atwater Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den 30.06.15 ble Music lansert i over 100 land. Musikk appen ble oppdatert samtidig som iOS 8.4 ble lansert for publikum. Apple lanserte også en Worldwide radio Beats1. https://www.apple.com/no/music/ Priser: Induviduelt: 99,- NOK pr måned Familie (opptil 6 personer) 149,- NOK pr måned De 3 første månedene er gratis! Kan Apple ta opp kampen mot Spotify og WiMP/TIDAL ? 2 Lenke til kommentar
Helvetica Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Jeg synes Apple Music har et godt utgangspunkt for å bli en sterk konkurrent til Spotify. I mine øyne er WiMP/TIDAL allerede dødt for "den vanlige" bruker - jeg kan kanskje se verdien for audiofile. Noe som irriterer meg med Apple Music som jeg kommer på i farten: - Ikke mulig å trykke på artistnavnet i lister osv. Må jeg virkelig søke opp hver eneste gang? (OS X versjonen, men også på mobil - ikke mulig å velge "Gå til artist" eller lignende?) - Kommer ikke private spillelister opp når man søker? Savner måten det sosiale er innebygd i Spotify. - Er ikke så fan av UIet. - Blir forvirra av iTunes Store/Apple Music Jeg kommer til å ta i bruk de tre månedene, og se hvordan jeg liker det til slutt. Etter en dags bruk, så savner jeg Spotify. Dette har nok mye med vane å gjøre. Endret 1. juli 2015 av Helvetica Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Testet det i hele dag på jobben og er veldig fornøyd så langt. Streamet fra Wifi og til Marshall-høyttaleren med blåtann samtidig som jeg surfet endel, enda hadde jeg igjen nesten 50% av batteriet. Beats1 spiller mye ræl (les: ikke min musikkstil) men bortsett fra det synes jeg ikke at den er så verst. Det er faktisk noe jeg kan ha på hele dagen, i motsetning til vanlig radio. Men jeg velger antagelig noe litt tyngre etterhvert Bare jeg får fikset meg noen nye spillelister, forsvinner Spotify fra telefonen min Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Har ikke fått testet så mye enda da jeg må avvente iOS 9 BETA3 som trolig kommer tirsdag neste uke. Har fått tjenesten igang og opprettet min primære spilleliste via iTunes 12.2 i Windows 8.1 på min stasjonære. Førsteinntrykket er bra, søk virker å fungere veldig bra og presist, noe bedre enn Spotify og WIMP/Tidal og til min store (positive) overraskelse så har jeg funnet endel sanger og album fra mine norske artister som ikke har vært å finne på Spotify og WIMP/Tidal noe jeg egentlig ikke hadde forventet tatt i betraktning at Apple Music er utviklet og vedlikeholdt av amerikanere, kontra Spotify som er svensk og WIMP/Tidal som er norsk. Var rett for at det skulle gå noe utover min særegne norske musikksmak, men har så langt vist seg å være stikk motsatt. Har nok mye å gjøre med at brorparten av norske artister, store som små har lagt ut all sin musikk via iTunes og at det er neppe noen av disse som er kranglete med Apple hva gjelder hvilket innhold som kan streames og ikke. Hva gjelder design og utseende så ser det også veldig bra ut, stort fokus på at det skal våre åpent og luftig med mye fokus på albumarts noe jeg liker svært godt. UX-design og interaksjon kan jeg ikke si så mye om da desktop (iTunes) og mobil (Apple Music) som jeg vil benytte mest trolig er to temmelig forskjellige ting. Det er jo langt enklere å navigere og forholde seg til Spotify sin desktopklient kontra mobilapplikasjon, så regner med det blir noe av det samme her. Ting virker pent og oversiktlig, men det er et par småting som de nok må endre på underveis. Blant annet så merker jeg at når jeg søker opp et album så kan jeg ikke høyreklikke på albumet for å få det lagt til på en spilleliste, jeg må første klikke meg inn på albumet og deretter på "..." for å kunne legge til. Det er et noe unødvendig ekstra steg som ikke burde være nødvendig. Her har de nok tenkt på mobilutgaven først, hvor slik navigering ikke nødvendigvis gir så mye mening men med "Force Touch" på neste utgave av iPhone og iPad så vil jo slike snarveier også være logisk både på mobil og desktopklient. Liker veldig godt hvordan Apple lar deg holde biblioteket slik du ønsker, du kan gå den mer normale veien med streaming som vil tilsi en haug med spillelister med det du ønsker å høre. Eller så kan du også fritt legge til forskjellige album til ditt iTunes bibliotek hvor du kan navigere og forholde deg til det som et helt vanlig lokalt musikkbibliotek som før Apple Music hvis du heller ønsker og liker det best. Foreløpig så virker også "For You" biten til å være langt smartere og bedre på å anbefale relevant musikk til min noe mer sære smak enn hva Spotify er hvor jeg aldri brukte tjenesten da det alltid være så mye ræl jeg overhode ikke var interessert i der. Spørs jo om ikke Apple Music kanskje vil rote litt mer etterhvert ettersom den prøver å være smart å se hva jeg hører på og skal utvide "For You" til å reflektere det og ikke bare de forhåndsdefinerte valgene jeg gjorde ved oppstart. Men foreløpig så er tjenesten brukanes, noe Spotify sin ikke er i det hele tatt, hvertfall ikke for min del. Lydkvaliteten er prima, som forventet. Ryktes at de kjører lavere bitrate når du streamer over mobilnett (3G / 4G) men dette er vel ikke bekreftet eller avkreftet enda. Om det er tilfellet så håper jeg de vil legge til et valg hvor vi selv kan overstyre da jeg har så mye mobildata inkludert hver måned så det er ingen grunn til å kjøre på med 256 kbps AAC over mobilnett for min egen del. Merker meg også at "iCloud Music Library" automatisk laster opp det du måtte ha av lokal musikk som ikke kjennes av Apple, det er jo fiffig men litt uheldig når iTunes på madammen sin MacBook hadde automatisk lagt til diverse lydklipp hun har benyttet til skole og begynner å laste det opp til iCloud Music Library. Fikset dog det ved å slette det fra biblioteket og gjøre sånn at iTunes ikke lenger legger til avspilt materiale automatisk. Med mulighet for hele 100'000 sanger du kan laste opp til ditt iCloud Music Library, hvor alt vil kjøre 256 kbps AAC så kan du fint få lagt til de eventuelle hull du måtte finne i musikkbiblioteket. Selv skal jeg se om jeg ikke klarer å få alle våre lydbøker markert som musikk og få de lastet opp så vi slipper å drive å synkronisere disse lokalt og heller få de streamet via Apple Music. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Kan faktisk benyttes med iOS 9 BETA om du går til Settings - Music og aktiverer "iCloud Music Library" da vil alt som du måtte legge til i eget bibliotek og spillelister via iTunes 12.2 på OS X eller Windows, eller øvrige enheter med iOS 8.4 dukke opp i Music.app i iOS 9. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 3 måneder bør være nok til å gjøre seg opp en mening. Får ikke mye tid til å styre så mye med tjenesten denne uken, men skal bruke den så godt det lar seg gjøre i tiden fremover i hvertfall Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Veldig bra start. Kan ikke helt se hvorfor jeg skal fortsette med Spotify, Music er så mye bedre integrert på enhetene mine. Sannsynlig at Spotify forsvinner ut og Music inn...:-) Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Jeg har endelig fått lastet ned nyeste iTunes etter forklaring via terminalen, litt lenger opp i tråden. Men spillelistene jeg har laget på de andre enhetene mine er ikke her. Er det en eller annen instilling som må gjøres først for at de skal dukke opp? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Ingen fan så langt, men skal gi det tre måneder. Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Heller ikke noe kjempefan. Det virker mer tungvindt enn Spotify, men nå hadde jeg Spotify i mange år og hatt AM i en dag, så det er litt tidlig å kunne sammenligne de helt 1 Lenke til kommentar
C.. Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Vet ikke helt hva jeg synes om Apple Music enda - Fått testet ut en god del på maskinen og jeg har litt blandene følelser om hva jeg synes foreløpig. Ufattelig irriterende at man ikke kan klikke på verken albumet eller artisten i spillelistene, men regner med at dette er noe som er på pass innen kort tid. Bare jeg som surrer eller må man først legge sanger til i Min musikk før man kan legge de til i spillelisten? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Bare jeg som surrer eller må man først legge sanger til i Min musikk før man kan legge de til i spillelisten? Jeg også må gjøre dette, skal sies at jeg fikk det til helt i starten, men etter å ha lagt til rundt 30-40 sanger i en spilleliste, så sluttet det å fungere. Får håpe dette bare er en bug. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Har ikke fått mye fartstid med dette enda, men når jeg via Macbook har huket av diverse album fra forskjellige artister og lagt til under Min Musikk, hvorfor ser jeg ikke disse på iPhonen? Mulig jeg har misforstått hele opplegget her. Virket helt horribelt å bruke via iTunes i hvertfall, og kjenner man savner Tidal webgrensesnittet altså Music appen på telefonen føler jeg er ganske så alright, det er i hvertfall førsteinntrykket Kjenner jeg må sette meg inn i dette i kommende friuke altså. Endret 3. juli 2015 av Mala Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Flere som har opplevd at samme sang plutselig dukker opp 10-15 ganger i samme spilleliste? Jeg la til sangen én gang i lista, og plutselig i dag var den lagt til mange ganger. Lenke til kommentar
brrrm Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Jeg får ikke installert nyeste iTunes med Apple Music på windows 8.1, alt går greit frem til "Starting services" der stopper opp og kommer feilmelding opp om Apple Mobile Device. Har fjernet alt av gammel iTunes og Apple, prøvd fresh install men samme problemet. Alt funker på iPhone og Mac'en min, noen som vet om en løsning for Windows 8.1? Lenke til kommentar
iBMTJ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 'For you' i Apple Music er genial. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Oppdaterte til iOS 9 Beta 3 i går kveld, der var Musikk appen oppdatert og man kan endelig bruke Apple Music. Alt så flott og bra ut helt til jeg skulle på jobb i dag. Jeg gjorde spillelistene mine offline i går kveld, det fungerte helt til jeg nesten var fremme på jobb. Jeg skulle bytte sang og da ble plutselig alle sangene mine borte. (Jeg har satt på innstillingen som gjør at den kun skal vise sanger som er offline) Er det flere som har oppdatert til Beta 3 som har opplevd det samme? Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Mitt inntrykk av Apple Music er ganske dårlig. Jeg synes Spotify er mye enklere å bruke, mye bedre design, enklere opplegg ang å legge til musikk. Det er altfor mange bugs på iTunes, noe som får meg til å tro at alt egentlig bare kunne vært i Beta-fasen. Plutselig i dag var en spilleliste jeg har full av én og samme sang, sikkert 100-200. Hvorfor dette skjer aner jeg ikke, men det får meg til å gå over tilbake til Spotify. Jeg gir det ut prøveperioden, men hvis ikke ting blir drastisk bedre går jeg bare tilbake til Spotify. 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) iTunes/Music løsningen gir meg ikke lyst til å bruke tjenesten på en Macbook i hvertfall. Helt grusom er vel førsteintrykket. Nå er iPhonen inne på service pga. det kjente halvmåne fenomenet også, og jeg vet ikke om jeg gidder å bruke tid på iPad`en med tjenesten heller så da har jeg lagt det på hylla inntil videre Synd det ikke er en webbasert løsningn også slik som med Spotify og Tidal, da kunne jeg ha styrt litt på meg å legge til og sette opp lister når jeg har ledig tid på jobb etc. Orker ikke det mellom 12 timers skiftene for å si det sånn. Endret 10. juli 2015 av Mala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå