og kunnskap bak det utsagnet. Om at en del specs selvsagt kan sammenliknes, og om at alt vil bli bedre over tid. Det er bare ikke det som er poenget. Og det tror jeg egentlig de fleste forstår.

 

Kan du ikke meddele det vennen din da som sier at specs (tallene) ikke betyr noe som helst. Det gjør det jo . Rogkas bare kverulerer og vil ikke gi seg.

Iphone 4 kjører ikke IOS8 men 4S gjør det. Så spar den kommentaren med 1984 .

Det er bare tull hele greia slik 'dere' holder på.

 

Troll kalles det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kverulanter. Dere (syar og AtW) får bare holde på som dere ønsker. Ingen kan nekte dere å trolle og tulle. Jeg syns kanskje det blir mest trist, men det er såpass mye komikk i det at jeg kan se humoren i det fortsatt.

 

Og ja, syar, det kalles troll.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kverulanter. Dere (syar og AtW) får bare holde på som dere ønsker. Ingen kan nekte dere å trolle og tulle. Jeg syns kanskje det blir mest trist, men det er såpass mye komikk i det at jeg kan se humoren i det fortsatt.

Du er trist. Du har holdt på her daglig. Bla bakover for å se når jeg sluttet. Det er du som holder det gående her , og det er lite selvinnsikt at det ikke oppfattes. Du må være høy på deg selv elns.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I konteksten "rogkas påstår at specs ikke har noe å si", så har jeg ingen grunn til å tro at han mener noe annet enn han skriver.

 

(...)

 

Forøvrig er det vel helt åpenbart utifra konteksten at syars spørsmål ikke er genuin nysgjerrighet, men et spørsmål som er lagd for å få mottaker til å forstå at påstanden er gal? 

 

Jo, det har du, og det vet du at du har. Ingen som klarer å diskutere IT på et noenlunde oppegående nivå mener at specs ikke har noe å si noensinne, overhodet. Det ville vært en total meningsløs påstand. Akkurat som du med godvilje plutselig forstår littegranne senere. 

 

Forøvrig er det jeg skriver rettet like mye til rogkas.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

AtW og syar har faktisk fått meg til å minnes noe hyggelig fra barndommen. Vi spilte med det jeg tror vi kalte "Bilspillkort". Der hadde de ulike modellene sine egne kort med tekniske spesifikasjoner på. Åhhh...fikk vi kortet med bilen som hadde 700 Hk, eller toppfart på 280 km, kanskje 12 sylindre...åhhh... sånne skikkelig dritkule tekniske spesifikasjoner var vi selvsagt helt sikre på at den var den beste bilen.

 

Akkurat på samme måte som når vi kikka inn i biler for å se hvor mye speedometeret var satt opp i. Så vi en bil med kanskje 300 på speedometeret...åhhh...det måtte være en skikkelig bra bil, kanskje verdens beste...

 

Det hyggelige for meg er at dette er barndomsminner...det triste er det fortsatt er noen som lever i den verden i voksen alder...

Det er på ingen måte ulovlig, men det er jo litt rart.

 

 

Det er hvert fall lov å håpe at dere holder denne spesifikasjons-masturberingen for dere selv og ikke på noen måte lar den danne grunnlaget for eventuelle råd dere gir til andre. Da blir det virkelig trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I konteksten "rogkas påstår at specs ikke har noe å si", så har jeg ingen grunn til å tro at han mener noe annet enn han skriver.

 

(...)

 

Forøvrig er det vel helt åpenbart utifra konteksten at syars spørsmål ikke er genuin nysgjerrighet, men et spørsmål som er lagd for å få mottaker til å forstå at påstanden er gal? 

 

Jo, det har du, og det vet du at du har. Ingen som klarer å diskutere IT på et noenlunde oppegående nivå mener at specs ikke har noe å si noensinne, overhodet. Det ville vært en total meningsløs påstand. Akkurat som du med godvilje plutselig forstår littegranne senere. 

 

Forøvrig er det jeg skriver rettet like mye til rogkas.

 

 

Isåfall får man la være å forsette å argumentere som det ikke har noe å si, post etter post etter post. For å være helt ærlig, så tror jeg problemet er at enkelte ikke tåler å ta feil, de skal stå på sitt uansett hvor idiotisk konsekvensene av påstandene er (gjerne i kombinasjon med at man ikke klarer å forstå at alle produkter har ulemper, også ditt utvalgte fanboy-produkt). Men jeg orker ikke å drive å analysere hva folk "egentlig mener" og svare på det. Jeg synes det mest hensiktsmessige er å faktisk stole på at folk skriver det de mener om det ikke er helt åpenbart at de ikke gjør det. Og enkelte kommer med så mye tøv, at jeg tror de faktisk mener det. Selv om man tar med en sannsynlig moderering, feks "forskjellen i specs mellom moderne mobiler har ingenting å si" så er påstanden gal. 

 

Når det ikke engang går an å få folk til å være enig i en total selvfølgelighet som "spesifikasjoner har noe å si", så er de så unyansert og fastkjørt i et tankespor at man vanskelig kan tro annet enn at de faktisk mener det alvorlig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...