Strandeeen Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Meg og en venninne diskuterte høyreregelen og vi var veldig uenige. Der jeg bor så er det ikke forskjørsvei skilt, det er en kommunal vei og nylig har det komt hvite striper i kantene av veien. Helt siden jeg har vært liten har vi som kommer langs veien hatt vikeplikt for høyre, men hun mener vi ikke har vikeplikt på grunn av stripene på bakken. Det er skilt om hvor veien leder hen, men ikke husnr på skiltene. Stripene på bakken går også over veien der jeg mener vi har vikeplikt for. Hva er riktig? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Hvis ingen av veiene er forkjørsveier, gjelder høyreregelen, uavhengig av oppmerking. Klart, de som kommer fra privat vei og/eller fra en parkeringsplass har vikeplikt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Meg og en venninne diskuterte høyreregelen og vi var veldig uenige. Der jeg bor så er det ikke forskjørsvei skilt, det er en kommunal vei og nylig har det komt hvite striper i kantene av veien. Helt siden jeg har vært liten har vi som kommer langs veien hatt vikeplikt for høyre, men hun mener vi ikke har vikeplikt på grunn av stripene på bakken. Det er skilt om hvor veien leder hen, men ikke husnr på skiltene. Stripene på bakken går også over veien der jeg mener vi har vikeplikt for. Hva er riktig? Om jeg ikke husker feil så signaliserer stiplede linjer over vei som krysser en annen vei at det er en forkjørsvei. Men om det ikke er skiltet forkjørsvei eller vikeplikt er det ikke godt å si hvorfor de har gjort det på den måten. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Høyreregelen sparer en del skiltkroner, men gir også noe frustrasjon. Husker en engelskmann som bare ristet på hode over nordmenns mangel på ordentlig oppmerking, skilting, markering for trafikkbildet. Hva er galt med å spandere vikepliktskilt, stoppskilt, med mere. Det er så mange hensyn å ta i norge. Bensinstasjoner, busslommer, rundkjøringer som ikke gir mening, som er i bruk av utrolig mange billister daglig. F.eks. denne rundkjøringen: https://www.google.no/maps/place/J%C3%A5tt%C3%A5+Upper+Secondary+School/@58.913628,5.7258028,123m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x463a35be97de97c5:0xba33b2316d0b6715!6m1!1e1 Den har deler med Buss/Taxi felt inne i rundkjøringen, men bare et lite segment. Også har den en innkjøring i fra sør som har pil til høyre. Mens folk blir forvirret og velger venstrefeltet som ligger rett fram. Like etterpå du har lagt deg inn i rundkjøringen så går det en vei til høyre ned mot stadion. Da kan man lett tro at høyrepilen gjelder for den avkjørselen. Men, folk bruker høyrefeltet til å kjøre rett fram og ut til andre avkjørsel til høyre, som leder til Hinna, Mariero.. Også har man en regel som sier at den som ligger i ytterste felt i en rundkjøring har forkjørsrett, og de som ligger i felt innenfor har vikeplikt for de som ligger i et felt utenfor dem. Men, den pilen før du entrer rundkjøringen fra sør signaliserer noe som skaper stor tvil for de som ligger i innerste feltet i den rundkjøringen. Helt på jordet egentlig. Og nå har de fått fotballstadion (Viking), oljerelaterte bedrifter, som skaper bilkøer av dimensjoner i rushtrafikken. Også har de faen meg ikke råd til å lage en trefelts rundkjøring. Det er hull-i-hode-NORGE det. Endret 4. mai 2015 av G Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Høyreregelen sparer en del skiltkroner, men også noe frustrasjon. Husker en engelskmann som bare ristet på hode over nordmenns mangel på ordentlig oppmerking, skilting, markering for trafikkbildet. Prøv USA. Stoppskilt i samtlige kryss samme faen hvor oversiktlig det er. Sykt irriterende. (Men det er lov til å kjøre til høyre på rødt lys, så lenge man ikke hindrer annen trafikk. Merkelig nok kan man ikke gjøre dette i Norge). Endret 4. mai 2015 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Stemmer det. Det er nok det første man merker seg. Men, har du sjekket Canada sine rundkjøringsregler? Canada deler de reglene om stop-skilt og vikepliktsregel om man kun skal til høyre på rødt lys i lyskryss. De deler også enkelte svin som er utålmodige som få. Men, de har man jo også i Norge. Canada sine rundkjøringsregler er motsatt av de man har i Norge. Altså om du ligger i ytterste rundkjøringsfelt, så har du vikeplikt for trafikk som ligger innerst, slik at de skal hjelpes ut av rundkjøringen! Interessant, he? https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=traffic%20circle%20rules%20canada 2. Drivers in the left lane inside the circle have the right of way. Drivers in the right lane inside the circle should be exiting the circle. In point 1, I mentioned that you could use either lane to navigate the circle but that the left lane should be used if you are heading to an exit that is past the 2nd one. If you chose to use the right lane, you MUST yield to traffic that is in the left lane that need to exit the circle. Kilde: http://www.beyond.ca/how-to-navigate-a-traffic-circle-roundabout/210.html Men det med stopp-skiltene gir ihvertfall oversiktlighet. Og det er betydelig større mengder trafikkpoliti i de to nasjonene (Canada og USA). Så når du bryter trafikkreglene der, så kan du forvente deg å få bot når som helst. I motsetning til Norge hvor det knappt nok finnes et eneste trafikkpolitikonstabel. Stopp-skiltene gir også en bi-effekt i mer forsiktige sjåfører. Og det er i grunnen ikke å forakte, samt det gir ryddighet for man må være årvåken på hvem som kom først frem i trafikkrysset. Alt etter om det er et 4-way, 3-way, 2-way stoppskiltskryss. I et 4-way kryss så har den bilen som ankommer først, men som først må stoppe helt opp pga. stoppskiltets regel tilsier det, den får forkjørsretten over alle de andre som står og venter i hver sin trafikkryssarm. Endret 4. mai 2015 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Høyreregelen sparer en del skiltkroner, men gir også noe frustrasjon. Husker en engelskmann som bare ristet på hode over nordmenns mangel på ordentlig oppmerking, skilting, markering for trafikkbildet. Hva er galt med å spandere vikepliktskilt, stoppskilt, med mere. Det er så mange hensyn å ta i norge. Bensinstasjoner, busslommer, rundkjøringer som ikke gir mening, som er i bruk av utrolig mange billister daglig. F.eks. denne rundkjøringen: https://www.google.no/maps/place/J%C3%A5tt%C3%A5+Upper+Secondary+School/@58.913628,5.7258028,123m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x463a35be97de97c5:0xba33b2316d0b6715!6m1!1e1 Den har deler med Buss/Taxi felt inne i rundkjøringen, men bare et lite segment. Også har den en innkjøring i fra sør som har pil til høyre. Mens folk blir forvirret og velger venstrefeltet som ligger rett fram. Like etterpå du har lagt deg inn i rundkjøringen så går det en vei til høyre ned mot stadion. Da kan man lett tro at høyrepilen gjelder for den avkjørselen. Men, folk bruker høyrefeltet til å kjøre rett fram og ut til andre avkjørsel til høyre, som leder til Hinna, Mariero.. Også har man en regel som sier at den som ligger i ytterste felt i en rundkjøring har forkjørsrett, og de som ligger i felt innenfor har vikeplikt for de som ligger i et felt utenfor dem. Men, den pilen før du entrer rundkjøringen fra sør signaliserer noe som skaper stor tvil for de som ligger i innerste feltet i den rundkjøringen. Helt på jordet egentlig. Og nå har de fått fotballstadion (Viking), oljerelaterte bedrifter, som skaper bilkøer av dimensjoner i rushtrafikken. Også har de faen meg ikke råd til å lage en trefelts rundkjøring. Det er hull-i-hode-NORGE det. Høyreregelen er prima den, hva med å stole bare bitte litt på at folk ikke er så inkompetente at de ikke klarer å forholde seg til en enkel regel. Ellers skjønner jeg ikke hva du mener er forvirrende med pilene i rundkjøringen, kan du tegne opp på bildet akkurat hva du mener er forvirrende? AtW 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Høyreregelen sparer en del skiltkroner, men gir også noe frustrasjon. Husker en engelskmann som bare ristet på hode over nordmenns mangel på ordentlig oppmerking, skilting, markering for trafikkbildet. Hva er galt med å spandere vikepliktskilt, stoppskilt, med mere. Det er så mange hensyn å ta i norge. Bensinstasjoner, busslommer, rundkjøringer som ikke gir mening, som er i bruk av utrolig mange billister daglig. F.eks. denne rundkjøringen: https://www.google.no/maps/place/J%C3%A5tt%C3%A5+Upper+Secondary+School/@58.913628,5.7258028,123m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x463a35be97de97c5:0xba33b2316d0b6715!6m1!1e1 Den har deler med Buss/Taxi felt inne i rundkjøringen, men bare et lite segment. Også har den en innkjøring i fra sør som har pil til høyre. Mens folk blir forvirret og velger venstrefeltet som ligger rett fram. Like etterpå du har lagt deg inn i rundkjøringen så går det en vei til høyre ned mot stadion. Da kan man lett tro at høyrepilen gjelder for den avkjørselen. Men, folk bruker høyrefeltet til å kjøre rett fram og ut til andre avkjørsel til høyre, som leder til Hinna, Mariero.. Også har man en regel som sier at den som ligger i ytterste felt i en rundkjøring har forkjørsrett, og de som ligger i felt innenfor har vikeplikt for de som ligger i et felt utenfor dem. Men, den pilen før du entrer rundkjøringen fra sør signaliserer noe som skaper stor tvil for de som ligger i innerste feltet i den rundkjøringen. Helt på jordet egentlig. Og nå har de fått fotballstadion (Viking), oljerelaterte bedrifter, som skaper bilkøer av dimensjoner i rushtrafikken. Også har de faen meg ikke råd til å lage en trefelts rundkjøring. Det er hull-i-hode-NORGE det. Høyreregelen er prima den, hva med å stole bare bitte litt på at folk ikke er så inkompetente at de ikke klarer å forholde seg til en enkel regel. Ellers skjønner jeg ikke hva du mener er forvirrende med pilene i rundkjøringen, kan du tegne opp på bildet akkurat hva du mener er forvirrende? AtW Klart du kan få en strektegning. Her: Det som ytterligere bidrar|BUSS| til å plassere folk i innerfilen er at i innløpet på høyrefilen så står det Buss/Taxi. Så det plasseres i grunnen masse folk i innerfilen (her er den også den mest til venstre, i.o.m. det kun finnes 2 filer i rundkjøring) om du forstår meg. Mens folk som skal på første avkjørsel til Stadion og oljebedriftene de velger høyrefilen inn i rundkjøringen. At der er vikeplikt OVERFOR alle kjøretøy i høyrefilen, det er det jo! Så om en bil velger å fortsette å seile videre til neste avkjørsel i høyrefilen på rundkjøringen, ja så (har de vel teknisk sett rett etter loven i og med at man skal oppføre seg aktigivende). Regner med skylddelingsspørsmålet kommer raskt på banen. Men kan hende "høyrefilist" vinner rettsaken, på tross av at det står høyrepil på feltet som han entret rundkjøringen med. Så jeg har prøvd begge varianter jeg for å komme meg til andre avkjørsel. Jeg kan love deg at de som velger innerfilen, sperrer øynene opp når det kommer seilende en bil til avkjørsel nr. 2 i høyrefilen. Det blir som et sjokk for dem. Høyrefilen har ikke to pilvalg som kunne hintet om slikt: Men den har altså kun en høyrepil, som ser slik ut: Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Denne rundkjøringen har forøvrig vært tema i en egen tråd tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1639811 Det er en rundkjøring der man virkelig må ha tunga bent i munnen og følge godt med, og jeg tror ikke den passer for sjåfører som vil "kreve sin rett" - da smeller det nok fort. Holder meg unna den hvis jeg kan, i hvert fall i rushtiden. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Quote'r bruker sedsberg fra tråden som lenkes til fra innlegget ovenfor (Frank Drebin sin lenkehenvisning): Det du lurer på er hovedproblemet med rundkjøringer. Og selv den dag i dag har jeg ikke fått noe konkret entydig svar på problemet. Et forsikringsselskap kan si noe. Et annet noe helt annet. Så kommer hva man lærer på kjøreskolen og hva som gjelder i følge loven. Noen ser på rundkjøringer som et vanlig kryss mens andre ser på det som en egen vei som går i ring med tilhørende inn og utkjørsler på høyre side. Selv Høyesterett har tolket det som en egen vei som går i ring. Til informasjon. Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ok, ser ikke helt det store problemet, for den som er sirklet med blå/lilla mot nord skal man legge seg i venstre felt, for den mot øst skal man legge seg i høyre felt. Å faktisk se seg for når man feltskifter må man i alle rundkjøringer, inkludert denne. AtW 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Ja det er slik jeg tolker den også. Men du kan banne på at noen i høyrefilen velger å fortsette til avkjørselen i nord. Selv velger jeg også innerfilen når jeg skal til hinna/mariero. Men, jeg følger med som en hauk på hva de i høyrefilen foretar seg. Her kunne det hjulpet å lage en 3-felts rundkjøring som faktisk hadde hjulpet alle parter som bruker rundkjøringen. Og om de ville så hadde vegdyret (vegvesenet) da hatt mulighet for å blokkere ytterfilen mellom avkjørsel 2 (i nord) og avkjørsel 1 til Stadion/oljeselskaper. OBS! glemte å tegne inn de som skal ut fra Stadion og oljeselskapene. De må få komme ut rett etter barrieren. Muligens det skaper et nytt dilemma. Men det kan man sannsynligvis ordne på et eller annet vis. Tenker nå på konflikten som kan oppstå mellom de i midterste feltet og de som kommer ut fra Stadion og oljeselskapene. Man kan f.eks. la oljeselskapene ha et trafikklys når de entrer rundkjøringen. Slik at de har forkjørsrett på grønt, og de i midterste fil i rundkjøring må vike for de som ligger i høyrefilen som entret inn fra Stadion. På den måten ville man kanskje fått bedre flyt i rushtrafikken også. De har allerede lysregulering på motorveien ved ridesenteret. Altså en annen rundkjøring. Men, siden de ikke har laget et langt nok retardasjonsfelt, så er det ofte på grensen til det forsvarlige, fordi de som skal av motorveien fyller opp det korte retardasjonsfeltet og avkjørselsfeltet. Det kunne med fordel vært laget et tredje felt på motorveien der. Slik: https://www.google.no/maps/@58.9218704,5.7078259,999m/data=!3m1!1e3 Et tredje motorveifelt fra her av og fram til broen ved overnevnte Google Maps lenket- rundkjøring: https://www.google.no/maps/@58.9096979,5.6964542,995m/data=!3m1!1e3 Dette er minimumsløsninger jeg foreslår. Nå er jeg ikke vegdyret. Sorry. Kanskje vegdyret har planer om fremtidige sprell som vi ikke vet om. Kanskje i 2035 elns. Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvordan ble en tråd om høyreregel til en rundkjøringsdiskusjon? 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Pga. høyreregel nesten gjelder i rundkjøring vel. Eller riktigere, feltskifte mellom venstrefil og høyrefil. Selv om filbyttevikeplikt er universal. Så blir det i samme sporet. Fordi vi snakker om universale regler som vi må fortolke som billist. Høyreregelen er en slik universal regel. Derfor er det likheter. Dilemmaet her er ikke selve høyreregelen som tråden diskuterer. Men, hvordan vi som mennesker/billister skal forholde oss til dem. Av og til blir ting diffust. Som også med rundkjøringer spesiellt. Må vegvesenet gjøre ting vanskeligere enn nødvendig for billister? EDIT: Nå har jeg gjort meg ordentlig ferdig med forrige innlegget mitt. Nye foto lagt til og greier: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1664439&do=findComment&comment=22496763 Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Burde gjerne laget en egen tråd om Vegvesenets sandkasse/prøvekanin, aka. Nord-Jæren 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Pga. høyreregel nesten gjelder i rundkjøring vel. Eller riktigere, feltskifte mellom venstrefil og høyrefil. Selv om filbyttevikeplikt er universal. Så blir det i samme sporet. Fordi vi snakker om universale regler som vi må fortolke som billist. I rundkjøringer har de som allerede er i rundkjøringen forkjørsrett. De som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Pga. høyreregel nesten gjelder i rundkjøring vel. Eller riktigere, feltskifte mellom venstrefil og høyrefil. Selv om filbyttevikeplikt er universal. Så blir det i samme sporet. Fordi vi snakker om universale regler som vi må fortolke som billist. Høyreregelen er en slik universal regel. Derfor er det likheter. Dilemmaet her er ikke selve høyreregelen som tråden diskuterer. Men, hvordan vi som mennesker/billister skal forholde oss til dem. Av og til blir ting diffust. Som også med rundkjøringer spesiellt. Må vegvesenet gjøre ting vanskeligere enn nødvendig for billister? EDIT: Nå har jeg gjort meg ordentlig ferdig med forrige innlegget mitt. Nye foto lagt til og greier: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1664439&do=findComment&comment=22496763 Det er da ikke vanskelig å forholde seg til at man har vikeplikt ved feltskifte, bare tenk på det og drit i hvorfor den andre bilen ligger i feltet den gjør. Det er vesentlig bedre enn sinnsyke konstruksjoner med en sperring midt i kjørefeltet og tre felter. DET er et erkeksempel på å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. AtW Endret 5. mai 2015 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Pga. høyreregel nesten gjelder i rundkjøring vel. Eller riktigere, feltskifte mellom venstrefil og høyrefil. Selv om filbyttevikeplikt er universal. Så blir det i samme sporet. Fordi vi snakker om universale regler som vi må fortolke som billist. I rundkjøringer har de som allerede er i rundkjøringen forkjørsrett. De som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen. Nei, det er mer nyansert enn som så. Men forklaringen din holder helt vann. Problemet her, er at en del lesere vil feiltolke konklusjonene du hevder ovenfor. Fordi etableringen kan skje i et unormalt mønster. Les videre hva jeg forteller: Normalt viker man for de som er i rundkjøringen, og siden bilene bare kjører enveis inni rundkjøringen, så blir dette for biler som kommer fra venstre som er etablert i rundkjøringen. I veldig små rundkjøringer, som det er fryktelig mange av i Norge, så har man et fenomen som kan oppstå relativt hyppig faktisk. For: Etterhvert som man har hatt førerkort en stund, så legger man til seg vaner. Og det kan f.eks. innebære at man føler seg mer trygg på seg selv. Og man danner seg et mentalt bilde av hva rundkjøringer går ut på. Faren med dette, er at man glemmer å se seg for, glemmer å vurdere den andre trafikken. Så plutselig før man vet ordet av det så har man altså vent seg til å kjøre fryktelig fort igjennom rundkjøringer. På trafikkopplæringen så lærer man at farten igjennom en rundkjøring bør være veldig lav. Dette blir etterhvert alt for tregt for mange billister som føler seg tryggere og tryggere, og kjører dertil fortere og fortere. Man kan få scenarioer, ganske hyppig faktisk hvor den som entret rundkjøringen i påkjøring lengre til venstre tror han automatisk har forkjørsrett tverrs igjennom. Men, det han har glemt er at han i det han starter krysser inn på en annen vei. Det er den sirkulære veien, for så å forlate denne veien igjen. I de stegene så gjelder det en del regler !! Så dersom en annen billist skulle entre rundkjøringen like til høyre for den første billisten. Så kan denne andre billisten faktisk klare å etablere seg i den runde kjørebanen før den første som føler seg kjepphøy og som har for stor fart. Da har den andre billisten retten på sin side. Og det har vært kjørt for høyesterett, nemlig. Dette spektakulære eksempelet jeg her utdyper. Dette kan igjen lede til et styggt fenomen: At dette går opp for folk, at disse så driter i å kjøre langsomt, og at de faktisk gir på gass, og etablerer seg før andre rekker å komme inn i rundkjøringen. Når så den andre selvsikre etablerer seg i for høy fart noen tiendedeler etterpå, så kan dette ende i kollisjon. Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Det er da ikke vanskelig å forholde seg til at man har vikeplikt ved feltskifte, bare tenk på det og drit i hvorfor den andre bilen ligger i feltet den gjør. Det er vesentlig bedre enn sinnsyke konstruksjoner med en sperring midt i kjørefeltet og tre felter. DET er et erkeksempel på å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. AtW Da har du misforstått meg bittelitt. Det er ikke dette med høyreregelen eller feltskifter jeg prater om egentlig, for disse reglene er krystallklare, og alle billister vet om dem. Men, om du gidder engasjere deg i tegningene mine av rundkjøringen. Studer gjerne satelittfoto også. Da vil du se at det her foreligger en del variabler som gjør at billister må fortolke ting unødig hardt. Man har et helvetes Buss/Taxi kollektivfelt som kan ta pusten av en, at er plassert inne i deler av rundkjøringen. Faktisk så mye som en tredjedel av sirkelens lengde. Samt at man har disse pilene som jeg har utbrodert med tegning, og et feltbytte som kan misforstås av billistene i de forskjellige felt. Dette poenget med at man må ta seg ekstra tid med denne rundkjøringen, da vegvesenet har gjort det ekstra utfordrende. Til og med en annen debattant sier han "blir svett" av å kjøre i denne rundkjøringen. Vegvesenet har en plikt i å la være å designe feller! Endret 5. mai 2015 av G Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvorfor gjør stripene at det ikke er vei til høyre? Striper er kun merking. F.eks senket kantstein er ofte en indikator på at veien som stikker ut er fra noe privat vei, men det trenger ikke alltid å være tilfellet. Kanskje de som la kantsteinen hadde en kantsteinfetish der og da? Litt som at eneste tilfellet hvor sykkel ikke har vikeplikt over gangfelt for utkjørende, er vis gangfeltet er lagt over privat eiendom av noe slag, f.eks bensinstasjon. At man har vikeplikt for de som skal inn til stasjonen er noe annet. Og: Rundkjøringer ikke så farlige. Eneste som er farlig er vis sjåfører som skal svinge på på armen til venstre for deg er aggressiv, eller du selv ikke følger med til venstre(f.eks for å svinge). Eller du gir så mye gass inn, at du treffer neste bil i vognkroken. Dog, det aller farligste vis man har f.eks kollektivfelt til høyre, og skal ut i rundkjøring, er at man kan vel ikke svinge så skarpt som man kan? Så man har litt flere brøkdeler med sekund vikeplikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå