Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

hva med sponsing og salgsavtaler ?

det deles jo ut telefoner som premier i diverse konkurranser

 

og hva når en bedrift kjepper inn nettbrett til alle de ansatte

 

de ter nå mange år siden men for å sameligne så lå HP alltid på salgsstatistikken når det gald skriverer

det var utelukkende på grunn av bedrifts-avtaler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Da virker meningene dine svært lite objektive, og sterk påvirket av kjærlighet for iOS og Apple.

På samme måte som deg, vil jeg tro. Men du kan bytte ut til Samsung og Android. Og for å skynde meg å legge til, det er da ingenting galt i være glad i de tingene som fungerer best for akkurat DEG (eller MEG). Da har man jo funnet det man leter etter og foretrekker.

Lenke til kommentar

 

 

De satser på IPC og lav klokkefrekvens, noe som selvfølgelig gir resultater.

Akkurat som Intel altså? Ser ikke helt hva som er spesielt med iOS som gjør at de utnytter dette. De har aldri vært et problem å utnytte CPUer med få kjerner og høy IPC. Problemet kommer når du skal utnytte 4,6,8 kjerner osv.

 

Du har forsåvidt rett når det kommer til minne. De dekker veldig godt over at den ikke har mer enn 1 GB RAM, slik at folk ikke legger noe videre merke til det.

 

Samsung har alltid fokusert mye på sine egne brikker. Grunnen til at de ofte går for Qualcomm har vært av diverse grunner. Veldig mange av modellene som har blitt solgt i Asia har hatt Exynos, mens Qualcomm har vært ganske standard her. Det er heller ikke direkte billig for Samsung å bruke Exynos 7420 i sin S6 for å si det sånn. Likevel har fortsatt Samsung mye mer elektronikk enn bare CPU. De nærmer seg jo å lage det meste selv. De kan gjerne ikke lage OSet utelukkende for Exynos, likevel er det jo ganske kjent faktum at Cyanogenmod osv er mye lettere å få til Qualcomm modeller. Med Exynos mangler de mye optimalisering osv, så Samsung gjør åpenbart en god del her.

 

Exynos 7420 er den beste systembrikken du kan få på markedet i dag, sannsynligvis dyrest å produsere og.

 

Det er klart, oppløsningen er lav. Den burde absolutt vært høyere, og du kan merke forskjellen. Jeg er derimot sterkt uenig i at Apple har hatt noen kjempeledelse innen skjerm noensinne. De kjøper skjermene sine fra LG, de kjøper altså noe som alle andre også kan kjøpe. Det er jo derfor umulig å ha noen kjempeledelse. Likevel har du jo og telefoner som Z3 Compact og Galaxy A-serien som benytter 720p paneler. riktignok til 2000-3000kr mindre. Så du har jo rett i at skjermen ikke akkurat er på nivå med prislappen på over 6000 kr, men heller 4000 kr og nedover. Det er likevel ikke sant at skjermene er veldig like blant toppmodellene. Samsung sine AMOLED knuser jo motstanderne sine med stor margin, og det blir stadig verre år for år. Med mindre noen andre kommer med OLED til mobil, så kommer Samsung til å få monopol på mobilskjermer i høyere prisklasse. LCD vil rett og slett være ute av stand til å konkurrere, på samme måte som vi byttet ut de gamle TVene med katoderør.

 

 
Det har blitt sagt gang på gang, og det er et faktum at Apple har mye høyere marginer på sine telefoner sammenliknet med andre produsenter, samtidig som at deres tidlige gjennombrudd er ansvarlig for suksessen og forspranget de lenge har hatt. Hjemmeproduserte løsninger, lavere spesifikasjoner, eget økosystem...de skylder alt til sine tidligere dager når det ikke var noen tvil om at iOS var veien å gå for dem som ønsket en god brukeropplevelse. Deres jobb er nå å forsvare tittelen sin mot konkurransen som de siste årene har tatt dem igjen med stormskritt.

Med det er ingen tvil om at Apple har gjort mye riktig.

Det stemmer helt klart. Apple ville hatt en ganske vanskelig oppgave foran seg hvis de skulle kommet inn med iOS og iPhone 6 i dag. Da hadde det neppe gått like bra i konkurransen mot de andre. Det er jo mange som fortsatt har oppfatninger om at Android fremdeles er vanskelig å bruke, har mye bugs og småproblemer osv. Det til tross for at softwaregiganten Google stort sett har brukt de to siste årene på å lage alt av interface og UI svært enkelt, og fikse problemer med lagg, småproblemer osv. Jeg er sikker på at et av verdens største SW-selskaper er så inkompetente at de ikke har fått til noenting omtrent på disse to årene....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner virkelig å lure på om du faktisk har prøvd Galaxy S6. Du sier at Android ikke har noe skikkelig backup-løsning og at apper osv ikke kommer når du bare logger deg på. Vel, det er jo bare en ren løgn. Alt du gjør som er knyttet til google-kontoen din blir syncet, overalt. Jeg kan gå inn i nettleseren på google play og se på innstalerte apper, og se hvilke telefoner som er registrert på min konto, og hvilke apper de har. Jeg kan og laste ned en app til telefonen min direkte via nettleser. Og jeg skal love deg, når du setter opp en ny telefon, så kan du laste ned alt som er koblet til kontoen din. Jeg ser ikke helt hva du forsøker å bevise med slike åpenbart feilaktige påstander.

 

Innstillingen for dette sier blant annet at den synkroniserer Wi-Fi-passord, bokmerker, appdata og andre innstillinger.

 

Samsung erstatter ingenting av google sine, men tilbyr sin egen tjeneste og synkronisering av diverse ting i tillegg. Så dette er og feil.

Orker ikke resten, det har jeg svart på før. Og jeg står på at Samsung er ræva på software, inkludert multitasking. Det funker, men det funker aldri bra.

 

Når det gjelder backup: Er det altså sånn at man - etter å ha hatt f.eks en Nexus eller en annen Androidtelefon, at man bare kan taste inn brukernavn og passord, og så få absolutt alt på telefonen, inkludert innstillinger, apper, app-plassering, hjemmeskjermer, alle lagrede data fra alle apper og absolutt alt annet installert uten å måtte røre noe som helst?

 

Jeg er selvsagt klar over at man enkelt kan reinstallere apper og ta backup til disk og få til det samme på Android, det jeg mener er bedre på iOs er gjennomføringen og at det er enkelt for hvem som helst å gjøre det uten å kunne noe som helst.

 

Da jeg kjøpte en S6 kom det opp noe "samsung overføring"-greier, men det kræsja hver gang jeg prøvde å overføre fra en Nexus. Moro med NFC for paring, men sjarmen forsvinner fort når det ikke virker å faktisk overføre data.

 

For å gjenta: Når man kjøper en ny iPhone og har hatt iPhone før er prosessen for å sette opp den nye 100% identisk med den gamle:

 

1) Koble til nettverk

2) Tast brukernavn og passord

3) Sett opp TouchID.

 

Det er det. Ingen apper å installere, ingen oppsett å gjøre, ingenting. Jeg har iallfall aldri fått til noe sånt på Android. Derimot har Android andre fordeler jeg savner med iOs, såklart. Blant annet er det penere.

 

Synes forresten det er artig når du sier over her at "Apple er gode på å skjule at de bare har 1gb ram". Hva i alle dager er problemet da? Om man klarer å få 1gb ram til å se ut som to for brukeren er jo alt helt flott!

 

Og når du mener at Apple aldri har vært ledende på skjerm; hvem var det som starta med høy oppløsning igjen?

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 Da virker meningene dine svært lite objektive, og sterk påvirket av kjærlighet for iOS og Apple.

På samme måte som deg, vil jeg tro. Men du kan bytte ut til Samsung og Android. Og for å skynde meg å legge til, det er da ingenting galt i være glad i de tingene som fungerer best for akkurat DEG (eller MEG). Da har man jo funnet det man leter etter og foretrekker.

 

Det er en klar forskjell her. Som du kan se av postene mine så forsvarer jeg Apple og produktene deres, hvis noen skriver noe om de som ikke stemmer, eller jeg er uenig i. Jeg skriver og stadig vekk negative ting om Samsung, og Android. Jeg er og veldig opptatt av HW, og skriver mye om det. Der viser jeg jo tydelig til objektive kilder som beviser det jeg sier. Når jeg sier at Samsung er best på SSD og flash lagring, når jeg sier at Exynos 7420 er den beste SoCen er det ikke en personlig mening, men sannheten.

 

Det Audun skriver er at alt SW fra Samsung automatisk er dårlig. (Det til tross for at Smart-TV løsningene til Samsung er, og har lengde vært regnet for de beste på markedet). Det er åpenbart at dette er personlig, og faktisk ikke stemmer. Han påstår og at du ikke har skikkelig backup i Android, noe du beviselig har. Han sier Samsung erstatter disse funksjonene i Android. De gjør ikke. Det er helt greit å like noe. Alle vil og være litt subjektive. Subjektivitet handler og om hva du velger ut av kilder f.eks og hva du velger å skrive om. Selv om alt du skriver sånn sett er objektivt, kan det være subjektivt. Likevel mener jeg absolutt det finnes grense for å like noe, og alltid skrive positivt om det og rakke ned på konkurrenter. Det er der forskjellen ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det Audun skriver er at alt SW fra Samsung automatisk er dårlig. (Det til tross for at Smart-TV løsningene til Samsung er, og har lengde vært regnet for de beste på markedet). Det er åpenbart at dette er personlig, og faktisk ikke stemmer. Han påstår og at du ikke har skikkelig backup i Android, noe du beviselig har. Han sier Samsung erstatter disse funksjonene i Android. De gjør ikke. Det er helt greit å like noe. Alle vil og være litt subjektive. Subjektivitet handler og om hva du velger ut av kilder f.eks og hva du velger å skrive om. Selv om alt du skriver sånn sett er objektivt, kan det være subjektivt. Likevel mener jeg absolutt det finnes grense for å like noe, og alltid skrive positivt om det og rakke ned på konkurrenter. Det er der forskjellen ligger.

Absolutt ikke. Samsung lager flott hardware. Men software og brukergrensesnitt kan de virkelig ikke. Jeg har f.eks toppmodellen av Samsung-smart-tver, og mens den nok er best på markedet er programvaren fortsatt ikke bra på noen som helst måte. Kunne skrevet side opp og side ned med ting i smarttven som er ubrukelig fra et sofwareperspektiv.

 

Det er ikke personlig, jeg bruker produkter fra Samsung også jeg, men jeg stiller høye krav til programvare. Og Samsung leverer etter min erfaring aldri kvalitetssoftware. Tror mitt favoritteksempel fra den senere tiden er på tven min. Samsung skal avslutte en eller annen jævla streamingtjeneste jeg aldri noensinne har hørt om, og det føler tven behov for å fortelle meg hver eneste gang jeg bruker den, og det har den drevet med i et kvartal nå. I tillegg er det håpløst å administrere apper, man kan ikke ha hurtigtaster til bestemte apper på fjernkontrollen, og om man kobler ut nettverkskabelen til trådet nett bestemmer tven seg automatisk for at den vil ha trådløst nettverk også når man kobler inn igjen.

 

Sånne ting er det jeg mener med dårlig programvare.

 

Andre eksempler? Backupen som ikke virker fra andre merker, hele touchwiz (dette er smak og behag), trangen til å legge til halvferdige gimmicks i produktene ("lag eget vaskeprogram!", "pause når du ser bort!", "fargeblink på kanten av fonen!".)

 

Du er opptatt av hardware og vurderer telefoner utfra halvlederteknologi. Det er OK. Jeg driter i hardware og bryr meg kun om software. Derfor vurderer jeg telefoner utfra sånt. Hardware er kun (kun!) interessant som grunnlag for å kjøre programvaren, og jeg har minst like stor respekt for å trikse til god ytelse med slapp hw som å pøse på med kjerner og ram og piksler.

 

Når det gjelder backup sjekka jeg enda en gang, og du tar feil. Her er hva Google selv sier:

 

33ypRXV.png

 

Legg merke til markeringene mine. Hele poenget er at på en iOs-enhet er det ikke noe tull som at "noen apper ikke bruker backuptjenesten". Alt backes opp uten at man må foreta seg noe som helst verken som bruker eller utvikler. Det er en enorm forskjell for brukerne. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Orker ikke resten, det har jeg svart på før. Og jeg står på at Samsung er ræva på software, inkludert multitasking. Det funker, men det funker aldri bra.

 

Når det gjelder backup: Er det altså sånn at man - etter å ha hatt f.eks en Nexus eller en annen Androidtelefon, at man bare kan taste inn brukernavn og passord, og så få absolutt alt på telefonen, inkludert innstillinger, apper, app-plassering, hjemmeskjermer, alle lagrede data fra alle apper og absolutt alt annet installert uten å måtte røre noe som helst?

 

Jeg er selvsagt klar over at man enkelt kan reinstallere apper og ta backup til disk og få til det samme på Android, det jeg mener er bedre på iOs er gjennomføringen og at det er enkelt for hvem som helst å gjøre det uten å kunne noe som helst.

 

Da jeg kjøpte en S6 kom det opp noe "samsung overføring"-greier, men det kræsja hver gang jeg prøvde å overføre fra en Nexus. Moro med NFC for paring, men sjarmen forsvinner fort når det ikke virker å faktisk overføre data.

 

For å gjenta: Når man kjøper en ny iPhone og har hatt iPhone før er prosessen for å sette opp den nye 100% identisk med den gamle:

 

1) Koble til nettverk

2) Tast brukernavn og passord

3) Sett opp TouchID.

 

Det er det. Ingen apper å installere, ingen oppsett å gjøre, ingenting. Jeg har iallfall aldri fått til noe sånt på Android. Derimot har Android andre fordeler jeg savner med iOs, såklart. Blant annet er det penere.

 

Synes forresten det er artig når du sier over her at "Apple er gode på å skjule at de bare har 1gb ram". Hva i alle dager er problemet da? Om man klarer å få 1gb ram til å se ut som to for brukeren er jo alt helt flott!

 

Og når du mener at Apple aldri har vært ledende på skjerm; hvem var det som starta med høy oppløsning igjen?

 

 

Hva er det som ikke fungerer bra: 

?

Jeg har brukt dette en del, og det er ikke lag, eller programmer som ikke fungerer. Floating apps støttes og av nesten alle apps du finner, selv om multiwindow ikke er støttet. Du må gjerne si fra ditt ekspertperspektiv hva som mangler. Utifra det jeg ser så er dette utrolig bra.

 

Det skjer ikke automatisk, du må trykke på innstaler alle apps. Noe som på ingen måte er negativt. Jeg ville ikke likt hvis alle apps fra min forrige telefon ble automatisk installert etter aktivering. Jeg har vel aldri heller påstått at Android har en bedre løsning for backup av all slags data, for så automatisk legge dem over til neste telefon. Jeg sier bare at det du påstår er ren løgn, du har åpenbart moderert deg mer i dette innlegget. Jeg har aldri prøvd Apple sin backup-løsning, men jeg kan fint se for meg at den er bedre. Det betyr ikke at det er forferdelig for Android. Innstillinger er jo noe som f. eks er umulig å overføre mellom Android-enheter da de er forskjellige basert på modell. Det er greit at du sier Apple sin backup løsning er bedre (selv om du sikkert har sagt det 20 ganger i løpet av et par uker på dette forumet). Det jeg reagerer på er når du kommer med påstander som at du ikke får backup av apps og at Samsung visstnok kommer med noe "jalla" greier og erstatter stock Android backup. 

 

Du sier altså at Samsung er best, men likevel dårlige.

 

Jeg skulle gjerne likt å sett om du har noen bedre noterings-apps enn det S Note til Galaxy Note 4 er. Gjennkjenningsprogrammet for tekst kan forstå håndskrift som de fleste ikke ville forstått, siden den kan se mens du skriver og ikke bare det ferdige resultatet.

 

Jeg er av den oppfatning at Samsung har noe av det beste du får innenfor SW. For meg blir det og merkelig når du etterlyser funksjoner som Samsung har, og som tydelig og beviselig virker bra, men du avskriver dem pga av Samsung. Som muligheten for å dra content mellom apps i multiwindow. Der avskriver du Samsung sin løsning fordi den ikke fungere for absolutt alt. Det til tross for at ingen har noe i nærheten engang. Du vil åpenbart at Samsung skal gjøre noe perfekt, til tross for at ingen andre har noe lignende engang. Her skriver du "etter min erfaring", men jeg har ofte sett at du skriver at SW fra Samsung er søppel som om det var en sannhet. 

 

Har jeg noengang skrevet at Apple sin HW er søppel? At den er dårlig? (unntaket er TLC, men det er beviselig faktisk elendig). Ikke i det hele tatt. Jeg skriver at det er helt greit, og gjør den jobben den skal gjøre. Det å påstå at Samsung sin SW kvalitet er elendig blir for meg ikke annet enn merkelig. Det er verdens største mobilprodusent. S5 var en modell som ikke skilte seg nevneverdig ut, med unntak av forskjellige funksjoner i TouchWiz. Det er klart at de ikke ville solgt mye hvis TouchWiz faktisk var forferdelig og løsningene deres forferdelige. Det blir det samme som når folk sier at Apple selger utelukkende på mote-faktor.

 

Det kan muligens være vanskelig å forstå, men jeg har ingenting imot Apple sin SW og HW. Jeg skrev det jeg skrev om 1 GB RAM som noe positivt. Den jeg svarte skrev at iPhone hadde for lite RAM, og Apple slapp unna med for lite. Jeg skrev da altså at Apple er svært flinke til å skjule det, og for de aller fleste vil de aldri merke det. Dermed er det ikke et problem med 1 GB RAM, det er ikke noe Apple "slipper" unna med. Selvfølgelig så kan du lese så mye ut av kontekst og feiltolke som du vil. Det endrer ikke på at jeg sa dette positivt om Apple.

 

Ah, høy oppløsning er alt? Da er vel Apple skikkelige skjerm-tapere i dagens marked regner jeg med. Les dette sitatet fra tek sin eldgamle test av Galaxy S2:

"Skjermen måler 4,3 tommer diagonalt, og har en oppløsning på 480 x 800 punkter. Det er samme skjermstørrelse og oppløsning som HTC Desire HD. Men skjermen på Samsung Galaxy S II er en såkalt Super AMOLED Plus-skjerm. Det finnes de som sverger til LCD, som har en litt annen pikseloppbygging, og følgelig tettere punkter enn AMOLED. Vi har sett alt som finnes av mobilskjermer og er ikke i tvil; denne skjermen er best."

Det er virker ganske åpenbart for meg at dette ikke høres ut som noen kjempeledelse? De hadde høy PPI på sin iPhone 4, det er jo klart. Likevel blir det merkelig å kalle dette for noen ledelse fra Apple likevel. Skjermen til telefonen var jo og liten i forhold til konkurrentene. Hvis naboen kjøper en vanlig hageslange i butikken til sin bilvask-stand, og jeg kjøper en høytrykksspyler. Fortjener jeg da æren for å ha den beste teknologien, eller Gardena som jeg kjøpte den hos? Blir akkurat som Apple sin spesialutvikledekjøpte kontroller til 5K iMac. Ser hverken hvordan du kan kalle denne en kjempeledelse, eller noe fra Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror bare vi får innse at vi tenker forskjellig om dette her. Jeg har aldri sett god sw fra Samsung, men noe er helt OK. Som multitaskingen. Den virker, men vil aldri bli like bra som noe som kjører på plattformnivå, rett og slett fordi det er mye riktigere arkitekturmessig å plassere det der. Men de skal ha for å gjøre det allikevel, håper Google kommer med støtte i Os snart sånn at de slipper å fortsette med å legge det til selv. Tror Samsung også ser handikapet ved å ikke ha styring på os, da de jo prøver å lage sitt eget.

 

Fe beste skjermen jeg har sett var forøvrig På S6 Edge. Helt fantastisk, og mye bedre enn på iPhone. Men ikke nok bedre til at det veide opp for hvor stygt jeg synes touchwiz er, eller hvor jalla mye av det andre som fulgte med så ut. Men skjermen? Beste jeg har sett.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...

 

Ah, høy oppløsning er alt? Da er vel Apple skikkelige skjerm-tapere i dagens marked regner jeg med. Les dette sitatet fra tek sin eldgamle test av Galaxy S2:

"Skjermen måler 4,3 tommer diagonalt, og har en oppløsning på 480 x 800 punkter. Det er samme skjermstørrelse og oppløsning som HTC Desire HD. Men skjermen på Samsung Galaxy S II er en såkalt Super AMOLED Plus-skjerm. Det finnes de som sverger til LCD, som har en litt annen pikseloppbygging, og følgelig tettere punkter enn AMOLED. Vi har sett alt som finnes av mobilskjermer og er ikke i tvil; denne skjermen er best."

Det er virker ganske åpenbart for meg at dette ikke høres ut som noen kjempeledelse? De hadde høy PPI på sin iPhone 4, det er jo klart. Likevel blir det merkelig å kalle dette for noen ledelse fra Apple likevel. Skjermen til telefonen var jo og liten i forhold til konkurrentene. Hvis naboen kjøper en vanlig hageslange i butikken til sin bilvask-stand, og jeg kjøper en høytrykksspyler. Fortjener jeg da æren for å ha den beste teknologien, eller Gardena som jeg kjøpte den hos? Blir akkurat som Apple sin spesialutvikledekjøpte kontroller til 5K iMac. Ser hverken hvordan du kan kalle denne en kjempeledelse, eller noe fra Apple.

 

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+Teardown/30260

"We assume this is an Apple modified version of the DP663 LCD Timing Controller"

http://www.anandtech.com/show/8623/hands-on-apples-imac-with-retina-display

"Since no one has a 5K timing controller (TCON) yet, Apple went and built their own."

 

Så hvilke kilder har du på at Apple ikke var med og utviklet displaykontrolleren på 5K iMac?

Og ikke bruk tek.no som sannhetsvitner. Mer useriøse mobiltestere skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Folk legger generelt for mye vekt på tester, som om det var sannheten. Ikke et vondt ord om journalister, men de har ikke mer "rett" på sannheten enn andre når det kommer på ikke-målbare ting, og når det kommer til hva som er viktig å prioritere har de ikke noen autoritet i det hele tatt. 

 

Hver gang Aftenposten anmelder sushirestauranter ser jeg nederst på lista, for der er de stedene som serverer smørfisk. Aftenposten hater smørfisk, jeg synes det er en av de beste bitene. Allikevel er det snakk om profesjonelle anmeldere, selv om det de sier er totalt galt for meg. Akkurat sånn er et med telefoner også.

 

Stort sett alt på en telefon er en tradeoff. Jeg tror en av grunnene til at Apple gjør det så mye bedre enn alle andre er at de har forstått bedre enn resten at teknologer, nerder og ingeniører er helt hysterisk dårlige til å vurdere hva som er riktige tradeoffs på en datamaskin for den øvre delen av massemarkedet. Der de fleste andre leverandører er teknologidrevet (Megapiksler! 3gb ram! Åtte kjerner! Features-galore!") har Apple forstått at det folk flest er villige til å betale for er noe annet og mye mindre målbart. Det vises i backup, det vises i at en iPhone nesten alltid tar gode bilder rett ut av lomma der man må styre mer med konkurrentenes (som har bedre optikk og bedre kamera, ingen tvil), at man ikke trenger være redd for malware i app store, at personvernet er godt tatt vare på, at  supporten er god, etc. De er rett og slett villige til å betale for følelsen av at noen har tenkt seg godt om for dem, og ikke for features. 

Derfor kan Apple bygge telefoner billigere enn konkurrentene, og selge dem dyrere. Fordi de overoppfyller brukernes forventninger og lar være å oppfylle nerdenes ønsker. 

 

Det artige med dette er at det selvsagt ikke kan måles på andre måter enn ved kundetilfredshet og salg. Lager man en checklist vil Samsung være "bedre" på det meste. Men hvem leser en sånn sjekkliste? Ikke mange. Og iallfall ikke de Apple prøver å selge til.

 

Det er her uklarheten ligger når jeg snakker om "kvalitet" i software også. Det går ikke på antall features eller at den ikke kræsjer eller at man får gjort det man skal. Det går man på alle modne plattformer. Det går på den siste enorme innsatsen for å polere UX, for å flikke og flikke og flikke og flikke helt til man faktisk får til noe som er elegant, og i å tørre å fjerne overflødige valg og å ikke lage features om man ikke klarer å få dem til 100%. Det sier noe om Apples fokus på dette at det ble skriverier i avisene da de lanserte en uferdig kartløsning. Hvor mange uferdige løsninger og halvgjennomtenkte features har blitt lansert av Samsung opp igjennom årene? Apple er ikke perfekte, og de har slitt litt med kvaliteten på programvaren de siste par årene, men de er fortsatt i en egen liga. 

 

Og derfor har Apple 90% av fortjenesten i mobilmarkedet. Fordi min sjef og min far og min kone kan kjøpe den siste iPhonen og vite at de får et velavrundet produkt som gjør det det skal, uten tullete bells and whistles. Det er en feature folk er villige til å betale mye for, tydeligvis. 

 

(At ikke dra og slipp i multiwindow på iOs er støttet i apper ennå er nok fordi det fortsatt er flere måneder til det lanseres. Jeg vedder en kasse øl på at app-støtten i løpet av den første måneden er mer utbredt enn for Samsung sin løsning, om man f.eks måler i "% av de 100 mest brukte produktivitets- og kommunikasjonsapper med støtte".)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Javel.

 

Her står det (på samme siden) at 56,21 prosent av apples revienue i 2014 q4 er fra iphone

Det vil si da at 10.117.800.000$ er revenue (netto fortjeneste) for iphone salget i q4..

 

 

Close, but no cigar. "Revenue" betyr omsetning, ikke fortjeneste (net profit). Det som kalles q1-15 er vel Apples avvikende regnskapskvartal, som egentlig er q4-14 om vi regner etter kalenderen (regnskapsår trenger ikke følge kalenderår). Jeg valgte å anslå 60% fordi det synes som et mer typisk nivå året sett under ett, og kalenderkvartalet q4 var unntaket. 

 

Jaja da tok jeg igjen feil , ingen konjakk , kaffe m/sigar ikveld :p

Får skylde på det å være it tekniker/konsulent i stedet for økonom. Og teknisk engelsk er det man har kontroll på.

 

Vi får aldri et skikkelig svar på dette da ?

(anslått net profit pr device for Mac/Ipad's/iphones separert fra services/software/) - mobiler spesielt.

Det er jo imho relevant ut i fra trådens tittel : 

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg
Startet av AfterGlow14. juli 2015, 06:00
Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Vi får aldri et skikkelig svar på dette da ?

(anslått net profit pr device for Mac/Ipad's/iphones separert fra services/software/) - mobiler spesielt.

 

 

Sannsynligvis ikke. Kost pr. enhet er en forretningshemmelighet for alle, og uansett om vi hadde fått tak i kosten for Apple vet man jo lite om de andre, så det er lite så sammenlikne med. 

 

Når det er sagt er jeg overrasket om ikke Apple produserer billigere enn konkurrentenes tilsvarende produkter. De eier nesten alle maskinene som brukes (de dyre, som f.eks CNC), og lager helt sinnssvake volum av hver modell, samtidig som de sjelden bruker de aller siste og dyreste komponentene. At Apple kjøper inn produksjon og deler er forøvrig en sannhet med modifikasjoner - de jobber ekstremt tett på f.eks Foxconn og eier store deler av innmaten i fabrikkene, pluss at både prosesser og fabrikasjonsmetoder er detaljspesifisert av Apple. Det er noe annet enn å pakke inn OEM-deler som de fleste kinesiske driver med. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Da virker meningene dine svært lite objektive, og sterk påvirket av kjærlighet for iOS og Apple.

På samme måte som deg, vil jeg tro. Men du kan bytte ut til Samsung og Android. Og for å skynde meg å legge til, det er da ingenting galt i være glad i de tingene som fungerer best for akkurat DEG (eller MEG). Da har man jo funnet det man leter etter og foretrekker.

 

Det er en klar forskjell her....

 

Ja, det er helt klart en forskjell. Selv om jeg absolutt syns du har blitt mye mer balansert i det siste, og nei, det betyr ikke det samme som at du skriver mer positivt om Apple, så er nok Audun i en helt annen liga når det gjelder det så skrive med et balansert syn på teknologi. Du har nok, TKongen, mange mil igjen å gå. Men du er på god vei...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Ah, høy oppløsning er alt? Da er vel Apple skikkelige skjerm-tapere i dagens marked regner jeg med. Les dette sitatet fra tek sin eldgamle test av Galaxy S2:

"Skjermen måler 4,3 tommer diagonalt, og har en oppløsning på 480 x 800 punkter. Det er samme skjermstørrelse og oppløsning som HTC Desire HD. Men skjermen på Samsung Galaxy S II er en såkalt Super AMOLED Plus-skjerm. Det finnes de som sverger til LCD, som har en litt annen pikseloppbygging, og følgelig tettere punkter enn AMOLED. Vi har sett alt som finnes av mobilskjermer og er ikke i tvil; denne skjermen er best."

Det er virker ganske åpenbart for meg at dette ikke høres ut som noen kjempeledelse? De hadde høy PPI på sin iPhone 4, det er jo klart. Likevel blir det merkelig å kalle dette for noen ledelse fra Apple likevel. Skjermen til telefonen var jo og liten i forhold til konkurrentene. Hvis naboen kjøper en vanlig hageslange i butikken til sin bilvask-stand, og jeg kjøper en høytrykksspyler. Fortjener jeg da æren for å ha den beste teknologien, eller Gardena som jeg kjøpte den hos? Blir akkurat som Apple sin spesialutvikledekjøpte kontroller til 5K iMac. Ser hverken hvordan du kan kalle denne en kjempeledelse, eller noe fra Apple.

 

 

Swang sin ekstremt subjektive og nesten ekstatiske synsing om Samsung-telefoner er vel få som tar seriøst...

 

Noen flere er det nok som tar DisplayMate seriøst, de gjør i alle fall målinger (selv om man alltids kan ha kritiske innvendinger til noen av forutsetningene):

iPhone 4: "the iPhone 4 performed better overall so it earned the DisplayMate Best Mobile Display Award," i konkurranse mot et beite Android toppmodeller med OLED eller IPS, bl.a Galaxy S. http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

iPhone 5: Danket lett ut OLED skjermen til Galaxy SIII i direkte sammenligning: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

 

Det ser for meg ut som at Apple hadde en ganske grei ledelse når det gjaldt skjermkvalitet over Samsungs OLED-skjermer, både når det gjaldt skarphet/pixeltetthet, lysstyrke, god fargegjengivelse og energieffektivitet. Kvaliteten på skjermen i sluttproduktet er nok ikke bare et resultat av selve panelet som levert fra panelprodusenten (der vi ikke helt vet i hvilken grad Apple har påvirket, gjennom finansiering av egne produksjonslinjer, teknologiutvikling og -valg, osv.), men også kalibrering og software fra Apple sin side.

 

Status i dag er at OLED omsider har fått bukt med de fleste svakhetene, og muligens ligger litt foran IPS, i alle fall ifølge DisplayMate og deres test av pre-produskjonsaksamplar som de har fått tilsendt fra Samsung...

Om man ser på tabellene for Galaxy S6 og iPhone 6 Plus er det ikke store forskjellen, og det lyser (nesten uten unntak) grønt nedover hele veien  for begge skjermtypene, med Excellent og Very Good. Skjermkvaliteten er fantastisk god for begge, og neppe noen vektig grunn for de fleste til å velge den ene eller den andre.

http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.htm

http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm

 

Når det gjelder skjermen til iMac 5k så kontrolleres den av et nesten 60 cm langt, Apple-designet "display board", som inneholder mange IC-er, bl.a en "timing controller" som ikke finnes i produsentens produktliste. Om ikke en "kjempeledelse" - som er dine ord - så gjorde Apple noen grep der som gjør iMac 5k til noe absolutt utenom det ordinære. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Andre eksempler? Backupen som ikke virker fra andre merker, hele touchwiz (dette er smak og behag), trangen til å legge til halvferdige gimmicks i produktene ("lag eget vaskeprogram!", "pause når du ser bort!", "fargeblink på kanten av fonen!".)

 

Du er opptatt av hardware og vurderer telefoner utfra halvlederteknologi. Det er OK. Jeg driter i hardware og bryr meg kun om software. Derfor vurderer jeg telefoner utfra sånt. Hardware er kun (kun!) interessant som grunnlag for å kjøre programvaren, og jeg har minst like stor respekt for å trikse til god ytelse med slapp hw som å pøse på med kjerner og ram og piksler.

 

 

Legg merke til markeringene mine. Hele poenget er at på en iOs-enhet er det ikke noe tull som at "noen apper ikke bruker backuptjenesten". Alt backes opp uten at man må foreta seg noe som helst verken som bruker eller utvikler. Det er en enorm forskjell for brukerne. 

 

Jeg er enig i at vi ikke kommer til å bli enig når det kommer til helhetsvurdering av telefoner. Det er jo bare naturlig. Det er ikke det som er problemet mitt.

 

Backupen til Samsung virker ikke for andre merker. Det er et problem sier du, men Apple sin er fantastisk? Hvis du skal si noe på backupen til Samsung, må du hvertfall finne noe som gir mening, da dette argumentet er selvmotsigende mot det du ellers sier om backup.

 

"lag et vaskeprogram" Er for en LG vaskemaskin. Den var aldri ment til å selges rundt i butikkene, de hadde den nok i et par butikker i Sør-Korea men ikke noe annet. Igjen så bare trekker du noe som ikke stemmer, og helt ut av kontekst for å gi eksempler på at Samsung er dårlig. Dette er grunnen til at jeg finner det litt vanskelig å tro alle påstandene dine. Dette er ellers den andre gangen du har gjort denne "misforståelsen".

 

Du kategoriserer også alt i touchWiz i samme kategori. Hvis det er gimmicks i, så er alt av funksjoner dårlig og unødvendig. Det er bare å se rundt på de forksjellige Android UIene i tester. Det er sjeldent med UI som ikke har lagt til funksjoner som får svært positivt omtale (LG sin knock code f. eks). Samsung er ikke et unntak. Blir lite seriøst å generalisere på denne måten.

 

Jeg er usikker på hvor mange ganger jeg må skrive det, men jeg vurderer aldri telefoner utfra halvlederteknologi. Jeg har ikke noen interesse av å sitte å fikle med telefonen osv. Jeg har aldri drevet med ROM og custom launcher osv i det hele tatt. Ellers så driver ikke Android produsenter å pøser på med kjerner RAM og piksler. (Vel du har jo fiaskoen SD 810 sånn sett, men qualcomm kan ikke regnes som en produsent akkurat). Android telefoner har ofte 8 kjerner utelukkende pga big.LITTLE, for å spare strøm. De bruker altså maksimalt 4 kjerner, 1 mer enn Apple. SD 808 i G4 har jo kun 2 performance kjerner og 4 "økonomiske" kjerner. Det er ellers morsomt hvordan Apple var så flinke til å sette inn mange piksler i forrige innlegg, men nå er det noe Android-produsenter gjør for å lokke til seg kunder selv om det er poengløst?

 

Jeg har aldri påstått at Google sin backup-løsning er bedre. Usikker på hvor mange ganger jeg må si det. Jeg skrev simpelten at det du skrev i ditt originale innlegg ikke stemmer.

 

 Som multitaskingen. Den virker, men vil aldri bli like bra som noe som kjører på plattformnivå, rett og slett fordi det er mye riktigere arkitekturmessig å plassere det der. 

Problemet er altså at det ikke er på OS nivå. Du skriver innlegg etter innlegg om at det er helthetsvurdering og opplevelsen som teller. Hvilken produsent som lagde flash minne er irrelevant. Da er det utrolig merkelig at det er et problem at det ikke er OS nivå. Du kan altså ikke si deg uenig at det fungerer utrolig bra, og det gjør akkurat det det skal gjøre. Problemfritt. Problemet ditt er altså at det ikke er på OS nivå. Som ikke har noe som helst å si for opplevelsen. Jeg ser for meg dette sitatet:

"Er denne featuren plassert riktig , sånn arkitekturmessig?" - Ingen, Noensinne

Samsung sin versjon kan gjøre mer enn noen annen. LG har og veldig god løsning. Ingen andre har noen løsning i det hele tatt. Hvis du ser på Apple sin plan, så vil deres løsning være langt dårligere og med mindre app-støtte enn Samsung og LG sine løsninger.

 

Dette er jo bare et tilfelle av "det er Samsung, så det er dårlig". Selv om det bevislig er bedre. Det er og en nyttig funksjon. Du må gjerne si at noe annet er bedre, men da må du nesten komme med noe som er bedre. Du må gjerne si at det ikke virker, men da må det faktisk ikke virke. For det virker.

 

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+Teardown/30260

"We assume this is an Apple modified version of the DP663 LCD Timing Controller"

http://www.anandtech.com/show/8623/hands-on-apples-imac-with-retina-display

"Since no one has a 5K timing controller (TCON) yet, Apple went and built their own."

 

Så hvilke kilder har du på at Apple ikke var med og utviklet displaykontrolleren på 5K iMac?

Og ikke bruk tek.no som sannhetsvitner. Mer useriøse mobiltestere skal du lete lenge etter.

 

Det var ingen produsenter som hadde en 5K timing kontroller (det stemmer jo selvfølgelig). Apple trang en slik, så da kjøpte de altså bare inn disse fra Parade Technologies og satt der på labben og modifiserte dem? Hvorfor begynner ikke Apple å selge timing kontrollere da? De er åpenbart langt flinkere enn Parade Technologies. Ellers så er det mulig at de informerte Parade Technologies om at de trang akkurat det og det og det. Så kom de gjerne over med noen 5K skjermer fra LG. Dermed fikk de Parade Technologies til å spesialbygge kontrolleren for dem. Hvis Apple plutselig bare kan utvikle slike kontrollere som er bedre enn selskaper som driver med dette blir jeg veldig imponert. Jeg ser ellers ikke at jeg må bevise noe. Det logiske er å anta at Parade Technologies har laget kontrolleren, da det er de som har ekspertisen og driver med det. At Apple har lagd den er det som er uventet, og det er det som må bevises. At Parade Technologies kommer med nye timing kontrollere er ikke akkurat noe nytt.

 

Folk legger generelt for mye vekt på tester, som om det var sannheten. 

 

Der de fleste andre leverandører er teknologidrevet (Megapiksler! 3gb ram! Åtte kjerner! Features-galore!") har Apple forstått at det folk flest er villige til å betale for er noe annet og mye mindre målbart. Det vises i backup, det vises i at en iPhone nesten alltid tar gode bilder rett ut av lomma der man må styre mer med konkurrentenes (som har bedre optikk og bedre kamera, ingen tvil), at man ikke trenger være redd for malware i app store, at personvernet er godt tatt vare på, at  supporten er god, etc. De er rett og slett villige til å betale for følelsen av at noen har tenkt seg godt om for dem, og ikke for features. 

Derfor kan Apple bygge telefoner billigere enn konkurrentene, og selge dem dyrere. Fordi de overoppfyller brukernes forventninger og lar være å oppfylle nerdenes ønsker. 

 

 

Det er her uklarheten ligger når jeg snakker om "kvalitet" i software også. Det går ikke på antall features eller at den ikke kræsjer eller at man får gjort det man skal. Det går man på alle modne plattformer. Det går på den siste enorme innsatsen for å polere UX, for å flikke og flikke og flikke og flikke helt til man faktisk får til noe som er elegant, og i å tørre å fjerne overflødige valg og å ikke lage features om man ikke klarer å få dem til 100%. Det sier noe om Apples fokus på dette at det ble skriverier i avisene da de lanserte en uferdig kartløsning. Hvor mange uferdige løsninger og halvgjennomtenkte features har blitt lansert av Samsung opp igjennom årene? Apple er ikke perfekte, og de har slitt litt med kvaliteten på programvaren de siste par årene, men de er fortsatt i en egen liga. 

 

 

(At ikke dra og slipp i multiwindow på iOs er støttet i apper ennå er nok fordi det fortsatt er flere måneder til det lanseres. Jeg vedder en kasse øl på at app-støtten i løpet av den første måneden er mer utbredt enn for Samsung sin løsning, om man f.eks måler i "% av de 100 mest brukte produktivitets- og kommunikasjonsapper med støtte".)

Helt enig i det. En bør lese flere tester, og ta de som veiledning og ingenting mer.

 

De fleste andre produsenter er på ingen måte teknologidrevent. Det finnes ingen skikkelige octa core CPUer. Det er du nok veldig klar over. De aller fleste legger ikke bare inn masse features. Ingenting av dette forklarer hvorfor Nexus telefonene ikke selger utrolig bra.

 

Det er helt klart, man må styre masse med konkurrentene og iPhone bare tar gode bilder rett ut av lomma. Det er vel derfor Note 4 vinner avstemningen når den i en sammenligning med iPhone 6+ og et DSLR kamera blir brukt til å bare ta bilder rett opp av lomma:

http://www.phonearena.com/news/Galaxy-Note-4-dominates-our-blind-camera-comparison-beats-a-Canon-DSLR-and-the-iPhone-6-Plus_id66093

Det er jo ellers Samsung som lager sine egen kamerabehandlingsbrikker i SoC. De lager også software. Gikk at de begge kjøper kamera av Sony (Samsung bruker litt egne og) så har jo Samsung klart bedre programvare her, som gjør at den kommer langt foran, til tross av at det har blitt funnet ut at optikken ikke er veldig mye bedre, ifølge http://www.dxomark.com/Mobiles. Selvfølgelig, det er bare å fortsette med disse "nøytrale, begrunnede påstandene"

 

Som f. eks å påstå at det er malware i Google Play! Det stemmer ikke. Alle som tror på det har lest litt for mange sensasjonsnyheter. Det folk får malware av er å laste ned app-filer fra nettet ulovlig. Oppheve sperren til google og innstalere dem på telefonen. Du kan alltids jailbreake iPhone og innstallere malware på den og. Det gjør ikke AppStore full av malware av den grunn.

 

Greit å vite at du synes alle som foretrekker Android er "nerder". Det hjelper absolutt på objektiviteten.

 

Google har omtrent bare flikket i 2 år nå på sitt Android OS. Apple er sikkert langt bedre, da de har brukt mye tid i det siste på features for å komme på nivå med google. Samsung driver selvfølgelig heller ikke å flikker. De er jo klart utelukkende opptatt av nye features. Det er ellers din personlige mening at det er negativt å legge inn features som ikke virker så bra. Ting som Apple Pay i Norge er jo f. eks ganske gimmick, og er det for de fleste som har iPhone da støtten er svært liten. Det kommer til å bli bra, men er det ikke enda pga manglende støtte.

 

Apple kan umulig få sin multiwindow løsning på nivå med Samsung på et par måneder. Samsung har drevet og flikket og flikket på løsningen sin i en årrekke allerede. Det er mer enn dra content mellom vinduer som mangler i det Apple viste for iOS for å si det sånn. Ellers har Samsung veldig stor støtte blant veldig mange apps. Jeg tror du undervurderer hvor mange apps de har fått til å støtte dette opp igjennom årene de har holdt på.

 

 

 

 

Swang sin ekstremt subjektive og nesten ekstatiske synsing om Samsung-telefoner er vel få som tar seriøst...

 

Noen flere er det nok som tar DisplayMate seriøst, de gjør i alle fall målinger (selv om man alltids kan ha kritiske innvendinger til noen av forutsetningene):

iPhone 4: "the iPhone 4 performed better overall so it earned the DisplayMate Best Mobile Display Award," i konkurranse mot et beite Android toppmodeller med OLED eller IPS, bl.a Galaxy S. http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

iPhone 5: Danket lett ut OLED skjermen til Galaxy SIII i direkte sammenligning: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

 

Det ser for meg ut som at Apple hadde en ganske grei ledelse når det gjaldt skjermkvalitet over Samsungs OLED-skjermer, både når det gjaldt skarphet/pixeltetthet, lysstyrke, god fargegjengivelse og energieffektivitet. Kvaliteten på skjermen i sluttproduktet er nok ikke bare et resultat av selve panelet som levert fra panelprodusenten (der vi ikke helt vet i hvilken grad Apple har påvirket, gjennom finansiering av egne produksjonslinjer, teknologiutvikling og -valg, osv.), men også kalibrering og software fra Apple sin side.

 

Status i dag er at OLED omsider har fått bukt med de fleste svakhetene, og muligens ligger litt foran IPS, i alle fall ifølge DisplayMate og deres test av pre-produskjonsaksamplar som de har fått tilsendt fra Samsung...

Om man ser på tabellene for Galaxy S6 og iPhone 6 Plus er det ikke store forskjellen, og det lyser (nesten uten unntak) grønt nedover hele veien  for begge skjermtypene, med Excellent og Very Good. Skjermkvaliteten er fantastisk god for begge, og neppe noen vektig grunn for de fleste til å velge den ene eller den andre.

http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.htm

http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm

 

Når det gjelder skjermen til iMac 5k så kontrolleres den av et nesten 60 cm langt, Apple-designet "display board", som inneholder mange IC-er, bl.a en "timing controller" som ikke finnes i produsentens produktliste. Om ikke en "kjempeledelse" - som er dine ord - så gjorde Apple noen grep der som gjør iMac 5k til noe absolutt utenom det ordinære. ;)

 

Beskrivelsen av skjermen er i høyeste grad subjektiv, det er jo veldig klart. Hvis du ser på tallene som du sier er den ikke en bedre skjerm enn iPhone 4. Konkurrenter som HTC Desire HD var nok en nærmere konkurrent enn Samsung sine OLED på den tiden. Samme gjelder jo og S3 selvsagt. Ble ganske likt ved S4, og har dratt fra etter det i S5 og S6.

 

Apple har og veldig god kalibrering av farger i forhold til det som regnes som perfekt. Bortsett fra at de er ganske blå. Like blå som S3 og S2, som folk klagde på var for blåe (sier noe om hvor sant det var...). Likevel så kalibrerte Samsung skjermen slik de gjorde. Nettopp for at reaksjonen blant mange var lik tek sin artikkel. Det ser ofte bra ut med saturerte farger. De gjorde det for å kompansere for at skjermene ikke var like gode.

 

Når du ser på denne tabellen derimot: 

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

Kan du umulig si at iPhone hadde noe ledelse som helst når den blir slått i så mange kategorier av Motorola Droid. Dårligere kontrast, og mer refleks i skjermen, samt høyere strømforbruk. Likevel er den bedre kalibrert, og mer nøyaktig enn det iPhone er. Kjempeledelse over S2 og S3 sin AMOLED? Helt klart. Kjempeledelse over andre LCD paneler? ikke i det hele tatt.

 

 

AMOLED ligger muligens litt foran? Har vi lest samme test?

"The Galaxy S6 has more than double the resolution and more than 4 times the number of pixels as the iPhone 6. It also has significantly higher peak Brightness, significantly higher Contrast Ratio in both low and high Ambient Light, significantly higher Absolute Color Accuracy, significantly better Viewing Angel performance, and has 4 selectable screen modes instead of a single fixed one on the iPhones."

 

Jeg tolker "significantly" som god ledelse. Skjermen er aboslutt en grunn til å velge Samsung foran andre. Den er helt klart bedre. I tillegg har du mye større valg da du kan velge skjermmodus. Den oppfyller jo og 100% av AdobeRBG, som du ellers bare får på proffskjermer. Det er ingen mpte Apple kan kalibrere seg til et slikt resultat.

 

Det er nok Apple sitt kort. Akkurat som at alle hovedkortprodusenter i verden er taiwanske og alle hovekort er fra en av disse taiwanske produsentene. Med unntak av MacBook selvfølgelig, der Apple bare lagde sitt eget hovedkort. Det er jo åpenbart, for de har jo sagt det. Ellers så finner du nok ikke 5K panelet på LG sine nettsider heller, men det betyr ikke at de ikke har produsert det.

 

Det er jo selvfølgelig på grunn av Apple dette skjer. Vi hadde ikke hatt 5K monitor uten dem. LG og Parade Technologies hadde ikke gjort dette av seg selv. Så de fortjener ros for å få produsentene til å lage dette. Ikke si seg fornøyd med at LG selger dem 4K, og si at de vil ha 5K paneler. For deretter å få Parade Technologies til å lage en timing kontroller slik at dette fungerer. Så de skal absolutt ha veldig mye ros for dette, men æren for timing kontrolleren og panelet går nok ikke til Apple. Æren for det ferdige produktet går til Apple, at de har klart å designe og sette sammen et slikt fantastisk produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Folk legger generelt for mye vekt på tester, som om det var sannheten.

 

tester består jo vanligvis av del tester

de kan man jo vektlegge selv

 

Stort sett alt på en telefon er en tradeoff. Jeg tror en av grunnene til at Apple gjør det så mye bedre enn alle andre er at de har forstått bedre enn resten at teknologer, nerder og ingeniører er helt hysterisk dårlige til å vurdere hva som er riktige tradeoffs på en datamaskin for den øvre delen av massemarkedet. Der de fleste andre leverandører er teknologidrevet (Megapiksler! 3gb ram! Åtte kjerner! Features-galore!") har Apple forstått at det folk flest er villige til å betale for er noe annet og mye mindre målbart. Det vises i backup, det vises i at en iPhone nesten alltid tar gode bilder rett ut av lomma der man må styre mer med konkurrentenes (som har bedre optikk og bedre kamera, ingen tvil), at man ikke trenger være redd for malware i app store, at personvernet er godt tatt vare på, at  supporten er god, etc. De er rett og slett villige til å betale for følelsen av at noen har tenkt seg godt om for dem, og ikke for features. 

Derfor kan Apple bygge telefoner billigere enn konkurrentene, og selge dem dyrere. Fordi de overoppfyller brukernes forventninger og lar være å oppfylle nerdenes ønsker.

så du mener at Apple vet bedre hva folk trenger en folket selv ?

da er det jo  uendelig at man må kjøpe det man trenger som ekstra utstyr og gjerne men enda mere ekstra utstyr for å kunne koble det sammen.

 

eller så er det jo enkelte ting folk savner på Iphone , som muligheten til ekstra minnekort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt rart å påstå at noen har en kjempeledelse innefor noe som helst. Utvikling av Smarttelefoner har nå pågått såpass lenge at alle er på omtrent det samme nivå. Toppmodellene har ørsmå differanser seg i mellom, men der en av de leder litt på de andre i noen måneder, må de se at en annen går fordi de neste månedene. Men bittelitt bedre innen en ørliten nisje av teknologien.

 

Alle de ulike modellene i samme kategori er så gode at de dekker behovene til de som kjøper de. Det handler mye mer om hvilken plattform og/eller personlige preferanser man måtte ha. Så lenge man er fornøyd med plattformen bør man nok fortsette å handle sine produkter innen dette feltet. Da slipper man unødig irritasjon rundt manglende integrasjon.

Lenke til kommentar

eller så er det jo enkelte ting folk savner på Iphone , som muligheten til ekstra minnekort

 

Det har jeg aldri savnet, og jeg kjenner heller ingen med iPhone (og det er en del) som noen gang har nevnt at dette er noe de savner.

 

Jeg hadde noen dingser en gang i tiden med mulighet for å sette inn ekstra minnekort, har aldri brukt det. Kjenner heller ingen fra den gangen som noen gang brukte det.

 

Tror ikke det er så stort savn blant iPhone-brukere som Android-brukere skal ha det til...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

eller så er det jo enkelte ting folk savner på Iphone , som muligheten til ekstra minnekort

 

Det har jeg aldri savnet, og jeg kjenner heller ingen med iPhone (og det er en del) som noen gang har nevnt at dette er noe de savner.

 

Jeg hadde noen dingser en gang i tiden med mulighet for å sette inn ekstra minnekort, har aldri brukt det. Kjenner heller ingen fra den gangen som noen gang brukte det.

 

Tror ikke det er så stort savn blant iPhone-brukere som Android-brukere skal ha det til...:-)

 

noen ønsker jo den muligheten , men noen av dem  ønsker jo også å eie en Iphone på grunn av alle omstendigheten som er tatt opp her

 

det er jo en diskusjon om hvor mange bilde man får plass til før man må overfør dem til et annet medium.

i et slikt tilfelle .

da ville det være veldig praktisk å bare bytt minnekort

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

eller så er det jo enkelte ting folk savner på Iphone , som muligheten til ekstra minnekort

 

Det har jeg aldri savnet, og jeg kjenner heller ingen med iPhone (og det er en del) som noen gang har nevnt at dette er noe de savner.

Jeg hadde noen dingser en gang i tiden med mulighet for å sette inn ekstra minnekort, har aldri brukt det. Kjenner heller ingen fra den gangen som noen gang brukte det.

Tror ikke det er så stort savn blant iPhone-brukere som Android-brukere skal ha det til...:-)

noen ønsker jo den muligheten , men noen av dem  ønsker jo også å eie en Iphone på grunn av alle omstendigheten som er tatt opp her

 

det er jo en diskusjon om hvor mange bilde man får plass til før man må overfør dem til et annet medium.

i et slikt tilfelle .

da ville det være veldig praktisk å bare bytt minnekort

Da er man nok ved et kjernepunkt når det kommer til valg man må ta; det finnes ikke et perfekt produkt. Man må alltid velge mellom ulike kompromisser. Apple tilbyr altså ikke telefoner med mulighet for ekstra minnekort, så hvis det er en avgjørende egenskap ved en telefon må man altså velge noe fra noen andre. Hvis man har behov for mye lagring er det plass til veldig, veldig mye på 128GB...:-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...